Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door kockie »

Aangespoord door verschillende berichten op dit forum heb ik nu behalve het accumulerende kachel virus ook het houtvergasser virus te pakken. Graag zou ik zelf een vergassingsketel zelf willen bouwen, maar mijzelf kennende staat er dan misschien over 15 jaar iets (ik was op de middelbare school na het lezen van het boekje van Willem Aalders al aan het denken over een stenen kachel; 3 jaar geleden is dan eindelijk een getweakte bergkachel gekomen).

Ik heb de hand weten te leggen op een jong gebruikte 25 KW houtvergassingsketel. Daarbij heb ik nu een heatpipe zonnecollector systeem besteld met een boiler van 200 liter, evt later nog uit te breiden met een 200 liter liggende boiler (staande kan ik niet meer kwijt). Nu komt alleen de vraag hoe het zaakje aan te sluiten en te regelen.
Hieronder eerst een situatieschets:
plattegrond.gif
Op het plaatje staat links het huis. Boiler voor zonnecollector staat op de verdiepingsvloer van het huis. De ketel hangt dicht in de buurt, maar op de begane grond. Onder de ketel zit de verdeler voor de vloerverwarming waarmee de gehele benedenverdieping verzorgd wordt. De verdieping wordt verwarmd met (behoorlijk overmaatse) radiatoren. Bij een temperatuur tot -10 volstaat 50 graden aanvoertemperatuur. Een transmissieberekening heb ik helaas niet.

De ketel met buffer moet in een schuurtje (of container ivm bouwvergunning) worden geplaatst. Deze staat ca 4 meter van het huis vandaan. Ik zou 'm ook nog in een bestaande schuur kunnen zetten, alleen is dan ca 25 meter ondergrondse leiding nodig en dat lijkt me wat prijzig en veel verlieswarmte geven. De bedoeling is dat het circuit van de houtvergasser drukloos wordt, een warmtewisselaar van geschat ca 35 KW is in mijn bezit. De cv ketel die ik bezit is een bosch HRC35. Dit is een combiketel zonder voorraadvat, alleen een kleine warmtewisselaar waarmee het leidingwater verhit wordt.

Wat is nu het handigst?
  1. hout-cv aansluiten op buffer, warmtewisselaar in de schuur en deze in de retour van de combiketel en evt een extra leiding naar de bovenste spiraal van de boiler
  • Hout-cv aansluiten op buffer, Leiding uit buffer naar huis, warmtewisselaar onder de combiketel en een aftakking naar de bovenste spiraal van de boiler
  • Hout-cv aansluiten op buffer en vul verder in
Mijn wensen: cv ketel zoveel mogelijk uitlaten en met zonneboiler + houtcv warmwatervoorziening kunnen verzorgen. Houtcv moet vloerverwarming + radiatoren kunnen warmhouden. Op termijn evt gasaansluiting opzeggen.

Meer info nodig: schiet :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Uw aanvraag is met dank naar light011 in behandeling genomen!

Dat verhaal loopt en de ketel is binnen!

Schema is bijna af, wordt opstelling in spiegelbeeld.

Ga jouw verhaal is goed herlezen en nog is herlezen, vragen komen vanzelf!

De eerste is in elk geval wat de aansluitmaten van die wisselaar zijn, alsmede maten. Of beter nog merk en type nummer.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
Aangespoord door verschillende berichten op dit forum heb ik nu behalve het accumulerende kachel virus ook het houtvergasser virus te pakken. Graag zou ik zelf een vergassingsketel zelf willen bouwen, maar mijzelf kennende staat er dan misschien over 15 jaar iets (ik was op de middelbare school na het lezen van het boekje van Willem Aalders al aan het denken over een stenen kachel; 3 jaar geleden is dan eindelijk een getweakte bergkachel gekomen).
Welk merk houtvergasser heb je genomen?
Een tip, probeer zo weinig mogelijk cv pompen te gebruiken, voordat je het weet kost het weer veel stroom.

Pas zag ik een oeroud 1 leiding systeem om huizen mee te verwarmen.
Het werkte met een houtvergasser die een stoomboiler had. Alles zonder pomp uitgevoerd.

Daarom had ik het wel leuk gevonden als je zelf iets had gebouwd of had verzonnen.
Er valt zoveel te verbeteren aan de systemen die we kennen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Ik ben al eens een beetje aan het tekenen geweest in inkscape. Een mooi, gratis te gebruiken programma waar je vector tekeningen mee kunt maken. Daar kwamen de volgende deelsystemen uit die nu nog aan elkaar gekoppeld moeten worden....
houtvergasser en buffer.png
zonneboiler.png
ketel_vloer-verwarming.png
alles_in_1.png
Originele bestanden in de volgende post
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Hier de originelen als je ook eens wat met inkscape wilt proberen
cv installatie.svg
(15.05 KiB) 131 keer gedownload
schema zonneboiler.svg
(13.19 KiB) 86 keer gedownload
houtvergasser en buffer.svg
(7.96 KiB) 120 keer gedownload
alles_in_1.svg
(33.72 KiB) 98 keer gedownload
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Ik ben weer even aan het prutsen geweest:
mogelijkheid 1.png
Voordeel van dit systeem: simpel uitvoerbaar zonder veel extra kleppen of pompen.

Nadelen:

cv pomp moet blijven draaien
veel warmteverlies bij kleine hoeveelheden water tappen en warmwaterleiding wordt behoorlijk veel langer
warmteverlies via retourleiding als gasketel brandt en houtcv systeem koud is
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Nog een schema:
mogelijkheid 2.png
Voordeel: nu met houtcv ook de zonneboiler warm te stoken.
Minder verlies bij stilstand houtcv

Nadeel: nog steeds lange weg voor warme water (knooppunt warme water zit nu al ongeveer op de plaats van de zonneboiler)

Straks (of morgen) verder
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door mark »

Als je alles bij elkaar hebt op de klusdag kan met alle kennis die er dan is het aan elkaar geknopt worden. Optie :fff
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Kockie,

Worden die heatpipes niet te heet in serie?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

ehhh, geen idee. Ik zal de leverancier eens vragen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door le_pilaf »

hallo kockie

Kun je voor en nadelen van het schema geven? Ik heb al wel een nadeel: er zitten wel heel veel wisselaars in het systeem...

de voordelen kan ik wel geven de nadelen worden vanzelf ingevuld en kun je mee nemen om het schema te optimaliseren.

ik ben er van uit gegaan dat de zonneboiler master is daarna de houtvergasser en als laatste de cv ketel.

de platen wisselaars zitten er om twee reden in je kunt de druk in elk systeem apart instellen eventueel druk loos. En als je warmwater door gaat en de andere kant staat stil heb je minimaal verlies.

de zonne collector verwarmt het water in het 200 liter buffer word deze te heet kun je de pomp van 2000 liter buffer inschakelen en word deze buffer gevuld met water verwarmt door zonne energie.

schijnt de zon niet en de temperatuur in de zonne buffer word te laag schakel je de pomp in van de houtvergasser buffer wacht tot de temperatuur van de warmtewisselaar hoger is dan de temperatuur in de zonne buffer en schakel dan de pomp in van de zonne buffer (heb je geen verlies door koud water in je toevoer leiding).

huis verwarmen : schakel de pomp in van de zonne buffer (aan de cv kant) wacht dat de platenwisselaar op temperatuur is schakel de cv pomp in en je huis word verwarmt.

groet frank.

alles_in_1 kockie.svg
(46.24 KiB) 75 keer gedownload
alles_in_1 pilaf.png
Laatst gewijzigd door kockie op 08 feb 2011, 23:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele plaatjes verwijderd
je bespaaart door niet te verbruiken .
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door ligth011 »

Ik heb begrepen als je een opensysteem heb je eigelijk voor de veiligheid wel een laddomat ertsuuen moet hebben, ipv een mengventiel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

le_pilaf,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de vrijheid genomen om je post aan te passen met het schema als afbeelding.

Kun je voor en nadelen van het schema geven? Ik heb al wel een nadeel: er zitten wel heel veel wisselaars in het systeem...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

@kockie

In relatie tot de opmerking dat de heatpipes te warm worden... welke regelaar gebruik je voor je heatpipes ?
En heb je (of iemand anders) ook een opvatting over wat te doen met het overschot aan warmte in een periode dat je die niet nodig bent ?

IIRC hanteren ze in duitsland zoiets als per Kw : 55-77 ltr als buffervat en voor WP ik meende 25 ltr per Kw. Deze opmerking plaats ik ivm je 200 ltr hygiene buffervat.

Groet,
Frits
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Da's een goeie. Ik zou overtollige warmte willen afvoeren naar het grote buffervat. Had ik in mijn schema bedenkingen nog geen moment bij stilgestaan! Bedankt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie