Waterenergie

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Meunier
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2019, 13:47

Waterenergie

Bericht door Meunier »

Bonjour,
Nieuw op dit forum, allen gegroet !
Zoek aansluiting bij discussie over directe omzetting van waterkracht in warmte door middel van waterrem .
Ben eigenaar watermolen in midden Frankrijk, met het recht om water te stuwen en deze energie te gebruiken.
De uitoefening van dit recht, dus het daadwerkelijk gebruik d.m.v. een waterrad, turbine of op een andere manier wordt echter door de Franse administratie zoveel mogelijk gedwarsboomd met het argument dat "Brussel" de Franse overheid verplicht om de rivier "bezwembaar" te maken voor migrerende vissen.
Omdat verwarming van dit grote geheel de grootste energieverbruiker is, denk ik over een waterrad dat als een van de meest efficiënte wordt beschouwd (roue de Poncelet) om daarmee, via een waterrem, warmte te genereren. S' winters hebben we de hoogste waterstanden én de grootste warmtevraag. Het omzetten naar elektriciteit wil ik in de begin/test fase overslaan.
Gezocht dus: kennis / informatie over de constructie van een waterrem die primair warmte produceert, aangedreven door een waterrad rad dat nominaal continue 3 kW aan energie kan leveren. Wellicht is het rechtstreeks aandrijven van een warmtepomp ook een optie, maar aangezien de meeste warmtepompen elektrisch worden aangedreven is dit niet eenvoudig genoeg.
NB door de elektriciteitsproductie over te slaan vermijd ik conflicten met allerlei controlerende instanties die de zaak lam kunnen leggen.
Met veel dank voor reactie !
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waterenergie

Bericht door Tim »

Hey,

Ik ben niet bekend met een waterrem.

Je zou, hogerop de waterloop, een deelstroom via een buis apart kunnen trekken. Beetje zoals de moonshiners hun water halen.

Deze vervolgens over zoiets te sturen.

https://youtu.be/pjXpHAGCMC0

Tim
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Waterenergie

Bericht door Blijfhopen »

https://www.lowtechmagazine.be/2019/03/ ... molen.html
Zie bovenstaande link om kennis te vergaren over de “waterrem”. Site is ook aan te bevelen voor andere ecologische onderwerpen.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waterenergie

Bericht door benthuis »

Welkom!

Heb je ook alle inrichting voor het omleiden en stuwen nog intact? Bij familie in Z Frankrijk was dit wel een hele klus om alles functioneel te houden door de enorme hoge waterstanden in de winter. Het uitgraven bij overstroming was soms weken werk....
Wel super gaaf om deze potentiële in te kunnen zetten... Ik droom van zo'n grondstuk!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Waterenergie

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik zou me niet bij voorbaat beperken tot een waterrem. Bij een waterrem krijg je de opgewekte energie beschikbaar als hete lucht of heet water. Die moet je dan vervolgens transporteren door de woning en onderweg moet je alle leidingen goed isoleren om geen grote warmteverliezen te krijgen waar je die niet wilt hebben. Ik zou ook niet weten waar je een geschikte waterrem vandaan haalt of hoe je er zelf één kunt ontwerpen en bouwen en hoe je de waterrem en de waterturbine zo aan elkaar moet koppelen dat de zaak goed matched (voor matching zie hoofdstuk 8 van mijn rapport KD 35, dit gaat over een windturbine maar het probleem is identiek bij een waterturbine).

Als je elektriciteit opwekt, is de opgewekte energie veel gemakkelijker door de woning te transporteren en misschien kun je gewone elektrische kacheltjes gebruiken. Je hebt wel een zekere energieverlies vanwege het rendement van de generator. Een groot voordeel van het opwekken van elektriciteit is ook dat je de opgewekte energie ook nog voor andere doeleinden dan verwarming kunt gebruiken. Een ander voordeel is dat er diverse langzaam lopende PM-generatoren te koop zijn die oorspronlijk voor windmolens ontworpen zijn maar die denk ik ook goed voor aandrijving door een waterturbine te gebruiken zijn. Metingen aan een grote PM-generator gebaseerd op een omgebouwde kortsluitankermotor staan vermeld in mijn rapport KD 200. De generator uit dit rapport is eventueel te koop. Een grote Chinese axial flux generator van Hefei Top Grand wordt beschreven in mijn rapport KD 670. Hefei Top Grand levert nog grotere types. De opwekking van warmte wordt ook beschreven in dit rapport. Alle genoemde KD-rapporten zijn gratis te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl. Als je de opgewekte elektrische energie geheel in warmte omzet dan hoeft de zaak niet netgekoppeld te zijn en is het weigeren van de elektriciteitsmaatschappij om opgewekte energie af te nemen dus geen reden om niet voor elektriciteit te kiezen.

Een waterturbine heeft net als een windturbine een optimale derdemachtskromme. Wanneer een vaste weerstand gebruikt wordt om de elektrische energie op te wekken, neemt het mechanische generatorvermogen omgeveer kwadratisch toe met het toerental. Er is daardoor maar een beperkt toerengebied waarin de waterturbine dicht bij zijn optimale snellopendheid draait. Maar omdat watersnelheden veel constanter zijn dan windsnelheden moet het mogelijk zijn om generator en waterturbine zo aan elkaar te koppelen dat de matching bij een juiste belasting acceptabel is. Het toerental en het opgewekte mechanische vermogen van de waterturbine hangen zeer sterk af van het type turbine dat gekozen wordt. Ook al wordt een generator gekozen die bedoeld is voor een laag toerental, dan is waarschijnlijk toch een versnellende overbrenging tussen waterturbine en generator nodig. Je zou hiervoor een tandriemoverbrenging kunnen nemen of een poly-V snaar overbrenging als in één stap een zeer grote versnellende overbrenging nodig is. Het kiezen van een waterturbine waar vissen niet in vermalen worden, is een apart probleem dat onafhankelijk is van of je voor een waterrem of voor een generator kiest.
Meunier
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2019, 13:47

Re: Waterenergie

Bericht door Meunier »

Nog geen helder idee hoe een en met name dit forum werkt, en hoe op individuele reacties greageerd kan worden.
Dank in elk geval voor de belangsteling. Wij beschikken inderdaad over een watermolen met een fors gemiddeld debiet maar een verval van gemiddeld een meter. Onze molen bezit rechten van voor de revolutie , " fondée en titre" wat betekent dat dit recht onvervreemdbaar is mits de installaties nog werkzaam (kunnen) zijn . Ben het eens met uitgebreide reactie van Adriaan Kragten dat electriciteit "multifunctioneel" is en dat de huidige langzaamlopende generatoren ( met vaste magneet ) efficient szouden kunnen werken. Vooralsnog ga ik alles zonder enige formele aanvraag ( permission de construire etc ) opzetten. Zodra de franse overheid erbij betrekken wordt zijn de rapen gaar. -Franrijk is een vrij land waarin alles verboden is wat niet uitdrukkelijk is toegestaan- Het opzetten van een proefopstelling kan onder het huis gebeuren: uit het zicht en overdekt !
De sluis heb ik dit jaar vernieuwd waarmee de watertoevoer / hoeveelheid goed te regelen is .
Als klein proefproject heb ik het idee om een wasmachine / voorlader tot "turbine" om te bouwen: het geheel is al fabriekswege uitgebalanceerd en waterdicht gelagerd , en bovendien via een snaar met een motor verbonden die door een genrator kan worden afgelost. Plan 1. uitgekiend gat diamtr 10cm in buitentrommel zagen en met epoxy een aansluiting maken waarmee een forse waterstroom tussen buiten en binnentrommel geforceerd wordt!!! 2.een bijv. 25 meter lange aanvoorslurf over de dam naar de wasmachine generator leiden en deze cf het hevelprincipe in werking te zetten: verkrijg daarmee ( denk ik ) een constante aanstroming : eens kijken wat het oplevert; 3. kleine schoepen op de buitenzijde van de Rvs trommel monteren ( daarvoor zijn de gaatjes heel handig ) onder een zodanige aanvangshoek zodat de beschikbare waterkracht onder de gegeven omstandigheden optimaal benut wordt. 4 de bestaande trommel door een kleinere binnentrommel vervangen om een groter debiet aan te kunnen.5. de schoepen verstelbaar te maken en/ of door de middelpuntvliedende kracht verder naar buiten te doen wijken waardoor meer vermogen kan worden afgenomen bij groter volume per seconde.
Tot zover de molen-energie plannen.
Meunier
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2019, 13:47

Re: Waterenergie

Bericht door Meunier »

Ja en dan nog even over de vissen: De Franse overheid heeft de Europeesche directieven/ richtlijnen ter verbetering van de waterkwaliteit, zodanig eng geînterpreteerd dat de boeren en de industrie buiten schot blijven: alles in ingezet op het bevorderen van de vismigratie ( ook van vissen die er bij de uitstroom in zee al lang niet meer zijn , en zelfs van jonge paling die door eigen vissers voor de monding van de Gironde bij miljoenen wordt weggevangen ) Daarmee heeft het verwijderen/slopen van dammen absolute prioriteit en worden de de eigenaars die weigeren te slopen gedwongen tot het (doen) bouwen van een vistrap op eigen kosten! ( gemiddeld €60.000,=!!)
Daarom: het water voor de zelfaanzuigende buis wordt via een korf waar geen visje doorheen kan, opgezogen . Op het hoogste punt kan een een waterstofzuiger voor het nodige vacuum zorgen : stoppen is simpel door het vacuum te verbreken.
De vissen worden door ons (beter) beschermd: geen dam betekent ook nauwelijks water in de zomer. wordt vervolgd
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waterenergie

Bericht door dormos »

Wellicht kun je een wasmachine scoren met een borstelloze motor, dan kun je die direct gebruiken om stroom te draaien.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterenergie

Bericht door JantjeV8 »

De waterpompen die onder in een AFwasmachine zitten, dus niet het afvoerpompje maar juist de pomp die het water de machine in stuwt, zijn borstelloos. Of dit een goeie tip is weet ik niet, niet genoeg kennis van deze materie, maar wellicht heb je er iets aan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waterenergie

Bericht door Tim »

Hey,

Druk is vermogen in een pomp. Een (af)wasmachine pomp hooguit 70cm omhoog. Dus amper 0,1bar. Zal je niet veel stroom opleveren.

Er staan op joutubbu wel wat voorbeelden van DIY waterenergie.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterenergie

Bericht door JantjeV8 »

Ja maar Ja maar... Ze zeggen altijd dat een afwasmachine zo'n stroomvreter is. :fff
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waterenergie

Bericht door dormos »

Dat komt vooral door het verwarmingselement, pompjes trekken niet zo veel.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Waterenergie

Bericht door Adriaan Kragten »

Meunier schreef: 19 nov 2019, 23:21
Als klein proefproject heb ik het idee om een wasmachine / voorlader tot "turbine" om te bouwen: het geheel is al fabriekswege uitgebalanceerd en waterdicht gelagerd , en bovendien via een snaar met een motor verbonden die door een genrator kan worden afgelost.
Bij de meeste wasmachines waarbij de trommel via een poly-V-snaar wordt aangedreven, wordt een PM-gelijkstroommotor gebruikt. Deze motor is ook als generator te gebruiken maar je moet niet verwachten dat je er meer dan een paar honderd Watt uit haalt en daarvoor moet de trommel al behoorlijk snel draaien. Als je de wasmachinetrommel direct als waterturbine wilt gebruiken door er aan de buitenkant schoepen op te zetten dan krijg je een weerstandsmachine. Weerstandsmachines worden beschreven in mijn openbare rapport KD 416 voor gebruik als windturbine maar voor gebruik als waterturbine geldt hetzelfde verhaal alleen moet je dan de dichtheid van water nemen. Zij hebben een zeer lage maximale Cp en draaien met een erg laag toerental. Je zult hiermee nooit een toerental bereiken waarbij de generator een redelijke opbrengst heeft, zelfs als je de opgewekte energie niet voor verwarming wilt gebruiken.

Omdat de beschikbare opvoerhoogte maar 1 m is, zul je een grote flow, oftewel volumestroom door de waterturbine moeten laten lopen om nog een redelijke opbrengst te krijgen. Je kunt hiervoor het best een Kaplan turbine gebruiken die werkt als een omgekeerde scheepsschroef. Je kunt geen echte scheepsschroef gebruiken omdat hierbij de bolle kant van het profiel aan de verkeerde kant zit voor gebruik als waterturbine. Er wordt tegenwoordig voor lage opvoerhoogtes ook een nieuw soort turbine ontwikkeld waarbij een soort vertikale draaikolk gecreeerd wordt waar de turbine in zit en waarbij veel hogere toerentallen gerealiseerd worden dan bij een Kaplan turbine.
Meunier
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2019, 13:47

Re: Waterenergie

Bericht door Meunier »

Adriaan bonjour !
Het begrip "turbine" moet bij mijn hersenspinsel opgevat worden als het draaiend gedeelte : dit zal in de voorgenomen opstelling meer verwantschap vertonen met een waterrad dan met een hydro-tubine ( Francis/ Kaplan -) . Het is niet mijn bedoeling om de bestaande motor als generator te gebruiken alhoewel dit misschien wel mogelijkheden biedt om eerst metingen te doen : toerental vrij en onder belasting ? De plaatsing van de motor biedt wel mogelijkheden om het toerental te verdubbelen door koppeling van een tweede snaaroverbrenging op de as van de (vrijdraaiende- ) motor. De optimale kracht van de beschikbare waterstroom denk ik te benutten door de ruimte tussen "tubine i.e. schoepentrommel zo nauw mogelijk te maken met schoepen van nylon of hardrubber die zichzelf passend slijpen op de trommel waarin ze draaien.
met groeten uit de molen.
Plaats reactie