take back the power dc vs ac

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

take back the power dc vs ac

Bericht door Krelis »

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door pelletpower »

Interessant, of , waarom zou dit interessant zijn? 12 V DC? Hoe dik gaan je kabels worden? Wat is er mis met AC?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door TLS »

in de jaren '00 heb ik ook nog een tijdje aan de kar proberen trekken van het gelijkstroom-debat. Door de verdere evolutie in de vermogenelectronica zijn de conversierendementen zodanig hoog geworden dat ik de dc vs ac kwestie minder relevant ben gaan vinden.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 21 feb 2021, 22:23 Interessant, of , waarom zou dit interessant zijn? 12 V DC? Hoe dik gaan je kabels worden? Wat is er mis met AC?
Als je echt heel minimaal met electrisch energie om wil springen kan ik me er wel wat bij voorstellen... En bekende is bezig met z'n low energie/eenvoudige techniek woon en werkplek, daar lijkt het wel op z'n plaats.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door pelletpower »

Aha. Dank heren. Dan had ik het toch goed begrepen.

Een compressor op dc lijkt me al een uitdaging
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door LeaD »

En lucht op druk is heel makkelijk en zelfs voor lang op te slaan .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door pelletpower »

Ja, die blijft ook telkens terugkomen. Heb even gezocht maar kan geen rendementen vinden van luchtmotoren. Iemand een idee?

Voor seizoensopslag zie ik dit niet zitten, dat wordt aardig kolossaal.

Slijptollen op lucht is mooi recept om leeg te lopen. Financieel dan.

T is wel duidelijk, we leven op te grote voet.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door Woz »

perslucht is duur.

Zie bvb: http://www.persluchtbesparen.be/energie ... verliezen/

Enkel te gebruiken als er geen alternatief is.

Wat betreft elektriciteit. Er is best wel een trend richting meer DC. Maar dan meer in de transport van elektriciteit over lange afstand.
Denk aan de nemo-link tussen België en UK. Daar gaat +1GW doorheen.
https://www.nemolink.co.uk/

Ik denk zelf dat die transporten van veel elektrisch vermogen over lange afstanden de meest realistische manier is om ons energieverbruik te verduurzamen.
Er is nog heel wat onderzoek en ontwikkeling nodig. Maar ik denk dat we op een dag in staat zullen zijn om elektriciteit de wereld rond te transporteren. En aangezien het altijd wel ergens waait of zonnig is...

Het meest duurzame is nog altijd zo weinig mogelijk energie nodig hebben. Maar met energietransport hebben we al redelijk wat ervaring, het is kwestie van doorontwikkelen. Er moet niet gewacht worden op technologie die nu nog niet bestaat.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door pelletpower »

Zie bvb: http://www.persluchtbesparen.be/energie ... verliezen/

Enkel te gebruiken als er geen alternatief is.
Hier ben ik het wel mee eens, tenzij perslucht alleen voor energieopslag gebruikt wordt. Vat laden en ontladen, aansluitingen zijn dan minimaal en goed te overzien, simpele techniek. Maar probeer dit eens te laten concurreren met de batterijtechniek van vandaag de dag. Rendementen van de pompen lijken me bedroevend laag, maar dit is niet meer dan een gevoel, hier kan ik zo snel niets concreets over vinden.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door sjoerdb »

Er is wel wat van te zeggen, vroeger had je gloeilampen van 60 watt en die vervang je nu door 3 of 6 watt led lampen. De afname van stroom in het netwerk is aanzienlijk omlaag gegaan. Hoeveel lampen werken al met lagere spanning dan de 230vdc? Zoals in badkamer en sfeer verlichting.

Het is alleen niet toe te passen in bestaande bouw, die is nog ouderwets toegespitst op 1 spanning soort. Er is zoveel mee te doen tegenwoordig, plc of computer besturing, gekoppeld aan je Wi-Fi en weerstations.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: take back the power dc vs ac

Bericht door pelletpower »

https://www.lowtechmagazine.be/2018/09/ ... terij.html

Dit is misschien wel interessant, die Sanden scroll compressor blijkt op 12 V te werken met een redelijk rendement.
Plaats reactie