Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door bertocello »

Het is een waar genoegen om met 25pk trekkertje en kettingzaag, ratellier hijslinten, kettingen en keerhaak het bos in te trekken en in barre weersomstandigheden hout te vergaren, ik moet elk jaar weer ingetoomd worden om mijn houtvoorraad niet te groot te laten worden.
Iemand die dit niet graag doet moet er eigenlijk ook niet aan beginnen want dan word hout stoken een helse opdracht.

greetz bertocello.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door JantjeV8 »

Precies, vind de opmerking van Pelletpower wat minachtend overkomen.

Ik sleep graag 30 kuub of meer dat bos uit, kilometer of 10 van huis af. Je richt er jezelf op in.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door pelletpower »

Sorry jongens, minachting is de laatste indruk die ik wil wekken. Ik bewonder DJ om zijn benadering van de dingen. Als ik dit ga vertalen naar mijn dagelijkse werkzaamheden kom ik 32 uur te kort. Per dag wel te verstaan en niet per week. Het is ook fantastisch om met een trekkertje een bos in te gaan. Zondag as ga we weer met de 4-4 club blubberen om daarna een kerstboom uit de grond te trekken. Moet jou toch ook aanspreken JantjeV8. Het wordt echter een ander verhaal als het aan de tijd onbreekt en je moet het bos in omdat anders je huis koud wordt. Een paar weken geleden heb ik pellets gemaakt. Ze zijn sinds vanmorgen op, dus ik weet dat ik deze week nog aan de gang moet, maar wanneer? 's nachts?
Veel zaken wil ik anders aanpakken, maar hoe voer je dat daadwerkelijk uit? DJ, ik heb gepraat over een cursus houtvergassen, misschien kan ik beter bij jou een cursus volgen hoe mijn tijd (en manier van leven) in te vullen.
Nogmaals mijn excuses als ik een minachtende indruk wek. Mijn opmerkingen zijn nogal direct maar wel goed bedoeld.

Mvg Joep
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

DAg Joep,

Daar heb je zeker gelijk in, je moet het graag doen.

Heb altijd wel graag in de tuin gewerkt, bomen zagen en hout klieven, dat is toch een soort van 'jongensdroom' voor velen volgens mij:mrgreen:

Niets ontspannender dan na een week werken wat bomen om te zagen en klieven en 'houtopslagkotjes' te maken etc.

en nadien het vuur aansteken uiteraard, ook altijd leuk :fff
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Houtstoken en Miscanthus stoken zijn beide bewezen (foolproof) technologiën ...
Bovendien zal je voor beide brandstoffen in droge toestand en voor dezelfde jaarlijkse energievraag ongeveer hetzelfde gewicht moeten verslepen.

Het enige verschil is dat je bij het compacte hout een deel(beetje) extra vocht meesleurt en bij miscanthus een massa lucht mee moet verplaatsen.
Wat nu het snelste en aangenaamste is tussen deze twee voor de verplaatsing en opslag, zal een beetje van je eigen situatie en middelen afhangen. Maar het kan beide.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door pelletpower »

Gandalf, DJ heeft natuurlijk wel gelijk over draaiende delen enzo. Bij misc gras raas je met een kakselaar over het veld. Dit blaas je in een silowagen en later in een silo bij huis. Niet echt eko dus maar wel makkelijk. Soortelijke massa lijkt me hetzelfde als zaagsel, 250 kg/m3.
1000m3 gas-2000 kg hout of zaagsel/gras grofweg.

Stukhout 600 kg/m3?
Zaagsel 250 kg/m3
Misc. 250 kg/m3?

3000 m3 gas 6000 kg gras=24 m3 gras, moet je wel ruimte voor hebben natuurlijk.
Grondplaat silo 4m2 dan 6m hoog!

Lekker makkelijk maar niet zo leuk als met een trekkertje in een bos spelen..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

UIt: http://www.inagro.be/blogs/professionee ... anthus.pdf
De oogst van miscanthus is heel volumineus (dichtheid van ~100 kg/m3)
Hout ligt gemiddeld eerder op 700 bij loofhout(hakhout)

15 stere(m3) droog hout is 15X700 kg gemiddeld =10500 kg
Zelfde gewicht wordt dan 105 m3 miscanthus.
Grondplaat van 4m2 wordt dan iets meer dan 25m hoog...

Of een schuurtje van 3m breed, 3m hoog en 11,6 m lang... Stampvol ...

:mrgreen: Niet om te ontmoedigen. Heb zelf erover gedacht, maar bij gebrek aan opslagruimte het idee laten varen. Als je een ongebruikte schuur of silo hebt staan lijkt het met evenwel te overwegen.

15m3 hout ligt gewoonlijk buiten in een stapel van 2 breed 1,5 hoog en 5 lang. Met enkele golfplaten erop... geen schuur nodig.

G
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Bufferboost »

Mannen. kleine toevoeging: ik denk dat je een perfecte partij hout hebt wanneer je per 2 m3 15% droog hout een ton hebt. Ik ben het nog niet tegengekomen (Berk, Els, Eik, Es. Lnde etc.). Het zit eerder in de buurt van 400 kg/m3 dan 500 kg/m3. En dan heb ik het ook nog over meterstukken (en dus compacter dan blokken van ca. 33 cm.). Dus aanwas perceel ha. houtopstand: 8 m3/ha/jaar levert max. 4 ton (is ca. 1500 m3 aardgas) op. Met optimalisatie en dergelijke misschien 5 ton - 2000 m3 aardgas?
Denk hier ook aan bij vers hout kopen: mijn ervaring is dat je zeker (in gewichtsprocenten) 35% water koopt wat er nog uit droogt.

NB. Ik denk dat het (economisch) overigens zeker uit kan om een bosperceel te exploiteren maar dan de 3-4 jaarlijkse (dun)oogst inclusief takken en andere aanwas. Denk ook aan de energie die je nodig hebt om te dunnen/rooien/snoeien.


Groet Hans
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

Gandalf schreef:@Frans,
Erg mooie kachel ! (Staat dat gewicht gewoon op een houten vloer ?)

@Cotweeneutraal,
Dit is een voorbeeld van een kleine, maar erg goede massakachel. Kan ook een goede investering zijn natuurlijk.
Je kan misschien in een eerste fase beter investeren in je isolatie en verwarming.

Hangt er een beetje vanaf: als er toevallig een stukje bos bij je in de buurt te koop staat, zou ik toeslaan.
Staat er niets te koop, dan zou het nog wel eens kunnen tegenvallen om de huidige eigenaren te overtuigen ...

G
De kachel zou volgens de leverancier wel gewoon op de houten vloer kunnen staan.
Maar aangezien ik de vloer balken niet in de muur heb gemetseld maar in gelaste opleggers eraan heb gehangen leek me dat geen strak plan.
Er loopt ter hoogte van de kachel (ca600kg.) een muur onderdoor.
Het aardige is dat de ruimte boven nogal veel hout bevat, blijkt i.d.d. met een keer stoken per etmaal voorlopig makkelijk warm te houden.

Bos is in ieder geval nog tastbaar, euro's in de toekomst misschien alleen nog goed om de kachel mee aan te steken?
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Bufferboost heeft gelijk. Voor de 10 ton hout komen we dan aan 20 à 25 m3 gestapeld.

Voor de droogtijd van hout moet er trouwens een stapel of 3 à 4 (1 per stookjaar) staan om de juiste droogpercentages te bereiken. Dat neemt toch ook al snel plaats in.

Kortom: isoleren, isoleren, isoleren.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef: DJ, ik heb gepraat over een cursus houtvergassen, misschien kan ik beter bij jou een cursus volgen hoe mijn tijd (en manier van leven) in te vullen.
Altijd welkom, Joep. Over meer tijd krijgen kan ik kort zijn: als je niet veel (bal)last(en) hebt; gewoon stoppen met werken. De ROI van betaald werk is niet best.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door pelletpower »

Ja DJ, ik wil niet teveel van dit topic afdwalen. Maar sinds ik hier een beetje rondsnuffel heb ik al veel geleerd. Het is ook leuk te zien dat we allemaal een beetje met dezelfde ideeen rondlopen. De pest is natuurlijk de ballast. Inmiddels hebben we een over de top hypotheek. En afgezien daarvan ben ik inmiddels een jaar of 10-15 lid van de ODE. We hebben een huisje gebouwd. Hierin wilden we natuurlijk allerlei groene dingen, maar uiteindelijk doorgeschoven zoals de aannemer altijd bouwt. Geen spijt van overigens, een nieuwe woning is goed geisoleerd. Hierdoor hebben we dezelfde stookkosten met 50% meer ruimte vol in de wind in de polder! In de oude woning hadden we ook geisoleerd, maar dat haalt het gewoon niet met nieuwbouw.
De grote vraag blijft echter de ballast, hier sluit ik me aan bij de uitspraak van Frans. In een andere versie:het maakt niet uit hoeveel er binnenkomt, het gaat erom wat eruit gaat. Maar waar het misgaat weet ik niet. Hoe meer duurzaam ik wil hoe groter en slechter de auto of auto's worden. Waar zal het eindigen? Nu zijn er de middelen om zelfvoorzienend te worden, maar ontbreekt de tijd om het te realiseren. Beetje kip en ei verhaal.

Maar om terug te komen op een bosje, als je de financieen hebt zeker doen. Grond wordt de komende jaren schaarser. Als het betaald is zijn de lasten nagenoeg nihil en als het boven de 8?ha is en opengesteld voor publiek betaal je geen onroerende zaak belasting en/of overdrachtsbelasting als je het nalaat aan je kinderen. Hier ben ik niet direct van op de hoogte, maar een maatje van me is hiermee bezig.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

er is wel verschil tussen een 'bosje' en een bos van 8ha :mrgreen:

wil je 8ha bos in Oost-Vlaanderen kijk je toch al snel tegen 100.000 euro aan...

Ben nu aan het rondkijken en twijfelen. Er zijn eigenlijk bijna geen stukken grond te koop in Oost Vlaandere van meer dan een ha... Momenteel enkel een stuk van 7.000 m2 voor 12000 euro, is wel op 20km van mijn deur. Vraag is of ik nu moet afwachten tot er een stuk dichter bij huis vrij komt (hoe groot is die kans, kan zo nog jaren wachten :fff ). Ik woon in Gavere.

Ik had gehoopt dat er richting Oudenaarde wel eens goedkope bosgrond zou kunnen zijn?

Naar lening toe heb ik mij geïnformeerd. Het is interessant om het in m'n hypotheek te steken omdat ik dan lager % betaal. Als ze het 'op belofte' nemen, dan moet ik ook geen notariskosten betalen op het stuk grond, enkel registratierechten. Nadeel is dat ik relatief veel interesten betaal over die 30 jaar (maar afgezet tegen de inflatie is dat eigenlijk niets).

Andere optie is ff sparen (een jaar) en dan een stuk grond kopen met een gewone financiering. Voordeel is dat ik geen notariskosten betaal en absoluut gezien ook minder interesten. Nadeel is dat ik niet weet of er binnen een jaar nog stukken bos voor een goede prijs te koop zullen staan in de buurt....

Implodeert de grondprijs door de crisis omdat de mensen geld nodig hebben en snel verkopen, of explodeert hij omdat in tijden van onzekerheid grond als 'zekerheid' wordt beschouwd en samen met goud de lucht in schiet?

Iemand een glazen bol? :mrgreen:
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

interessant artikel over bosgrond als belegging:

http://www.vilt.be/Bos_en_hout_als_veil ... _beleggers

Zelf een bos kopen, noemt Richard Boomer van Forest Value niet de slimste zet. “Er komt meer bij kijken dan je denkt. Er is gauw 10 à 15.000 ha nodig die min of meer op elkaar aansluiten om alles efficiënt te kunnen regelen met de vele afnemers.

Ik zal ht dus zeker niet moeten doen om rijk te worden :wink:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Dutch John »

cotweeneutraal schreef: Implodeert de grondprijs door de crisis omdat de mensen geld nodig hebben en snel verkopen, of explodeert hij omdat in tijden van onzekerheid grond als 'zekerheid' wordt beschouwd en samen met goud de lucht in schiet?
Dat weet je nooit. Ik hanteer tegenwoordig nogal eens de stelregel: beter een jaar te vroeg dan een dag te laat. Maar dat ben ik. Het werkt lang niet altijd, maar het is een gecalculeerd risico.
Anderzijds weet ik niet of het verstandig is om nog meer schuld op te nemen voor bosgrond. Als je de centen hebt liggen en weinig vertrouwen in het monetaire systeem: meteen doen. Jezelf ervoor in de schuld steken kan het verlies verdubbelen, maar of de winst dat ook kan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie