Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janfarmer
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:08

Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

Bericht door Janfarmer »

heb een houtkachel staan van +/- 13kW waarmee we onze living verwarmen. Deze neemt gewoon lucht uit de omgeving om te verbranden. wanneer we nu in de aanpalende ruimte komen (vrij grote keuken) geraakt die warmte daar niet. MIjn theorie is dat dit evt kan opgelost worden door lucht uit de lving naar de achterzijde van de keuken te blazen of nog simpeler door een rooster te steken waardoor de kachel z'n lucht van buiten kan nemen. Opd die manier vermijd je dat je lucht uit de keuken aanzuigt en zo een luchtstroming krijgt tegen de richting in waar je je warmte kwijt wil. ?Nu zijn er een paar mensen uit de buurt die beweren dat dit allemaal niks opbrengt en dat dit niet zal werken. Heeft iemand hier ervaring mee ?


mvg


Jurgen
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

Bericht door gdelea »

is de keuken een aparte ruimte,of bv een plafond wat lager is ,dan wordt het met een convectie kachel heel lastig al zou je dan roosters boven en beneden hebben.of je krijgt zoveel temperatuurs verschil ,dat je het in de andere ruimte veel te heet krijgt, bij stralingskachels heb je meer kans van slagen.
valckie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2010, 19:33

Re: Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

Bericht door valckie »

Lucht van buiten aanzuigen zal je rendement verhogen, want je zuigt niet de lucht die je net verwarmd hebt naar buiten. Die dus ook niet hoeft vervangen worden door koude lucht van buiten binnen te laten.

ik heb al systemen gezien waar de marme lucht geforceerd naar een andere ruimte wordt geblazen, zonder ventilator zal het moeilijk zijn je keuken warm te krijgen denk ik.

Staat de kachel aan een gemeenschappelijke muur tussen living en keuken, met een metalen rookkanaal, dan kan je een omkasting rond de metalen buis bouwen. Onderaan en bovenaan die schacht maak je dan een opening door de muur in de keuken. De lucht in de keuken zal gaan circuleren. De rookgassen mogen wel niet te fel gaan afkoelen zodat de trek van de schouw voldoende blijft.
Je zou dit kunnen optimaliseren door bijna bovenaan de schouw de temperatuur te gaan meten en zolang de temp daar boven x°C (weet deze waarde niet van buiten) blijft de lucht in de schacht ook geforceerd laten circuleren (manueel aan/uit of sturen via thermostaat) en/of extra ribben op je rookkanaal te zetten.

Ik ben ook van plan mijn kamer boven zo op te warmen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

Bericht door Erikvr »

valckie schreef:Lucht van buiten aanzuigen zal je rendement verhogen, want je zuigt niet de lucht die je net verwarmd hebt naar buiten. Die dus ook niet hoeft vervangen worden door koude lucht van buiten binnen te laten.
Dit is al eerder besproken; De lucht van buiten is kouder en moet langer worden opgewarmd in de kachel dan de binnenlucht, wat ook meer energie kost. per saldo zal het niet veel uitmaken
groet,
Erik
SANN
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2013, 05:24

Re: Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

Bericht door SANN »

Bij mij thuis heb ik een soortgelijke situatie, met dit verschil dat mijn woonkamer daar waar de kachel staat boven de woon keuken ligt.
De kachel is een 14 KW gietijzeren kachel, met een eerste stuk van een 2,5 mtr aan stalen rookgas kanaal van rond 150mm.
daaromheen is weer een stalen pijp 180 mm geschoven. de 2 pijpen worden gecentreerd door in de luchspleet van 13mm die onstaat tussen de 2 pijpen, een koperen buigbare leiding (12 mm)als een spiraal om de 150mm pijp te wikkelen.
dit heb ik 3 keer gedaan.
hierdoor krijg je in die luchspleet 3 seperate luchtkanalen die verplicht een langere weg afleggen dan wanneer er rechte leiding / ribben geplaatst zijn.
de onderzijde van de 180mm pijp begint (open zijde) vlak boven de kachel. de bovenzijde van de 180mm pijp stopt vlak onder het plafond en is afgedicht met van dat witte isolatie wol.
aan de achterzijde (muurzijde) van de 180mm pijp boven in in het vertikale gedeelte is een rechthoekig gat gemaakt en daar een rechthoekige koker op vast genageld.
deze koker is rondom 15mm groter dan de rechhoekige ventilatie buis die de verwarmde lucht verplaats.
deze connectie is thermisch gescheiden ook met die witte isolatie wol.
de luchtkoker loopt in mijn geval weer tegen de muur weer helemaal naar beneden door de vloer van de woonkamer en komt in mijn geval uit in de bijkeuken.
daar hangt een ventilator (stalen huis en fan) van 300M3 per uur capaciteit. vlak na de fan 1 mtr geluid demper en daarna gaat de lucht koker verder tot door de muur van de keuken (vlak boven de vloer van de keuken) en is verdeeld in 2 uitmondingen.
zo wordt de lucht vlak boven de kachel aangezogen, wordt verder verwarmt door de spiraal gang tussen de 2 pijpen, en wordt zo de keuken ingeblazen.
luchtkoker is rondom geisoleerd.
zodra de kachel gestookt wordt, dan gaat de fan ook aan, en na een halfuurtje voel je al een behaaglijke warmte de keuken in blazen.
dit blazen is in het geheel niet storend want je voelt alleen aan de warmte dat er wat gebeurd, maar wind voel je echt niet, tevens wind geruis is toaal niet waarneembaar, mede ook door de geluiddemping die aangebracht is (geluid van de de fan)
temperatuur van de ingeblazen lucht is op zn hoogst gemeten 47 graden.
nu klinkt dit wel veel, maar mijn keuken heeft een inhoud van 75 M3 en daarmee is de verversings graad 4. dit is voldoende om de omgevings lucht lekker op te piepen tot een heerlijke 22 a 23 graden. daar lucht in beweging niet lang zn temperatuur vasthoud.
de keuken heeft in mijn geval een open trap verbinding met de woonkamer, dus die warme lucht circuleert daarmee weer terug naar de woonkamer.
van een soort tocht, is niets storend waarneembaar, en werkt eigenlijk perfect.
daar ik dit systeem nog niet zo lang geleden zo gemaakt heb, heb nog niet de middelen om temp metingen te verrichten omtrent het temp. val van de uitlaatgassen in de 150mm pijp, en de temp verhoging van begin tot eind van de 180mm pijp., en dus ook de temp val van intrede luchtkanaal naar de uitmonding.
echter de trek in het rook kanaal blijft naar mijn mening onverminderd, en van condens vorming is geen spootje ontdekt.
eind van de avond is het huis dusdanig warm, dat we de deur van de overloop naar de slaapkamers op een kier zetten, en hiermee de "kou" uit de bovenste verdieping halen.
ronduit een goed werkend genot.

bij u zou iets dergelijks wellicht ook kunnen, alleen de luchtkoker kan een stuk korter, en misschien dmv een koof aan het pafnd de fan plaatsen met naar beneden gerichte blaas roosters.

maar waar het in dit verhaal om ging is dat het goed mogelijk is om groten deels de warmte te gebruiken die door het uitlaatgaassen kanaal gaat.
en hoop dat deze info kunt gebruiken.

gr

SANN
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Warmte van houtkachel verdelen over gans huis

Bericht door Erikvr »

klinkt goed, heb je ook foto's?
gr
Erik
groet,
Erik
Plaats reactie