bergkachel of beter iets anders?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

bergkachel of beter iets anders?

Bericht door dirkp106 »

Hoi allemaal.

Ik was aan het denken om de hout cassette in onze living te vernieuwen.
Men eerste idee was om de ganse schouw uit te breken en te vervangen door een bergkachel .

Nu is de vraag zou het mogelijk zijn om de beneen verdieping teverwarming met een bergkachel?
Onze living is 9 op 4,5 m in het verlengde daarvan een bureau/speelkamer van 3 op 4,5.
naast de bureau is de keuken van 4,5 op 5.
Tussen de ruimtes zit een gewone deur.

De inkomhal en wc zijn momenteel ook niet verwarmd en zouden we ook niet verwarmen.
Boven de slaapkamers zijn ook niet verwarmd badkamer wel maar dat moeten we appart bekijken.

Nu is de vraag zou het mogelijk zijn met een bergkachel of gaat dit onmogelijk zijn?
Nu verwarmen we op aardgas met een condenserende ketel.

De inbouw casette die er nu staat is redelijk oud en de ventilatoren maken zo een kabaal.
En als je effe aan het stoken bent dan wordt het binnen zo heet en de blazers geven niet zo een aangename warmte .
De ventilatoren afzetten is ook geen goed idee want dan ben ik bang dat de kachel gaat oververhitten.

DE inbouw cassette vervangen is natuurlijk het minste werk.
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door Davy »

Dag Dirk,

Waarom zou dat niet gaan? voldoende gewicht nemen en dit zou kunnen lukken...

Groetjes,

Davy
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door account verwijderd »

Het aansluiten op je cv installatie is ook een optie.

Er is veel vraag naar kachels met warmtewisselaars voor binnengebruik zodat
de gehele woning gelijkmatig wordt verwarmd.

Er is alleen heel veel rommel op de markt, zoals de prity kachels.
Levensgevaarlijk spul!! Het is vergelijkbaar met een stoom locomotief.
Ik heb er nog eentje staan en wil deze best tot ontploffing brengen
als de rest er ook voor in is.

Een pelletkachel is één van de geschikte kandidaten omdat deze gestookt kan
worden met het gebruikersgemak van een cv ketel. (zelfontbranding, thermostatische regeling etc).

Op youtube staat er een kachel, ontwikkeld in Duitsland voor binnengebruik.
Deze kachel is voor stukhout en is nog niet te koop. Het is een houtvergasser voor binnengebruik.
Qua uiterlijk is het een gewone houtkachel.
Deze oplossing is een kachel die dezelfde eigenschappen heeft als de pelletkachel op zelfontbranding
en automatische vulling na dan.

De toekomst kachels met warmtewisselaars moeten zijn voorzien van :

-Lucht toevoer regeling t.b.v. oververhitting
-Rookgas temp. sensor
-Rookgasventilator
-Electronische modulerende sturing
-Optioneel lampda sensor

Het is misschien ver gezocht, maar alleen met een veilig toestel kun je
zonder problemen je woning verwarmen.

Een kachel zonder warmtewisselaar of een convectie wisselaar, dat is een compleet ander verhaal.

Ik zou in eerste instantie voor de bergkachel gaan.
Een hele goede kachel. Ergens hier op het forum heeft een ex shell medewerker er een soort wisselaar
voor gebouwd, even speuren zou ik zeggen.
Verwijderd
quapetona
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2010, 06:15

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door quapetona »

Beste Dirk,

Wij hebben dezelfde situatie. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om vooralsnog geen accumulerende kachel te plaatsen. Je zou eerst moeten kijken wat je warmteverliezen zijn. Dus hoe goed is je huis geisoleerd, zijn er veel warmtelekken etc.
Wij hebben inmiddels al heel wat woningen bezocht waar mensen een accumulerende kachel hebben staan. In de ruimte waar de kachel staat is het erg behaaglijk. Maar in de naastgelegen ruimtes, vaak gescheiden door een deur of gewoon verder van de kachel gelegen is het minder behaaglijk. In het voor en naseizoen is het dan nog wellicht op te vangen maar ik vraag me af als de temperaturen naar nul graden gaan hoe het dan gaat.
Onze leverancier van de accumulerende kachel kan geen garantie geven dat het in de winter in de keuken "warm" genoeg wordt.
Maar goed, veel is onder afhankelijk van de plaats van de kachel en de warmteverliezen van je woning, hoe vaak je wilt stoken. Let er ook op dat bij een bergkachel het hout fijner gekliefd moet zijn (en qua lengte afmetingen zijn de stookkamers over het algemeen kleiner dan die van de inbouwcassettes of gewone houtkachels).
Wij zouden de accumulerende kachel meer een centralere plaats in de living willen geven waardoor de keuken iets meer verwarmd kan worden. Er moet dan echter veel gebroken en opnieuw nadien afgewerkt worden, met daarnaast een nieuwe rookkanaal.
Je zou voor jezelf moeten afvragen of je deze investering (in uw plaats) ervoor over hebt. Als ik uw situatie inschat zou u beter de kachel ook op een centralere plaats kunnen zetten zodat de aanpalende ruimtes ook warmer worden. (maar dit vraagt dus over het algemeen wel een nieuw rookkanaal etc).
Wij gaan nu de mogelijkheid bekijken om ons huis meer te isoleren en evt. te verwarmen met een HR kachel (en in de toekomst wellicht een accumulerende houtkachel, als de warmteverliezen beperkt zijn. Ons dak is geisoleerd met 20 cm isolatie en overal is HR++ beglazing aanwezig. De spouw is niet geisoleerd.
dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door dirkp106 »

Hier bij ons hebben we dit voorjaar de spouw laten opvullen met 6 cm isofil.
Op de zoldervloer zit 32 cm glaswol en de ramen beneden zijn gewoon dubbelglas met rolluiken.
Boven komt volgende maand het HR++ glas.

Ik heb eens even een schema gemaakt van onze living.

Afbeelding

en een foto van de bestaande schouw

Afbeelding

Nu was ik me ook al aan het afvragen of het bestaande rookkanal zou den kunnen bergebruiken?
Dit zijn vierkante potten van ongeveer 20 cm.

Dirk
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door peterberg »

quapetona schreef:...Let er ook op dat bij een bergkachel het hout fijner gekliefd moet zijn (en qua lengte afmetingen zijn de stookkamers over het algemeen kleiner dan die van de inbouwcassettes of gewone houtkachels).
Met deze stelling ben ik het niet eens.
Stookkamer van de bergkachel is 43 cm breed en 35 cm diep, bruikbare ruimte, niet bepaald klein te noemen. En over het fijner klieven: dat heb ik ook heel lang gedacht. Maar toch zijn er dan weer mensen die het anders doen en tot mijn verbazing geven sommige methodes heel goede resultaten. Zie bijvoorbeeld hoe groot de brokken zijn die Walter Vaes in zijn kachel stopt.
IMG_0092.jpg
Het is wel goed om er bij te vermelden dat zijn hout heeeel erg droog is. :mrgreen: En hij heeft zijn kachel alleen opengezet om een goede foto te maken.

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 4582825362
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door gdelea »

is het ook een optie om voor de haard een kachel te zetten en dan onder het plafond naar de schoorsteen toe, dan heb je ook haast geen breekwerk.,ik zou persoonlijk alleen een berekening maken voor de kamer. als je een tegelkachel wil om de hele ruimte te verwarmen krijg je wel een hele grote, wat misschien een optie zou kunnen wezen,bv een altech eclips. een tegelkachel in het klein, wordt aan de buitenkant warmer als een normale tegelkachel en verwarmt verhoudingsgewijs meer m3.ook warmt ie sneller op maar koelt ook weer sneller af,[ in vergelijk met een normale tegelkachel]
dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door dirkp106 »

Ik denk ook dat het best zal zijn om enkel de living te verwarmen met de kachel.
De keuken en bureau erbij nemen is haast onmogelijk en de warmte zal ik ook wel een beetje mee verspreiden naar de andere plaatsen wat dan daar ook een besparing zal geven denk ik .
Of zie ik dit verkeerd?


Zou ik dan met een kernpakket van model7 toekomen voor de living?
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door walter vaes »

Zoals je op de foto ziet hierboven.
Zie je dat je ook grote blokken hout in kunt steken.
Ik steek meestal de onderste laag dikke blokken en de rest word kleiner en bovenop heel klein hout.

Of je alle kamers warm krijgt , hangt veel van je isolatiegraad af.
Bij ons moeten we momenteel maar 1 keer per 24 uur stoken, maar we hebben wel een lage energie woning.
Gisteren ( aangestoken om 7 uur s ochtends) was het op het hoogste punt 24 graden (slaapkamers 21°) en nu (28 uur later)is het nog momenteel 21 graden (kachel is momenteel lauw)
Dus ik ga vandaag de kachel niet aandoen, dan is het morgen wel maar 19 graden, maar vind ik niet erg.

24° vind ik persoonlijk teveel, maar ik had de kachel aangedaan na 20 uur sinds de vorige stookbeurt, omdat ik meedeed met een openhuizendag en de mensen een warme kachel wou laten zien (want de kachel geeft pas de meeste warmte af na enkele uren)
Ik had beter moeten weten en wat minder hout moeten gebruiken, dan had ik een betere t° van 22 kunnen halen.

Als ik dezelfde opstelling als jouw plattegrond had, zou ik met mijn isolatie en 1 keer per 24 uur stoken momenteel in al die ruimtes het wel warm krijgen.
Als het echt zou vriezen, zou het wel om de 12 uur moeten, maar dan kan je minder hout per stookbeurt gebruiken, omdat hij nog warm is.

Ik zou wel de kachel van de muur zetten, want anders verlies je een deel van het rendement naar je buitenmuur.
En misschien nog een houtwolisolatieplaat tegen de muur met plaaster of leem.

6 cm isolatie is natuurlijk veel minder dan bij ons + we hebben 3 voudig glas.
We hebben ook gevulde spouw + 10 cm isolatie in de muren waar de kachel staat.
Dus het is moeilijk te zeggen wat haalbaar is.
Maar je living alleen is nooit een probleem.
Moet wel zeggen dat het wel tijd kost om zo'n bergkachel goed in elkaar te zetten.
En dat je moet leren stoken en de luchtaanvoer en afvoer op de gepaste momenten afsluiten om een beter rendement te krijgen.
Als je bijvoorbeeld geen klep hebt in het rookkanaal, ga je toch een deel warmte verliezen.
Laatst gewijzigd door walter vaes op 15 nov 2010, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door dirkp106 »

Hoi Walter

De isolatie is in de spouw 6 cm supafil en op de zolder zit er 32 cm glaswol.
De ramen zijn dubbel glas wel geen HR.

Boven komt er volgende maand HR++ glas.

Het is een half open bebouwing . de te verwarmen lokalen liggen wel tegen de buitenmuur.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door walter vaes »

heb mijn vorige post wat aangepast, lees het maar eens opnieuw :-)
dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door dirkp106 »

Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder maar weet nog steeds niet wat ik ga doen met de kachel.
Wat zeker is als we iets veranderen ze blijft op de zelfde plaats staan we gaan ze niet verplaatsen dit zijn teveel kosten en gebreek .

Een kachel voor de schouw plaatsen heb ik overwogen maar zien men vrouw helemaal niet zitten.
Dan blijft er nog over ofwel een nieuwe inbouw cassette die we er gewoon kunnen inschuiven of alles weg en een bergkachel of aanverwante.
Of in het slechtste geval niks doen en zo laten (maar dit is voor mij geen optie eigenlijk)

Ben ook niet vanplan om nu al die kosten te doen en binnen een paar jaar geen hout meer kunnen vastkrijgen aan lage prijzen.
Als je hout meer gaat kosten dan de gas dan ben je verkeerd bezig he.

Ben ook chronische rugpatient en weet ook niet hoe dat gaat verder gaan

In het leven moet je keuzes maken he en soms is dat niet gemakkelijk.

Stel dat je een bergkachel kernpakket 7 zou nemen . Deze is maar 60 cm breed en dit vind ik wat aan de smalle kant.
Nu moet je daar nog een steen rond metselen dus komt er iets van een 18 cm bij.
Is het een probleem als je vb betonblokken van 19 zou nemen voor de zijkanten en voorkant een van 9cm?
Of ga je dan teveel massa krijgen en deze niet kunnen opwarmen?
Zijn er andere manieren om iets breder tegaan?

Alvast bedankt

Dirk
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door Davy »

Dirk,

Een bergkachel werkt op hetzelfde principe als een finoven. Ik stel voor dat je eerst eens naar enkele ontwerpen van een finoven gaat kijken dan zal je ook duidelijker worden dat de breedte van een kernpakket niet de breedte van de finoven is. Je tegenstroomkanalen moeten langs het kernpakket gebouwd worden... En dan heb je de uiteindelijke breedte.

Groetjes,

Davy
dirkp106 schreef:Stel dat je een bergkachel kernpakket 7 zou nemen . Deze is maar 60 cm breed en dit vind ik wat aan de smalle kant.
Nu moet je daar nog een steen rond metselen dus komt er iets van een 18 cm bij.
Is het een probleem als je vb betonblokken van 19 zou nemen voor de zijkanten en voorkant een van 9cm?
Of ga je dan teveel massa krijgen en deze niet kunnen opwarmen?
Zijn er andere manieren om iets breder tegaan?

Alvast bedankt

Dirk
dirkp106
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2010, 23:31

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door dirkp106 »

ALs ik het bekijk op de site van bergkachel zitten de tegenstroom kanalen reeds in het kernpakket mee ingebouwd .
Of vergis ik me hier?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bergkachel of beter iets anders?

Bericht door kockie »

De tegenstroomkanalen zitten inderdaad bij het kernpakket (is wel afhankelijk van wel type je bestelt). Daaromheen metsel je een muur (met een "spouw" van vuurvilt).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie