Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door penneke »

Van 5 oude oliedrums; 3 van 60 liter, 2 van 200 liter en 2 stukken kachelpijp is een warmtewisselaar vervaardigd (zie foto’s). De boven en onderzijde van de drums van 60 liter wordt door middel van een hamer en scherpe steenbeitel uitgeslagen. Van de drums van 200 liter wordt de bovenkant uitgeslagen, in beide onderkanten worden gaten ter grootte van een kleine oliedrum uitgeslagen. In de gekromde zijvlakken worden 2 gaten van 15 cm uitgeslagen en het geheel wordt geassembleerd; de 3 kleinere oliedrums worden opgestapeld en vastgelast tot 1 grote, holle cylinder. Deze cylinder wordt ingebracht in de beide openingen van de grote drums en het geheel wordt dichtgelast. In de 2 kleinere gaten in het gekromde zijvlak worden de 2 stukken kachelbuis ingelast. Pootjes eronder en het geheel is klaar voor gebruik.

Als warmtebron is een houtkachel gebruikt. De vuurkamer bevond zich in een gietijzeren ruimte waarin gegolfde stalen platen gemonteerd waren. Op dit forum al meerdere malen aangekaart, door mij in boeken teruggevonden en ook op andere sites vermeld; dient een vuurkamer warmteisolerend gemaakt te zijn teneinde een goede verbranding te krijgen. Uit de praktijk kan ik dit bevestigen; De prestaties van de kachel (overigens ook zonder wisselaar) waren bedroevend. De gegolfde stalen platen zijn verwijderd en vervangen door een binnenmantel van vuurvaste chamotte stenen. Dat ging al veel beter.

De bovenkant van de wisselaar is aangesloten op de houtkachel en de onderzijde op een rookkanaal. Wanneer de kachel in bedrijf is kun je je blote hand houden op de pijp, zoveel warmte onttrekt de wisselaar. Een beetje condensvorming zie je wel (zwart). Hij wordt gebruikt om een huis in aanbouw te voorzien van een beetje verwarming, wat prima gaat. Door de stalen oppervlakte en geringe massa is de wisselaar snel warm en ook weer snel koud.

Via een leuke uiteenzetting over hoe je zelf functionele, simpele kachels te kunnen bouwen op de site: http://www.bioenergylists.org/stovesdoc ... LO-RES.pdf
Kwam ik tot dit inspirerende idee.
Bijlagen
warmtewis oliedrum 002.JPG
warmtewis oliedrum 002.JPG (36.54 KiB) 5865 keer bekeken
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door penneke »

foto van bovenkant wisselaar
Bijlagen
warmtewis oliedrum 003.JPG
warmtewis oliedrum 003.JPG (28.3 KiB) 5864 keer bekeken
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door frans »

Voor die toepassing een goed idee.
Het rendement zal in ieder geval een stuk hoger zijn geworden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door Albert van WdJ »

penneke schreef:Deze cylinder wordt ingebracht in de beide openingen van de grote drums en het geheel wordt dichtgelast. In de 2 kleinere gaten in het gekromde zijvlak worden de 2 stukken kachelbuis ingelast. Pootjes eronder en het geheel is klaar voor gebruik.
@Penneke,

Welke lasmethode heb je gebruikt om de drums aan elkaar te lassen?

Want met gewone laselektrodes lukte me dat niet. Zelfs niet met 35 ampère en een 1,6 mm elektrode.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door kockie »

Albert van WdJ schreef: @Penneke,

Welke lasmethode heb je gebruikt om de drums aan elkaar te lassen?

Want met gewone laselektrodes lukte me dat niet. Zelfs niet met 35 ampère en een 1,6 mm elektrode.

Albert
Met een mig-apparaatje lukt het prima.

@Penneke: mooi staaltje knutselkunst!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door account verwijderd »

@Penneke,

Mooi gemaakt, eindelijk weer een doe het zelver met een las apparaat.
Je stookt met een Jotul zo te zien.
Deze kachels zijn er in verschillende uitvoeringen gemaakt.

Wat je hebt gemaakt lijkt op het warmte overdracht-principe van de buller jan.

Hoe lang is je kachelbuis gedeelte dat door het dak naar buiten gaat?

Tijdens het opstoken zul je wel lichtelijke problemen met de natuurlijke trek hebben.
Dit probleem kun je elimineren door bovenlangs een bypass te maken die funcioneel is met en klep
totdat je lange rook kanaal dat door het dak gaat op temperatuur is.

Deze bypass kun je in de bovenste oliedrum aan de andere zijde maken en koppelen met de afvoer
die door het dak gaat met intern ergens een klep.

Ik weet dat deze drums net zo lang stinken totdat de lak eraf is, maar bij jou valt het mee.
Je gebruikt deze opstelling zeker als knuffelmuur of dient de binnenzijde van de 60 liter drum als sauna?
Verwijderd
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door penneke »

Albert van WdJ schreef: @Penneke,

Welke lasmethode heb je gebruikt om de drums aan elkaar te lassen?

Want met gewone laselektrodes lukte me dat niet. Zelfs niet met 35 ampère en een 1,6 mm elektrode.

Albert
Hoi Albert,

Kockie gaf het antwoord al: met een mig/mag apparaat; gaat prima.
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Warmtewisselaar rookgas/lucht van oude oliedrums

Bericht door penneke »

michel schreef:@Penneke,

Mooi gemaakt, eindelijk weer een doe het zelver met een las apparaat.
Je stookt met een Jotul zo te zien.
Deze kachels zijn er in verschillende uitvoeringen gemaakt.

Wat je hebt gemaakt lijkt op het warmte overdracht-principe van de buller jan.

Hoe lang is je kachelbuis gedeelte dat door het dak naar buiten gaat?

Tijdens het opstoken zul je wel lichtelijke problemen met de natuurlijke trek hebben.
Dit probleem kun je elimineren door bovenlangs een bypass te maken die funcioneel is met en klep
totdat je lange rook kanaal dat door het dak gaat op temperatuur is.

Deze bypass kun je in de bovenste oliedrum aan de andere zijde maken en koppelen met de afvoer
die door het dak gaat met intern ergens een klep.

Ik weet dat deze drums net zo lang stinken totdat de lak eraf is, maar bij jou valt het mee.
Je gebruikt deze opstelling zeker als knuffelmuur of dient de binnenzijde van de 60 liter drum als sauna?
Hallo Michel,

De kachel is er eentje van het merk Dovre, heb even op internet gesnuffeld en enkel Jotul modellen hebben er inderdaad wel wat van weg.

De kachelpijp is ingestoken in een kanaal van gebakken schoorsteenelementen (Valbrenta) welke tussen buitenzijde element en muur geïsoleerd zijn met perlite-korrels. Het stenen rookkanaal steunt op de eerste verdieping en voert door het dak tot een hoogte van ongeveer 9 meter boven maaiveld.

Het opstarten gaat wonderwel best goed, inderdaad duurt het een paar minuten voor een voldoende trek, maar lek van rook is er nauwelijks, misschien ook door de constructie van het rookkanaal. Indien deze van een vorige stookbeurt nog een beetje warm is (ook na 1/2 dag), is er direct voldoende trek.

Ha, Ha, om de binnenzijde te gebruiken als sauna was nog niet in me opgekomen! Dom, dom, dom, had ik daar eerder bij stilgestaan, dan had ik de binnenzijde beter af kunnen bramen........
Plaats reactie