Voorstelling mijn kersversysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

ligth011 schreef:mag ik vragen waar je dit setje heb gekocht?
hoi Light011,

welk setje bedoelje?
de houtketel met buffervat en installatie?
of het hout?

betreffende het hout: naast men deur is er een zagerij, die brengen als ik het vraag een ijzeren afvalbak gevult met hout rechtstreeks tot in men garage met de clarck :) heel gemakkelijk en altijd droog. in die zin heb ik geen stapel ruimte nodig :)

mvg
beni
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door ligth011 »

volgens mij is het hout geen setje, dus bedoel ik de kachel en buffer.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

Hallo

Ik wil hier gerust reclame maken voor de verkoper/installateur maar weet niet of dit wel toegelaten is.
de persoon in kwestie kwam mij alleszinds zeer bekwaam over en naar de reacties te zien op de installatie (op een paar opmerkingen na)
bewijst dat wel vind ik.

@ligth011
ik heb er eens uw post op nagekeken en heb gezien dat u reeds een combiketel hebt staan. ik vermoed dat u uw instalatie niet zal wijzigen om een gelijkaardige installatie door dezelfde persoon te laten zetten. Dit gezegd zijnde heb ik zo een raarbuikgevoel rond uw vraag van wie dit komt...

daarom zal ik mij onthouden van dit te vermelden, wil de persoon in kwestie zeker niet in de problemen brengen door een of andere concurentie beding, alleenverkooprecht of dergelijke....

waarom wenst u dit te weten?

mvg
beni
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door ligth011 »

Was puur nieuwsgierig, en ik ben nog op zoek naar 2 buffers voor mijn nieuwe installatie.
En aangezien ik op u foto ook een boiler zag staan stelde ik de vraag.
En ik weet niet wat je bedoel met cocurentiebedingen en dergelijk, daar hou ik mijn niet mee bezig.
En de suggestie dat ik de vraag stel voor een ande dat verwerp ik.
Je zult wel wat verkeerd gegeten hebben met dat raabuik gevoel.

grt
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door Chicken Power »

Beste Beni,
beni007 schreef:Mijn sww (als dat sanitair warm water is) word gemaakt door een electrische boiler.
Dat bedoel ik er idd mee, noem jij het anders? Die Vlaamse nomenclatuur interesseert me wel. Als alternatief voor stadswater ken ik nog ‘kraantjeswater’.

Het is wel leuk met dat Nederlands, de Vlamingen zien onze pomp niet ‘draaien’, wij Hollanders zien hun pomp niet ‘opspringen’.
beni007 schreef:hier ben ik nog aan het nadenken om eventueel nog een buffervat bij te plaatsen met spiraal om reeds warm water in de boiler te laten gaan. hier later nog meer vragen over want snap nog niet goed het aansluiten van meerdere buffervaten en hoe die dan bij afkoeling zijn warmte terug in het eerste vat (waar cv op aangesloten zit) krijgt.
Ik denk dat niet alleen ik je uit kan leggen dat hier nog een winst te behalen is en hoe dat moet, maar je leverancier ook. Remmend gegeven is waarschijnlijk wel je uitgangspunt tot een “low budget” installatie. Dan was De SWW net een brug te ver.

Ik denk als je er alsnog toe overgaat zo iets te laten maken, die missende terugslagklep en thermische overstort ook wel voor elkaar komen.
beni007 schreef:De verkoper was inderdaad ook de installateur en die heeft de termovar mee gebracht (goedkoper dan een laddomat??)
Dat is een interessant gegeven. Zowel het prijsniveau als wel de mogelijkheid tot leveren boeit me.
beni007 schreef:de man beschikt volgens mij zeker over voldoende kennis doe eigenlijk neit anders dan vergassers verkopen en gaan plaatsen :) (van 1 merk)
Naar wat ik er van in beeld heb: 1 fabriek met meerdere soorten toestellen onder andere namen. Nu kan ik niet goed de betekenis van het woord ”neit” duiden, maar mocht het per ongeluk om dezelfde persoon gaan, dan doet ie echt meer dan alleen dat.
beni007 schreef:denk er tevens over na om zelfs het warmwater toevoer naar radiatoren van buffervat te mixen met koud radiator retour om zo het buffervat nog langer warm te houden. dus 63° laten ingaan ipv de nu 85°???
Dat is een heel goed plan! Het is van de zotte om in voor- en naseizoen met zulks een voorloop temperatuur te werken. Die aanvoer temperatuur moet je idd mixen in functie van je buitentemperatuur.

beni007 schreef:welke symbolen worden gebruikt voor een terugslagklep en kogelkranen?
Wellicht kan iemand anders daar een plaatje bij produceren, in mijn kladjes gebruik ik het teken van een diode.
beni007 schreef:het stoken: ik denk dat dit nu goed verloopt (denk ik)
Mede gezien Alberts opmerkingen, ik denk dat het veel beter kan. Ik zou zijn (toekomstige)opmerkingen in deze zeer ter harte nemen. Gezien je watergekoelde rooster komt er, denk ik, een aanbeveling naar omgekeerd stoken. Dat is verder aan Albert.
beni007 schreef:had al een meterke gezien (hier op forum) die bovenop de rvs buis kleeft (magnetisch) maar vind er nog gene winkel van waar ik dat kan bestellen?
Dat is niet zo vreemd. RVS/inox is niet magnetisch. En is je pijp enkel of dubbelwandig?
beni007 schreef:van de ketel, noch termovar, noch buffervat heb ik papieren ontvangen, heb zelf ook al op het internet gezocht maar niets gevonden! (van de ketel)
Daar lijkt me naar de toekomst wel wat te verbeteren. Kun je je vinden in mijn beschrijving hoe of het zou werken?

Groet, Cp
Verwijderd.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

Hoi CP

alleszinds al bedankt voor je antwoorden en hulp!
Chicken Power schreef:
beni007 schreef: hier ben ik nog aan het nadenken om eventueel nog een buffervat bij te plaatsen met spiraal om reeds warm water in de boiler te laten gaan. hier later nog meer vragen over want snap nog niet goed het aansluiten van meerdere buffervaten en hoe die dan bij afkoeling zijn warmte terug in het eerste vat (waar cv op aangesloten zit) krijgt.
Ik denk dat niet alleen ik je uit kan leggen dat hier nog een winst te behalen is en hoe dat moet, maar je leverancier ook. Remmend gegeven is waarschijnlijk wel je uitgangspunt tot een “low budget” installatie. Dan was De SWW net een brug te ver.
Idd het uitgangspunt is 'low budget' alleen al omdat de aankoop van de toestellen ketel + buffervat, al bij al van prijs heel goed mee vallen maar de installatie kosten maken het zo duur....

we hadden de mogelijkheid om de toestellen geleverd te krijgen (of aftehalen) en de installatie zelf te doen, nu ik had hier al veel gelezen over hoe het moet..... of kan...
maar om dan voor de eerste keer cv leidingen zelf te leggen vond ik nog een stap te ver. (ik kan al veel maar heb nog geen 'cv' gelegd)

ondertussen zijn we reeds enkele weken verder en snap ik al veel beter hoe alles in elkaar zit of moet en zo zou ik op de dag van vandaag zeggen dat ik alles zelf zou installeren.
dat is nu niet gebeurt, maar ik weet nu wel hoe het moet/kan.
Chicken Power schreef:
Ik denk als je er alsnog toe overgaat zo iets te laten maken, die missende terugslagklep en thermische overstort ook wel voor elkaar komen
inderdaad, ik vermoed als ik nu het project verder uitbreidt ik zowiezo die dingen erbij steek, in die verstande zou ik de uitbreidingen dan wel zelf doen.
Chicken Power schreef:
Dat is een heel goed plan! Het is van de zotte om in voor- en naseizoen met zulks een voorloop temperatuur te werken. Die aanvoer temperatuur moet je idd mixen in functie van je buitentemperatuur.
Voor namelijk deze mixventiel zou ik er tussen wensen. iemand een voorkeur wat ik er dan best voor gebruik?

warm water gemixt met koud radiator retourwater?
ik vraag me dan af die ik een pomp anders te plaatsen dan de huidige situatie en vanwaar mag ik men retour water aftappen, voor da pomp van het buffervat of na de pomp?
of diend de pomp verplaatste te worden of 1 bijgeplaatst.

hier heb ik dus nog een probleem als ik dat ertussen zou steken, wat dient er te veranderen om de flows niet te beinvloeden waar kan ik aftappen voor retour en welkmixventiel?
Chicken Power schreef: Nu kan ik niet goed de betekenis van het woord ”neit” duiden
die is gewoon 'niet' ik weet niet hoe het komt maar als ik dat woord typ draai ik die altijd om, ben het al zodanig gewoon dat ik het soms vergeet te verbeteren (my mistake :)
Chicken Power schreef:
beni007 schreef:welke symbolen worden gebruikt voor een terugslagklep en kogelkranen?
Wellicht kan iemand anders daar een plaatje bij produceren, in mijn kladjes gebruik ik het teken van een diode.
Zal niet meer nodig zijn, heb al het een en ander gevonden op het web. misschien voor andere forumgebruikers ook intressant?
op onderstaande link vind je een pdf waarbij de meeste cv gerelateerde symbolen opstaan.

---------------> de link ---> De Meestgebruikte symbolen
Chicken Power schreef:
Mede gezien Alberts opmerkingen, ik denk dat het veel beter kan. Ik zou zijn (toekomstige)opmerkingen in deze zeer ter harte nemen. Gezien je watergekoelde rooster komt er, denk ik, een aanbeveling naar omgekeerd stoken. Dat is verder aan Albert

@Albert:

ik ben zeer benieuwd en leergierig naar omgekeerd stoken principe, kan je me daar wat meer info over bezorgen?
als men ketel ook maar iets beter kan branden en hiermee nog langer meegaat ook en meer rendement haal wil ik dat met veel plezier proberen :)
alle opmerkingen en raadgevingen zijn dus welkom!
Chicken Power schreef:
Daar lijkt me naar de toekomst wel wat te verbeteren. Kun je je vinden in mijn beschrijving hoe of het zou werken?
ik denk dat ik het nu redelijk goed heb gesnapt, wat er waar nog mogelijk is en wat er voor verbetering vatbaar is.

mvg
beni
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door Albert van WdJ »

beni007 schreef: ik ben zeer benieuwd en leergierig naar omgekeerd stoken principe, kan je me daar wat meer info over bezorgen?
Het is een stook manier die velen hier toepassen, en zeker niet iets wat ik alleen je kan vertellen.
Het is ook absoluut niet ingewikkeld, zij het dat het met jouw type kachel niet volledig kan worden toegepast.
Het komt hier op neer, dat je de kachel normaal opvult met hout, en bovenop het vuur aanmaakt, ipv onderop.

Hiermee voorkom je dat het vuur een te grote hoeveelheid bovenliggend hout aansteekt. Bij omgekeerd stoken brandt het hout van bovenaf naar onder toe.
Probleem ontstaat bij de navulling. Dan kun je niet meer omgekeerd stoken, omdat onderin het vuur ligt.
Bij een finoven, bergkachel etc. is dat niet erg want die vul je daarna niet (volledig) meer bij. De kachel is vaak na een vulling warm genoeg.
Maar jouw Burnit moet zeker bijgevuld worden, want met één vulling krijg je je buffer niet heet genoeg.

Toch zou je hiermee bij de opstart een mooiere verbranding kunnen maken.
Voorwaarde is wel, dat je de retour van de Burnit goed hoog instelt. (Bijv. 72-75 graden C). Dat geeft ook een betere verbranding en duidelijk minder geurhinder vanwege de rookontwikkeling.

Zoek ook eens op google naar omgekeerd stoken. Diverse sites geven hier duidelijke info over.

Albert
Change, before you have to.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

hoihoi,

kheb ondertussen het omgekeerd stoken principe al 3x kunnen toepassen, met name telkens ik de ketel aan steek.
en inderdaad, hij brand van boven naar onderen toe met een veel mooiere verbranding en minder rook ontwikkeling (op die stookwijze)

natuurlijk bij het bijvullen dan weer niet (kan moeilijk de ketel laten uitgaan/afkoelen om dan opnieuw zo te werken.

ik heb wel een aantal dingen opgemerkt, nl:

1) bij opstart duurt het iets langer eer de ketel warm krijgt en vervolgens het huis en buffervat opvult.

2) doordat de ketel "koud" heeft bij opstart kan ik meer hout stapelen omdat ik het op dat moment mooi kruislinks kan stapelen in de ketel
maw ik moet bij opstart van de ketel de eerste maal langer wachten voor ik hem weer dien opte vullen (wat een goeie zaak is)

als ik hem langs onder aansteek, begon ik steeds met weinig hout eens dat mooi koolde, smeet ik hem half vol, als dat ook weer goed brandde, dan helemaal vol.

deze middag de ketel in gang gestoken en gevraagd aan de vrouw om regelmatig hout bij te smijten en te kijken naar de temp meters van buffervat, als die op bijna 80° waren niets meer bijsmijten, denk dat ze dat niet goed heeft begrepen want ze heeft het toch nog gedaan, maw buffervat echt goe warm en rook gasafvoer buis (rvs) die al serieus bruin was (zie vfoto's en comments hierop) ziet er nu donkerpaars uit :s

is daar dus heeeeeel warm geweest veronderstel ik (veel warmte langs de schouw verdwenen) en de ketel dicht tegen de 100° gezien.

note to self: don't ask wife again :)

heb men schema aangepast met de juiste symbolen voor afsluiters endergelijke, zal die morgen ofzo ook hier plaatsen (staat op andere pc)

mvg
beni
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door Chicken Power »

Hallo beni,
beni007 schreef:natuurlijk bij het bijvullen dan weer niet (kan moeilijk de ketel laten uitgaan/afkoelen om dan opnieuw zo te werken.
Dat vraag ik me af! Ik heb ook nog wat kennis van de oude stoomtechniek, en daar kennen we het ‘opbanken’ van het vuur.

Dat zou in jouw geval betekenen dat wanneer de ketel bijna uitgebrand is (ten minste het hout ontgast) je de rest van de gloeiende houtskool, zover mogelijk naar achteren werkt. En dan pas op het vrijgekomen rooster weer naar boven gaat stapelen.

Zo gaat je vuur van achter naar voor branden, zonder die nutteloze hitte-explosies die je eerst creëerde.

Ik denk dat Albert of nck daar ook nog wel een visie over hebben, die stoken immers meer hout dan ik.
beni007 schreef:bij opstart duurt het iets langer eer de ketel warm krijgt en vervolgens het huis en buffervat opvult.
Maar je verbranding is veel schoner, en de warmteoverdracht veel efficiënter!
beni007 schreef:doordat de ketel "koud" heeft bij opstart kan ik meer hout stapelen omdat ik het op dat moment mooi kruislinks kan stapelen in de ketel
Dat stapelen lijkt me ook veel efficiënter dan dat “smijten” :wink: .
beni007 schreef:is daar dus heeeeeel warm geweest veronderstel ik (veel warmte langs de schouw verdwenen) en de ketel dicht tegen de 100° gezien.
En, is je beveiliging in gang gesprongen?


Ik zal nog eens zoeken naar die mengklep, was een kraan van honyewell met een regelkop van Heimeier.

Albert en Atlas hebben er meen ik ook zo een, maar ik ben even kwijt wie de bestelnummers erbij had staan.


Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door Albert van WdJ »

Mijn regelknop voor mixen van bufferwater op radiatoren is van Oventrop

Heet bij Oventrop een drieweg-verdeelkraan. Art. nr. 1130208
De temperatuurregelaar heeft een dompelvoeler Art. nr. 1140562
(er zijn ook aanlegvoelers)

Voeler werkt tussen 40-70 graden C. Voor mijn radiatoren voldoet dat prima. Zelfs met lichte vorst kan ik prima uit de voeten met een radiator-temperatuur van 60 graden C. Heb hem dan ook nog niet op de hoogste stand hoeven te zetten.
Er bestaan trouwens ook Oventrop temperatuurregelaars met voelers tot 80 graden C.

Albert
Change, before you have to.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

Hoi Allen,
Chicken Power schreef: Dat zou in jouw geval betekenen dat wanneer de ketel bijna uitgebrand is (ten minste het hout ontgast) je de rest van de gloeiende houtskool, zover mogelijk naar achteren werkt. En dan pas op het vrijgekomen rooster weer naar boven gaat stapelen.

Zo gaat je vuur van achter naar voor branden, zonder die nutteloze hitte-explosies die je eerst creëerde.
dit is een intressante opmerking!! en ga ik zeker uitproberen!
Momenteel deed ik het dus "verkeerd" als het hout zo goed als opgebrand was, verspreide ik de kolen over het rooster en vulde daarboven op opnieuw vers hout (met veel rook als gevolg ) :?
Chicken Power schreef: Ik denk dat Albert of nck daar ook nog wel een visie over hebben, die stoken immers meer hout dan ik.
als er nog zo goede raad is laat maar komen, ik ben één en al oor :)
Chicken Power schreef: En, is je beveiliging in gang gesprongen?
NOPE :D was ook de 100° niet over, nu aangezien het niet de eerste keer was dat ik mijn ketel goed warm heb gekregen (tssn 90°-100°)
heb ik toch nog even aan de installateur gevraagd hoe het zat met die beveiliging,
hij wist me wel te vertellen dat de temperatuurmeter op de ketel zelf een vrij optimischtische meter was, maw dat het niet perse zo warm is als hij aangeeft.

Heb wel vast gesteld dat ik nu wel al 2x waterdruk heb moeten bijsteken op men cv leiding nadat die volledig was afgekoeld en de 0.5 bar niet meer haalde.

blijkbaar zou dit wel eens kunnen voorkomen als je met automatische ontluchters op uw cv systeem zit en het water al eens goed warm is geweest. (op mijn systeem zitten 5 automatische ontluchters verspreid over het hele cv systeem (4 waren reeds aanwezig bij aanbouw cv in jaren 90) 1 is er geplaatst op het buffervat (helemaal bovenaan).

Bij deze post ik ook men nieuw schema, waarbij alle symbolen juist zouden moeten zijn, waarop ook de kogelkranen aanwezig zijn en de auto ontluchter van buffervat (de andere 4 zitten op zolder)

mvg
beni
Bijlagen
ketel2.jpg
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

Hoi Albert
Albert van WdJ schreef:Mijn regelknop voor mixen van bufferwater op radiatoren is van Oventrop
Thx, ga ik zeker eens bekijken

Alleen vroeg ik mij af indien ik dit er dan tussen plaatst, dien ik dan de plaatsing van de pomp(en) te wijzigen
heb jij een schema van uw installatie en mag ik die even zien?
ik vind hem hier niet sbiets terug misschien een linkje?

alvast bedankt

mvg
beni
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door Albert van WdJ »

Beni,

Mijn systeem staat in deze draad.

viewtopic.php?f=3&t=1497

Albert
Change, before you have to.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

Albert van WdJ schreef:Beni,

Mijn systeem staat in deze draad.

viewtopic.php?f=3&t=1497

Albert
Hoi albert,

als ik even mag vragen:
die digitale thermometertjes waar heb je die vandaan?

mvg
beni
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Voorstelling mijn kersversysteem

Bericht door beni007 »

Hoi allen,

ivm het eventueel aansluiten van een oventrop mixventiel voor regelbaar aanvoertemperatuur in de radiatoren te krijgen had ik nog een vraag.

als je even kijkt om men schema, waar dien ik de retourwater van de radiatoren af te tappen voor het mix ventiel?

VOOR de retour pomp? (kijkend in de richting die het water volgt)

of

NA de retourpomp?

of

dient de pomp van de cv leiding te worden verplaatst na het mixventiel op de aanvoerleiding?

mvg
beni
Plaats reactie