houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

Bericht door terraxy »

@ALL
tav een houtkachel vind ik persoonlijk een vuur en CO alarm geen luxe. Er zijn al teveel mensen door CO vergiftiging om gekomen (ook met goede kachels). Naar mijn idee zou een ieder verplicht moeten worden. (Hiermee hoop ik Peter en Gerard rustig te stemmen :) )
Ik heb deze lead aangemaakt om tips te krijgen en om ondersteuning te krijgen en om met mensen te gaan samenwerken die net als ik een kachel willen bouwen.
Tips die constructief zijn graag maar tips als "je moet niet met lucifers spelen" heb ik geen belang bij: Ik wil een kachel bouwen en die ook gebruiken. Dus graag tips waar ik ook verder mee kan en daarbij ook voorstellen tot oplossing van het door jou blijkbaar geziene probleem.
Op dit moment staat de teller op 2 man en een 3e die zijn deel meeneemt van het gebeuren: zijn er nog meer mensen die willen samenwerken??

Karel (Koarent) wil een keukenkachel maken en ik wil een duidelijk afwijkende kachel dan vele anderen bouwen: hij word groot (nadeel van een leem/massa ketel) met pizza/brood oven met minimaal steenplaat van 80 x 80 en een fornuis met 8 pitten en ik wil hem kunnen gebruiken als moederhaard. Een alleskunner dus: deze zijn te koop dus zijn ook (zelf) te maken.
Maar ik bouw de kachel in een 8 x 8 m keuken dus er is ruimte.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

Bericht door frans »

Opmerking van praktische aard.
Ik bak ook Pizza's, het rollen van het deeg, smeren, bedekken enz. daar ben ik altijd wel een aantal minuten mee zoet.
Het wezenlijke bakken duurt hooguit 2 minuten.
Ieder een stuk en hup de volgende.
Ik denk niet dat je het echt nodig gaat hebben om 4 tegelijk te bakken.
Succes met je project,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

Bericht door terraxy »

frans schreef:Opmerking van praktische aard.
Ik bak ook Pizza's, het rollen van het deeg, smeren, bedekken enz. daar ben ik altijd wel een aantal minuten mee zoet.
Het wezenlijke bakken duurt hooguit 2 minuten.
Ieder een stuk en hup de volgende.
Ik denk niet dat je het echt nodig gaat hebben om 4 tegelijk te bakken.
Succes met je project,
Frans.
@ Frans,
Er staat niet alleen pizza maar pizza/brood: brood en andere bakwaren hebben een lagere temperatuur nodig en dus ook meer tijd: oorsponkelijk was mijn idee zelfs ruim 1 m2; ik heb het reeds verminderd met 33 % omdat de kachel mij dan zelfs te groot word maar een alternatief is een dubbeloven: heeft het voordeel van 2 temperaturen en dan kan ik minder diep werken. (Ook in de winkel vind men het groot maar ik houd rekening met 24 personen)
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

Bericht door Blijfhopen »

@Terraxy
Ik hen nog eens nagedacht over de ventilator die nodig zou kunnen zijn om de koude lucht naar beneden te stuwen. Als ik het goed begrijp hebben we een binnenbuis met een opgaande warme rookgasstroom. Daar omheen een ruimere buis voor de neergaande koude lucht.
Dan heb je dus een ringvormige ventilator nodig. Een ding met als het ware een gat in het midden, want daar stroomt immers je warme lucht door en die wil je niet te veel tegenhouden.
Bestaan die dingen ?
Ik begin te denken dat je het je onnodig moeilijk maakt om nog wat extra rendement uit je kachel te persen.
GAdJ
GdeJ denkt met u mee.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

Bericht door terraxy »

Blijfhopen schreef:@Terraxy
Ik hen nog eens nagedacht over de ventilator die nodig zou kunnen zijn om de koude lucht naar beneden te stuwen. Als ik het goed begrijp hebben we een binnenbuis met een opgaande warme rookgasstroom. Daar omheen een ruimere buis voor de neergaande koude lucht.
Dan heb je dus een ringvormige ventilator nodig. Een ding met als het ware een gat in het midden, want daar stroomt immers je warme lucht door en die wil je niet te veel tegenhouden.
Bestaan die dingen ?
Ik begin te denken dat je het je onnodig moeilijk maakt om nog wat extra rendement uit je kachel te persen.
GAdJ
Hoi Blijfhopen,
Je maakt het onnodig moelijk: een simpele zijaansluiting zorgt ervoor dat een normale ventilator volstaat en dit ben ik ook van plan te doen. (maar er bestaan ook ringmotoren en dan zou het gat geen probleem op leveren maar ik heb geen idee wat die dingen kosten)
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: houtkachel bouwen ?!? samenwerking gezocht

Bericht door Davy »

Beste collega's,

Als bezitter van een zelfontworpen finnoven zou ik zeggen... Bezin voor je begint. Het heeft mij 2 a 3 maand studiewerk gekost om het ding uit te tekenen, het heeft me 2 maand gekost om het ding te bouwen. Gerard en Peter weten echt wel wat ze zeggen... Ik stel mij de vraag wat jullie doen met ventilatoren in jullie ontwerp. Een goed gedimentioneerde finnoven heeft geen enkele ventilator nodig...

Groetjes,

DAvy
Plaats reactie