Kweektunnel grondverwarming

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jack1962
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2021, 17:32

Kweektunnel grondverwarming

Bericht door Jack1962 »

andere vraag waar kan ik dit project kwijt
ik wil nog even over de kas verwarming praten met jullie is het mogelijk Het is een kweektunnel 3x8x2 meter Ik zit zelf te denken om slag door de grond te legen 60 cm uit elkaar Welke diepten en diameter pijp of een ibc zwart maken en in de zon plaatsen Deze dan aansluiten op op de slang naar de kweektunnel Het geheel vullen met water wat dan in de zomer word verwarmt en door een kleine pomp op solar wordt rond gepompt en de warmte word opgeslagen in de grond voor in de winter maanden om de grond in de kweektunnel op temperatuur te houden om toch groente te kunnen kweken het is nu bijvoorbeeld buiten hier ca 10 graden en in de kweektunnel ca 26 graden in de nacht gaat he richting nul tegen de ochtend de grond temperatuur is ca 12 graden wat zijn u gedachten bij dit idee

Ik kijk uit naar jullie antwoord
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kweektunnel grondverwarming

Bericht door benthuis »

Voor kweken in deze omstandigheden zou ik eens kijken naar het oorspronkelijk Chinese systeem waarin matten over de kas gerold worden. Dit is succesvol nagebouwd op meerdere plekken. (Op YouTube zijn mooie filmpjes met duidelijk uitleg door een ... Canadees? En op lowtech staat een uitleg over de Chinese werkwijze) Licht is dan alleen nog je beperkende factor.

Voor opkweek zijn warme voetjes wel enorm belangrijk...

Energie opslaan in IBC's zal een boel IBC's vergen... De massa zal wel voor wat minder schommeling zorgen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kweektunnel grondverwarming

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Kweektunnel grondverwarming

Bericht door remco d »

Ik zit zelf weleens te denken om kweekbedden op een composthoop te maken in een kasje. Nog geen tijd voor gehad om het uit te voeren maar als het werkt is het de simpelste manier die je kunt verzinnen....
Plaats reactie