Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

[Reclame Blok] Pellet: biowinkel rijdt wekelijks. Sociale onderneming, ingepakt door.menaen met afstand tot de arbeidsmarkt. Geen voorraad, dus geen afval, minimaal verpakkingen. Prijs ligt op ander niveau maar kwaliteiten is meestal (aantoonbaar) beter. Lokaal waar mogelijk.... Brood maakt hier bijvoorbeeld 20km van korrel tot bord. [/Reclame Blok]
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

TLS schreef: 27 feb 2021, 09:49 ja laat je vooral niet tegenhouden, als je 't echt voelt moet je 't gewoon doen; meestal plezant, altijd iets geleerd.
interessante deelnemer aan dit leerproject bent U.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 27 feb 2021, 12:17 Das wel de insteek. Beetje last van energietic. Als die voorbij is ga ik me eens een groentetic aanpraten. Das net zo leuk om te nuttigen. Kern is, als er wat meer gedaan wordt, dan verdwijnt die technologie discussie naar de achtergrond.


Boerenkool, palmkool, prei, sla, anddijvie …..een kind doet de was.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door remco d »

Groentetuin ben ik ook weer begonnen. Ben een beetje huiverig om foto's hier te delen omdat ik ook wel van wat relatieve anonimiteit hou. Richard Perkins stijl, Google maar als je meer wilt weten. Vorig jaar mee begonnen en werkt heel aardig.

Terug naar de zonneboiler en panelen. Ik ben geen electricien, wat is het voordeel van 12v icm zonnepanelen? Dat snap ik niet zo goed.

Verder, ik heb ooit mezelf wat ingelezen in het brouwen van bier. Nooit aan begonnen mede omdat dit grote hoeveelheden energie kost om water te verwarmen. Zou dit niet mogelijk zijn met de grote overschotten van warm water in een zonneboiler systeem? Soort au bain Marie achtig systeem met een thermostaat om een en ander op een bepaalde temperatuur te houden, dit kwam geloof ik nogal precies. Zijn hier voorbeelden van te vinden of denk ik nu ergens heel krom?

Mvg Remco
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

remco d schreef: 01 mar 2021, 13:18 Groentetuin ben ik ook weer begonnen. Ben een beetje huiverig om foto's hier te delen omdat ik ook wel van wat relatieve anonimiteit hou. Richard Perkins stijl, Google maar als je meer wilt weten. Vorig jaar mee begonnen en werkt heel aardig.

Terug naar de zonneboiler en panelen. Ik ben geen electricien, wat is het voordeel van 12v icm zonnepanelen? Dat snap ik niet zo goed.

Verder, ik heb ooit mezelf wat ingelezen in het brouwen van bier. Nooit aan begonnen mede omdat dit grote hoeveelheden energie kost om water te verwarmen. Zou dit niet mogelijk zijn met de grote overschotten van warm water in een zonneboiler systeem? Soort au bain Marie achtig systeem met een thermostaat om een en ander op een bepaalde temperatuur te houden, dit kwam geloof ik nogal precies. Zijn hier voorbeelden van te vinden of denk ik nu ergens heel krom?

Mvg Remco
je ziet het pas, als je het
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door remco d »

Krelis schreef: 01 mar 2021, 19:23

je ziet het pas, als je het
Doel je op jouw link? Zie hem nu pas. Zal niet meevallen als ik die kant op wil. Teveel op 230 in huis. Groot inductie fornuis. Men zei het meest zuinig in energie in vergelijk met gas of anders electrisch.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Inderdaad een interessante link, met meetresultaten. En die komen eigenlijk niet overeen met mijn gedachten. In alle rust een bekijken wat hij nu precies gedaan heeft. Die meetresultaten zijn toch aardig extreem naar mijn idee. Als het een beetje klopt dan zou het misschien wel eens de moeite kunnen lonen een 12 V netwerkje aan te leggen voor de kleine verbruikers (hoewel die natuurlijk ook weinig verbruiken).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

Het is een DC-DC omvormer... Is er nog meer?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

Victron heeft ook een aantal van die 12/24Vdc solar chargers.https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers Wordt veel gebruikt in de camping en bootjeswereld.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 02 mar 2021, 09:16
Inderdaad een interessante link, met meetresultaten. En die komen eigenlijk niet overeen met mijn gedachten. In alle rust een bekijken wat hij nu precies gedaan heeft. Die meetresultaten zijn toch aardig extreem naar mijn idee. Als het een beetje klopt dan zou het misschien wel eens de moeite kunnen lonen een 12 V netwerkje aan te leggen voor de kleine verbruikers (hoewel die natuurlijk ook weinig verbruiken).
Ik heb een jaar geleden gebeld. Kreeg de weduwe aan de lijn…….
Plaats reactie