Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Heey CP,

Zone- boiler, je vat hem niet.

Dat met die retour heb ik inderdaad gemist, omdat bij mij het net andersom is. Dat kan dan alleen op deze manier, met een spiraal over de volle lengte van de buffer?

Ik red het niet met 30graden. Als ik nieuw mocht bouwen ging het anders. Ik wou het exootje posten (acad), maar dat mocht niet van Kockie. Wil je hem ook?

Eerste niet gesponsorde link: http://lmgtfy.com/?q=waf

Tim
tim2.png
tim2.svg
(60.74 KiB) 33 keer gedownload

[De extensie dwg is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Laatst gewijzigd door kockie op 08 feb 2011, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: attachments toegevoegd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:Zone- boiler, je vat hem niet.
Misschien moet je toch bij nck even de brille lenen?
Tim schreef:Dat met die retour heb ik inderdaad gemist, omdat bij mij het net andersom is. Dat kan dan alleen op deze manier, met een spiraal over de volle lengte van de buffer?
Yep, heb het bij light ook zo ontworpen(daar is het wel voor het opladen, maar het principe maakt niet uit); de twee aanwezige spiralen buiten de buffer aan elkaar geknoopt. Van onder tot boven.
Tim schreef:Ik red het niet met 30graden. Als ik nieuw mocht bouwen ging het anders.
Vaak zo, als hadden komt is hebben te laat.
Tim schreef:Ik wou het exootje posten (acad), maar dat mocht niet van Kockie. Wil je hem ook?
Bedankt, maar het zegt me zoal niks. Mijn computtertje zal er wel niks mee kunnen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:Misschien moet je toch bij nck even de brille lenen?
Neen, ik grapte over een zone- boiler en je vloog er helemaal in. Kijk maar eens goed naar het schema, Kockie heeft straks geen zonneboiler meer.
Chicken Power schreef:Vaak zo, als hadden komt is hebben te laat.
Fout oordeel. Ik heb gerenoveerd, dan heb je de mooiste keuzes niet altijd.

@Kockie, moet ik je exoot nog aanpassen of begrijp je ons gezever?

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power schreef:Misschien moet je toch bij nck even de brille lenen?
Tim schreef:Neen, ik grapte over een zone- boiler en je vloog er helemaal in. Kijk maar eens goed naar het schema, Kockie heeft straks geen zonneboiler meer.
Je wordt ouder papa! Nog maar is met de bril lezen!
Chicken Power schreef:Tis ontwerptechnisch nog steeds een staande punt bij een zonne- boiler! Dat jij d'r aan sabbelt :P, vandaar die zone- boiler. :lol:

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Tim: nu kan ie wel...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

@Tim, ik heb je tekening bekeken en zou graag nog wat duidelijkheid willen.

Vooropgesteld dat je de zonnecollectoren per ongeluk vergeten bent in je tekening te verwerken.

in je tekening staat een gele lijn. 1 x bij de houtvergasser en 1 xeer tussen boiler - buffer en zonnewarmte, waar dient die voor ? met als vervolgvraag welk medium gebruik je voor de collector en hoe verhoud zich dat tot de rest van de tekening ?

Groet,
Frits
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

FritsOv schreef:Vooropgesteld dat je de zonnecollectoren per ongeluk vergeten bent in je tekening te verwerken.
De collectoren zijn getekend als blok, "zonnewarmte". Zal er wel even "collectoren" van maken.
FritsOv schreef:in je tekening staat een gele lijn. 1 x bij de houtvergasser en 1 xeer tussen boiler - buffer en zonnewarmte, waar dient die voor?
Dit geeft aan dat het regelingen of iets dergelijk zijn. Dus bijvoorbeeld bij de vergasser het thermostatisch element van het mengventiel, of laddomat. Bij de zone- boiler :mrgreen: en buffer een temperatuur regeling. Hoe dit uitgevoerd wordt is aan de gebruiker, het geeft puur het principe aan. Ik denk dat, als Kockie het zo zou uitvoeren, hij iets met een regelaartje gaat doen, die arduino:?: of zo.
FritsOv schreef:met als vervolgvraag welk medium gebruik je voor de collector en hoe verhoud zich dat tot de rest van de tekening ?
Als ik dit zo zou uitvoeren zou ik gewoon water kiezen. Cv blijft zoals het is, misschien een iets groter expansievat agv de wisselaar.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Probleem is wel dat je de collector vol met (houtcv) verwarmingswater hebt. Da's een flinke plens water om antivries in te gooien. Verder zit ik toch wel een beetje met de extra leidingen tussen huis en schuur in m'n maag...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

En wrijven helpt niet!

ik moet voor light011 nog wat afmaken, dan zal ik er is zwaar naar kijken.
Wel prettig dat je nog wat kwijt kunt tussen gasketel en collector.

Wat voor druk mogen die heat pipe's hebben?

En nogmaals, plaatje / maten van je WW?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Max operating pressure van het heatpipe systeem is 6 bar. Ik zal vanavond een plaatje proberen te schieten van de warmtewisselaar. Heeft uit m'n hoofd duimse aansluitingen. Het geheel zit in isolatie ingepakt; ik zal proberen om de jas uit te trekken.

Ik heb nog een buffervat van 500 340 liter; deze is ook al helemaal geisoleerd. Heb alleen niet bij de hand wat voor een aansluitmogelijkheden daarop zitten.

Michel opperde al eens dat hij voor 500 euro materiaal kon kopen voor een 2000l tank; daar ben ik nader mee aan het informeren. Lassen kan ik zelf voldoende en een groot lasapparaat kan ik zo ergens lenen; gas en draad heb ik zelf voor m'n kleine mig/mag apparaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Ok, mooi.

Het schema van Frank, is dat nu 3 keer het zelfde, of mis ik daar wel iets?

Kockie, wil je je knooppunt van het warme water nog eens toelichten? Volgens de tekening staat je bufferboiler naast de ketel op de 1e verdieping.

Hoe komt het knooppunt dan zo dicht bij de collectoren?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Kockie,

Er staat zo helemaal geen water in de collector als er geen bedrijf is. En met een heatpipe heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij de houdbaarheid van solar antivries. Spulletje wordt zomers, zonder teveel moeite >200 graden. Dan wordt die dure troep snel minder.

Ik kan ook lassen, maar kan het ook niet. Ik zou zelf geen buffer gaan lassen, als de las niet mooi door is, heb je daar een mooi begin van roest.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

@CP: de gas-cv hangt op de begane grond in de berging, de boiler (die er nog niet is) komt op de verdiepingsvloer boven de berging te staan. Ik heb tijdens de verbouwing van het huis alle warmwaterleidingen al op de plek van de boiler bij elkaar laten komen (is ook echt het centrale punt "geografisch"gezien.

Schema van Frank?? Ik zie in dit topic een Kockie, Tim, Chickenpower, FritsOv, maar geen frank. edit: toch wel... Sorry le_pilaf :oops:

De reactie van Tim bevat een jpg, een dwg en een svg van hetzelfde plaatje...
edit: In de post van le_pilaf/Frank stond inderdaad 3 keer hetzelfde plaatje; nu niet meer.

@Tim: je wilt/zou het systeem uitvoeren als leegloopsysteem?

Over het lassen: hmm daar heb je ook weer gelijk in. Heb wel diverse luchtvaten met een electrodelasapparaat aangepast, maar ja, da's lucht...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

warmtewisselaar maat.jpg
Warmtewisselaar: ca 50*20*20. Aansluitingen duims of 11/4 (niet nagemeten)
warmtewisselaar.jpg
Dit vat heb ik ook nog, maten 120*60 cm (=340l?)
vat 120 maal60.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

kockie schreef:Probleem is wel dat je de collector vol met (houtcv) verwarmingswater hebt. Da's een flinke plens water om antivries in te gooien. Verder zit ik toch wel een beetje met de extra leidingen tussen huis en schuur in m'n maag...
Precies mijn punt...
Als je uit gaat van 2200 liter dat je aan medium nodig bent en ik prijzen zie vanaf een 35,50 euro per 10 ltr can poeh... ik weet zeker dat dat niet WAF is :D

Is het niet raadzamer om je zonnecollector circuit in zijn geheel gescheiden te houden voor wat medium betreft van de rest ? De rest gaat nl op (CV) water en heeft geen contact met buiten. Heatpipes hebben contact met buiten en in koude perioden wil je niet dat deze bevriest vandaar dat bij veel regelingen er een vorstbeveiliging is.
Ik vraag mij af indien beide buffers gebruikt worden of de 200 graden wel gehaald wordt. 2200 liter voor 3 paneeltjes ?

De setjes die ik net gekocht heb 75 pijps per set heeft bedrijfsdruk van 6 bar en mag tot 12 bar. en een stagnatie temp van 285 graden

Groet,
Frits
Laatst gewijzigd door FritsOv op 08 feb 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie