water energie Nederland

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

water energie Nederland

Bericht door Slooij »

Goedenavond.
ik heb eigelijk meer een vraag over de projecten omtrent water energie. nu vond ik het wel grappig omdat de Shell in de media kwam na alles wat ze op hebben gebouwd.
er zijn projecten in Nederland die te maken hebben met energie opwekken met water kracht. Maar ik zie of hoor nog geen veranderingen de laatste jaren. mischien wil men het wel oplossen met nog meer zonne parken en nog meer windmolens maar dat vind ik een beetje stom want er is water stroming zat in Nederland. ik weet een project waar er af en toe iets naar buiten word gelekt over de ontwikkelingen maar zo vlot gaat dit nog niet. dit is het project waar ik het over heb
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/104 ... -300-meter
nu is mijn vraag kent iemand nog zoon soort project? en wat vinden jullie er van?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: water energie Nederland

Bericht door Paul Joosten »

Een van de weinige waterkrachtcentrales van Nederland is de stuw bij Maurik die al sinds 1988 operationeel is.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: water energie Nederland

Bericht door fireblade »

In nieuw buinen gaan ze bij een zonnepark wat boven de vloeivelden gebouwd is dmv vijzelpompen water in een hoger gelegen bassin pompen wanneer de zonnepanelen veel stroom opwekken, en dan in de nacht het water weer terug laten lopen en daar weer stroom mee opwekken
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: water energie Nederland

Bericht door Adriaan Kragten »

Bij Sint-Michielsgestel staat er een grote vijzel in de Dommel die energie opwekt bij een opvoerhoogte van ongeveer 2 m.
Plaats reactie