Peltier Module

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Peltier Module

Bericht door Praggel »

Hallo Leden ,
ik ben naar een of de Site aan het zoeken die de Peltier Module maakt.
Ik wil graag de wattage`s en de grootte`s weten.
Misschien zeggen jullie ; Ohh dat is deze Site ,met een Link

Mvg
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: Peltier Module

Bericht door Praggel »

Kan wel merken dat je boos bent.
2 x geplaatst
Ik zoek de Site die ze maakt .

Mvg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Peltier Module

Bericht door LeaD »

Kun je niet zelf maken . Wel zelf elementen samenstellen door een warme en koude kant er aan te voorzien . Peltierelementen kan je kopen op eBay en het komt toch allemaal uit China .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Peltier Module

Bericht door LeaD »

Is pelletpower boos ? Bart de Graaff is al lang dood . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Peltier Module

Bericht door LeaD »

Als je nu zo een paraboolschotel op zo een peltierelement richt en de andere zijde van waterkoeling voorziet, zou je toch wel een bruikbaar iets kunnen maken . Wel nog iets te doen aan de reflecterende wand van de schotel met b.v.b. zelfklevende aluminium-folie . Helaas blijft de zon niet stilstaan en draait de zon rond de aarde, :fff en dus ook nog een zonnevolger construeren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: Peltier Module

Bericht door Praggel »

Met dat laatste ben ik dus mee bezig.
Met de reflecterende wand hoeft (eigenlijk ) niet ,want als het (dan) goed is
komt er warmte genoeg vanaf.
post-60869-0-30736900-1413902602_thumb.jpg
De bijlage post-60869-0-38063800-1413902596.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage post-60869-0-30736900-1413902602_thumb.jpg is niet meer beschikbaar
.
Gaat mij erom ,de wattage.
wat voor wattage en waar moet ik nog meer aan denken.
Om de zon te volgen lukt mij wel.
met een polarmount die bij de schotel zit.

Mvg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Peltier Module

Bericht door kockie »

@Praggel: kun je eens vertellen wat je doel achter deze (in mijn ogen voor echte energieproductie kansloze) experimenten is?

Als je wat zinvols wilt doen koop je een paar zonnepanelen en (al dan niet) een omvormer, of gaat het je alleen om het experiment, wat natuurlijk een doel an sich kan zijn?
Praggel schreef:Om de zon te volgen lukt mij wel.
met een polarmount die bij de schotel zit.
Je moet al wel heftig je best doen om meer stroom op te wekken dan de polarmount en besturing verbruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: Peltier Module

Bericht door Praggel »

a ; kun je eens vertellen (zelfopwek)
b; omvormer ben ik al 800 euro kwijt .
c ; als je de middelen wel hebt ,maar niet het Geld (wat probeer je dan; juust `m)

Mvg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Peltier Module

Bericht door pelletpower »

Als je geen geld hebt om te tellen, tel dan eens wat voor vermogen je nodig zou hebben.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Peltier Module

Bericht door LeaD »

Als je geen geld hebt om te tellen, heb je een zee van tijd om te experimenteren ( en te leren ) . Wat Praggel zonet heeft getoond is dat hij plastiek kan laten smelten met het weerkaatste licht van een schotelantenne . Op zich vrij eenvoudig omdat plastiek in geval van een thermoplast geen goede warmtegeleider is . Neem nu een soldeerbout van 25 W en je verwarmt er de plastiek mee, dan ga je al snel hetzelfde realiseren .

Een schotel van 2m doorsnede heeft een oppervlakte van 3 m2, neem momenteel een lichtinval van 1 kW per vierkante meter ( het is vrij zonnig vandaag ), heb je dan 3 kW ter beschikking om hetzelfde te doen als een soldeerbout van 0,025 kW . Ik heb zo een vermoeden dat de schotel nog niet echt optimaal werkt en zeker voor verbetering vatbaar is om als reflector dienst te gaan doen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: Peltier Module

Bericht door Praggel »

Ik heb niet veel nodig aan vermogen.

Mvg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Peltier Module

Bericht door kockie »

Voor 800 euro koop je een >5kW omvormer

voor 350 euro heb je een "stekkerklaar" paneel van 280Wp. Kan goedkoper als je tweedehands zoekt (of vindt)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Peltier Module

Bericht door TLS »

sloop de Peltier uit een elektrische koelbox, daar zit meteen al een ventilator op gemonteerd? denk dat die >200W is. Peltiers zijn wel bekend om hun lage rendement.

Zon naar stroom, zon naar warmte; daar zijn héél veel slimme mensen en grote bedrijven al intensief mee bezig geweest en de kans dat je daar met een paar standaard componenten iets fantastisch in gaat uitvinden is bijzonder klein.

There's no such thing as a free lunch....
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie