Finoven met CV wandverwarming - openhuis/deur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Finoven met CV wandverwarming - openhuis/deur

Bericht door recumby »

Pigion,
Of je met je FO + water-register je huis warm krijgt hangt in grote mate af van de isolatiegraad van je woning. Ik ken alvast 1 persoon (Mon Jansegers) die met zijn FO+registers (in het stucwerk) zijn hele huis + SWW opwarmt, en dat met 6kg populierenhout per dag! Zijn huis is dan ook een passiefhuis.
Ik heb soms het gevoel dat veel mensen hier op 't forum graag een grote stookinstallatie hebben met buffers van 1000-en liters (en daar heel veel geld en moeite voor over hebben) terwijl er eigenlijk eerst naar isolatie-verbeteringen moet gekeken worden. Dit is veel goedkoper en efficienter.
Laatst gewijzigd door kockie op 21 okt 2011, 00:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/vi​ewtopic.php?f=3&t=1888&start=30
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

recumby schreef:Pigion,
Of je met je FO + water-register je huis warm krijgt hangt in grote mate af van de isolatiegraad van je woning. Ik ken alvast 1 persoon (Mon Jansegers) die met zijn FO+registers (in het stucwerk) zijn hele huis + SWW opwarmt, en dat met 6kg populierenhout per dag! Zijn huis is dan ook een passiefhuis.
Ik heb soms het gevoel dat veel mensen hier op 't forum graag een grote stookinstallatie hebben met buffers van 1000-en liters (en daar heel veel geld en moeite voor over hebben) terwijl er eigenlijk eerst naar isolatie-verbeteringen moet gekeken worden. Dit is veel goedkoper en efficienter.
Ik ben het daarmee in principe eens .
Heb de oefening voor mijn huis proberen te maken. Maar kom uit dat dat nooit lukt met een bestaand huis.

Dan kom je in de logica van nieuwbouw in een streek waar al veel te veel huizen staan ...

Als je dan de afbraak van de bestaande huizen begint mee te tellen , dan klopt de energierekening met de 6kg populierenhout weer niet ...

G
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Pigion »

Ik kan het helemaal eens zijn om het huis eerst eens optimaal te isoleren. Dat is niet altijd éénvoudig, doch met goede wil en doorzetten kom je ver. Ik heb inmiddels 10 cm wol/PS/PX onder vloer (100 m2) en nu gestart met 16 cm tussen de gordingen van het dak. Op de buitenzijde het dak zit al 3 cm wol, samen 19 cm :D
Het kost wat tijd en moeite, doch we komen er wel.

Pigion
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Pigion,

Uiteraard.
Maar ik bedoel dat niveau van PH. Of 6 kg populier per dag ...
Zelfs goed geïsoleerd gaat het in een oud huis nog niet snel zonder serieuze verwarming (buffer 1000+ liter ...)

Hoewel ... ben er ook nog mee bezig.


G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Chicken Power »

Dag Jeroen, ik heb weer met veel plezier naar je project gekeken!

Beste Foss, een goedendag en welkom op het forum!
Foss schreef:Zelf bezig met een Finoven 64, monster van een ding. Echter, ik heb zelf in de achterwand rvs buizen gemetseld met de bedoeling die aan te sluiten op de vloerverwarming; zelfde idee als bij jou.
Waarom maak je ook niet een eigen draad aan? Blijft interessant om meerder projecten te zien!
Foss schreef:Maar ik ben vastgelopen; wat nu als de vloerverwarming op temperatuur is en de thermostatische kraan, die op de unit zit, sluit de aanvoer van warm water af. Dan is er toch geen stroming meer in het systeem (van de vloerverwarming) en dan staat toch het water stil in je registers van de kachel? Dan loop je toch kans op stoomvorming?
De grap hier is, dat de registers in de kachelwand parallel aangesloten worden op twee ½ “ pijpen. Vandaar dat alle lengtes ongeveer even lang moeten zijn. Die ½” pijp wordt weer als ware het een vloerverwarmingkring op de VV verdeler aangesloten. Dus de kachel zit altijd achter de mengkraan op de verdeelbalk in het VV circuit. Zolang de VV pomp maar blijft draaien is er altijd flow over het kachelregister.

En mocht die pomp niet draaien, dan verwacht ik ook geen problemen. Lijkt me onwaarschijnlijk dat die wand heter wordt dan 90 graden. Een wisselaar in de rookgassen is in die zin vele malen kritischer bij stroomuitval wegens de daar veel hogere temperaturen.


Groet, Cp
Verwijderd.
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door mon jansegers »

recumby schreef:Pigion,
Of je met je FO + water-register je huis warm krijgt hangt in grote mate af van de isolatiegraad van je woning. Ik ken alvast 1 persoon (Mon Jansegers) die met zijn FO+registers (in het stucwerk) zijn hele huis + SWW opwarmt, en dat met 6kg populierenhout per dag! Zijn huis is dan ook een passiefhuis.
Ik heb soms het gevoel dat veel mensen hier op 't forum graag een grote stookinstallatie hebben met buffers van 1000-en liters (en daar heel veel geld en moeite voor over hebben) terwijl er eigenlijk eerst naar isolatie-verbeteringen moet gekeken worden. Dit is veel goedkoper en efficienter.
Neen Recumby en Pigion, onze woning is geen passief huis wel en NAHE - passiefwoning met een verbruik van 17kwh/m2 voor verwarming en SWW ( 45 à 50°C ). Er is geen PHPP- berekening gemaakt en de luchtdichting is belange niet voldoende ( lekkage Va= 3 h). Dit wordt inderdaad gerealiseerd met een finoven van 7.5 ton met 100lm koperbuisjes als warmtewisselaar onder de stuclaag van de kachel en 1 stookbeurt per dag met 6 kg populier. We kunnen voor de ruimteverwarming makkelijk 1 à 2 dagen niet stoken tijdens de winter maar dan is de SWW temperatuur soms iets te laag naar gelang de frequentie van het SWW- gebruik en gevraagde watertemperatuur. Het is trouwens zo aangenaam te vertoeven in een woning met een dagelijks actieve kachel en zijn 24op 24 u stralingswarmte dat we dit niet meer kunnen missen. Als we dagelijks 1 x stoken met 6kg populier dan is de SWW- temperatuur ok. De wandtemperatuur van de finoven bedraagt max. 40°C, voor een echt passief huis kan je alles verwarmen met een wandtemperatuur tussen de 20 à 30°C.
Het volledig verwarmen van een woning met een massakachel hangt af van verschillende factoren:
-de isolatiegraad van de woning
-het open-plan concept
-het centraal plaatsen van de massakachel met daarrond alle kamers met geopende deuren
-balansventilatie om de convectie rond te sturen
-de kennis en know-how van de kachelbouwer ( geen oververhitting, juiste balans tussen ruimteverwarming en SWW)
-passieve zonnewinsten capteren
-actieve zonneinstallatie met grote boiler om zoveel mogelijk de zonwinsten te capteren tijdens de zomerperiode en vooral tijdens de tussenseizoenen. Het zonnewater wordt tijdens de tussenseizoenen gestuurd naar de 6m2 wand verwarming in de living. Deze wandverwarming wordt alléén geactiveerd tijdens de tussenseizoenen met zonnewater, tijdens de vriesperiode is de dagelijkse werking van de finoven met 1 stookbeurt meer dan voldoende. Hij realiseert dan een binnentemperatuur van 22°C. Het houtverbruik situeert zich rond 1.5 à 2 stères populier per jaar. Dit hangt af van de winterperiode en het gebruik van het SWW ( 1 kleinkind en 3 kinderen die op bezoek komen en ook douchen).
Wij zijn zéér gelukkig met deze GANZHAUSHEIZUNG. Low-tech, zuivere verbranding, lage uitstoot, laag verbruik, streekgebonden energie, zon, maar vooral een aangename warmte met fijn gevoel je te kunnen scharen rond een warme brandende kachel. Daar geen enkel ander verwarmingssysteem aan tippen!

Mon Jansegers
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Mon,

ik heb jouw verhaal nu al een aantal keer gelezen (ook op ecobouwers) maar ik blijf het elke keer zowel schitterend als inspirerend vinden.
Echt een puike oplossing.

Wouter
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door mon jansegers »

Wouter Gillis schreef:Dag Mon,

ik heb jouw verhaal nu al een aantal keer gelezen (ook op ecobouwers) maar ik blijf het elke keer zowel schitterend als inspirerend vinden.
Echt een puike oplossing.

Wouter
Dankjewel Wouter, het is inderdaad een schitterende oplossing. Voor een woning gebouwd in 1983 is dat voor ons zeer bevredigend. Hout zien branden en stralingswarmte 24 op 24 u ervaren is een buitengewone belevenis. Met alle respect voor alle andere oplossingen is het systeem ganzhausheizung met een buisjeswarmtewisselaar in de finoven voor mij de beste oplossing ( emotioneel en technisch).
Hou het allemaal simpel! Er zijn 3 kleine pompen voorzien, 1 op het circuit van de warmtewisselaar van de zonnepanelen van en naar de boiler, 1 op het circuit van de wandverwarming van en naar de boiler en 1 op het circuit op de warmtewisselaar van de ventilatie van en naar de boiler( wordt bij uitzondering gebruikt bij bv. langdurige afwezigheid)= noodoplossing. De boiler (1000liter) is een kombi-boiler met doorstroom. Al het warm water wordt vanuit de boiler verdeeld naar de keuken, de badkamer, de ventilatie (indien nodig), de wasmachine en het kraantje in de garage. Het kan niet eenvoudiger. Alles is goed te controleren, de technische ruimte is gesitueerd in de verwarmde zone van het huis vlak bij de living. De regeling gebeurt via deze van de zonneinstallatie en eentje in de kelder. Je hoeft daar echt niet naar om te zien, alles werkt prima.

Mon
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door recumby »

mon jansegers schreef:...
Er zijn 3 kleine pompen voorzien, 1 op het circuit van de warmtewisselaar van de zonnepanelen van en naar de boiler, 1 op het circuit van de wandverwarming van en naar de boiler en 1 op het circuit op de warmtewisselaar van de ventilatie van en naar de boiler( wordt bij uitzondering gebruikt bij bv. langdurige afwezigheid)= noodoplossing.
Mon,
ben je de pomp van je kachelww naar de boiler niet vergeten?
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door mon jansegers »

recumby schreef:
mon jansegers schreef:...
Er zijn 3 kleine pompen voorzien, 1 op het circuit van de warmtewisselaar van de zonnepanelen van en naar de boiler, 1 op het circuit van de wandverwarming van en naar de boiler en 1 op het circuit op de warmtewisselaar van de ventilatie van en naar de boiler( wordt bij uitzondering gebruikt bij bv. langdurige afwezigheid)= noodoplossing.
Mon,
ben je de pomp van je kachelww naar de boiler niet vergeten?

Inderdaad, sorry Recumby. Het zijn er vier. De pomp op de ventilatie wordt zo weinig geactiveerd dat ik steeds denk aan slechts 3 pompen.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door recumby »

Mon,
geen sorry nodig hiervoor!
ik vroeg mij gewoon af of je een pomp gebruikte. ik ben aan het bestuderen of ik bij mijn nieuwe kachel een pomp ga gebruiken of met het thermosyfon-principe ga werken, vandaar. Dit laatste zou natuurlijk de leukste oplossing zijn (het meest lowtech). Maar het moet perfect uitgevoerd worden om goed te werken. (en ik heb geen weet van iemand met zo'n systeem in werking)
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door mon jansegers »

recumby schreef:Mon,
geen sorry nodig hiervoor!
ik vroeg mij gewoon af of je een pomp gebruikte. ik ben aan het bestuderen of ik bij mijn nieuwe kachel een pomp ga gebruiken of met het thermosyfon-principe ga werken, vandaar. Dit laatste zou natuurlijk de leukste oplossing zijn (het meest lowtech). Maar het moet perfect uitgevoerd worden om goed te werken. (en ik heb geen weet van iemand met zo'n systeem in werking)
Gelijk heb je Recumby! Dat was mijn wens maar gezien de bestaande constructie was dat niet mogelijk. Info van mensen die dergelijk systeem hebben geinstalleerd kan je navragen bij Fetze Tigchelaar. Er zijn er zeker te vinden. Know- how heeft Fetze meer dan voldoende ivm. thermosyfon- principe.
Succes!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Mon,

Een soort PH uit 1983 ?
Was je dan één van de allereersten in België. Of betreft het een renovatie ?

Heb je geen linkje van het totaalproject ?
Ben ook reuze-geïnteresseerd in low-tech-totaal-oplossingen.
Iets waar men bij ecobouwers nogal snel de wind vanvoor voor krijgt, merk ik. :fff

G
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door mon jansegers »

Gandalf schreef:Mon,

Een soort PH uit 1983 ?
Was je dan één van de allereersten in België. Of betreft het een renovatie ?

Heb je geen linkje van het totaalproject ?
Ben ook reuze-geïnteresseerd in low-tech-totaal-oplossingen.
Iets waar men bij ecobouwers nogal snel de wind vanvoor voor krijgt, merk ik. :fff

G
Neen, wij zijn in '83 begonnen met een LEW met 24cm isolatie in de wanden, 26 cm xps onder de betonplaat, 24cm à 34 in het plat dak, luchtdichting en drievoudig glas. Verwarming met 3 à 4 stères brandhout met een Flam- casette en lucht/lucht warmtepompje gekoppeld aan direct electrische verwarming. Vanaf 2002 begonnen met renovatie van de isolatieschil. Wij wilden zo onafhankelijk mogelijken zijn, zo weinig mogelijk energie verbruiken maar een verwarmingssysteem voor de mens, dwz.behaaglijkheid, zich rond een vuur scharen en de vlammen bekijken. Het houtvuur konden we niet meer missen. Zo zijn we terecht gekomen bij de massakachel waarvan de finoven ons de meest plausibele oplossing leek. Van die keuze hebben we geen seconde spijt, integendeel, het is super!
Foto's en uitleg over de woning kan je vinden op Ecobouwers onder OPEN DEUR. Onze woning kan je ook bezichtigen tijdens deze open deur dagen. Ons huis kan je vinden onder: OV 9472/01
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Mon,

Ronduit indrukwekkend.
http://www.ecobouwers.be/klimaathuis-2

Geen zin in een eigen topic ?

G
Plaats reactie