finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

finoven

Bericht door gertman »

Beste,

Ik zou graag zelf een finoven/leemkachel zetten.
Ik heb begrepen dat deze te koop zijn als zelfbouwpakket. (vuurvaste betonnen delen die je zelf ineen mag knutselen?)
Zoals met alles bestaan er goede en minder goede modellen waarschijnlijk.
Kunnen jullie mij aub op weg helpen met enkele goede adressen voor degelijke bouwpaketten? Of ergens waar ik plannen kan verkrijgen zodat ik alles zelf kan doen, inclusief beton gieten/bekisten.


alvast bedankt


gert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: finoven

Bericht door Blijfhopen »

Dag Gertman,
Zijn de plannen voor de houtvergasser van de baan ?
Een houtvergasser en een finoven; dat is naar mijn mening nogal wat.
Maarre ... je hebt toch wel driftig op dit forum rondgeneusd en gezien dat er al heel wat berichten zijn die in de richting van een antwoord op je vraag gaan ? Nog niet gedaan ? Gauw doen en genieten van alle tips die er gegeven worden.
Sterkte (want dat heb je wel nodig) met al het leeswerk.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

Re: finoven

Bericht door gertman »

neen,
Die houtvergasser komt er nog maar ik heb mijn zinnen gezet op een finoven.
In zwitserland gemerkt hoe zalig zo'n haard kan zijn en aangezien je zelf de vorm kan bepalen kan ik deze mooi integreren in mijn interieur.
Aangezien de schouw op een nogal gekke plaats komt en een gewone kachel daar echt niet mooi zou staan.

Ik heb al wat rondgeneust maar ik vond niet direct wat ik zocht.


groeten
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: finoven

Bericht door mark »

Een voorbeeld is die van Kockie(model van Peter van de Berg). Peter van de Berg heeft met ons een prachtig ontwerp gedeeld met zijn rocket stove. Bij tigchelaar zijn bouwpakketen te koop en kun je af en toe een workshop volgen om er een zelf te bouwen. Er zijn er nog meer google geeft raad.

Mark
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: finoven

Bericht door Blijfhopen »

Aha Gert. Nu wordt het wat duidelijker. Naar mijn idee vind je op dit forum voornamelijk vrij strakke rechthoekige kachels, zoals ik er zelf ook een heb.
Je schrijft over zelf de vorm kunnen bepalen om te kunnen integreren in je interieur. Dan geeft de site http://www.vuurmeesters.nl je vast en zeker inspiratie. En natuurlijk zoals Mark al schreef ons aller Google gebruiken, want er zijn meer aanbieders.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: finoven

Bericht door gerard »

hallo Gertman,

Als je echt vormvrijheid wil moet je, zoals Blijfhopen al schrijft, eens bij Vuurmeester gaan kijken.
Peterberg heeft op het ecologieforum een tekening staan voor een zelfbouw rocketbell, ook maar eens bekijken zou ik zeggen.

Vuurmeester geeft volgende week (week 34) nog een workshop aan de Belgische grens. In week 39 volgt nog een workshop maar dan in Drente. Kijk maar hier: http://www.vuurmeesters.nl/kachelbouwwo ... kshop.html
Interessant is de korting die workshop-deelnemers krijgen op een bouwpakket, nl. ca. 40%.
Of er nog plaats is weet ik echter niet.
groet,
Gerard
gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

Re: finoven

Bericht door gertman »

wat ik mij ook afvraag is: wat is de limiet van dit tegenstroomprincipe?
hoeveel kronkels kan je zo maken? blijft u schouw dan niet te koud als de meeste warmte uit de rook is?
...
kan iemand hier mij doorverwijzen naar ergens waar ik wat uitleg of theorie hierover kan vinden?
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: finoven

Bericht door gerard »

gertman schreef:wat ik mij ook afvraag is: wat is de limiet van dit tegenstroomprincipe?
hoeveel kronkels kan je zo maken? blijft u schouw dan niet te koud als de meeste warmte uit de rook is?
...
kan iemand hier mij doorverwijzen naar ergens waar ik wat uitleg of theorie hierover kan vinden?
Gertman,
Natuurlijk is er een limiet, je kunt bij geen enkele kachel onbeperkt warmte blijven "aftappen". En wat bedoel je eigenlijk met kronkels maken... binnen de kachel, in banken, in muren?
Misschien is/lijkt het tegenstroomprincipe nog wel redelijk eenvoudig. Maar, je hebt met heel veel dingen rekening te houden als je aan het concept gaat sleutelen. Je komt dan eerder in de problemen dan je waarschijnlijk had verwacht....
bv: wat is de lengte, waar komt de bypass en hoe ga je die monteren, waar komen de beslist benodigde extra reinigingsluiken, waar moet dan vuurvast materiaal en waar is dit niet nodig, hoe dik maak je de wanden van de opslag, waar plaats je vuurvaste isolatie of dilatatie etc.....
Het is veel te complex, je zult dan ook geen uitleg vinden waarmee je (met succes) zelf zo'n uitgebreid systeem als leek zult kunnen maken.
Ga als je dit serieus wilt, naar de bv. hierboven al eerder genoemde workshop in week 39. Dit bedrijf maakte bijna 15 jaar geleden al ingewikkelde systemen met o.a. verwarmde banken en verwarmde wanden (die nu als "nieuwe" ontdekking plots Bells worden genoemd...)
Houdt in ieder geval in gedachten dat een niet correct gebouwde kachel, dus ook een finoven, levensgevaarlijk kan zijn! Je moet naast het bouwen beslist ook al weten hoe je moet stoken! Dus niet van: al doende leert men....koolmonoxide is namelijk niet echt iets om mee te spelen.

groet,
Gerard
Plaats reactie