Houtkachel Lotus M3 speksteen combinatie convectie straling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lp1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2010, 12:14

Houtkachel Lotus M3 speksteen combinatie convectie straling

Bericht door lp1977 »

Goededag,

Ik ben op zoek naar een houtkachel die zowel stralings als convectiewarmte afgeeft. Nu zijn er fabrikanten die zeggen dat hun kachels dat beiden realiseren (uiteraard niet de volle voordelen van een 10.000,- + euro's speksteenkachel).

Ik ben echter benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze kachels (onder andere de m-serie van Lotus). Wat is over het algemeen de mening van jullie over deze kachels?

De kachel gaat gebruikt worden om:
doordeweeks: kamertemperatuur op te stoken van 17 (instelling CV) naar 21 graden. Het liefst in korte tijdsduur ( aanwezigheid in woonkamer 17.30-22.30uur).
weekend: hele dag (indien nodig meerdere malen stoken).

Is zo'n gecombineerde kachel een optie of is het beter om een stalen kachel te kopen waarmee het in korte tijd warm wordt, maar ok weer sneller afkoelt?

De kachel heeft een gewicht van 655kg. Mag ik hierbij enige vorm van het speksteenkachel effect verwachten?
Onderstaande link geeft de kachel aan waar ik over denk.

Alle advies is welkom, ik kan mijn geld maar één keer uitgeven.

http://www.lotusovne.com/england/m3.asp
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Houtkachel Lotus M3 speksteen combinatie convectie stral

Bericht door gdelea »

de lotus is een stalen kachel met een mantel van speksteen, je moet hem dus niet vergelijken met een speksteen kachel waar je rechtstreeks tegen de speksteen aan stookt.het nadeel is dat speksteen wat meer tijd nodig heeft om op te warmen.ik heb de kachel zien branden en hij brand heel mooi,voor een snelle opwarming kan je natuurlijk beter een stalen kachel hebben, maar als het eenmaal op temperatuur is straalt speksteen veel prettiger. er zijn wel meer kachels die op dezelfde manier werken, bv jotul handol contura
lp1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2010, 12:14

Re: Houtkachel Lotus M3 speksteen combinatie convectie stral

Bericht door lp1977 »

Ik weet dat bij stalen convectiekachels de buitenwand niet echt heel heet wordt. Zal de Lotus hetzelfde effect hebben als een stalen convectiekachel (dus alleen luchtverwarming). Alleen dan wel met bijkomend voordeel dat wanneer je de convectie mogelijkheid afsluit het speksteen wordt opgewarmd.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Houtkachel Lotus M3 speksteen combinatie convectie stral

Bericht door Speksteenkachel »

Ik heb zelf de Altech Eclips prima kacheltje die het snel warm maakt in de woonkamer en nog een paar uur na straalt door z'n 250kg aan speksteen.
Heeft zelfs nog twee kleine tegenstroomkanalen.
Kachel haalt het wat warmte opslag betreft natuurlijk lang niet bij z'n grote broers.
Altech Eclips
Plaats reactie