cv hout kachel Stratford EcoBoiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas-albert
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2010, 09:42

cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door klaas-albert »

Hallo,

ik ben al een paar maanden internet aan het afstruinen naar cv hout kachel ervaringen
en ik kan bijzonder weinig vinden :)

het probleem is het volgende
we hebben een oud huisje gekocht uit 1880
heb de schoorsteen weten teherstellen door een buis door de huidige schoorsteen tetrekken en daar hebben we afgelopen winter een barbas plaat stalen kachel (rosolo) op aan gesloten,
dit werkte perfeckt.
alleen die houten lijst van de schout had het zwaar te ver duren, deze werd heel erg warm een begon krom te trekken.

om verdere schade teverkomen had ik bedacht dat een spekstenen kachel (hergom tribute, bekleed met speksteen) ook minder zou stralen
en Stratford EcoBoiler 20
nou ben ik al een aantal winkels af geweest voor informatie
en elke mooie kachel winkel die voornamelijk niet cv haarden verkocht maar er wel een paar hebebn staan of er wel aan kunnen komen, niet zo erg tespreken zijn over deze kachels.

maar de ''instalateurs'' die aan huis deze kachels verkopen praten er weer vol lof over
kan iemand mij duidelijk heid geven over de straling van een spekstenen kachel
en over de cv haard

wat is voor mij de beste optie ?

ons huisje heeft een oppervlakte van 120 m2
we werken alle 2 mijn vraag is dan ook als ik smorgens een cv kachel op stook en ik kom 8 uur later terug van me werk, smult de kachel dan nog? of is deze dan kompleet uit ?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door Erikvr »

De buitenkant van een speksteenkachel wordt minder warm dan plaatstaal, dus dat is misschien een oplossing.

Een CV-haard/houtkachel betekent ook vakkundig aansluiten op de CV met buffervat, overdrukbeveiliging, mengventiel etc.
Ik denk dat je kachel na een uur uit is (bij normaal stoken)
groet,
Erik
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door gdelea »

vergeet niet dat een cv gestookte haard ook wel wat hout lust,voor elke 4 kw ongeveer een kilo hout per uur .+ de extra investering die je moet doen, buffervat extra pomp enz.
MikePesse
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2010, 19:46
Locatie: Pesse, Hoogeveen

Re: cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door MikePesse »

Beste info vrager.

Ik heb hier ook maanden lopen struinen naar antwoorden voor ik een CV houtkachel kocht.
Niks is goed, iedereen weet het beter, maar niemand spreekt uit ervaring...

Wel, ik heb een maand of vijf geleden een Stratford gekocht en laten plaatsen.
Heb vrijstaand huis, niet al te best geisoleerd en ca. 13 radiatoren.
Stratford TF90B, zwaarste type.
Als ie koud is, lust ie wel wat hout, maar een keer op temperatuur, valt het reuze mee.
Je kunt hem ideaal regelen met de thermostaat die er op zit.
Ik weet niet hoe heet een speksteen kachel wordt, maar ik kan m'n hand net niet op de Stratford houden, ik gok dat ie zo'n 50 graden is.
Ik kan wel even doorgaan, maar als je meer vragen hebt, laat maar weten.
Ik vind het een geweldig ding en heb de CV niet meer aangehad.

mvg.
Mike uut Pesse.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door Albert van WdJ »

@MikePesse,

Welkom op dit forum.

Ervaringsgegevens zijn zeer welkom!
Er zijn ongetwijfeld lezers op dit forum die ervaring hebben met één of andere cv-kachel. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze daarover posten. Helaas.

Daarom mijn vraag: Wil je je installatie wat nader beschrijven? Hoe is één en ander gemonteerd. Staat het onder druk of niet etc. En er (close-up) foto's van uploaden?

Je zult met deze gegevens meerdere lezers een plezier doen.

Albert
Change, before you have to.
MikePesse
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2010, 19:46
Locatie: Pesse, Hoogeveen

Re: cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door MikePesse »

Hallo Albert,

dank je wel.
Zodra ik tijd heb (waarschijnlijk zaterdag) zal ik foto's van de installatie maken en het een en ander toelichten.
Maar ik kan niets anders zeggen dat het ons zeer goed bevalt.

Allen gegroet.
snarfgnirats
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2014, 09:42

Re: cv hout kachel Stratford EcoBoiler

Bericht door snarfgnirats »

hallo Mike uut Pesse,

sinds een tijdje ben ik bezig met al dan niet aan (laten) leggen van hout cv met buffer en aansluiting op bestaande cv.
De enige kachel die wij tot nu toe mooi vinden (hij is breder dan hoog) is de stratford TF 90 B.
Hij is waarschijnlijk nog wel te koop, maar geen enkel bedrijf dat ik heb bekeken op internet heeft hem in voorraad.
Is het mogelijk dat mijn vrouw en ik deze kachel (ervan uitgaande dat je hem nog hebt, want dit forumdeel komt uit 2010) bij jou mogen bekijken?

vriendelijke groeten,

Fons oet Groningen
Plaats reactie