Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

frans schreef:.....
Je moet het doen omdat je het leuk vindt, maar economisch verantwoord is het denk ik niet.
Helemaal tegenwoordig niet, men vraagt nogal een stevige prijs.
Nou moe,

Dus je hebt jaarlijks een mooi divident gekregen in de vorm van energie (hout). En je stelt vast dat de huidige koers van je 'aandeel' een veel 'stevigere' prijs is als wat jij er indertijd voor betaalde.
Maar de conclusie is : "economisch verantwoord is het denk ik niet" ????? :?:
Met zo'n verhaal moet je je tegenwoordig eens onder de beleggers en beursspeculanten begeven ... :mrgreen:

G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

De vraag in deze draad is, of het rendabel is :fff
Wel, de bos eigenaar mag waterschaps lasten betalen, en nu is dus ook het betalen van OG belasting over bos bedacht.
Je betaalt er geen vermogens belasting over, het is een groene investering. op het ogenblik is overigens alleen de hulst nog groen...
Laat ik het zo zeggen, als ik gewoon de gas cv al het werk laat doen dan is dat rendabeler en minder inspannend dan alles wat met het bos samenhangt.
Ik blijf er bij, als je het leuk vind moet je het doen, maar niet omdat je denkt dat je er rijk van wordt.
En in de zomer kan je tegenwoordig al bijna niet meer in een bos vertoeven, het schijnt dat een derde van de teken al met Lyme besmet zijn.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

De inspanningscurve, daar kan ik volgen.


Maar de rendabiliteit ?
Met een bos kan je geld verdienen, maar met gas aankopen toch nooit ?

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door gerard »

frans schreef:De vraag in deze draad is, of het rendabel is :fff
Wel, de bos eigenaar mag waterschaps lasten betalen, en nu is dus ook het betalen van OG belasting over bos bedacht.
...En in de zomer kan je tegenwoordig al bijna niet meer in een bos vertoeven, het schijnt dat een derde van de teken al met Lyme besmet zijn.
Als je dan om elke laars een tekenband (bedoeld voor de hond) doet, kost je dat per jaar ongeveer hetzelfde als een kuub gekocht hout....... Wordt wel een duur grapje zo'n bos.

groet, Gerard
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

Als de kosten groter zijn dan de besparingen dan loopt je rendement alleen achteruit...
Behalve, en dat heb ik al eens eerder gesteld, als je het verkoopt.
Maar bij het verkopen van een aandeel doet het mij niets, aan een bos dat je al meer dan de helft van je leven bezit ben ik toch meer aan gehecht.
Ben dus bang dat ik dat rendement niet ga oogsten.
Zelfs het beslissen welke boom je kapt is telkens weer een (......) keuze.

Ha ha, als ik het bos in ga dan heb ik de laarzen ingespoten met deet ( verry stronge ) en daar mijn broekspijpen over en dichtgeplakt met tape.
Maar leuk is anders....
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

Bedankt voor alle antwoorden.

Als ik het goed begrijp is het 'rendement' aan brandhout uit een bos 'slechts' 8m3 hout per hectare (10.000m2).

Als ik rondluister denk ik dat ik voor mijn oppervlakte alleen al gemakkelijk het dubbele hiervan verstook per winter (16m3).

Ik moet dus 20.000 m2 grond kopen en volplanten met stevige groeiers zoals els, populier, wilg, ... om nog maar gewoon 'zelfbedruipend' te worden?

Vragen die ik mij stel:
- is die 8m3 per hectare berekend op wilg/els/populier/ ... of op eik, notelaar, ...?
- is die 8m3 berekend met één keer per 7 jaar of 1 keer per 10 jaar kappen?
- Kan het rendement niet een stuk hoger liggen bij het aanplanten van flink groeiende soorten en een 7 jarig kapplan?

Alvast bedankt, het is toch wel ontnuchteren, dacht dat er véél meer kubiek uit zo'n bos kwam :mrgreen:
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

frans schreef:De vraag in deze draad is, of het rendabel is :fff
Wel, de bos eigenaar mag waterschaps lasten betalen, en nu is dus ook het betalen van OG belasting over bos bedacht.
Je betaalt er geen vermogens belasting over, het is een groene investering. op het ogenblik is overigens alleen de hulst nog groen...
hoeveel bedraagt die belasting?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

De boseigenaar zal op een dag winst maken.
De andere opties nooit.

Bos zal ook steeds MINIMAAL de prijs van energie volgen. En tweemaal: de jaarlijkse houtopbrengst en de grondprijs.
Dat is dus tweemaal stijgend.

Echter op een dag zou de energiemarkt door schaarste wel eens kunnen exploderen. Dan is een bos plots goud waard.

Imploderen zie ik het niet doen.

De vork ligt dus tussen een waardevaste energiebron tot mogelijk de RIJKDOM van het bezitten van een absoluut schaars goed.

En vaste kosten hoger dan het rendement ? Dan moeten die belastingen wel erg hoog zijn in Nederland ?
JE moet het trouwens niet verkopen om de waarde van het bezit in te rekenen. Het heeft ook waarde als je het aan je kinderen kan nalaten bijvoorbeeld.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

cotweeneutraal schreef:Bedankt voor alle antwoorden.

Als ik het goed begrijp is het 'rendement' aan brandhout uit een bos 'slechts' 8m3 hout per hectare (10.000m2).

Als ik rondluister denk ik dat ik voor mijn oppervlakte alleen al gemakkelijk het dubbele hiervan verstook per winter (16m3).

Ik moet dus 20.000 m2 grond kopen en volplanten met stevige groeiers zoals els, populier, wilg, ... om nog maar gewoon 'zelfbedruipend' te worden?

Vragen die ik mij stel:
- is die 8m3 per hectare berekend op wilg/els/populier/ ... of op eik, notelaar, ...?
- is die 8m3 berekend met één keer per 7 jaar of 1 keer per 10 jaar kappen?
- Kan het rendement niet een stuk hoger liggen bij het aanplanten van flink groeiende soorten en een 7 jarig kapplan?

Alvast bedankt, het is toch wel ontnuchteren, dacht dat er véél meer kubiek uit zo'n bos kwam :mrgreen:
Volgens mij rekent men daar bijna enkel de stammen van volwasen bomen. Meer geteld voor de houtverwerkingsindustrie , dan voor eigen gebruik. Voor eigen gebruik laat je de hele kruinen niet liggen. Beter nog oogst je zelfs geen stamdikke bomen, maar 4 tot 7 jarig 'hakhout' en probeer je elk takje tot brandhout te verwerken.

Op gelijkaardige vraag kreeg ik het volgende antwoord van Albert, iemand die uit eigen ervaring spreekt:
Albert van WdJ schreef:Zomaar een rekensommetje.
Ik hak/zaag elk jaar knotwilgen met 4-jarig hout. 4 knotwilgen geven ongeveer een kuub stookhout. (dan laat ik alles dunner als een polsdikte liggen). Dus om elk jaar een kuub 4-jarig hout te hebben te hebben, zijn 16 knotwilgen nodig.
Ik heb zo'n 15 kuub hout nodig. Als je elke knotwilg 4 m2 geef, komt je met 1000 m2 toe. (16 bomen x 15 kuub x 4m2) En dan staan ze lekker ruim. Heb je nog 9000 meter over.
(En ga je al het restsnoeihout versnipperen, komt er zeker nog 10 kuub snippers bij.)
Niet te snel wanhopen dus ...

G
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

Ik ga morgen kijken naar een bos :mrgreen: moet snel beslissen omdat het nu nog aan m'n hypotecaire lening kan toegevoegd worden (dus ook aan een interessant tarief). Ga ook eens luisteren wat de mogelijkheden zijn als ik het niet meer kan toevoegen in m'n hypotecair krediet.

Moet wel een loofbos zijn vind ik, volgens mij is het quasi onmogelijk om een naaldbos naar een loofbos 'om te bouwen'? In Oost vlaanderen zie je namelijk vrij veel naaldhout bossen.

Naaldhout stoken is overigens misschien niet ideaal naar rendement toe maar op zich ook niet verkeerd toch? (kan geen kwaad voor mijn houstoof of schoorsteen?)
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

Gandalf schreef: Echter op een dag zou de energiemarkt door schaarste wel eens kunnen exploderen. Dan is een bos plots goud waard.
En vaste kosten hoger dan het rendement ? Dan moeten die belastingen wel erg hoog zijn in Nederland ?
JE moet het trouwens niet verkopen om de waarde van het bezit in te rekenen. Het heeft ook waarde als je het aan je kinderen kan nalaten bijvoorbeeld.
G
Ik ben een redelijke pessimist.. :fff
Als het bos vol met goud ligt, dan hoef ik het er denk ik niet meer uit te halen.......
Trekker... kar... dan eens wat banden... kloofmachine... kacheltje.. nog een... enz. enz. wel leuk allemaal... maar rendement...
Tja kinderen, ik zei toch, het rendement zal ik hopelijk niet oogsten.

Overigens, de og belasting heb ik nogal omlaag gekregen, heb het bos op MP gezet en de gemeente voorgesteld om het te kopen voor het bedrag dat zij stelden dat het waard was of het te taxeren op hetgeen geboden was.
Uiteindelijk kwam het daar op uit= een derde
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Cotweeneutraal,

Ook daarom is een kachel met goed rendement belangrijk. Hoe beter de verbranding, hoe minder het uitmaakt welk hout je stookt. Per kg hout heeft het dezelde energiewaarde. MAAR op voorwaarde dat het onder goede omstandigheden verbrand wordt dus ! Droog hout en een hoge verbrandingstemperatuur.

Bekijk de mogelijkheden van een massakachel eens.
En bedenk ook dat de isolatiewaarde van je huis de belangrijkste factor in je jaarlijkse houtverbruik is.

Dennenbossen kan je wel niet als hakhout beheren. Je kan ze wel stelselmatig rooien en hakhout in de plaats planten.
In de meeste gevallen denk ik zelfs dat het plaatselijke bosbeheer dit zal aanmoedigen. Dennen zijn immers geen streekeigen plant.
Voor hakhoutaanplanten en beheer krijg je zelfs subsidies er bovenop in sommige gemeentes.(Ook Vlaanderen)
Kan ook interessant zijn om juist contact te zoeken met de plaatselijke milieuverenigingen om erachter te komen welke vroeger de boomsoorten waren voor hakhout in jouw streek .

Ook wordt een plant als 'boom' gedefineerd als de stam op 1meter hoogte een bepaalde omvang heeft. Vanaf die dikte is het een boom en moet je een kapvergunning hebben.
Alles wat minder is, is geen boom, dus geen kapvergunning. Ook een voordeel van hakhout.

In een bos zou ik wel een mix van hakhout en echte bomen zetten.


G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

gerard schreef: Als je dan om elke laars een tekenband (bedoeld voor de hond) doet, kost je dat per jaar ongeveer hetzelfde als een kuub gekocht hout....... Wordt wel een duur grapje zo'n bos.
groet, Gerard
Ik vind het leuker en makkelijker om af en toe eens iemand mijn nieuwste kachel te laten stoken met het overtollige hout.
Groet,
Frans en A.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

Niet eenvoudig allemaal, uit dit artikel:
http://www.lei.wur.nl/nl/nieuwsagenda/a ... ericht.htm
komt een opbrengst van slechts 4 kubiek per hectare naar boven :?

Ik kan totaal niet meer volgen ivm die opbrengsten...ben op zoek naar een tabel met opbrengst per boomsoort per jaar, maar vind het niet (zeker niet van die wilg)

Grondsoort moet het ook nog aankunnen natuurlijk.

Kan ook beginnen met één bosje van 5 of 7.000 m2 en om de zoveel jaar 'bos' bijkopen :mrgreen:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Albert rekent met volwassen wilgen. Een belangrijk punt.

Hier een artikel ivm wilgaanplant:
http://www.vbv.be/Van_Wilg_Warmte.pdf

Maar zoals met elke plant is de opbrengst erg afhankelijk van de omstandigheden waarin het groeit.
De bodem, de oriëntatie,... maar ook de eigenaar: bemesting toevoegen, ontwateren van natte grond, ...

Persoonlijk zou ik niet met industriën vergelijken. Het hoogste rendement haalt een particulier met een eenvoudige opzet en een intensief beheer. Als je de zaak kan runnen met een hakbijl, een handzaag en een kruiwagen ben je snel uit de kosten.

Hier heb je meer aan; brochure oa van "Proclam vzw (West-Vlaanderen)" :
http://www.inagro.be/Publicaties/Docume ... iehout.pdf

G
Plaats reactie