Netspanning te hoog

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Netspanning te hoog

Bericht door jobplas »

Allen, sinds 2014 ben ik erg tevreden met mijn set zonnepanelen (5200wp Solar Frontier met 2x Stecagrid 3000 omvormers).

Nu komt het helaas steeds vaker voor dat 1 of beide omvormers tijdens moment supreme (tussen 10.30 en 15.00 uur) ophouden met leveren vanwege een te hoge netspanning. De netspanning stijgt tijdens het leveren van 239v naar 250v en dat laatste is teveel voor de omvormers om te mogen leveren binnen de huidige settings.

Ik heb hierover een klacht ingediend bij Enexis en die hebben hun analyses gedaan, ze constateren inderdaad teveel variatie op het net van onze buurtschapje en gaan verbeteringen doorvoeren. Echter deze verbeteringen laten vermoedelijk nog maanden op zich wachten.

Wat kunnen we zelf doen?
-meer stroomverbruikers aanzetten tijdens piekmoment?
-Electrische energie opslaan in ons 2m3 buffervat?
-Een 3fasen omvormer kopen? (lijkt me te prijzig)

Hebben jullie nog ideeen? De zomer staat voor de deur, het is zo jammer om de omvormer iedere minuut in storing te zien schieten.
We hebben trouwens per omvormer 1 kabel naar de meterkast, 2,5mm2 beide een eigen zekering, beide een eigen fase. 1 omvormer doet 18x170wp en de andere doet 12x170wp. Jullie suggesties zijn welkom.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door kockie »

Waar heb je gemeten? Met meer verbruikers fakkel je vermogen af. Zoveel mogelijk stroomverbruik naar die tijd verplaatsen lijkt mij het verstandigst. Zorg wel dat de verbruikers op dezelfde fase zitten als de omvormers.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Paul Joosten »

De variatie op de netspanning ter plaatse wordt niet alleen door jouw zonnepanelen bepaald, maar is het resultaat van alle gebruikers en hun panelen die samen op de plaatselijke trafo van de netbeheerder zijn aangesloten. Het zou wel erg toevallig zijn als er tussen de fasen onderling grote verschillen zijn, dat kan alleen als eigenlijk iedereen zijn panelen op dezelfde fase(n) heeft aangesloten. Vervangen van de enkelfase omvormers voor een driefasen omvormer zal dus weinig tot geen soelaas bieden.

De netbeheerder zal de bekabeling moeten verzwaren, mogelijk ook tussen lokale trafo en de trafo daarvandaan richting hoogspanningsnet, dan wel de transformatieverhouding dynamisch aanpassen aan de variatie waardoor de afwijkingen gedempt worden. Beide oplossingen vergen een verbouwing en die kosten geld, tijd en mankracht.

Als je de mogelijkheid hebt om de oriëntatie van je panelen aan te passen (oost-west half om half) kunnen de panelen wel altijd hun opgewekte vermogen kwijt maar dat zal vanwege de iets minder gunstige ligging toch minder zijn dan het theoretisch maximaal haalbare. Ik ken kleine coöperatieve parken die juist om deze reden voor een oost-west opstelling gekozen hebben.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Netspanning te hoog

Bericht door JantjeV8 »

Het zal een jaar of 10 geleden zijn alweer, maar toen sprongen bij ons in huis minimaal wekelijks wel ergens een lamp kapot. Meestal bij het aanzetten.
Ik heb toen voor de gein eens een multimeter in het stopcontact gestoken en mat toen ook wel eens 264V, dat was de hoogste in elk geval. Vervolgens toen ook eens een bericht geschreven aan Essent. Berichtje terug gekregen dat mijn meting natuurlijk niet geijkt is en dat ze zelf geen storingen gemeten hebben, ik had ook niet anders verwacht. Maar in de weken er na was wel regelmatig een 2-tal busjes bij die trafohokjes te zien. Naderhand bleven de lampen ook gewoon heel. Met andere apparaten eigenlijk geen problemen gehad.

Ik wil enkel zeggen: trek het niet direct naar je eigen zonnesysteem, de maatschappij heeft het zelf ook niet altijd op orde, al zal dat nooit toegegeven worden.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Netspanning te hoog

Bericht door GTV6 »

Ik vermoed dat je een 3 fase aansluiting hebt. En waarschijnlijk gebruik je nu 1 van die 3 fasen nu niet voor teruglevering. Het is de moeite waard om die overblijvende fase eens te meten, er kan wel degelijk verschil in spanning zijn per fase en een paar volt kan jou net redden. Dan is het een kwestie van wisselen van fase.
De basisspanning 239 V is aan de hoge kant, hoe lang zijn jouw kabels naar de meterkast?
Het verzwaren naar 4 of 6 mm2 zal het spanningsverlies omlaag brengen en daarmee de spanning om op het net te komen.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Orbiter »

Met dat Covid-19 gedoe is er nu veel minder verbruik dan anders en één van de gevolgen hiervan is dat de spanning op het net algemeen hoger is. Energieopwekking werd in de grote centrales overal teruggedraaid en windmolens werden stilgelegd maar zelfs dat is met dit mooie weer niet altijd voldoende.
Zoals reeds geschreven werd moet je ook eens de 2 anderen fasen vergelijken, meestal zijn die effectief wel in evenwicht maar ook een volt of 2 kan voor jou al een behoorlijk verschil zijn in het moment dat die omvormer de 253V ziet komen. Nu schrijf je dat je al 2 omvormers hebt, dus kans is groot dat die al op 2 verschillende fasen hangen.

In bepaalde gevallen kan veel stroom lokaal verbruiken op het piekmoment ook wat helpen, maar uiteraard moet je er voor zorgen dat die teller van jou ook niet harder gaat draaien want dan betaal je er ook voor. Probeer in ieder geval eens uit wat het geeft.

Een andere mogelijkheid is een lokale buffer en een omvormer dat de stroom wil omzetten zonder dat die zelf aan het net hangt. Een Tesla batterijtje aan de muur hangen dus.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Netspanning te hoog

Bericht door jobplas »

GTV6 schreef: 16 apr 2020, 07:57 Ik vermoed dat je een 3 fase aansluiting hebt. En waarschijnlijk gebruik je nu 1 van die 3 fasen nu niet voor teruglevering. Het is de moeite waard om die overblijvende fase eens te meten, er kan wel degelijk verschil in spanning zijn per fase en een paar volt kan jou net redden. Dan is het een kwestie van wisselen van fase.
De basisspanning 239 V is aan de hoge kant, hoe lang zijn jouw kabels naar de meterkast?
Het verzwaren naar 4 of 6 mm2 zal het spanningsverlies omlaag brengen en daarmee de spanning om op het net te komen.
Alle fases gemeten en die liggen vrijwel rond dezelfde spanning. Alle stroomverbruikers zoveel mogelijk rond het piekmoment ingeschakeld. Na lang zoeken en veel discussie met de zonnepanelen leverancier uiteindelijk codes gekregen om de omvormers anders in te stellen, ik heb nu de voltage limiet van de omvormer op 260 volt gezet. Dit lijkt hoog, maar het schijnt dat er een kleine meetfout in de omvormer zit, waardoor hij een hogere spanning meet als werkelijk. Met de nieuwe instellingen heb ik tot vandaag nog niet weer een foutcode gekregen.

Desalniettemin is het nog steeds wachten op Enexis die de hardware van het net gaat aanpassen.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Paul Joosten »

Hopelijk gaan anderen bij je in de buurt niet ook met die codes in de weer, dan zou de netspanning op piekmomenten wel erg hoog op gaan lopen met alle gevaren voor uitgebrande verbruikers van dien.
maarre... ik woon niet bij je in de buurt en heb ook SMA omvormers. Kan je die codes in een PB delen? LOL
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Netspanning te hoog

Bericht door fireblade »

Daar hebben wij al jaren last van dat de omvormer uitschakelt, en dan hebben wij nog maar 15 panelen. Met enexis gebeld en we kregen het advies om op een andere fase terug te leveren, maar als je er maar een hebt gaat dat moeilijk. En nu met die energietransitie kun je het helemaal op je buik schrijven dat er nog iets gebeurt op het gebied van verzwaren, tenzij je bereid bent diep in de buidel te tasten. En daar pas ik voor omdat enexis hun zaakjes niet op orde heeft moeten wij betalen. Waar is anders de meterhuur voor, transportkosten, netbeheerkosten, begrijpelijk dat daarmee de kosten van het onderhouden van het net betaald worden, maar als er bij ons een zwaar verouderde aansluiting geupdated moet worden geven ze niet thuis.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door kockie »

Iemand een idee hoe je de netspanning kunt monitoren met een esp/arduino/raspberry oid? Batterijspanning lukt me prima, aanwezigheid van netspanning ook, maar ik wil graag een meetopstelling maken om 3 fasen te monitoren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Paul Joosten »

kockie schreef: 30 mei 2020, 12:09 Iemand een idee hoe je de netspanning kunt monitoren met een esp/arduino/raspberry oid? Batterijspanning lukt me prima, aanwezigheid van netspanning ook, maar ik wil graag een meetopstelling maken om 3 fasen te monitoren.
Wat dacht je hiervan? Voor drie fasen zul je dit deels in drievoud moeten uitvoeren. Er zijn tientallen soortgelijke ontwerpen online. Belangrijk is galvanische scheiding van het lichtnet, bijvoorbeeld door een transformator. Calibratie kan aan de hand van een goede multimeter.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Orbiter »

En steek een USB switchke tussen die arduino en uw kostbare PC. Moest je toch wat verkeerd spanningn aansluiten op die Arduino is er minder kans dat de dure USB poort van de PC wordt opgeblazen.

Anders is er ook zoiets, via RS485 uit te lezen: https://nl.aliexpress.com/item/32859327 ... hweb201603_

Of dit: https://nl.aliexpress.com/item/32891075 ... hweb201603_
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door kockie »

Bovenstaande links zijn interessant. Heb net een ander model besteld, duurt vast nog een tijd voordat ik er aan toe kom, maar ik kom er op terug.

Ik zat te denken om eea aan een esp8266 te koppelen, dan via wifi naar het netwerk. Die dingen heb ik op voorraad voor minder ecologische dingen, althans, ik vind led projecten in musicals niet heel ecologisch; wel leuk.... Ik heb ook wat van die dingen in gebruik om m'n stroomverbruik te monitoren, CO2, vocht en temperatuur te meten
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Orbiter »

esp met rs485 bordje er bij kost ook niks inderdaad.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door kockie »

Orbiter schreef: 30 mei 2020, 21:25rs485
Die heb ik ook wel liggen voor het "generen" van DMX signaal
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie