Hout CV (prity) wordt niet goed warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

cavelier
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2010, 22:57

Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door cavelier »

Wij hebben een flinke hout cv van Prity (38kw) waarop ongeveer 12 radiatoren zijn aangesloten.
De watertemperatuur komt alleen amper boven de 40 graden uit en als je de kachel enorm laat "fikken" loopt de temperatuur langzaam op naar 50 graden maar zakt weer des te sneller.
Op advies van de leverancier staan alle radiatoren open.
We stoken zeker niet zuinig en proberen altijd een lekker vuur te houden maar op de een of andere manier krijgen we de boel niet warm.
Ook hebben we veel troep in de pijp en heel veel creosoot aan de binnenkant van de kachel.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Doen wij iets fout?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door JantjeV8 »

Dat duidt toch echt op te vochtig hout. Het zal net niet droog genoeg zijn.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door Albert van WdJ »

Heb je er wel een thermomix op zitten?
Want dan zou je uitgaande water boven 60 graden moeten zijn.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door Atlas »

De watertemperatuur komt alleen amper boven de 40 graden uit en als je de kachel enorm laat "fikken" loopt de temperatuur langzaam op naar 50 graden maar zakt weer des te sneller.
Ik ben het met Albert eens: Dit duidt op geen aanwezigheid thermomix, of dat deze te laag ingesteld is, of een kapotte termostaat heeft, of een verkeerde aansluiting. Een dergelijke kachel is binnen een15-30 min op temperatuur en levert dan grote hoeveelheden warm water. Die lage temperatuur is trouwens een grote vuilmaker voor je kachel en schoorsteen. De aanvoertemperatuur moet eigenlijk naar de 70 c. is de ervaring met mijn hout cv kachel (7kw ruimte 12 kw water) Een paar graden hoger scheelt al heel veel.
Even een foto uploaden misschien. Daaruit is het meeste wel af te leiden.
Wel eerst even zeker weten wat je gaat doen voordat je gaat knutselen is mijn advies. Is het aangelegd door uzelf of door een installateur?
Dat je het geheel al op 40-50c. krijgt duidt al op een geweldige warmte producent. Heb je er een buffer tussen zitten? Of wellicht een heel groot huis waar je al die warmte direct kwijt kunt?


Atlas
cavelier
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2010, 22:57

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door cavelier »

De kachel is aangesloten volgens bijgaand aansluitschema. Het is ook een soortgelijke kachel als op het plaatje.
Ik neem aan dat jullie met thermomix bedoelen de elektrische aanloop thermostaat voor de pomp (nummer 3 van het schema).
Deze zit er inderdaad niet op.
Er zit ook geen buffer tussen maar het is wel een heel groot huis (een boerderij in de Ardennen) dus ook heel veel warmteverlies.
Wat is precies de werking van een thermomix?
Bijlagen
AANBEVOLEN AANSLUITSCHEMA HOUTGESTOOKTE CV KACHELS doc.docx
(71.56 KiB) 1533 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door kockie »

voor het gemak: Dan is downloaden van het bovenstaande document niet nodig....

1.Drukmeter<br /> 2. Thermometer 120º С.<br /> 3. Elektrische aanloop thermostaat voor pomp (optie).<br /> 4. Thermische klep<br /> 5. Automatische ontluchter<br /> 6. Overdrukventiel 2.5 / 3.0 bar<br /> 7. Kogelkraan voor afsluiten (optie)<br /> 8. Expansie vat<br /> 9. Water filter (optie)<br />10.CV pomp<br />11. Automatische vulcombinatie 1,5 bar
1.Drukmeter
2. Thermometer 120º С.
3. Elektrische aanloop thermostaat voor pomp (optie).
4. Thermische klep
5. Automatische ontluchter
6. Overdrukventiel 2.5 / 3.0 bar
7. Kogelkraan voor afsluiten (optie)
8. Expansie vat
9. Water filter (optie)
10.CV pomp
11. Automatische vulcombinatie 1,5 bar
kacvhelschemaprity.png (62.11 KiB) 12414 keer bekeken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door Albert van WdJ »

cavelier schreef:Ik neem aan dat jullie met thermomix bedoelen de elektrische aanloop thermostaat voor de pomp (nummer 3 van het schema).
Deze zit er inderdaad niet op.
Nee, die bedoelen we niet!
Dat is gewoon een aanlegthermostaat die je kachelpomp in kan schakelen bij een bepaalde ingestelde temperatuur. Als je die alleen gebruikt, zal je pomp constant af en aan slaan. Omdat het water veel te snel door je kachel wordt gevoerd. Zelf op de laagste pompstand zal dat meer dan 1000 liter/uur zijn. Dat krijgt je kachel zeker niet warm boven bijv. de 60 graden C.

De thermomix zorgt er voor dat je retourwater (wat de kachel in gaat) niet lager wordt dan bijv. 65 graden C.
Gevolg: Je hebt een mooiere verbranding, geen/weinig neerslag van roetcreosoot, je uitgaande temperatuur van het kachelwater zal altijd boven de 65 graden blijven, je kachel zal langer mee gaan, je houtverbruik zal dalen.

Je kunt zo'n kachel eigenlijk niet stoken zonder thermomix ventiel.
Zoek even op het forum, en je zult er genoeg posts over vinden.

groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door Atlas »

Dag,

Ben het helemaal met Albert eens:

Als de zaak volgens schema (met alle respect; het schemaatje komt mij een beetje amateuristisch over, of gaven ze wellicht nog meer aansluitmogelijkheden?) is aangesloten dan werkt de regeling van de watertemperatuur via een voeler op de aanvoer die dan vervolgens de pomp inschakelt wanneer een bepaalde -al ingestelde- temperatuur bereikt wordt/is. Komt de temperatuur boven de instelling; slaatie aan. Komtie er onder uit, enz.

Waarschijnlijk heeft je installateur de zaak niet even op proef laten draaien en de thermostaat op 40c. laten staan?

Ik zou de aanleg-thermostaat no3 (en niet aanloopthermostaat; dit is geen gebruikelijke benaming) eens een 5 graden hoger zetten om te zien hoeveel hoger dde daadwerkelijke uitgangstemperatuur verhoogt. Doet die het precies volgens verwachting dan verhogen naar de fabrieksmatig geadviseerde temperatuur. Dat zal wel zo boven de 70c. liggen vermoed ik.

Nadeel van dit systeem is dat de pomp staat te knipperlichten. Iets waarvan Grunfoss Nederland mij vertelde dat dit niet bevorderlijk is aangezien de pomp daar toch wat sneller van slijt.
Ook kunnen er in jouw situatie "kolommen" koud water aangevoerd worden (bij het opendraaien van een radiator b.v) die eerst voor een grote temperatuurval in je ketel zorgen om daarna pas de pomp uit te schakelen. Allemaal niet zo bevorderlijk voor het behoud van je apparatuur lijkt het.
Op dit forum staan genoeg schema's met een thermomix ingebouwd (even goed inlezen zou ik zeggen). Dat is voor het goed laten draaien en dus het behoudt van de ketel echt haast een must. Het voorkomt het "knipperlichten"van je pomp en het plots afkoelen van je ketel.

Atlas
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door bonkelaar »

hallo Cavelier,

Albert is mij al een beetje voor geweest maar hier mijn reactie.

Teleurstellend advies van je leverancier en een beroerd schema. Gewoon handelaren die het in eerste instantie om de omzet gaat. Een technisch perfecte oplossing komt op de tweede plaats, in ieder geval na de verkoop.

Het lijkt een traditionele hout CV ketel, geen vergasser, maar dat doet er even niet toe. Het advies van Albert is juist, je hebt een thermomix nodig.
Verder staat er een thermische klep in het schema'tje die in combinatie met de automatische vulcombinatie voor een soort noodkoeling kan zorgen. Had ik nog nooit zo gezien. Kan niet beoordelen of het ook goed zal werken, maar het lijkt het gemis van een koelspiraal op te vangen. Geen idee hoe een hete kachel op zo'n koude golf water zal reageren. Het is zeker een drastischer koeling dan een spiraal, "geen halve maatregelen" zal de bedenker gedacht hebben.

Verder spraken enkele mensen al over een buffertank. Als je je goed in dit forum inleest zul je er achter komen hoe comfortabel het hebben van voldoende buffer capaciteit is en dat het voorkomt dat je kachel op halve kracht moet gaan branden of lager nog, met bijbehorende minder effectieve verbranding.

In elk geval welkom op dit forum, hier vind je de expertise die je ergens anders moet ontberen.

groeten Jos
cavelier
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2010, 22:57

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door cavelier »

Hallo Allemaal,

Bedankt voor alle snelle reacties.
Ik ga op dit forum op zoek naar alle info over de thermomix en die komt er zeker.
Ik begrijp nu waarom de kachel niet aan onze verwachtingen voldoet.

Bedankt!
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door gdelea »

of is het aantal radiators bij elkaar opgeteld qau kapacitijd,echt heel veel groter als het aantal kw dat de kachel levert. als je hout maar enigzins nat is gaat de cap van de ketel met haast de helft naar beneden.normaal stook je eerst je kachel op temperatuur,proberen de watertemperatuur in de ketel zo hoog mogelijk te houden. je zou om te proberen ook een paar radiators dicht kunnen draaien dan zou de temperatuur sneller op moeten lopen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door account verwijderd »

Even een andere inkijk in het probleem,

Stel dat je in dat mooie landhuis uit gaat van onderstaande ratiatoren :
paneelradiator van 3 platen en 3 convectoeren van 2000 x 700 geeft 5425 W x 12 stuks = 65.1 KW
Dan is een houtkachel van 38 KW te weinig inderdaad.
Dan klopt die 40 graden wel.
Als je nog geen thermomix of iets dergelijks hebt, dan kun je bij een meerstandenpomp, ik weet dat die prity man die standaard mee verkoopt, de pomp zolang op stand 1 van 3 zetten. Wel even opletten of je niks hoort sissen.
Verwijderd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door Albert van WdJ »

michel schreef: Als je nog geen thermomix of iets dergelijks hebt, dan kun je bij een meerstandenpomp, ik weet dat die prity man die standaard mee verkoopt, de pomp zolang op stand 1 van 3 zetten. Wel even opletten of je niks hoort sissen.
Stand 1 wordt echter vaak afgeraden!
Omdat de pomp dan vaak niet voldoende kracht levert om het water fatsoenlijk in beweging te zetten. Zeker bij een systeem met veel radiators. Stand 2 is eigenlijk het minimum.

Ik vind dat sissen wel spannend!
Bedoel je dat je op moet letten of de boel gaat koken?
Er zit volgens mij een thermometer op de uitgaande leiding.
Beter eerst de thermomix installeren en gewoon zorgen dat de uitgaande temperatuur niet boven de 85 graden komt. Dat gaat dan de radiator in, en dat is best erg heet water voor een radiator!

Albert
Change, before you have to.
cavelier
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2010, 22:57

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door cavelier »

De pomp stond inderdaad al een tijdje op stand 1 maar dat heb ik net direct veranderd.
Het sissen hebben we ook al meegemaakt (en erger ook nog).
In het begin zat de pomp te ver bij de kachel vandaan, nog wat lucht in de leidingen en daar ging de boel aan de kook.
Gelukkig deed het overdrukventiel goed z'n werk maar grappig was het niet. Je schrikt je rot.
Pomp zit nu naast de kachel en sinds dien gaat het goed.
Wij dachten destijds dat een 38KW ruim voldoende zou zijn dus het KW verhaal van de radiatoren van Michel is ook waar.
Het is een groot, koud huis dus de boel koelt erg snel af.

Dan nog even over de thermomix.
Ik heb het forum afgezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies aangesloten wordt t.o.v. de huidige situatie.
Moet de hele boel veranderd worden of is het een toevoeging op de huidige situatie?
Heeft iemand daar misschien een schema van?

Ik moet trouwens wel even zeggen dat ik heel blij ben met al deze reacties.
Zo'n kachel is zo gekocht maar alles wat erbij komt kijken is moeilijk achter te komen waardoor je eigenlijk uit onwetendheid de kachel de schuld geeft ......en dat is dan ook weer sneu :(
beugel
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:54

Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm

Bericht door beugel »

Hallo,

Hier een newbie op het forum maar toch al enige tijd ervaring met hout cv, heb zelf een attack profi dp45 houtvergasser met met een 6 x 600 liter buffer afkomstig uit een oude eletrische CV (jaja ook die bestonden, uit de tijd dat de stroom niet zo duur was), de attack verwarmt het huis en het tapwater, verder staat er in de woning nog een pritty aan de cv gekoppeld met oven circa 21 KW , deze voor de lekkere houtwarmte de ovenschotels en voor als het niet te koud is.
Das was de inleiding:
maar nu Cavilier heb hier een pdf van een laddomat bijgevoegd hierop kun je zien wat deze doet ook bij stroomuitval, verder heb ik een vierwegkraan tussen het systeem gebouwd deze word aangestuurd door een gebruikte Viessman regeling van een diesel CV deze is op de kast in te stellen voor wat betreft de temperatuur binnen, zodat er dus geen water van 85 graden de cv ingaat maar slechts de benodigde temp, hier mix hij bij -8 circa 5 graden op de retourtemperatuur water word dus continu langzaam rond gepomp en blijft bv standaard op circa 35 a 45 graden op de retour en pompt het water door er een klein beetje warm water bij te pompen terug naar de cv met bv 40 tot 50 graden, (een kennis die vloerverwarmimng heeft doet hetzelfde maar pomp hiermee slecht 25 graden water rond en alles blijft lekker warm)

Eea heeft tot gevolg dat de CV geen warmtegolven meer door de woning stuurt, dus niet de radiateuren plots verwarmen naar 60 graden en vervolgens weer aflaten koelen naar 20 en bij de volgende puls weer naar 60, het blijft dus de hele dag behaaglijk warm ondanks slecht geisoleerd huis.
Al het overige water word opgeslagen in de buffers Ja (45 Kw is een hoop warmte) die eigenlijk continu tussen de 70 en 85 graden zijn.

mocht iemand interesse hebben in mijn oplossing kan ik altijd een schema op wat fotos sturen
Bijlagen
Laddomat21_E.pdf
in deze pdf kunt u zien wat een laddomat doet ook bij stroomuitval
(361.76 KiB) 981 keer gedownload
Plaats reactie