Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

300V open klemspanning zal nooit de spanning in bedrijf zijn . Denk met deze belasting in deze opstelling je nog geen 50V haalt . Het zijn zonnepanelen en geen generator . Inwendige weerstand van zonnepanelen is veel te hoog . Zo hoog dat je deze zonder problemen kan kortsluiten .

Zelfde zes panelen allemaal parallel om een lagere spanning te bekomen , je zal zien dat er maar 1 paneel het volle vermogen zal geven, tweede met moeite de helft , de rest nagenoeg niets !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

Dit is een ronduit gevaarlijke setup.
De schakelaars en thermostaten in je boiler zijn niet voorzien op schakelen van 300Vdc gelijkstroom. De kans is zeer reëel dat je een vlamboog trekt en de boel affikt. Ander risico is dat de contacten van de thermostaat dichtbranden en het vermogen niet wordt onderbroken; en je boiler een bom wordt.

Je hebt ook geen power-tracker (MPPT) waardoor het rendement omlaag wordt gehaald bij gemiddelde zonnestraling.

Het is wel lekker eenvoudig en goedkoop. Wat u eventueel kan doen is de boiler op ac te laten, maar de aansluitingen naar het verwarmings-element te onderbreken en de (230Vac) spanning als stuurspanning gebruiken voor een geschikt DC-relais aan te sturen (die je paneel-kring schakelt). 300Vdc relais zijn wel niet zo goedkoop dus overwegen of het sop de kool waard is....

blijft wel gevaarlijk en verzekering zal niet tussenkomen als het fout gaat. Eventueel in een bijgebouwtje of zo...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

Nog eenvoudiger, zonder relais, panelen zullen maximaal zo een 3 uur een goed vermogen van maximaal minder dan 600W bij een zeer zonnige dag leveren , zal wel een heel poosje duren vooraleer dit aan de kook gaat . Als het kookt, er is nog het overstort ventiel .

Vlambogen bij een resistieve belasting ben ik niet zo bang van , zeker als er geen ioniserend gas rond de boog hangt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

Excuses voor de erg late terugkoppeling.
Eindelijk heb ik dan de boiler opengeschroefd om te kijken wat voor een systeem het precies is.
Lijkt mij een nat systeem, maar misschien zitten de hitte-elementen in de U-buis die warm wordt, geen idee.
Graag hoor ik van jullie wat dit voor een systeem is.
De bijlage natdroog5.jpg is niet meer beschikbaar
natdroog5.jpg
https://photos.app.goo.gl/DvK9DKmVFVBfgmxA9
https://photos.app.goo.gl/6VPHULT9fCTYLwas9
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

Dit zijn dus twee droge weerstanden . Je zou deze in principe uit de u-vormige buis kunnen halen .

Mooi voorbeeld van de kalkaanslag in een tweedehandse of gebruikte boiler ; dus altijd openmaken om te inspecteren . Zo ook voor de anode .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

Ja dat is uiteindelijk ook wel logisch dat het toch droge weerstanden zijn. Je ziet de feitelijke verwarmingselementen door de U-buis heenlopen, dus ze komen niet in contact met het water. Er uithalen is juist geen optie, omdat je de elektroden dan nat maakt. Met een DC-voltage krijg je dan elektrolyse in je ketel waardoor er als het ware een bom van gemaakt wordt. Waterstofgas en zuurstof, oftewel knalgas.
Op advies van anderen in deze draad is dit juist perfect. Ik ga de ketel ophangen in een proefopstelling in de garage. Tijdelijke verbindingen maken en de ketel vullen met water. Dan (inmiddels) 5 zonnepanelen van 100 watt 1Ah in serie op aansluiten = dan dus 500 watt 1Ah.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

100 Watt en 1 Ampère wordt dan 100 Volt, zo 5 in serie is toch ook wel 500 Volt. Ik vind die 100 Watt met 1A toch een bedenkelijk samenstel . Kun je de siliciumplakjes binnen één paneel eens tellen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door dormos »

Met een DC-voltage krijg je dan elektrolyse in je ketel waardoor er als het ware een bom van gemaakt wordt.
Is dat zo?
Voor zover ik me van scheikunde kan herinneren heb je voor electrolyse een plus en een min in het water nodig, ezelsbruggetje was OPA HeNK:
O (zuurstof) Positief Anode
H (waterstof) Negatief Kathode

In een boiler zitten er toch geen anode en kathode in het water maar alleen een weerstandselement? Of wordt daar ook aan de ene kant van het element waterstof en aan het andere zuurstof gemaakt?
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

LeaD schreef: 30 jun 2020, 16:00 100 Watt en 1 Ampère wordt dan 100 Volt, zo 5 in serie is toch ook wel 500 Volt. Ik vind die 100 Watt met 1A toch een bedenkelijk samenstel . Kun je de siliciumplakjes binnen één paneel eens tellen ?
Het zijn oude mono zonnepanelen van een oud Duits zonnepark, die hebben geen plaatjes, het is 1 geheel per zonnepaneel.
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

dormos schreef: 30 jun 2020, 16:21
Met een DC-voltage krijg je dan elektrolyse in je ketel waardoor er als het ware een bom van gemaakt wordt.
Is dat zo?
Voor zover ik me van scheikunde kan herinneren heb je voor electrolyse een plus en een min in het water nodig, ezelsbruggetje was OPA HeNK:
O (zuurstof) Positief Anode
H (waterstof) Negatief Kathode

In een boiler zitten er toch geen anode en kathode in het water maar alleen een weerstandselement? Of wordt daar ook aan de ene kant van het element waterstof en aan het andere zuurstof gemaakt?
Ja daar heb je idd gelijk in, het is niet een plus en een min die zeg maar het water onder stroom zetten. Het is een weerstand waar stroom doorheen gaat, de weerstand wordt warm en verwarmd zo het water. In ieder geval ga ik proberen die dikke laag kalk van 1 van die staven af te krijgen. Ik begrijp nu waarom die boiler weg is gedaan, vermoedelijk kwam hij zo ook niet goed meer op temperatuur.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

@Dormos, in geval van een weerstandsbreuk bij een natte weerstand heb je de + en de - in het vat omgeven door water . Bij AC aansluiting doet dit voorval de verliesstroomschakelaar trippen .

Ezelsbruggetje is er een om te onthouden !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

dit is hier een interessant experimentje aan het worden, mits het juiste aantal panelen in serie zullen deze hun vermogen kwijt geraken aan de verwarmingsweerstanden. De vrees voor electrolyse bij een isolatiefout aan de verwarmings-elementen lijkt me wat overdreven.

Ik zou me vooral ongerust maken over het ongecontroleerd verwarmen, een boiler zonder temperatuursbegrenzing lijkt me zeer gevaarlijk. Met een eenvoudig MOSFET circuitje zou je de PV stroom kunnen onderbreken als de boiler boven de xx °C komt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door JantjeV8 »

Een Mosfet circuitje??? Ehhh, is dat ongeveer hetzelfde als een aanlegthermostaat met een breek-schakelaar?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

ja, maar dan zonder inbranding van de contacten door veelvuldig schakelen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Theonymus
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2017, 14:56

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Theonymus »

Met PV zonnepanelen wek je elektriciteit op.
Voor warm water, bestaan er zonneboilers. Deze hebben met een gelijk oppervlak 300 tot 400% opbrengst t.o.v. PV panelen.
Plaats reactie