Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

cotweeneutraal schreef: Kan ook beginnen met één bosje van 5 of 7.000 m2 en om de zoveel jaar 'bos' bijkopen :mrgreen:
Het is net monopoly, een straatje is meer waard dan losse huizen....
Als je het kan dan moet je, kan je ook halen uit in het oude stukje, minimaal 5 Ha. aaneengesloten !! hebben.
Dan levert dat wat voordeel op met heffingen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

cotweeneutraal schreef:Ik ga morgen kijken naar een bos :mrgreen: moet snel beslissen omdat het nu nog aan m'n hypotecaire lening kan toegevoegd worden (dus ook aan een interessant tarief). Ga ook eens luisteren wat de mogelijkheden zijn als ik het niet meer kan toevoegen in m'n hypotecair krediet.
Heeft er geen moer mee te maken. Een bos kan evengoed op zichzelf hypothecair beschreven worden.
En vermits alle kosten percentages zijn van het totaal, denk ik niet dat het veel uitmaakt of je het in één koop samenvoegt of het in twee keer (huis apart en bos apart) aankoopt.
Of de rente eventueel gaat stijgen buiten beschouwing gelaten dan natuurlijk.

Zonder lening kopen zou natuurlijk sowieso beter zijn... dat spreekt.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

frans schreef:
cotweeneutraal schreef: Kan ook beginnen met één bosje van 5 of 7.000 m2 en om de zoveel jaar 'bos' bijkopen :mrgreen:
Het is net monopoly, een straatje is meer waard dan losse huizen....
Als je het kan dan moet je, kan je ook halen uit in het oude stukje, minimaal 5 Ha. aaneengesloten !! hebben.
Dan levert dat wat voordeel op met heffingen.
En de jachtrechten en de subsidies van Europa: Natura2000 enz ...
Om nog maar te zwijgen welke onnozelheden je anders met dat geld zou kunnen uitsteken ... :fff
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

Gandalf schreef: Om nog maar te zwijgen welke onnozelheden je anders met dat geld zou kunnen uitsteken ... :fff
Tja, het was boven toch nog wat fris :fff
Bijlagen
IMG_4693 kachel boven_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Mwoa ... zeker die wereldvermaarde gaskachel ?

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

frans schreef:
cotweeneutraal schreef: Kan ook beginnen met één bosje van 5 of 7.000 m2 en om de zoveel jaar 'bos' bijkopen :mrgreen:
Het is net monopoly, een straatje is meer waard dan losse huizen....
Als je het kan dan moet je, kan je ook halen uit in het oude stukje, minimaal 5 Ha. aaneengesloten !! hebben.
Dan levert dat wat voordeel op met heffingen.
En iedereen laten geloven dat het geen bal waard is, hoogstens goed om enge ziektes op te lopen wil ook wel eens werken ...

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Chicken Power »

Mijn waarde Gandalf, ben jij een wedstrijdje in berichtenaantal begonnen?

Ik doe niet mee hoor!


Groet, Cp

Edit: Zie dergelijke one- of two- liners binnen 3 minuten een beetje te beperken, dat is berichtkakkerij en eigenlijk meer voor de chat.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 06 dec 2011, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Beste CP,
Dat treft. Dan zijn we al met twee.



G

edit edit
Chicken Power schreef:Edit: Zie dergelijke one- of two- liners binnen 3 minuten een beetje te beperken, dat is berichtkakkerij en eigenlijk meer voor de chat.
Cp ik zal mijn best doen.
Met deze edit geef ik hopelijk al een bevredigend 'voller' gewicht (volume/massa/textuur ?) aan de berichtk...ij .

edit edit edit : Kockie heeft er ook al last van. Drie berichtjes hieronder ... zou het besmettelijk zijn ?
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

PS ik vind brandhout toch erg duur worden...

voor 2 kubiek gestapeld berkenhout: 310 euro http://www.brandhout.com/brandhout/berk ... -p-10.html

heeft er iemand een idee wat de prijsevolutie is van brandhout over de afgelopen tien jaar afgezet tegen de inflatie?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

cotweeneutraal schreef:PS ik vind brandhout toch erg duur worden...

voor 2 kubiek gestapeld berkenhout: 310 euro http://www.brandhout.com/brandhout/berk ... -p-10.html

heeft er iemand een idee wat de prijsevolutie is van brandhout over de afgelopen tien jaar afgezet tegen de inflatie?
Berken hout... 2 kub.. droog... samen ...1000 kg.... = ca 400 m3 gas bij 100% verbranding.. geeft ca. 77 cent per m3 gas....
Ik denk dat je gas boer minder vraagt....
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door kockie »

cotweeneutraal schreef:PS ik vind brandhout toch erg duur worden...

voor 2 kubiek gestapeld berkenhout: 310 euro http://www.brandhout.com/brandhout/berk ... -p-10.html

heeft er iemand een idee wat de prijsevolutie is van brandhout over de afgelopen tien jaar afgezet tegen de inflatie?
Voor dat geld kun je hier wel 4 kuub eik ophalen, niet ovengedroogd; onderhandeling mogelijk :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

@Frans,
Erg mooie kachel ! (Staat dat gewicht gewoon op een houten vloer ?)

@Cotweeneutraal,
Dit is een voorbeeld van een kleine, maar erg goede massakachel. Kan ook een goede investering zijn natuurlijk.
Je kan misschien in een eerste fase beter investeren in je isolatie en verwarming.

Hangt er een beetje vanaf: als er toevallig een stukje bos bij je in de buurt te koop staat, zou ik toeslaan.
Staat er niets te koop, dan zou het nog wel eens kunnen tegenvallen om de huidige eigenaren te overtuigen ...

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door pelletpower »

Cotweeneutraal, heb je al aan olifantengras gedacht. Hiervan betrek je 15 tot 25 ton per hectare. Dit wordt met een maishakselaar geoogst, hoeft dan niet gedroogd te worden en kan zo je miscantaniuskachel in. Het gras wordt circa 2,5 m hoog, biedt in de winter beschutting voor allerlei dieren. In het voorjaar kan geoogst worden. Dan is de vochtigheid +-10%. Wel moet je ketel geschikt zijn voor dit gras. De enige kosten in dit verhaal zijn grond, eenmalige aanplant en gebruikelijke belastingen. Voor de rest kun je dan zonder moeite 30 jaar oogsten. Te mooi om waar te zijn?
Het enige niet ekologische is de maishakselaar. Maar misschien kan DJ hem ombouwen op houtgas. Als de snippers gezeefd worden zodat alleen de allergrootste overblijven is dit misschien mogelijk.

Zelf zit ik hieraan te denken omdat naast ons huis een halve hectare te koop is.......

Denk hier maar een goed over na. Je wilt toch niet met 17,5 m3 brandhout uit je bos naar je woning en naar je kachel gaan slepen.

Mvg Joep
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef: Het enige niet ekologische is de maishakselaar. Maar misschien kan DJ hem ombouwen op houtgas.
Ik ben weliswaar een nieuw houtgasproject gestart, maar meer ter "leering ende vermaeck" dan nut en rendement. Biomassa oogsten met hoogwaardige technologie voor verwarmingsdoeleinden die wederom gebruik maken van toestellen met bewegende delen en elektronica, is mij twee stappen te ver. Waarom zo'n omweg als je handmatig hakhout kunt oogsten, liefst met een kruiwagen naar en van de droogplaats rijdt en met het handje een kachel stookt waarvan de enige bewegende delen de deuren zijn? Nu is de technologische methode nog rendabel. Over enkele tientallen jaren kan dat anders zijn en zeker als we te maken krijgen met uitval. Om dan pas te gaan switchen?

Gezien wat de toekomst gaat brengen denk ik dat een eigen, goed beheerd bos één van de kostbaarste bezitten gaat worden. Dat hoeft geen bos te zijn in de vorm zoals we dat nu kennen. Bermstroken, afscheidingen, windsingels en andere onbenutte grond is effectiever te benutten en op loopafstand te realiseren.

Ja, je moet er fysieke arbeid voor verrichten. Maar dat is gezond en je krijgt respect voor energie. Reken eens uit hoe lang je nu moet werken voor je verbruikte fossiele brandstof. Spreek ik nog niet over wat komen gaat en over de investeringen.

Groet,
DJ

Ps. Olifantengras is te fluffy om een een middelgrote houtgasgenerator te verwerken. Dan moet je het eerst briketteren.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

@pelletpower,

Miscanthus kan je natuurlijk ook met een mechanische molen versnipperen als je het zonder olie-input wil doen.
Voor eigen gebruik misschien ook nog wel doenbaar.
Het nadeel van miscanthus is eigenlijk het volume.
Al eens berekend hoe groot je jaarlijkse opslagruimte zal worden voor die halve hectare ?

G
Plaats reactie