houtverbruik bij een vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door nck »

Danny-A schreef:en wat stoken jullie de andere 200 dagen
Voornamelijk hout :mrgreen:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door JantjeV8 »

Behalve in een goed huwelijk stoken we NOG MEER hout...
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Danny,
als laatste een toegift en bij deze nog een verwijzing naar het draadje dat over "Ontwerp en monitoring van houtvergasser i.c.m. buffer". Ik heb speciaal de gegevens voor jou in een gecombineerd plaatje gezet, voor meer detail moet je echt naar de andere draad.
Zoals ik al aangaf liep de temperatuur van de buffer tijdens die koude dagen dus terug met zo'n 55 C. per 24 h. Meer dan toegestaan, dus minimaal tweemaal daags bijvullen en wanneer tijd (weekeinde) vaker om uit te smeren. Omdat ik blijf hameren op het belang van het afgenomen vermogen ook de verschiltemperatuur over de warmtewisselaar opgenomen. Valt reuze mee, gemiddeld zo'n 7 C. per 24 h. Daarnaast voor jou een indicatie hoeveel hout er nou daadwerkelijk gestookt wordt, onderaan aangegeven.
Geintegreerde verwijzing 1.jpg
Groet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door nck »

Bufferboost schreef:Jan: je zegt: "Wat betreft hout kan ik kort zijn. Reken ongeveer 2.2 kilo hout voor 1 M3 aardgas en dan kun je zelf uitrekenen wat je verbruik is."

Mijn ervaring is dat die 2,2 kilo hout wat aan de krappe :? kant is :o . "Veiligheidshalve" ga ik uit 2,5 kilo voor 1 m3 gas. Op basis van gasmeetgegevens van de afgelopen 10 jaar, maar ook afgelopen winter '08 - '09, kon ik concluderen dat ik o.a. bij matige wind (O, 3-4 Bf.) en 10 graden vorst met onze huizen op ongeveer 40 m3 gas per dag zat. Hadden wij nu weer in het noorden (brrrrr. :cry: ).
Als ik nu (en sinds begin december '09 weeg ik de gestookte kilo's hout) die factor 2,5 in combinatie met 90% ketelrendement (vergeet die niet he?!) op mijn kilo's hout loslaat kom ik onder vergelijkbare weersomstandigheden exact op hetzelfde dagverbruik uitgedrukt in "gaskuubs" uit.

Groet Hans
FFF stoken hans,

wanneer jij je rookgastemperatuur beter weet te beheersen ga je hier ook op terug komen. :-D

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Jan,
... errug slim, ... en dat je dat nog wist :mrgreen: . Echter, wel bijzonder confronterend :oops: , ... maar ik hoop dat ik ongelijk krijg. Dan stuur ik onder rembours jou een metertje Essen dat ik nog over heb! :shock:

Groet Hans
Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Danny-A »

Ik kom dit jaar zeker aan een verbruik van 25m³ hout (vogelkers en eik) voor verwarming en sanitair water,
als een cuub hout dan ongeveer 600kg is, dan heb ik voor +-15000kg hout gestookt.
Als dan 1m³ gas overeen komt met 2,2 tot 2,5 kg hout zou ik 6400m³ gas verbruiken.
En 1m³gas komt overeen met 1 liter stookolie, dus zou ik ook 6400 liter stookolie verbruikt hebben.

Is dit een realistische berekening?
Zijn er dan zo grote verliezen?
want ik heb nooit meer als 3000 liter stookolie verbruikt op één jaar.

grtz Danny
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Brit »

Als je cijfers kloppen, dan zou je echt eens naar je stookgedrag moeten gaan kijken. Maar eerst nog even een paar opmerkingen.
Je geeft aan dat een kuub hout volgens jouw 600 Kg weegt. Dit zou redelijk kunnen kloppen als we het over een solide m3 droog eikenhout hebben. Vogelkers zit dan al snel tussen de 500 en 550 Kg in. Als het dan ook nog eens over geklooft en gestapeld gaat, dan hebben we het al snel over zo'n 400 kg per m3.
Als het dan ook nog net niet helemaal droog is heb je wel extra gewicht, maar ook rendementverlies :roll:

Als mijn bovenstaande vermoeden dus klopt, dan is het verschil al een heel stuk kleiner. Dan zouden andere leden je waarschijnlijk nog wel kunnen helpen met die laatste 33%. Dat gaat namelijk buiten mijn kennisgebied :cry:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Brit schreef:Als mijn bovenstaande vermoeden dus klopt, dan is het verschil al een heel stuk kleiner. Dan zouden andere leden je waarschijnlijk nog wel kunnen helpen met die laatste 33%.
Je moet inderdaad ook nog het ketelrendement meenemen, het vochtgehalte van je hout (heel belangrijk), en de warmte die nodig is om steeds de ketel weer op werktemperatuur te brengen. Die laatste factor kan ook ook een behoorlijk houtverbruik met zich meebrengen (op jaarbasis).
Sommige ketels koelen niet ver af. De Attack FD26 die ik destijds had koelde wel sterk af; in een nacht tijd naar 35 graden C. Ik schat zo in dat het op werktemperatuur brengen mij jaarlijks 1 tot 1,5 kuub hout kostte. En dat had ik maar een waterinhoud van 50 l in de ketel.

En je moet eigenlijk je hout gaan wegen en meten. Want inschatten hoeveel kilo's je verstook en wat het vochtgehalte is, blijft toch natte vingerwerk. Anders zul je het nooit zeker weten of je vergelijking met aardgas terecht is.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: houtverbruik bij een vergasser

Bericht door Bufferboost »

Albert van WdJ schreef:En je moet eigenlijk je hout gaan wegen en meten. Want inschatten hoeveel kilo's je verstook en wat het vochtgehalte is, blijft toch natte vingerwerk. Anders zul je het nooit zeker weten of je vergelijking met aardgas terecht is.Albert
Albert, Brit en Danny,
zoals jullie weten heb ik afgelopen periode ál mijn hout gewogen. Binnenkort kan het totaal overzicht tonen en volgend jaar inclusief de kW-vraag in de tijd van de CV-groepen (momenteel laad ik de houtvergasser 1 x per 2 dagen) en stook de buffer naar zo'n 70 C.
Inclusief "aanmaak" en opstook hout, betrof toch ook al gauw zo'n 5 kuub, zit ik dit jaar ook op ca. 15 ton (2 woningen he en alleen LTV, geen tapwater) hout. En de meterstukken waren in ca. 40 kuub gestapeld. Zoals Brit al aangaf klopt inderdaad de benadering van 1 kuub dat die ongeveer 400 kilo weegt. Ik heb het dan over 15% droog Essen en Eiken. Wilgen/Populieren hout zit droog per kuub ongeveer op 300 kilo. En zoals ik al eerder had aangegeven moet je voor een equivalent m3 gas zeker die 2,5 kilo hout rekenen. Daarnaast kan het geen kwaad je ketelrendement goed op te nemen (die van mij 90%). En bij lange leidingen mag je zeker 5% rendementsverlies opnemen voor warmteverlies.

Groet Hans
Een moderator wijzigde dit bericht:
quote aangepast
Plaats reactie