Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Hallo allemaal,

Even weer een reactie na wat dagen afwezigheid.

CP:
-Kookleiding ook tekentechnisch liefst zo kort mogelijk vanaf de houtketel tot boven het expansievat. Valt nu op hoe snel men de ‘weg’ in een tekening mist of kwijt is.
Tekening wordt binnenkort weer wat vereenvoudigd.
-Thermosstatische mengklep alleen in de aanvoer van het buffergedeelte tekenen, hij hoeft niet de gasketeltemperatuur te doen.
Mengklep geldt niet voor gas CV indien deze moet bijspringen? Gas CV voert aan met standaard 90 graden. Als mijn buffer leeg is/raakt en de CV gaat bijspringen, dan wil je afhankelijk van de buitentemp. toch ook het gas CV water van een bepaalde temp.? Of regelt de ketel dit zelf. If so, dan dient er dus nog een lijntje van de weersafhankelijke regeling naar de gas cv te lopen?
-Op het vertakkingspunt (met die 4 spruiten) in de aanvoer links onderin, gaat nu een rode spruit naar links en naar de retour omhoog. Die is zinloos.
Vertakkingspunt? Hier begrijp ik je niet. Waar precies bedoel je?
-“KT ;T2 schakelt P1 bij T> 80 graden” Die temperatuur zal toch merkelijk lager moeten zijn (50 –60 graden), anders ben je snel uitgestudeerd met de buffer. Probeer dit seizoen is waar te nemen wat je (hoogste) aanvoertemperaturen door de bank genomen zijn
T2 50-60 graden. OK. Helder, echter bij koude dagen is dit wel voldoende temp.? Daarnaast een ander inzicht: ik heb nu of pomp 4 of pomp 1 in het huidig schema. Zou je met de weersafhankelijke regeling ook beiden kunnen aansturen (in het geval de buffer bv. 40 graden is en je toch ook deze buffer naast de gas cv wilt gebruiken).
Hoeft heel weinig aan ingeregeld te worden, enige wat moet gebeuren is in de praktijk de setpoints en differentiatie van de thermostaten op de boiler en de buffer in te stellen.
CP: dit is mij in het geheel niet helder! Wat bedoel je precies?

OK mensen, dit was het even weer voor vanavond. Schema (hopelijk nu helder voor de iedereen) volgt later.

Groet,

Marc
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door JantjeV8 »

Setpoints, da's Engelands, daarmee bedoeld KippenKracht de schakelmomenten in te stellen. Wanneer moet iets open, en wanneer moet iets dicht.
Differentiaties is dan weer gewoon Nederlandsche spraak, dat zijn ook de in en uitschakel waarden. De ene thermostaat moet bij een bepaalde temp inschakelen, bij een volgende temp. weer uitschakelen. Die temperaturen moeten goed ingeregeld worden.
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door arjen_J »

@ Marc

Over je schema...
Je cv pomp symbool even spiegelen
idd links onderin rood lijkt niet te kloppen

hoe of wat gaat er beslissen waar warm water naar toe gaat?
vanuit je ww van houtsysteem warm je water op
dus P5 pompt door de wisselaar en het water heeft 2 mogelijkheden......
je sww spiraal rechtsboven
en je buffer midden links
zonder sturing heb je geen controle en water neemt de weg van de minste weerstand :!:

ik denk dat die NOOT kranen handbediend zijn....

probeer structureel te zijn met de overlappende lijnen
of altijd verticaal bochtje er over, of horizontaal

nog n idee...
iets van een thermosyfon in het stuk waar heet water vanuit cv en vanuit je buffer samen komen
cv draait denk ik zo weinig mogelijk dus voorkom dat die opgewarmd kan worden....
3 punten aangegeven..
3 punten aangegeven..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Hoi Arjen,
arjen_J schreef:idd links onderin rood lijkt niet te kloppen
Dat is precies wat ik bedoel bij die cirkel, merci. Met een 2- pijpssysteem zou je, waar rood over gaat in oranje, nog aan een by- passklep kunnen denken, maar dit is een 1,5” 1- pijpssysteem.
arjen_J schreef:hoe of wat gaat er beslissen waar warm water naar toe gaat?
De thermostaten op T1 en T2.
arjen_J schreef:dus P5 pompt door de wisselaar en het water heeft 2 mogelijkheden......
Nee, volg de lijntjes!

Het valt me op dat vaak moet uitleggen dat pompen en kleppen het best niet in de aanvoer geprojecteerd worden. Daar worden ze veel heter dan in de retour, en door die hitte wordt de standtijd sterk bekort. En bij pompen treden dan ook nog is luchtproblemen van diverse aard op.

De stroming wordt in dit geval dus bepaald door de 3- wegklep bij noot 1.
arjen_J schreef:ik denk dat die NOOT kranen handbediend zijn....
Nee dus, elektrische 3- driewegkleppen. Waren al eerder behandeld en uit de aanvoer gehaald.
arjen_J schreef:nog n idee...
iets van een thermosyfon in het stuk waar heet water vanuit cv en vanuit je buffer samen komen
cv draait denk ik zo weinig mogelijk dus voorkom dat die opgewarmd kan worden...
Komt nog in de uitvoeringsfase wanneer de fysieke opstelpunten van de deelcomponenten helder zijn. Voor de ketel komt iig een sifon die de thermosifon onderbreekt.

Bedankt voor het meedenken!


Groet, Cp

Edit: overgat > over gaat
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 14 okt 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door arjen_J »

Hoi Cp,

thaks voor de feedback

aha dan heb ik niet genoeg opgelet waar "noot" voor staat :evil:
ik ben te veel verwent met tekeningen "volgens de regels"
officieel zouden er dus stippel lijntjes moeten lopen naar die kleppen.....
Chicken Power schreef: Dat is precies wat ik bedoel bij die cirkel, merci. Met een 2- pijpssysteem zou je, waar rood overgat in oranje, nog aan een by- passklep kunnen denken, maar dit is een 1,5” 1- pijpssysteem.

Groet, Cp
Ok, we begrijpen elkaar....
Chicken Power schreef: Het valt me op dat vaak moet uitleggen dat pompen en kleppen het best niet in de aanvoer geprojecteerd worden. Daar worden ze veel heter dan in de retour, en door die hitte wordt de standtijd sterk bekort. En bij pompen treden dan ook nog is luchtproblemen van diverse aard op.

De stroming wordt in dit geval dus bepaald door de 3- wegklep bij noot 1.
ja zit wat in!, hydrauliek heeft kleppen meestal in de perszijde....
maar ik ben bekend met je punt!

Bij de tekst noot, ben ik uitgegaan van een handkraan voor nood "situaties als onderhoud ed"
ipv noot als verwijzing
leesfoud -->t

mij lijkt de tekening voor de rest niks mis
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Marc, goedendag,

mdethmers schreef:Mengklep geldt niet voor gas CV indien deze moet bijspringen?
Correct.
mdethmers schreef:Gas CV voert aan met standaard 90 graden.
Nee.
mdethmers schreef:Als mijn buffer leeg is/raakt en de CV gaat bijspringen, dan wil je afhankelijk van de buitentemp. toch ook het gas CV water van een bepaalde temp.?
Zeker, maar er is een essentiel verschil tussen de temperaturen uit de gasketel en de buffer.

Uit de buffer komt direct water van 85-90 graden, vandaar die benodigde mengklep.

Is de buffer gedaald tot 35 – 40 graden, dan doet dat in de winter weinig meer. Gevolg is overschakelen naar de gasketel. Die begint dan pas op de temperatuur van het retourwater, ook iets van die 35 graden. Naar mate de ketel langer brand, gaat die temperatuur omhoog. Maar voor dat je ook maar in de buurt van die 90 graden komt, zal er al meer dan genoeg warmte geproduceerd zijn, waardoor aan de warmte vraag voldaan is en de ketel uitschakelt.
mdethmers schreef:Of regelt de ketel dit zelf.
Ja.
mdethmers schreef: If so, dan dient er dus nog een lijntje van de weersafhankelijke regeling naar de gas cv te lopen?
Nee, die zit al in de ketelelektronica, daar hoeft enkel die NTC- buitenvoeler aangeknoopt te worden.
mdethmers schreef:Helder, echter bij koude dagen is dit wel voldoende temp.?
Vandaar nogmaals mijn opmerking/vraag: “Probeer dit seizoen is waar te nemen wat je (hoogste) aanvoertemperaturen door de bank genomen zijn”.

Dat gaat al een aardige aanwijzing naar de praktijk worden.

Vanuit de theorie benaderd: Je hebt een gasketel van 28 kW die (bewezen) het huis warm houdt. De vergasser zou 35 kW worden, die moet dat dus ook bij kunnen houden. Dat wordt hartje winter dan natuurlijk wel doorstoken. De buffer is dan niet zozeer om lange periodes te overbruggen, maar meer om het verschil in vraag en aanbod te overbruggen, zodat de vergasser niet in deellast (met alle daarbij behorende ellende) hoeft te branden.
mdethmers schreef:Daarnaast een ander inzicht: ik heb nu of pomp 4 of pomp 1 in het huidig schema. Zou je met de weersafhankelijke regeling ook beiden kunnen aansturen (in het geval de buffer bv. 40 graden is en je toch ook deze buffer naast de gas cv wilt gebruiken).
Nee, dit is typisch opgebouwd als of/of bedrijf, omdat beide warmte bronnen een andere karakteristiek hebben. Zie de uitleg van hierboven, resultaat zou zijn dat de gasketel veel minder rendement gaat krijgen.
mdethmers schreef:CP: dit is mij in het geheel niet helder! Wat bedoel je precies?
Zie de fraaie uitleg van ons Jantje.


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Beste mensen,

Hierbij een vereenvoudigd schema. Graag commentaar als het nog steeds te complex is.

Voor de rest: de grootste uitdaging wordt nu wel om de zaak geregeld te krijgen. Het liefst via een centrale unit (ik bedoel niet de thermostaat/buiten temp. voeler) waarbij ik de kleppen (wireless) kan instellen en monitoren. Verder nog de vraag:

Ik heb ca. 7 M2 aan heatpipes op het oog. Nu staan ze op ZO-Z. Ik heb zojuist 2 x aanvoer/retour, 28mm vanuit de kelder naar zolder aangelegd. Het is sowieso de bedoeling dat mijn buffer dit vanuit de kelder eerst naar de zolder transporteert en vandaar centraal naar de radiatoren/Vloerverwarming. Buizen zijn geisoleerd uiteraard. Nu ligt er nog een 2e aanvoer/retour. Zou ik nog iets moeten/kunnen met evt. overtollige warmte van de heatpipes richting de buffer ('s zomers) of wordt de huidige 300 liter boiler al uitdagend genoeg om dit dagelijks op temperatuur te krijgen.

Hoor het wel.

M.v.g.

Marc
Bijlagen
cv schema_Rev9.jpg
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door bas-hilversum »

mdethmers schreef:Beste mensen,

Zou ik nog iets moeten/kunnen met evt. overtollige warmte van de heatpipes richting de buffer ('s zomers) of wordt de huidige 300 liter boiler al uitdagend genoeg om dit dagelijks op temperatuur te krijgen.
Als je meer aanbod van warmte hebt dan je verbruikt gaat de zonneboiler in stagnatie en verbruikt hij ook geen stroom. Lijkt me niet slecht, toch?
Als je meer warmte wilt opslaan zou ik het simpel houden en de zonnecollectoren direct je buffervat laten verwarmen. Dat spaart een spiraal in je boiler (en een driewegklep). Het kost een spiraal in je buffer.
kxm0096
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2010, 21:24

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door kxm0096 »

@mdethmers

De installatie kan zo onderhand misschien al geplaatst zijn maar als ik naar je laatste schema kijk (rev9) dan valt mij toch iets op.

Als de P1 draait dan gaat er geen water over de VV. Na de radiatoren gaat het cv water namelijk gelijk terug naar de pomp P1. Als je ketel het CV water opwarmt dan zal er wel warm water door de VV gaan. Of zie ik het niet goed?

Was dit ook je bedoeling? Volgens tekening rev8 gaat namelijk zowel de ketel pomp als P1 over de radiatoren en VV.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Hallo KXM,

Je hebt gelijk!

De installatie draait nog niet. Ben momenteel druk bezig de onderdelen te verzamelen en het leidingwerk aan te leggen.

Bedankt voor je opmerking.

M.v.g.

Marc
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Dat was de plek waar eigenlijk een by- pass klep geprojecteerd was.

Maar gezien het kleine oppervlak van de VV was het nog niet goed uitgekristalliseert of dat zo doorgang zou vinden.


Groet, Cp
Verwijderd.
kxm0096
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2010, 21:24

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door kxm0096 »

Aha.. De by-pass klep zou dan tussen de radiatoren en de VV komen zodat de VV buiten het circuit kan worden gezet als er geen warmte vraag is over de VV. Begrijp ik het dan zo goed?

Groet,

kxm
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Op het moment dat er geen vraag is van de VV, maar wel van de radiatoren, kan de flow direct via die by- pass de retour in.

Zit al een beetje in de naam, by- pass.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie