Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

benthuis schreef: 21 feb 2021, 19:28 Rechtstreeks voeden van warmte weerstand met DC van een string zonnepanelen in een compleet gescheiden systeem lijkt me een interessante denkpiste. Er van uitgaande dat je je juiste componenten selecteert. Eventueel de string via relais matrix schaken om altijd een juiste spanning te hebben.

Weet iemand of dit in de praktijk wordt toegepast?
Anders eventueel gebruik maken van een niet meer gekoppelde omvormer? Deze zijn stukken goedkoper en simpeler.
DC in een standaard verwarmingselement invoeren is hier al eens ter sprake gekomen. Uitkomst was eigenlijk waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Omvormers zijn eigenlijk heel standaard tegenwoordig. Een beetje elektronicus kan dat ook wel repareren. Met een goede repairshop in de buurt kom je dus een heel eind.

Standaard componenten maken het leven een stuk makkelijker.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door remco d »

Als je dan al PV panelen hebt liggen is die manier toch veel logischer dan er ook nog heatpipes bij te gooien? Kleine buffer met zo'n direct verwarmingselement erin. Je vloerverwarming als Tesla power "wall"en in de zomer altijd warm water direct van je panelen zonder risico op oververhitting.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 21 feb 2021, 22:21 Standaard componenten maken het leven een stuk makkelijker.
Ik ben nog bezig met de vraag hoe ik een kas met kleine horeca productie kan voorzien van een efficiënte installatie. Niet met gekoppelde omvormers zouden een stuk goed koper kunnen zijn juist om dat ze niet over de standaard netkoppeling hoeven te beschikken.
remco d schreef: 22 feb 2021, 08:18 Als je dan al PV panelen hebt liggen is die manier toch veel logischer dan er ook nog heatpipes bij te gooien?
Was dit een reactie naar mij? Alles PV zie ik in deze opzet ook als de eenvoudigste weg.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

benthuis schreef: 22 feb 2021, 08:31
pelletpower schreef: 21 feb 2021, 22:21 Standaard componenten maken het leven een stuk makkelijker.
Ik ben nog bezig met de vraag hoe ik een kas met kleine horeca productie kan voorzien van een efficiënte installatie. Niet met gekoppelde omvormers zouden een stuk goed koper kunnen zijn juist om dat ze niet over de standaard netkoppeling hoeven te beschikken.
remco d schreef: 22 feb 2021, 08:18 Als je dan al PV panelen hebt liggen is die manier toch veel logischer dan er ook nog heatpipes bij te gooien?
Was dit een reactie naar mij? Alles PV zie ik in deze opzet ook als de eenvoudigste weg.
Ja? Is dat goedkoper? Ik ben voor een dc off grid systeem aan het kijken maar schrik telkens van de prijs tov standaard ac spul. En dan praat ik nog niet over de dc gebruikers, ook aardig speciaal.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

Ik vraag na bij de gene die hier heel stellig een uitspraak over deed!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door remco d »

benthuis schreef: 22 feb 2021, 08:31
pelletpower schreef: 21 feb 2021, 22:21 Standaard componenten maken het leven een stuk makkelijker.
Ik ben nog bezig met de vraag hoe ik een kas met kleine horeca productie kan voorzien van een efficiënte installatie. Niet met gekoppelde omvormers zouden een stuk goed koper kunnen zijn juist om dat ze niet over de standaard netkoppeling hoeven te beschikken.
remco d schreef: 22 feb 2021, 08:18 Als je dan al PV panelen hebt liggen is die manier toch veel logischer dan er ook nog heatpipes bij te gooien?
Was dit een reactie naar mij? Alles PV zie ik in deze opzet ook als de eenvoudigste weg.
Nee ik was meer naar mijn eigen situatie aan het kijken. Wel ook naar aanleiding van jou berichtje van de valkuil dat je als je niet uit kijkt dalijk 4 systemen voor wat warm water hebt
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

wat verbruikt 240 in de privésfeer? stofzuiger, wasmachine, evt. kookplaatje. Maar verder? Ledverlichting? Modem?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door JantjeV8 »

Je vergeet waterkoker, koffiezetter, fohn, koelkast, diepvries, wasmachine. En de luxevreters: wasdroger, zonnebank, klimaatsysteem, cv-pompjes.

Allemaal behoorlijke vermogens die in gelijkstroom laagspanning versie een erg hoge stroom met zich mee zullen brengen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 26 feb 2021, 10:56 Je vergeet waterkoker, koffiezetter, fohn, koelkast, diepvries, wasmachine. En de luxevreters: wasdroger, zonnebank, klimaatsysteem, cv-pompjes.

Allemaal behoorlijke vermogens die in gelijkstroom laagspanning versie een erg hoge stroom met zich mee zullen brengen.
Krelis schreef: 25 feb 2021, 18:21 wat verbruikt 240 in de privésfeer? stofzuiger, wasmachine, evt. kookplaatje. Maar verder? Ledverlichting? Modem?
Jantje, dat gaat op voor:
Fohn, Wasdroger, Zonnebank, KlimaatSysteem, CV-pompjes

En van het lijstje van Krelis:
Kookplaat

Volgens mij moeten deze dingen ook prima met DC te doen zijn (maar misschien iets langzamer:
Waterkoker, Koffiezetter, Koelkast, Diepvries, Wasmachine (warm vullen), Stofzuiger..

Wat niet wil heeft of een hele hoge stroom of een langdurig verbruik... Correct me if I am wrong
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

12Vdc?? daar kom je toch nergens mee? De verliezen in je kabels zijn niet werkbaar tenzij je met barenstellen door je huis gaat; een volt verliezen 230 is niks, maar op 12V zeer significant. Kijk maar eens hoe ver je geraakt met 16A op 12V op 2.5 of 4mm² zonder een volt te verliezen.

Komt ook nog eens bij dat al die gebruikers op dc eigenlijk geen 12Vdc nodig hebben, maar nog met dc/dc converters verder moeten. Bijna elke converter (DC/DC of DC/AC) die moet vertrekken van 12Vdc zal een laag rendement hebben door de hoge schakelverliezen.

Een waterkoker 2000W op 12V: 166A; daar moet je al 90mm² voor leggen, dat moet echt al zot lekkere thee zijn om dat ervoor over te hebben. :D :D :D :D :D
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Een senseo op 12 V heb ik gehad. Meer dan twee kopjes koffie kom je niet aan per dag. Duurt elke keer een 5 min, en de auto moet draaien, anders kun je duwen. Tostie ijzer is niet verkrijgbaar op 12 V, begint bij 24. En zo wordt alles weer pijnlijk duidelijk, alleen minderen is een oplossing. Daar is eigenlijk ook niets mis mee. Laat iedereen zijn eigen energie verzorgen. Dan kom je er snel achter wat daarvoor nodig is en worden ook de noodzakelijke veranderingen ingezet. Maar dat wordt pas duidelijk als er ook echt iets gedaan wordt, en niet geleuterd.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

ja laat je vooral niet tegenhouden, als je 't echt voelt moet je 't gewoon doen; meestal plezant, altijd iets geleerd.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Das wel de insteek. Beetje last van energietic. Als die voorbij is ga ik me eens een groentetic aanpraten. Das net zo leuk om te nuttigen. Kern is, als er wat meer gedaan wordt, dan verdwijnt die technologie discussie naar de achtergrond.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

groentetic? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Aan zelf groenten telen durf ik niet te beginnen, zou er mezelf teveel in verliezen door alles te willen auto- en optimaliseren. Ik zit momenteel in een gras-fase, uw gras proberen proper houden zonder vergif te gebruiken. Kwam ik al snel aan beregening, grondboring, automatisatie van de pomp van de grondboring, nu wil ik de beregeing ook automatiseren...

Snap je waarom ik soms beter NIET aan iets begin?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Snap je waarom ik soms beter NIET aan iets begin?
Ja, dat snap ik zeker. Halve projecten zijn geen projecten. En domtica alleen waar het iets brengt. Als ikeen dag moet klooien om iets draaiend te krijgen en om de haverklap moet iets geupdate of gerepareerd worden, dan kan ik in minder tijd met minder frustratie gewoon met een ouderwetse schakelaar wat bedienen.

En we gaan weer off topic. Een aantal jaren terug heeft mijn vrouw een jaar thuis gezeten. In die tijd een paar groentebakken in elkaar getimmerd. Ongelofelijk wat een smaak en kick om dingen zo uit de tuin op het bord te krijgen. Die tijd is weer voorbij. AH staat hier wekelijks op de stoep, geen tijd meer voor moestuintje. Plastic berg groeit. Restafval wordt eens in de twee weken gehaald, plastic wekelijks. Das ook krom. Dus we gaan weer lekker mainstream. Stoort me wel.
Plaats reactie