Ambri

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Ambri

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb net op YouTube een interessant filmpje bekeken dat gaat over grootschalige batterij opslag van elektriciteit. Het heet "Ambri: A Battery that Could Change the World". link: www.youtube.com/watch?v=ZRyo0Nr7CrY Het gaat over een batterij die de vloeibare metalen Calcium en Antimoon bevat gescheiden door een laag Natriumchloride. Bijna een oneindige levensduur als de temperatuur gehandhaafd blijft.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ambri

Bericht door JantjeV8 »

Ik 'hoor'/lees al een paar jaar, ook op dit forum, iets over een zoutbatterij. Is dat dit Ambri-verhaal? Een paar jaar geleden stond zo'n zoutbatterij-ding al op een installatievakbeurs. Geen idee of dat hetzelfde is, of dat het toen al gereed was of nog in ontwikkeling.
Ik ben echt geen wetenschapper, ze kunnen me vertellen wat ze willen. Het klinkt eenvoudig en logisch.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ambri

Bericht door pelletpower »

Haha, heb ik ook last van.

Nee, volgens mij niet. Dit concept heeft te maken met warmte, zoutbatterij gaat door membraan. Even kortgezegd dan. Die zoutbatterij blijft toch moeilijk en dat zit hem vooral in dat membraan volgens mij. Buiten de Lithium is er op dit moment niets bruikbaars. Plannen en zogenaamde nieuwe uitvindingen genoeg. Als je nu iets wilt, is er eigenlijk geen andere optie dan Lithium dingetjes.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ambri

Bericht door Adriaan Kragten »

Als je het filmpje goed bekijkt dan zie je dat het om twee vloeibaar gemaakte metalen gaat gescheiden door een membraan van vloeibaar zout. Ze zijn nu ongeveer 10 jaar bezig met de ontwikkeling en het is dus niet alleen maar een papieren idee. Ze hebben al echt werkende modellen. Omdat dit type accu op een hoge temperatuur gehouden moet worden is het niets voor privé gebruik maar wel voor toepassing in combinatie met grote zonne- of windparken. Als de zaak voldoende goed geïsoleerd is dan hoeft geen extra warmte toegevoerd te worden om de temperatuur te handhaven maar is de warmte die ontwikkeld wordt door de laad- en de ontlaadstroom voldoende. Bij het gebruik van normale Litium-ion accu's in zeer grote volumes is het juist lastig om ze voldoende te koelen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Ambri

Bericht door Slooij »

:D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ambri

Bericht door JantjeV8 »

Adriaan Kragten schreef: 20 okt 2022, 16:43 dan hoeft geen extra warmte toegevoerd te worden om de temperatuur te handhaven maar is de warmte die ontwikkeld wordt door de laad- en de ontlaadstroom voldoende. Bij het gebruik van normale Litium-ion accu's in zeer grote volumes is het juist lastig om ze voldoende te koelen.
Dat begreep ik er uit ja. Als leek klinkt dat heel erg goed in de oren. Valt de warmte weg, dan stolt het spul. Het blust zichzelf eigenlijk.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ambri

Bericht door Adriaan Kragten »

Behalve het filmpje waar ik in de link naar verwijs staan er nog veel meer filmpjes over de Ambri accu op YouTube. In één van die filmpjes wordt een rendement van 80 % genoemd. Vergelijk dat nu eens met het rendement van opslag van energie in waterstof waarbij je al blij mag zijn als je een rendement van 30 % haalt tussen elektrisch uit en elektrisch in. Daarbij zijn zeer zeldzame en dus dure materialen nodig voor de benodigde apparatuur. De sterke push voor een omslag naar een waterstofeconomie komt voornamelijk uit de hoek van de bedrijven die in fossiel handelen.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ambri

Bericht door Adriaan Kragten »

Net heb ik een nieuw filmpje over de Ambri accu bekeken waarin aangegeven wordt wat de recente ontwikkelingen zijn. De titel is: Liquid Metal Batteries are going Global in 2022! link: www.youtube.com/watch?/v=oqqnDPVwHJE
Plaats reactie