Kloofmachine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Kloofmachine

Bericht door Leon »

Heren (en dames) houtstokers.

Ik wil weer een houtklover aanschaffen.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
Vandaar graag advies!

Het liefst wil ik meterstukken kloven, maar ik heb geen tractor, dus op een aandrijfas valt al af.

Zijn er machines te koop die het goed doen op stroom, het liefst dan ook nog 230V. 400V kan een optie zijn, ik moet dit dan wel thuis aanleggen.
Met benzinemotor liever niet ivm herrie en kosten.

Ik hoop dat iemand raad weet!

Leon
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Kloofmachine

Bericht door gdelea »

kijk eens onder mupas houtklovers, degelijk en redelijk betaalbaar
Gebruikersavatar
lschaap
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 sep 2010, 14:05
Locatie: Gasselterboerveensemond

Re: Kloofmachine

Bericht door lschaap »

Leon,
Bedenk wel dat een stammetje eikenhout van 1 meter ongeveer 75 -100 kg kan wegen !

Wij hebben zelf een Split Fire houtkloofmachine, model 3255.
Een Honda benzine motor is niet zo luidruchtig

citaat Splitfire:
Het unieke aan de Split Fire kloofmachine is het heen en terug kloven dus geen verlies van tijd / capaciteit.
Door de koker in koker constructie is het onmogelijk de cilinder te beschadigen of krom te duwen.
Zeer slijtvaste teflon geleide platen, geen roest, zelf reinigend en gaan jaren mee.
Niet de goedkoopste machine maar wel met gegarandeerde goede werking en een zeer lange levensduur.
Een breed inzetbare machine die zijn mannetje staan in blokken tot ca 100 cm doorsnede.
Een stille, zuinige 5.5 pk Honda kopklepmotor zorgt voor de aandrijving.
Met een kloofkracht van 17 ton klooft deze machine eigenlijk alles.
Standaard klooflengte 61 cm.

prijs € 2.395.- excl € 2.850.- incl btw

Er is ook een Topic over houtkloverts
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Bijlagen
Splitfire.jpg
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Zijn die Crossfer kloofmachines werkelijk zo goed als beweert wordt..?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Kloofmachine

Bericht door gdelea »

ik heb er zelf ook een drukt 8 ton op 240 volt zit een kloofkruis bij ,en ben er heel tevreden mee .waar je wel op moet letten , dat je eigenlijks een appare groep nodig hebt, en als je verleng kabel gebruikt gebruik dan 2 1/2 mm2, ook kan je de slag van de cilinder vastzetten zodat ie niet elke keer helemaal terug gaat.ik kloof zelf eigenlijks nooit echt lange stukken ivm het gewicht.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kloofmachine

Bericht door Atlas »

Zijn die Crossfer kloofmachines werkelijk zo goed als beweert wordt..?
Heb zelf nu een 10 tons Crossfer krachtstroom. Bevalt prima. Tot nu heb ik er ca 1-2 kuub 100 jaar oud kurkdroog en knetterhard gebinthout mee gekloofd. Lengtes van zelfs een meter lang 20x20 dik geen probleem.
Bij de demonstratie bij de verkoper had ik verschillende stukken van dit hout meegenomen. Ik vond dat de 8 tons er een beetje meer moeite mee had en vandaar dat ik de 10tons heb genomen. Het lijkt mij dat de 8tons vers gezaagd hout makkelijk aankan.
Maatje heeft de ijzeren platen waar het hout op staat een erg mooi aangepast door er druppels op te lassen. Hierdoor blijft het hout steviger blijft staan en glijd niet wanneer het iets schuin komt te staan.
DSC07187.JPG
DSC07185.JPG
DSC07190.JPG
Lang gezocht en gewikt en gewogen maar omwille van de prijs/kwaliteit op deze Crossfer uitgekomen. Wel voor de zekerheid een 10 tons dus.
Als ik eraan denk dan zal ikover een jaar nog eens posten hoe die der dan bijstaat/bevalt

Atlas.
Laatst gewijzigd door Atlas op 27 sep 2010, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Bedankt voor jullie reactie's!

Maandag ga ik voor een crossfer 8T, 230V kijken.
Ik heb ieder jaar weer een ruim aanbod van gratis sparrenhout. Stook je wat meer van weg, maar ik ben er tevree mee.
Ik verwacht dus eigenlijk wel dat deze kloofmachine dit hout goed moet aan kunnen.

Zoals gezegd ga ik maandag kijken, incl. wat fors (en lastiger) stamhout. Gaat hij er goed door, dan koop ik hem. Zo niet, kijken we weer verder!

Groet Leon
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Ik heb de kloofmachine gekocht. Ik heb een uitgebreide demonstratie gekregen, en diverse stukken hout werden probleemloos geklieft! Tot zover een groot Hoera. Thuis aangekomen wil ik mijn vrouw een demo geven....

Zekering petst er steeds opnieuw uit. In het boekje staat nu met rode letters dat de machine op een 20 Amp trage zekering aangesloten moet zijn. Hebben wij dus niet.
Kan ik er een zwaardere (automaat) zekering insteken zonder brandgevaar? Ik moet dus van 16 Amp naar 20 Amp traag gaan. Iets zegt me dat dit niet zomaar kan...

Wie het weet mag het graag zeggen!

Groeten Leon
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kloofmachine

Bericht door Atlas »

Leon,
Teleurstellend zo'n douw in je trotse aanschaf-gevoel.
Ik neem aan dat je de 8-tonner aangeschaft hebt zoals je bedoeling was?

Toch even ander voetjes in je stoppenkast draaien is mijn eerste gedachte. Op die manier kun je er dan zwaardere stoppen indraaien. Zijn het geen blauwe stoppen? dacht het wel. Je installatie moet er wel voor geschikt zijn.
Moet zeggen dat ik er ook niet teveel verstand van heb. Probeer eens even verder te zoeken op klusforum of andere helpsites. daar is ook veel te vinden op dit gebied.

Hier nog een foto van nog een aanpassing van de Crossfer. Ik heb even schuin een aluminium plaatje boven de motor gemaakt zodat het stof en houtgruis niet direct in en op de motor kan vallen. Er zit weliswaar een ventilator in maar het leek mij toch beter voor het behoud.
DSC07197.JPG
DSC07192.JPG
Met een simpel 15mm beugeltje was de plaat simpel aan de stang van de kloofhoogte instelling te vestigen.

Atlas.
Ps ik heb ook nog even een paar fotootjes in mijn vorige bijdrage in dit forum gepost. Hier is het mooie laswerk van mijn maatje goed te zien. Ook wat voor afdrukken (en dus ook wat een geweldige kracht er op komt te staan) het in het droge gebinthout achterlaat. Van wegschuiven en springen is echter geen sprake meer.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Kloofmachine

Bericht door frans »

Je hoofdzekering is vermoedelijk 25 en waarschijnlijk zelfs 35 ampère.
Daar hangt je zekeringen kast achter.
In de gehele bepaling van de belasting gaat men er van uit dat je niet alles tegelijk maximaal belast.
M.a.w. als je een groep op 20 ampère zekert en met je vrouw afspreekt dat ze op dat zelfde ogenblik niet begint met de wasmachine aan te zetten, een taart te bakken en te strijken of te stofzuigeren dan valt het wel mee.
n.b. het maakt je gelijk weer eens attent wat de grote stroomvreters zijn in je huishouding.
N.b. het is vaak zelfs zo dat het inschakelen de grootste belasting is, dat is bij mijn 3kw motor tenminste het geval.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

@Atlas,

Ja, het is zeker wel een klein dompertje... Zeker omdat ik altijd gelijk met nieuwe speeltjes aan de gang wil.
De man waar ik hem van gekocht heb, heeft ook al diverse verbeteringen aangebracht. Te weten:
- Dikke plaat met twee wieltjes aan de achterkant. Hierdoor is hij eenvoudig en zonder hulp op de aanhangwagen te leggen.
- beschermkappen rondom de hydrauliek slangen en schakelaar.
- extra handgreep voor transport
- voorbereiding om een grotere plaat op de standaardplaat te schuiven.

Allemaal erg mooi, maar moet ik het kreng wel eerst kunnen gebruiken....

@Frans,

Zaterdag as komt mijn zwager een andere automaat plaatsen. Het is niet een verwisselbare zekering maar zo een automaten kastje. Misschien moet ik wel een stopcontact in de meterkast (laten) maken. 20 Amp traag afgezekerd. Van de meterkast uit kan ik dan met een zware verlengkabel werken. Zou dat kunnen werken???

Alvast bedankt voor het meedenken!

Leon
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Kloofmachine

Bericht door frans »

Leon,
Dat is geen probleem.
Denk er alleen om dat je indien je met een verlengsnoer gaat werken dat je het niet op een gedeeltelijke opgerolde haspel laat zitten, dat wordt warm/heet!!
Je kan natuurlijk ook kijken welke groep/contactdoos in de buurt van je klover uitkomt.
In een hok/garage/bijkeuken en dan die automaat vervangen voor de zwaardere.
Snoeren door een huis zijn meestal niet zo handig.
En als je wasmachine daar in de buurt staat dan sla je helemaal alle spijkers op de kop.
Dat moet een enkele groep zijn dus vermoedelijk een in een keer getrokken verbinding.
En als je de klover aan hebt gesloten kan de wasmachine niet per ongeluk gestart worden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Kloofmachine

Bericht door ligth011 »

je moet officieel 2 stappen lager afzekeren als de hoogste zekering, dus hoofdzekering 25 amp , dan de rest max 16 amp.
als je zwager een nieuwe automaat plaats moet die wel een b karakteristiek (traag)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door kockie »

Ik ben zelf geen haar beter hoor, maar volgens mij mag een lichtnetgroep (eindgroep) maximaal 16 A zijn. De regels daarvoor kan ik niet vinden, maar die kunnen Chicken Power of Chathanky ongetwijfeld zo ophoesten. Ik denk dus dat je een lichtelijk probleem hebt....

Misschien zou je een c-automaat kunnen laten plaatsen, maar daar weet ik de regels niet van. misschien even overleggen met een installateur...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kloofmachine

Bericht door Tim »

Leon,

Even iets verder terug, zit de motor niet vast? Of de aandrijving? Ik kan me niet voorstellen dat een 2,2 motor niet onbelast wil aanlopen bij 16A....

Tim
Plaats reactie