muurverwarming versus finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: muurverwarming versus finoven

Bericht door Bèr »

Beste Gandalf,

Je probleem klinkt me bekend in de oren. Ook wij hebben muren van ca. 50 cm dik zonder spouw. Wij hebben de muren geiosoleerd met 6 cm houtvelzelplaten van Pavatex met een ingebouwd dampscherm. Dikker dan 6 kon niet omdat het condenspunt dan te ver naar binnen komt of zelfs in de isolatie komt te liggen. En erger in de houten dragende balken die in de muur liggen. Op de pavatexplaten hebben we wandverwarming en leem aangebracht, ca 4/5 cm dik. Bijkomend voordeel van de wandverwarming is inderdaad, hoe jij ook al aangeeft, dat eventueel vocht in isolatie of muur naar buiten wordt gedreven. Mischien een tip, de dagkanten van de ramen zijn geisoleerd met 2 cm dikke tegelplaten ivm het plaatsgebrek. Een foto hoe dat er uitendelijk uitziet kun je vinden in onderwerp over de tegelkachel van twaalf ambachten.

De wandverwarming wordt gevoed door een HR ketel. Naast de wandverwarming hebben we, sinds vandaag, een zelfgebouwde tegelkachel.

De wandverwarming warmt relatief snel op, de massa is namelijk beperkt. Hierdoor is het goed te combineren met een houtkachel (we hebben tot nu 3 jaar een Jotul gebruikt). Bijv. tot 15 graden met de wand en de rest met de houtkachel.

Succes!!

Groeten Bèr
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: muurverwarming versus finoven

Bericht door deleted »

Bér,

Inderdaad houtwolplaten+leem is in de meeste gevallen technisch nog de beste oplossing denk ik.
Maar door de grote oppervlakte nogal kostelijk in mijn geval.
En omdat tijd en ruimte geen probleem is ga ik me toch nog even verdiepen in houtlichtleem. (wie vindt hier eens een nederlandse term voor uit?)

Mooie kachel trouwens die je daar gebouwd hebt. Met grote voorsprong de mooiste die ik van dat type van de DTA gezien heb.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: muurverwarming versus finoven

Bericht door walter vaes »

Volgens mij gaan die houtvezelisolatieplaten geen problemen geven bij 8 of 10 cm, want die maten verkopen ze toch ook.
Een houtvezelisolatieplaat kan gigantisch veel vocht opnemen en dan hebben we het nog niet over de leemlaag die nog het meeste vocht opneemt en afgeeft wanner het te droog is.
Vroeger had ik in een klasiieke badkamer altijd condense en werd ik dikwijls duizelig of voelde me slap.
Nu in mijn verbouwing heb ik zelf geen druppel condense en de lucht is perfect. zalig :-)

Het enige nadeel is dat houtvezelisolatieplaat duur is, zeker in jouw geval.
Want je hebt een volle muur, dus je moet degene nemen met het ingebouwde dampscherm pavadentro.
Wij hebben gewone pavatherm genomen omdat die veel goedkoper is, maar we hebben al een gevulde spouw en balansventilatie.
Vele mensen klagen van te droge lucht met balansventilatie, maar daar hebben we geen problemen mee.
We hebben altijd een vochtigheid van 45 to 55 %, denk dat dat komt doordat we overal vochtbufferende materialen gebruikt hebben.

Denk je dat je met je techniek van leem en hout geen problemen gaat hebben bij je volle muren?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: muurverwarming versus finoven

Bericht door deleted »

walter vaes schreef:Volgens mij gaan die houtvezelisolatieplaten geen problemen geven bij 8 of 10 cm, want die maten verkopen ze toch ook.
De opmerking 'maximum 6 cm toepassen, eventueel 8 cm max afhankelijk van de situatie' , geldt voor isolatie van volle muren. Waarbij die in onze streek dan ook nog eens uit natuursteen bestaan. Weinig vochtopname/buffer dus.
De platen worden ook dikker geproduceerd, maar er zijn ook vele andere toepassingen(vloer, dak, ...) en muurtypes denkbaar ...
De vraag is waar het condenspunt komt te liggen.


walter vaes schreef: Denk je dat je met je techniek van leem en hout geen problemen gaat hebben bij je volle muren?
De dikte van dit systeem moet zo bepaald worden dat ze de isolatiewaarde van het equivalent van 6cm houtwolplaat niet overstijgt. Ietsje meer mag want door het hogere leemgehalte blijkt dit systeem nog aanzienlijk méér vocht te kunnen bufferen. De equivalente dikte met 6 à 8 cm houtwolplaat blijkt 15 cm houtlichtleem(=2/3hout en 1/3leem) te zijn.

Ik ben ervan ovetuigd dat bij dezelfde isolatiewaarde van houtwolplaat en houtlichtleem de problemen even groot/klein zullen zijn.
Ik hoop uiteraard op geen problemen ...

Helaas wordt er al te vaak over ecologisch ideëen en en zelfvoorziening nagedacht, maar op weinig plaatsen kan je het gaan bekijken.
De (eco-)bouwer waar ik ben gaan kijken had houtlichtleem toegepast in zijn oude natuurstenen hoeve. En ik zag nergens vochtproblemen. Bij klanten past hij evenwel steeds houtwolplaten toe, maar dit heeft dus veel te maken met de lange droogtijd en extra plaatsverlies.
Andere voorbeelden heb ik nog niet gevonden.
In duitsland wordt het wel vaak toegepast in vakwerkhuizen.
Plaats reactie