Hulp bij in orde maken pv systeem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kevinkroo
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2022, 18:49

Hulp bij in orde maken pv systeem

Bericht door Kevinkroo »

Goedenavond,

Ik ben mijn pa aan het helpen om zijn pv systeem weer op orde te krijgen maar er zijn een paar zaken wat onduidelijk.

Een jaar of 6 geleden heeft hij voor een goede prijs een systeem aangeschaft van 10 panelen met micro omvormers.

Paneel -> renes la jc250m -24/Bbv

mini omvormer-> involar mac250a 230-vde

Nu zijn er 2 mini omvormers gesneuveld afgelopen jaren en deze zijn vervangen door de iq7 emphase.

Echter heb ik het idee dat deze nieuwe omvormers niet mee werken en dat deze in bedrijf gesteld moeten worden dmv een envoy-s. Kan dit kloppen of zouden deze gewoon mee moeten werken zonder de envoy?

De indicatie lampjes op de iq7's
1 knippert rood
1 knippert oranje

Ook knipperen er 2 van de nog oude omvormers rood maar hier is geen documentatie van te vind en dus willen we deze ook gaan vervangen door de iq7. Daarvoor wil ik wel eerst zeker weten dat de nieuwe wel mee werken.

De huidige opbrengst op een zonnig uur is 0.6 kw wat dus veel te weinig is met 10 panelen. De panelen staan op een plat dak opstelling gericht naar het zuiden.

Het zou mooi zijn als iemand ons op weg kan helpen naar de goede richting :D

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hulp bij in orde maken pv systeem

Bericht door TLS »

Micro omvormers moeten met elkaar kunnen werken, én met de inverter. Dus je mix gaat niet werken. Er bestaan micro-omvormers die met een generieke string-omvormers kunnen werken, maar dan zal je ze allemaal moeten vervangen.

Als je geen last hebt van beschaduwing, alle micro-omvormers eraf halen en gewone string-omvormer van paar honderd euro erop. Alternatief is twee panelen met defecte omvormers buiten dienst stellen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie