Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bonkelaar

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door bonkelaar »

Dutch John schreef:Grote volumes aftesten met perslucht is bloedlink. Kleine trouwens ook. Nooit doen! Ik wordt liever nat van een lekkage, dan dat perslucht mij via een slechte las de de kleren van het lijf blaast.

Klopt het dan hier in Nederland vaak veel kleinere buffers gebruikt worden dan in Duitsland? Onder de paar kuub doen die Freunde niets. Terwijl hier vaak over slechts honderden liters gesproken wordt. M.i. kun je nooit teveel buffer hebben.

Groet,
DJ
Hallo DJ

Klopt, je kunt haast niet te veel buffer hebben, een vuistregel in Duitsland is voor een komfortabele installatie zo'n 100 liter buffervolume per KW van de houtketel.
Het grappige is dat veel mensen 'adviesbestendig' zijn. Je vertelt uit eigen ervaring en hoe dingen in Duitsland toegaan, probeer ruim buffervolume te hebben.
Het zijn dingen die je niet eens zelf hebt bedacht maar velen voor jou hebben ervaren.
In een konkreet geval zie je dat de ideale buffer wordt aangeschaft maar later om onduidelijke reden weer op een veilingsite staat. Niet geheel te begrijpen, hiervoor hebben onze
ooster bufferburen de term 'Beratungsresistent' uitgevonden vrij vertaald adviesbestendig. Je hoeft niet bang te zijn dat een goede raad wordt opgevolgd.

Groeten van een Atmos 32 KW stoker met 1700 liter buffer, die er nog voor de winter minimaal 750 liter buffervolume bij gaat plaatsen om toch richting het ideaal te komen.

Groeten Jos
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Weer een klein beetje nieuws van het stookfront, zeg maar: de eerste stapjes.

Het (op)stoken:
Inmiddels goed geleerd wat de houtvergasser wel en niet aankan, met name wat probleempjes gehad bij het opstoken (donkere wolkjes bij de buren :? ). Soms ging de installatie vroegtijdig uit ondanks dat ie geheel afgevuld was. Nu geleerd om van begin af aan flink vuur er in krijgen (ik maak hem in nog geen halve minuut aan aan met zware propaanbrander, vlam van een meter), scheelt veel krantenproppen, veel klein aanmaakhout en is daardoor snel aan. Na 20 minuutjes afvullen met meterstukken, en voila.

CV-verwarmingsgebruik:
Tot op heden alleen wilg/populier uit eigen tuin gestookt. Op halfvolle lading (0,2 m3 wilg/populier) krijg ik de 7.000 liter makkelijk op 70 graden, onderste anderhalve meter nog wel een beetje gestratificeerd (ca. 42 graden). Gehele CV-installatie (twee ruime woningen) doet bij een gemiddelde buitentemperatuur van 10-8 graden ca. twee dagen om de buffer van 70 naar 40 te trekken. Het is nog niet nodig geweest de tank tot 90 op te stoken. Ook dus nog niet met 'zwaar' hout gestookt.

Isolatie:
De eerste laag (Rc=2,5) isolatie van de buffertank is klaar. Wordt uiteindelijk 5). De CV-leiding van en naar de buffertank is goed geïsoleerd. Een aantal appendages op en aan de buffertank is nog slecht geïsoleerd, aardige verliezen dus nog. Wordt aan gewerkt (pfffft :x ). Daarnaast zijn de aan- en afvoerleidingen naar de houtvergasser nog steeds niet geïsoleerd. Ook omdat het er zo mooi uitziet ... :) .... en wel een beetje zonde om weg te proppen.

Eerste resultaten:
Bijgaand zien jullie een grafiek van het dagelijks gasverbruik. Aangegeven is het totale gasverbruik, warmtap water en koken voor ons voorhuis, idem. voor de huurgroep, de CV-ketel en de (negatieve) bijdrage van de houtvergasser. De bijdrage van de houtvergasser is omgerekend naar m3's gas om te kunnen vergelijken (kuubs hout uitgedrukt in kilogrammen, gecorrigeerd voor kwaliteit en rendement vergasser). Tevens zijn de oude (meter) gegevens opgenomen en het moment van de installatie van de houtvergasser is aangegeven. Duidelijk is te zien dat het gasverbruik voor de CV-ketel door de houtvergasser (groene lijn) aanzienlijk af is genomen. Momenteel wordt de bovenste anderhalvemeterzone (hottop) waar ook opnamewarmtewisselaar hangt, qua temperatuur gelogd (om de minuut). Over een week of twee heb ik een betrouwbare reeks. Deze gegevens zet ik ook op het forum maar moet ik eerst nog voorzien van commentaar (o.a. wanneer houtvergasser heeft gedraaid, hoeveel hout etc.).
Dagelijks gasverbruik dd 291009.JPG
Besturing/datalogging:
Binnenkort heb ik systeem van Projet (de Termojet=Duits) in huis en kan ik een aantal zaken automatisch loggen en aansturen. Nu moet ik nog handmatig de CV-ketel bypassen door de driewegkleppen te bedienen. Voor het comfort heb ik nu permanent twee camera's opgesteld die resp. de voorkant van de houtvergasser (en display) en de Laddomat aan de achterzijde in beeld hebben. Zittend in mijn luie stoel even met de draadloze beeldontvanger schakelen, en voila: weer gerust gesteld :lol: . Scheelt een boel heen en weer lopen naar de schuur.

Dit was het weer voor even, tot gauw horens,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 03 jan 2010, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Bufferboost

Zoals beloofd wat dataloggegevens van het bovenste gedeelte van de buffer. Feitelijk de bovenste anderhalve meter waar de spiraalwarmtewisselaar in hangt. Grofweg kan gesteld worden dat de 'helling' van de temperatuursafname in de tijd zo'n 1 graad per uur bedraagt. Vind ik fors en moet beter kunnen. Volgende factoren spelen m.i. een rol:

- Verbruik van de groepen is natuurlijk van invloed, qua capaciteit komt dat er straks naast te staan om te kunnen corrigeren voor warmteopname vanuit buffer;
- Buffertank is nog steeds niet volledig geïsoleerd, moet nog afwerkt worden met extra overall Rc 2,5. Echter, bijdrage betwijfel ik gezien het feit dat de afkoeling vrijwel lineair is (en dus niet minder snel gaat wanneer het verschil tussen omgevingstemperatuur en temperatuur buffertank kleiner wordt). Gaan we zien.;
- Tot op heden vrijwel alleen nog maar waaibomenhout gestookt en geen volledige vullingen;
- Aftoptemperatuur van de houtvergasser om buffer bij te laden staat nu op max. 80 graden.
Presentatie eerste reeks Ecologie Forum dd. 141109.jpg
Daarnaast zien we een vreemd (?) verschijnsel dat telkens na een aantal uren stoken (gem. halve dag) de stratificatie in de tank blijkbaar verstoord wordt doordat de ketelpomp wordt afgeschakeld. De houtvergasser staat nu zo ingesteld dat wanneer de keteltemperatuur weer onder de 65 graden zakt de pomp wordt afgeschakeld (alleen bij afkoelen). Waardoor deze temperatuurpiek in de buffer onstaat snap ik nog niet helemaal. Het enige wat ik kan bedenken is dat het te maken heeft met de inwerkingtreding van het thermosyphoneffect zodra de pomp uit is. De Laddomat 21 is namelijk voorzien van een 'vrijvalklep' die zolang de pomp aanstaat feitelijk dichtgehouden worden (door overdruk). En dus geregeld wordt door de temperatuur van het ketelwater. Echter wanneer de pomp uitgaat verdwijnt de overdruk en ontstaat er onderdruk waardoor meer (?) bufferwater wordt aangetrokken doordat het warme water van de afkoelende ketel opstijgt.

Echter, qua rendement is er geen effect te zien omdat de integraal (Voor de niet wiskundigen onder ons :) : dit is feitelijk de oppervlakte van de grafiek tussen de gegevenslijn en de x-as = de hoeveelheid warmte-energie) niet minder wordt. Ook de helling van de afkoeling wordt daarna niet beïnvloed. Dit is wel een belangrijk punt om rekening mee te houden wanneer schakelapparatuur wordt gestuurd op basis van de temperatuursaflezing vanuit het bovenste gedeelte van de buffer. Dit i.v.m. de schakelhysteresis, zou zo maar op een halve dag en ca. 10 graden moeten staan. Gaan we uitzoeken!

mvg. Hans
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Bufferboost schreef: Het enige wat ik kan bedenken is dat het te maken heeft met de inwerkingtreding van het thermosyphoneffect zodra de pomp uit is. De Laddomat 21 is namelijk voorzien van een 'vrijvalklep' die zolang de pomp aanstaat feitelijk dichtgehouden worden (door overdruk). En dus geregeld wordt door de temperatuur van het ketelwater. Echter wanneer de pomp uitgaat verdwijnt de overdruk en ontstaat er onderdruk waardoor meer (?) bufferwater wordt aangetrokken doordat het warme water van de afkoelende ketel opstijgt.

mvg. Hans
Hans,

Volgens mij gaat het inderdaad zo:
Het tussentijds stijgen van de buffertemperatuur vind alleen plaats als je buffer vrij snel daalt in temperatuur. Gaat de daling langzamer, heb je de piek niet.

Als je pomp uitslaat bij 65 graden, dan zit je thermostaatklep al 7 graden lang dicht in je laddomat (want die heeft normaal een 72 graden klep). Er is dus geen warmte-afvoer meer naar je buffer op het moment dat je keteltemperatuur onder de 72 graden komt.

In de tijd dat je ketel tussen de 72 en 65 graden zit, daalt je buffer onder de 60 graden (piek wordt steeds gezien vanaf 57 graden (5 nov.) en lager) Valt de pomp uit, dan gaat er ineens wel weer warm water naar je buffer, via de vrij verval klep, omdat de ketel heter is dan de buffer.

Daarom zie je die piek ook niet op het moment dat je buffer maar langzaam warmte verliest aan je cv-systeem. In die situatie is je buffer nog net zo heet of heter dan de ketel.

Dat het verder weinig/geen invloed heeft op de integraal komt omdat het hoeveelheid warm water uit de ketel gering is t.o.v. de bufferinhoud.

Voor de geïnteresseerde, bijgaand een bestandje waarin Viessmann de laddomat mooi uitlegt dmv tekeningen.
http://www.viessmann.com.ua/images/uplo ... at21_E.pdf

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Bufferboost

Geweldige uitleg Albert! Ik was inderdaad die openingstemperatuur van de thermostaat in de Laddomat 21 vergeten. Bijzonder bedankt, en ook goeie verwijzing naar *.pdf over de Laddomat 21 i.c.m. buffer. Overigens betwijfel ik dat de hoeveelheid water vanuit de ketel (als naverwarming zeg maar) "gering" is. De temperatuurlogger vertegenwoordigt toch zeker zo'n 1500 liter water nog boven in de buffer. Maar hoe dan ook, ik ga het verder onderzoeken, moet daartoe meerdere temperatuurloggers tegelijkertijd aansluiten.

mvg Hans
Bufferboost

In vervolg op voorgaande overzichten nog meer gegevens van de stook van de houtvergasser en het oplaadproces van de buffer. Vanaf volgende keer wordt ook het afgenomen vermogen van de CV-groepen meegenomen. Wel belangrijk natuurlijk.

Achtereenvolgens voor de geïnteresseerden de volgende grafiekjes:
- temperatuuropname in de tijd van het bovenste gedeelte van de buffer (net zoals vorige keer);
- temperatuuropname in de tijd van de gehele buffer (boven, midden en onder), inclusief kilogrammen gestookt hout;
- temperatuuropname in de tijd van In/Out van de de houtvergasser en de rookgastemperaturen.
Bovenin buffer Ecologie Forum dd. 141209.jpg
Onderstaand plaatje geeft fraai beeld van het totaal. Duidelijk is te zien wanneer ik op 13 december in de middag de houtvergasser voor het eerst heb opgestookt met "zwaar" hout (Es, á 750 kg./kuub). Ook het onderste gedeelte van de buffer doet nu vrolijk mee na zo'n 5 uur. Daarvoor was tot dan toe nog altijd alleen maar op Wilgenhout gestookt (á 350 kg./kuub). Ook is de hoeveelheid van het verstookte hout (in kilogrammen) bijgeplot (zie staafdiagrammen). Heb ik consequent gewogen (op bascule), en als zodanig bijgehouden.
Vreemd is wel dat op "onverwachte" momenten het onderste gedeelte van de grote buffer in één keer opmengt en over het geheel soms wel zo'n 5 graden in temperatuur stijgt? Heb ik nog geen antwoord op. Iemand idee?
Gehele buffer Ecologie Forum dd. 141209.jpg
Als laatste een opnameoverzicht van de aan- en afvoer van de houtvergasser in combinatie met de rookgastemperaturen. Effect van bijvullen en "rommelen" aan de houtvergasser is duidelijk waarneembaar. Daarnaast heb ik de aanlegtemperatuurvoelers (PT) nu beter vastgezet aan de watervoerende buizen. Scheelde bijna 10 graden (zie rode pijl). Voelers waren tot nog toe alleen tussen de isolatie en het ijzer gestoken.
OrlanInOutRookgassen 13-141209.jpg
Van het weekeinde de door mij al eerder gemelde Termojet bij de ketel geïnstalleerd (zie foto). Aankomende week worden nog de andere 5 temperatuurvoelers aangesloten. Signaalleidingen en 220 Volt leidingen moeten goed gescheiden blijven i.v.m. hinderlijke meetinterferentie. Ook de 24 Volt voeding naar de driewegkleppen (CV-ketel) wordt op afdoende afstand van de meetunit geplaatst. Soms bleef de blower van de houtvergasser "te" lang doordraaien terwijl er nauwelijks nog kooltjes op de stookvloer lagen. Ik had de indruk dat er dan veel warmte ging verloren. Eén van de programma's van de Termojet is nu zo geprogrammeerd dat de blower automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de rookgastemperaturen ónder de 90 graden Celcius komen. De andere programmaonderdelen gaan de aansturing (by-pass) CV-ketel regelen.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 17 dec 2009, 01:51, 7 keer totaal gewijzigd.
Bufferboost

Het geheel is voorzien van een logger, voorzien van een 256 MB kaartje. Genoeg om alle gegevens RT op te slaan (in simpel *.TXT format) en later te kunnen bewerken. Daarnaast een relaiskastje waarmee nu alleen nog de blower van de houtvergasser wordt aangestuurd. Bovenop de houtvergasser zit de Termojet nu zelf gemonteerd (zie foto verderop) waarmee alle invoer gepleegd kan worden. Aan de voorkant de programmaunit van de houtvergasser zelf.
Als laatste nog een detailfotootje van het opname-element (tot 1.300 graden Celcius). Deze kan dus ook ín de branderkamer van de houtvergasser geplaatst worden.
IMG_3665 (Medium).jpg
mvg. Hans
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 21 dec 2009, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bufferboost schreef:... drie bijlagen is het maximum, ... ok, dan nu het fotootje dus.
Hoe kom je daaaaaaar nu bij; 10 is de max (sinds 1 minuut....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bufferboost

Ha, ha Kockie, thanx voor je bijzonder snelle reactie!
Groet Hans

Aansluitend de laatste gegevens voorlopig op rij (voor je het weet onderhoud ik mijn eigen forum ... :o ). Ik heb nu de meetopstelling volledig geïnstalleerd. Het "fine'tunen" komt nu nog, eerst een flinke reeksen met verschillende variabelen maken. Om jullie een leuk beeld te geven van wat je allemaal nu tegelijkertijd kan zien, volgend grafiekje.
TermojetAll 191209 201209.jpg
In de legenda van links naar rechts:
- de uitgaande temperatuur vanuit de houtvergasser;
- de inkomende temperatuur vanuit de buffer naar de houtvergasser (via de Laddomat 21);
- de uitgaande temperatuur ná de warmtewisselaar van de CV (bovenin de buffer opgehangen);
- de retourtemperatuur voor de warmtewisselaar van de CV;
- in drie opnames (boven, midden en onder) de temperatuurverdeling van de gehele buffer;
- als laatste de rookgastemperaturen van de houtvergasser (rechter Y-as).

Alle temperatuuropnemers (zie foto) zijn nu aangesloten. Voeding voor 24 Volt kleppen moet nog aangesloten. Geschiedt nu nog handmatig.
IMG_3669 (Medium).jpg
.

Later meer,
Groet Hans
Bufferboost

:shock: Vorige gegevens als reactie geplaatst. Had in nieuw antwoord gemoeten natuurlijk. Hoe dan ook, het staat er op.

Nog een kleine toevoeging: de rookgastemperaturen zijn voor mijn gevoel aan de hoge kant, tussen de 200 en 350 graden tijdens nominaal vermogenafgifte? De rest (Laddomat 21 i.c.m. uit- en inlaat houtvergasser) functioneert allemaal prima. Ook het schoorsteenkanaal is "brand" schoon. Nogmals: ik heb een lange schoorsteen dus een beetje temperatuur is wel wenselijk, doch verlies ik niet teveel vermogen? Wat is jullie ervaring en wat zou ik kunnen meten om daar achter te komen?

Bijgaand nog een overzicht van de installatie.
Overzicht water installatie.jpg
mvg Hans
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 03 jan 2010, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bufferboost

Een kleine bijdrage van mijn kant in dit mooie nieuwe stookjaar! En allemaal de beste wensen natuurlijk.

Op basis van monitoring kan ik nu weer wat beter onderbouwde uitspraken doen over de zin en onzin van isoleren. Ik heb getracht het isolatieffect van het topgedeelte van de buffer te bepalen door de gemonitorde gegevens grafisch uit te zetten. Aanvankelijk was het bovenste gedeelte van de buffer (en het doorbovenopstaande expansievat) met 11 cm. glaswol geïsoleerd. Aan het einde van de 1e Kerstdag (… ja, ja, … nog nét voor het diner :D :oops: ) heb ik het bovenste gedeelte rondom en bovenop met ca. 40 cm. glaswol afgedekt en ingepakt. Zo ook het expansievat (kosten ca. 39 euro, nl. in totaal twee rollen glaswol).

Korte toelichting
De warmte uit mijn buffer wordt door het CV-systeem (lees: groepen) onttrokken middels een spiraalwarmtewisselaar (CV-druk 1,8 bar). In onderhavige draad uitvoerig besproken. De spiraalwarmtewisselaar hangt bovenin een buffervat, het buffervat dat direct aangesloten is op de houtvergasser middels een drukloos, open systeem. Omdat onze groepen allemaal uitgelegd zijn op basis van LTV kan het systeem voldoende warmte afgeven bij lage verschiltemperaturen, zo tussen de 5 C. en 20 C. Bij die “lage” 5 C. is de opwarmtijd van het systeem veel te laag natuurlijk hetgeen ondervangen is doordat je onze CV kan “bellen” en ruim van te voren kan aanzetten. De maximale afgiftetemperatuur van de radiatoren varieert tussen de 30 en 50 C.

Grafiekopzet
Onderstaande grafiek is gebaseerd op de berekende verschiltemperatuur tussen de inkomende temperatuur (CV-systeem retour afkomstig ván de groepen) en de uitgaande temperatuur uit de warmtewisselaar (CV-systeem aanvoer náár de groepen). De laatste gemeten ná de thermomix (42 C. resp. 50 C.). De schommelingen in de grafiek geven aan dat de thermomix pendelt. Dit moet nog geoptimaliseerd worden (iemand idee hoe? :? ).

Uit de grafiek kan vervolgens grafisch bepaald worden dat:
- de buffertopisolatie de verschiltemperatuur over de warmtewisselaar met 5,5 C. heeft verhoogd;
- bij eenzelfde verschiltemperatuur de “helling” van de afkoeling vertraagd met zo’n 6 uur.
Kortom: een investering van slechts 39 euro levert per houtstook zo’n grove 25% betere afgiftetemperatuur of 25% langer gebruik van dezelfde warmte op.
Effect bufferisolatie dec2009.jpg
Daarnaast zijn er uit de grafiek nog een paar andere dingen af te lezen.
- Zo is aangegevenzie je wanneer de thermomix die tussen de aanvoer en retour van het CV-systeem vóór de warmntewisselaar is geplaatst, is opgeschroefd naar 50 C. Naast dat er natuurlijk extra vermogen aan de buffer onttrokken wordt (laat ik later nog zien), neemt de tijd waarover de verschiltemperatuur terugzakt toe met ca. 4 uur (je kan er dus langer mee doen). Niet onbelangrijk tijdens deze koude dagen.
- Door de CV-systeempomp op te schakelen naar stand 2 verandert de verschiltemperatuur nauwelijks. Daarentegen wordt er wel meer vermogen in de kamers geleverd en dus onttrokken aan de buffer.
- Tijdens koude (harde) wind en iedereen aanwezig in het pand kan gesteld worden dat de verschiltemperatuur zo’n 9 C. terugvalt in een etmaal.

Een paar noten:
- de bufferzijde betreft een drukloos systeem met vrije expansie;
- de temperatuur in mijn open (buffer)systeem is max. 80 C.;
- het gehele systeem staat opgesteld in grote maar koude schuur (tocht/windvrij);
- regressielijn geeft positief beeld, maar is eigenlijk nóg beter omdat in deze reeks maar één dag eigenlijk de thermomix op 42 C. stond terwijl overige dagen op 50 C.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 11 jan 2010, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Hoi Hans.

Ook hier van het platteland een gelukkig 2010 gewenst.

Vraag van mijn kant n.a.v. jou buffer opstelling. Heb je ook overwogen om met een uitwendig warmtewisselaar te werken?
Ruim gedimensioneerd uiteraard. Langzaam voeden uit de bovenkant van de buffer en die voedingssnelheid afhankelijk maken van de uitgangs-temperatuur aan de secundaire (cv) kant.
Koud water uit de wisselaar onder in de buffer retour.
Voordeel volgens mij is dat de gelaagdheid in de buffer veel beter in stand blijft en dus ook de boventemperatuur.
In mijn horizontale melkkoeltank heb ik met verbazing staan kijken hoelang de boventemperatuur in mijn tank zo rond de 72 graden bleef om daarna vrij snel in te storten. Dit nadat begin december mijn PLC sturing operationeel werd en ik dus heel precies kon sturen op de vraag.
Ook ik heb een maximale temp van net onder de 80 graden aan het eind van de stook.
Ervaring is dat de eerste vijf graden vrij snel weg zijn.
Jou grafiek zou daarmee een afgeplatte vorm krijgen.

Tweede vraag: Heb jij al ervaring of een idee over de toepassing van pcm materiaal (Phase change material)? Bij onze oosterburen wordt daar momenteel mee geëxperimenteerd. De latente warmte van speciaal daarvoor ontwikkelde parrafine-achtig materiaal met een smeltpunt (traject) rond de 80 graden is ong. 175 KJ per liter.
Daar moet toekomst in zitten.
Ik kijk hier speciaal naar om mijn buffercapaciteit uit te breiden zonder een extra tank te moeten plaatsen of de bestaande te vervangen door een grotere.

Met vriendelijke groet,

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Bufferboost

He Jan,
inderdaad heb ik overwogen om met een actieve (extern geplaatste) warmtewisselaar te werken. Ik heb de huidige installatie zelfs zo aangelegd dat ik dat nog steeds (er bij?) kan doen en kan aansluiten. Met betrekking tot het in stand houden van gelaagdheid liep ik daarbij toch tegen een ingewikkeld probleem op dat veel regeltechniek vereist.

- ruim gedemenisoneerd (bijvoorkeur v.a. 120 kW wisselaar) om zo laag mogelijk stroming te bewerkstelligen;
- langzaam uit de buffer halen en dan afhankelijk maken van de uitgangstemperatuur zoals jij ook al suggereerde;
- terugloop in de buffer onderin.

Mijn probleem was (is) dat ik installatiechnisch niet de retourtemperatuur kan bepalen zonder zeer ingewikkelde electronica/mechanica. En mijn principe is nog steeds: zoveel mogelijk mechnisch regelen. Het retourwater is natuurlijk altijd kouder dan de topbuffer, dus vandaar dat het goed is om het onderin aan te sluiten. Maar het kan tóch zomaar warmer zijn dan onderin de buffer (zie ook mijn gegevens). En een warme bel water in een koude (gelaagde) buffer veroorzaakt behoorlijke stroming/omkering. Zeg maar het gevaar van in diepe zandwinplassen zwemmen waar onderin een wandje zand instort en de koude bel tot aan het oppervlak kan brengen waar de zwemmer dan heerlijk in kan wegdromen :twisted:, ... maar dan in het klein :) . Ik heb er toen aan gedacht om op meerdere plekken in de buffer de retour aan te sluiten en dat thermostatisch te regelen (bijvoorbeeld 3 aansluitingen, hoog, midden en laag). Echter, met grote buffers blijf je dan ongewenste menging houden. Dit leek mij te veel werk.

Mijn ervaring tot nu toe is, en dat kan je ook zien aan de data, dat na verloop van tijd sowieso de gehele buffer "opmengt" wanneer het verschil in buffertemperatuur bovenin en onderin (zit bij mij zo'n 4000 liter tussen) kleiner wordt dat 10 C. Én dat alleen wanneer de buffer bovenin al 80 C. is. Het hele zaakje "zakt" dan tot zo'n 70 C. maar is dan ook over de gehele tank verdeeld. Daarna zakt de buffer geleidelijk in zijn geheel (boven, midden en onder allemaal met dezelfde helling). Vergeet natuurlijk niet dat de gelaagdheid gewoon in stand blijft wanneer er nauwelijks of niet gevraagd wordt aan CV-systeem zijde he? Overigens heb ik geconstateerd dat door de isolatieverbetering de gelaagdheid ook iets langer in stand blijft (ongeveer een uur extra). Begrijpelijk natuurlijk want is eigenlijk ook een beperking van het afgenomen vermogen.

PCM materiaal
Nee, ik heb daar geen ervaring daarmee. Onlangs heb ik wel een (verouderd) stageverslag onder ogen gekregen waaruit bleek dat het rendement van PCM techniek voor verwarmingsdoeleinden (zoals wij dat voor onze woningen toepassen) uiterst miniem is (zie kopie van de conclusies, referentie bijgevoegd) (link: http://www.nulwoning.nl/.../verslag%20G ... 202002.pdf). Dit heeft ondermeer te maken met het (te) kleine temperatuurtraject waarover je kan werken. En vergeet niet dat de warmtecapaciteit van de meest optimaal uitgebalanceerde paraffine (heeft met de zoutconcentratie te maken) nog slechts de helft van water is! Dus goed hoge temperaturen over een breed traject goed kunnen bufferen, warmteverlies tegengaan (isoleren) en langzaam hergebruiken is wat wij met onze houtvergassers i.c.m. buffers doen.
Kopie Conclusie onderzoek PCM.jpg
Wellicht dat deze PCM techniek meer iets is voor de kleinere temperatuurtrajecten zoals we die in de warmtepomptechniek zien?

Groet Hans
Atlas

Bericht door Atlas »

@ Bufferboost:

Kun je even meegaan naar een nieuw draadje?
Hier:viewtopic.php?f=3&t=1056&p=10795#p10795 "Is een platen warmtewisselaar te combineren met een Laddomat?"

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 06 jan 2010, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Even twee opmerkingen mijnerzijds.

Ik regel de retour temperatuur uit de platenwisselaar met een ENDA ET 1412 temperatuur regelaar. te krijgen bij conrad.
Gekozen om z'n vrije instelbaarheid, ook de hysterese is instelbaar met +/- 1 graad. 1x wisselcontact en 1 x enkel contact.
Een gebruiksaanwijzing is daar te downloaden, kun je zo kijken of het wat voor je is. Dit signaal verwerk ik verder in de plc.

Zou het kunnen zijn dat bij redelijke afname van warmte uit jou buffer de interne warmtewisselaar een stroming in jou tank veroorzaakt in de vorm van een "donut", met een neerwaartse stroming langs de buitenzijde en een centrale opwaartse stroming?

Het was het eerste wat ik dacht toen ik jou draad las en de foto's bekeek. Misschien vergezocht, maar ik wou de gedachte toch een keer met je delen.

Verder nog een paar links m.b.t. pcm materiaal.

http://www.rubitherm.com/deutsch/index.htm
http://www.powertank.de/

Met vriendelijke groet,

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie