Pomp blijft draaien

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

Hallo iedereen ,

Ik heb een hout cv kachel die in verbinding staat met een zonneboiler voor warmwater en verwarmingsondersteuning ( met pelletketel )
Mijn probleem : pomp kachel staat ingesteld op 60° start , dit gebeurd vlotjes maar die pomp moet natuurlijk ook afspringen als de kachel uit is , doch als men retourwater v/d boiler meer dan 60° is , heeft ze natuurlijk geen reden om te stoppen met draaien ( retourtemp te hoog )
Dit is juist een uitbreiding van mijn instalatie , volgende winter heb ik daar dus mss problemen mee ?
Kan ik dit oplossen door de pomp te sturen door de warmte te meten v/d schouw ?
Of heeft er iemand anders een lumineus idee hierover ?

Instalatie is real time te volgen , doch momenteel zonder de kachel , tekening en site moet nog aangepast worden en ik wacht nog op een uitbreiding van mijn regeling .

Dank voor het meedenken ,

Mvg , Kris


http://users.skynet.be/zonnigruisbroek/pagina2.html
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Kriske,

Geen idee hoe je zonder ketel nu aan die temperaturen komt, maar ik stel vast dat het temperatuursniveau en de deltaT over je radiatoren dramatisch is voor een goed rendement.

Bijplaatsen van extra radiator- of VV vermogen lijkt me zeer noodzakelijk.
Ook is het te overwegen om de retour naar je ketel en de aanvoer van je zonnecircuit op je buffer te wisselen.

Hoe zet ik dat schema trouwens is stil, ben net op een stukje ingezoomd, mietert het weer weg.

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

chathanky schreef:Kijk nou de familie van: http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG :mrgreen:

Inderdaad

Kris
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

Cp ,

Ketel werkt al wel maar staat nog niet op de tekening en de site .
Temperatuursniveau waar u over schrijft is aan de pomp met mengventiel en word gestuurd door de regeling ( UVR1611 ) , dus het retourwater v/d radiatoren brengt de aanvoertemp perfect op het gewenste niveau . ( pomp staat juist naast de boiler en de temp loopt een beetje door tot aan de sensoren )
Retour v/d pelletketel is gekozen op die hoogte omdat de pelletketel niet meer mag verwarmen dan het bovenliggende stuk , dan heb ik nog ruim voldoende over voor de zon .
Zonnecircuit kan ik niet veranderen ivm de spiraal ( met uitwendige warmtewisselaar was het nog een pak duurder )

Sorry , maar het vernieuwen v/d site kan ik wel wijzigen , zelfs afzetten , maar dan heb je geen nieuwe gegevens . Kzal het nu op 5 min zetten.
Kan het niet veranderen , is zo ingesteld op de site zelf.

Mvg , Kris
Laatst gewijzigd door Kriske op 29 mar 2010, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn, je plaatst een vertraagt afvallend relais die je koppelt aan je stuurcommando van de ketel. zo kun je na het afslaan van de ketel nog enkele minuten of wat je wilt de pomp na laten draaien.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

chathanky ;

Ik vermoed dat je de vraag niet goed begrepen hebt , met de pelletketel heb ik geen enkel probleem maar met de watervoerende kachel wel ( die word niet gestuurd en kan je nog niet zien op de site , is sinds gisteren geplaatst en heeft al een beetje proefgedraaid , daarom die temperaturen in men boiler )

Mvg , Kris
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

In de pelletkachel zit toch een pomp om het buffervat te verwarmen?
Als het retourwater van de buffer boven de 60 graden is blijft die pomp verwarmen zeg je, toch? Ook al is de pelletketel uit.

Als dit zo is moet je de pomp met een relais vrij kunnen geven als de pelletketel start en vervolgens blokkeer je deze vertraagt als de pelletketel stopt met verwarmen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Beste Kris,
Kriske schreef:Ketel werkt al wel maar staat nog niet op de tekening en de site .
Nu heb ik wat aan mijn ogen, maar ik zie toch echt een pelletketel op dat schema staan.
Kriske schreef:Temperatuursniveau waar u over schrijft is aan de pomp met mengventiel en word gestuurd door de regeling ( UVR1611 ) , dus het retourwater v/d radiatoren brengt de aanvoertemp perfect op het gewenste niveau . ( pomp staat juist naast de boiler en de temp loopt een beetje door tot aan de sensoren )
Kris, ik versta dat niet goed. Wat is in dat geval de aanvoertemperatuur van de buffer, en die na menging naar de radiatoren?
Evenzo de retourtemperatuur van je radiatoren en die naar de buffer.
Kriske schreef:Retour v/d pelletketel is gekozen op die hoogte omdat de pelletketel niet meer mag verwarmen dan het bovenliggende stuk , dan heb ik nog ruim voldoende over voor de zon .
Het probleem is dat de onderliggende preferenties van aan- en afnemende kringen niet goed afgestemd zijn.

Daardoor krijgt je ketel een te hoge retourtemperatuur aangeboden die de pomp nutteloos doet doordraaien, waardoor je ook nog eens de stratificatie in je buffer om zeep helpt.

Klassieke fout voor een ontwerper die de houtstookmaterie nog niet compleet eigen is. Men probeert temperatuursniveaus af te stemmen op het gewenste gebied van de ketel. Maar dat is een eigen ‘interne kring’ die zelf mengt, maar koud moet worden gevoedt, en pas op het gewenste hogere temperatuursniveau, weer gaat afgeven.
Kriske schreef:Zonnecircuit kan ik niet veranderen ivm de spiraal ( met uitwendige warmtewisselaar was het nog een pak duurder )
Dat miste ik dus door het wisselen van het scherm. Zag de spiraal toen weer niet. Maar voer dan de wissel uit met je ‘lage temperatuursvoeding’ van de aanvoer.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Tijdens mijn schrijven en publiceren nog een aantal postings, zie ik.

Kriske,

U maakt er even een Janboel van, het is zowel een pelletketel die thans al wel werkt en in het schema staat, en dat je nu ook nog eens een houtkachel met watermantel in dat systeem wil integreren?

En voor dat zaken weer heel verwarrend worden gemaakt, ik heb je trouwens nergens zien schrijven over “pompen die verwarmen”.

Groet, Cp
Verwijderd.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

Sorry , maar we spreken met zen allen over iets anders .
In men 1ste bericht schreef ik : ik heb een hout cv kachel die in verbinding staat met een zonneboiler voor warmwater en verwarmingsondersteuning ( met pelletketel )----Pelletketel staat op de tek , houtkachel nog niet !
aanvoertemperatuur van de buffer, en die na menging naar de radiatoren? : aanvoer naar de radiatoren kan je alleen zien als de verwarming aanstaat , nu is dat idd ongeveer de temp die v/d boiler komt.
Bij de ketel draaid de pomp niet door .
Bij de houtkachel wel als de retour hoger is dan 65 ° ( retour is helemaal onder aan de boiler , kan echt niet lager )en dit is mijn probleem.
Als ik nu de rookgassen meet v/d houtkachel , dan kan mijn regeling aan de hand van die gegevens de pomp wel stilleggen , is dit een goede oplossing of zijn er andere ?

Mvg , Kris
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Kriske schreef:Sorry , maar we spreken met zen allen over iets anders .
Dat blijkt maar weer is !
Kriske schreef:In men 1ste bericht schreef ik : ik heb een hout cv kachel die in verbinding staat met een zonneboiler voor warmwater en verwarmingsondersteuning ( met pelletketel )----Pelletketel staat op de tek , houtkachel nog niet !
Zo is dat duidelijker geformuleerd, ik schoot hier met de matte plekken op mijn glazen bol even mis. Het begrip ketel en kachel wordt te vaak door elkaar gebruikt. Indien ze beiden in een configuratie voorkomen, is een, zo zuiver als mogelijk, gebruik van het Nederlands, zeer aan te bevelen.
Kriske schreef:aanvoertemperatuur van de buffer, en die na menging naar de radiatoren? : aanvoer naar de radiatoren kan je alleen zien als de verwarming aanstaat , nu is dat idd ongeveer de temp die v/d boiler komt.
Je bedoeld dus feitelijk buffer?
Kriske schreef:Bij de ketel draaid de pomp niet door .
Dat zal in diens besturing zitten, waarschijnlijk zoals Chathankey voorstelde.
Kriske schreef:Bij de houtkachel wel als de retour hoger is dan 65 ° ( retour is helemaal onder aan de boiler , kan echt niet lager )en dit is mijn probleem.
Maak het schema compleet, zodat we kunnen zien, hoe houtkachel hydraulisch in het systeem staat. Mocht de retour van je houtketel inderdaad onderaanzitten, zou je dan bij 65 graden dan niet aan het eind van je stook en oplaad cyclus zitten?
Naar mijn zeer bescheiden mening, is er bij die condities helemaal geen plek meer voor de zon!
Kriske schreef:aanvoertemperatuur van de buffer, en die na menging naar de radiatoren? : aanvoer naar de radiatoren kan je alleen zien als de verwarming aanstaat , nu is dat idd ongeveer de temp die v/d boiler komt.
je bedoeld buffer?
Kriske schreef:Bij de ketel draaid de pomp niet door .
Dat zal in diens besturing zitten, waarschijnlijk zoals Chathankey voorstelde.
Kriske schreef:Bij de houtkachel wel als de retour hoger is dan 65 ° ( retour is helemaal onder aan de boiler , kan echt niet lager )en dit is mijn probleem.
Maak het schema compleet, zodat we kunnen zien, hoe houtkachel hydraulisch in het systeem staat. Mocht de retour van je houtketel inderdaad onderaanzitten, zou je dan bij 65 graden dan niet aan het eind van je stook en oplaad cyclus zitten.
Naar mijn zeer bescheiden mening, is er bij die condities helemaal geen plek meer voor de zon!
Kriske schreef:Als ik nu de rookgassen meet v/d houtkachel , dan kan mijn regeling aan de hand van die gegevens de pomp wel stilleggen , is dit een goede oplossing of zijn er andere ?
Ik weet niet wat die regeling doet, en hoe de houtkachel geschakeld is. Wat dacht je op basis van mijn vorige bemerking zelf?

Groet, Cp

Ps. Zen = zijn, z’n. Men = mijn, m’n.

Edit: dubbel geplakte zinnen verwijderd.
Verwijderd.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

Cp ,

Sorry dat het dan zo onduidelijk overkwam . Uitleggen is gemakkelijker dan het neerpennen ervan :)
Ik bedoel idd dat het een buffer is .
De pelletketel kan ik idd sturen en daar is geen enkel probleem mee .
De houtkachel kan ik niet sturen en daar zit voorlopig het probleem .
Houtkachel heeft dezelfde ingang als de pelletketel maar de retour naar de houtkachel is helemaal onderaan v/d buffer .
Pomp v/d houtkachel springt op bij een watertemperatuur van +/- 65° , maar word niet gestuurd door mijn regeling ( UVR1611 )
Houtkachel kan tot 95° het water opwarmen , dat kan natuurlijk niet tot de laatste liter want dan zou hij in veiligheid gaan en beginnen spoelen met koelwater .
Ik kan moeilijk inschatten op welke temperatuur mijn buffer onderaan zou komen na een stookcyclus , volgens de huidige instelling zou ik al moeten stoppen onder de 65° , alhoewel de houtkachel tot 95° geeft .( moeilijk te schatten denk ik )
Als ik onderaan de buffer 70° heb , is de rest v/d buffer +/- 83° , dus in theorie kan ik nog hoger laden maar dan heb ik iedere keer het probleem dat de pomp v/d houtkachel niet wil stoppen omdat het retourwater te warm is en de pomp geen reden vind om te stoppen.Daarom mijn vraag hierover.
Volgens uw zeer bescheiden mening hebt u gelijk over de plaats van het laden door de zon , maar in de winter zijn er verschillende weken of zelfs maanden dat de zon niets opbrengt , dus moet ik daar op die momenten geen rekening mee houden , het is zelfs zo dat ik de buffer vol kan laden met de houtkachel en dat er tegen 10u in de morgend al terug plaats is voor de zon .
Momenteel ben ik af en toe aan het proefdraaien met de houtkachel en dat verklaart de hoge temperaturen onderaan in de buffer ( al doende leert men , zegt men hier )

Mvg , Kris
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Kriske schreef: Sorry dat het dan zo onduidelijk overkwam . Uitleggen is gemakkelijker dan het neerpennen ervan :)
Helemaal met je eens, geen probleem, en fijn dat we elkaar daarin verstaan.
Kriske schreef:Ik bedoel idd dat het een buffer is .
Nu helemaal helder.
Kriske schreef:De pelletketel kan ik idd sturen en daar is geen enkel probleem mee .
De houtkachel kan ik niet sturen en daar zit voorlopig het probleem .
Houtkachel heeft dezelfde ingang als de pelletketel maar de retour naar de houtkachel is helemaal onderaan v/d buffer .
Zoals ik al vermoedde.
Kriske schreef:Pomp v/d houtkachel springt op bij een watertemperatuur van +/- 65° , maar word niet gestuurd door mijn regeling ( UVR1611 )
Logisch, het ding reageert vooralsnog autonoom.
Kriske schreef:Houtkachel kan tot 95° het water opwarmen , dat kan natuurlijk niet tot de laatste liter want dan zou hij in veiligheid gaan en beginnen spoelen met koelwater .
Ik kan moeilijk inschatten op welke temperatuur mijn buffer onderaan zou komen na een stookcyclus , volgens de huidige instelling zou ik al moeten stoppen onder de 65° , alhoewel de houtkachel tot 95° geeft .( moeilijk te schatten denk ik )
Als ik onderaan de buffer 70° heb , is de rest v/d buffer +/- 83° , dus in theorie kan ik nog hoger laden maar dan heb ik iedere keer het probleem dat de pomp v/d houtkachel niet wil stoppen omdat het retourwater te warm is en de pomp geen reden vind om te stoppen.Daarom mijn vraag hierover.
Zo is de vraagstelling zeer duidelijk, zelfs zonder schema.
Kriske schreef:Volgens uw zeer bescheiden mening hebt u gelijk over de plaats van het laden door de zon , maar in de winter zijn er verschillende weken of zelfs maanden dat de zon niets opbrengt , dus moet ik daar op die momenten geen rekening mee houden , het is zelfs zo dat ik de buffer vol kan laden met de houtkachel en dat er tegen 10u in de morgend al terug plaats is voor de zon .
Momenteel ben ik af en toe aan het proefdraaien met de houtkachel en dat verklaart de hoge temperaturen onderaan in de buffer ( al doende leert men , zegt men hier )
En zo hebben we uiteindelijk hier de ware en meest zuivere vraag onder de meest extreme condities te pakken.

En met deze zeer elementaire extra informatie, ga ik daar is even rustig over nadenken, om tot een wel overwogen oplossing te komen.

Ter toelichting; uit een aantal andere draden blijkt door goed gemonitorde bedrijfsomstandigheden van het laden en ontladen van buffers , dat in de praktijk het handhaven van een goede gelaagdheid, niet alleen door zeer van zelfsprekende natuurkundige wetmatigheden geborgd wordt. In de praktische uitvoering tot een goed rendement zal zeker nog een aantal maatregelen genomen moeten worden, die nog geen gemeengoed zijn in het huidige opleveringsniveau van installaties.

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Een kale houtkachel heeft geen enkele actieve regeling.
Je kunt de pomp wel op cv temperatuur schakelen maar dit geeft zoals je aangeeft problemen met ongewenst doordraaien.
Je zou een extra opnemer moeten plaatsen die reageert op het wel of niet branden van de houtkachel.
In de rookgasafvoer kun je een sensor plaatsen die je pomp schakelt als de kachel brand. Met een vertraagt afvallend relais kun je de nadraaitijd instellen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie