Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik ben geen natuurkundige of elektricien, dus ik weet weinig af van de principes waarmee stroom opgewekt wordt. Daarom heb ik een brandende vraag. Ik begrijp uit verschillende bronnen dat je bij zelf opgewekte stroom eerst deze stroom verbruikt, en als dat niet genoeg is dan levert het elektriciteitsnet de rest. Klopt dit echt? En als dat zo is, hoe werkt dat dan, natuurkundig gezien? Hoe kan een verbruiker onderscheid maken tussen stroom die in eigen huis opgewekt wordt en stroom die uit het net komt? Is dat omdat een zonnepaneel op je dak bijvoorbeeld dichterbij is dan elektriciteit uit een centrale?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door Paul Joosten »

Vrij simpel. De meter registreert wat er aan stroom je huis binnenkomt of verlaat. Volgens de stroomwet van Kirchoff is de som van alle stromen in een punt gelijk aan nul. Aangezien alle verbruikers en je panelen aan een kant van je meter zitten en de meter de enige verbinding met alles daarbuiten is, gaat alleen het verschil tussen je verbruik en je opwek door de meter. Wek je op een bepaald moment meer op dan je verbruikt dan gaat het overschot dus het net op en andersom.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Heldere uitleg, precies wat ik zocht. Bedankt Paul!
4 Stroke Madness
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2019, 10:42

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door 4 Stroke Madness »

Nu vraag ik me af, is het mogelijk om zonnepanelen op het dak te leggen zonder terug te leveren aan het netwerk?
En ook zonder huis accu.
Deze vraag stel ik omdat wij op een camping zitten met maar 10 ampère. Hier kunnen we niet terug leveren aan het netwerk omdat deze dit niet aankan volgens de camping eigenaar, en hij keurt dit af.
Nu is een huis accu wel erg mooi, maar ook erg aan de prijs.. Dus vroeg ik me af of het ook zonder kan?

Gr,
Tanja
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door Paul Joosten »

Ongetwijfeld. Ook schepen hebben vaak zonnepanelen maar varend nooit een verlengkabel achter zich aan... Helaas heb ik er zelf verder geen ervaring mee.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door benthuis »

4 Stroke Madness schreef: 21 jul 2019, 11:57 Nu vraag ik me af, is het mogelijk om zonnepanelen op het dak te leggen zonder terug te leveren aan het netwerk?
En ook zonder huis accu.
Deze vraag stel ik omdat wij op een camping zitten met maar 10 ampère. Hier kunnen we niet terug leveren aan het netwerk omdat deze dit niet aankan volgens de camping eigenaar, en hij keurt dit af.
Nu is een huis accu wel erg mooi, maar ook erg aan de prijs.. Dus vroeg ik me af of het ook zonder kan?
Keurt hij het terugleveren af of de panelen? Je kan ook op een klein aansluitinkje terug leveren.

Ik zou voor de accubank gewoon eens kijken naar wat oude vrachtwagen/trekker accus.
Voor verlichting etc helemaal genoeg.

Met een dumpload bescherm je het systeem voor over-belading... (als je een niet aan het net gekoppeld systeem maakt is dit nodig)
Is er teveel zon dan wordt de opgewekte energie naar een verwarmingelement gestuurd en dus "afgefakkeld".
Op Ebay of ALi express is een setje voor 600W paneel met dumpload niet duur
PWM-charge-controller-dump-load.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door dormos »

Nu vraag ik me af, is het mogelijk om zonnepanelen op het dak te leggen zonder terug te leveren aan het netwerk?
Standaard zijn omvormers die in Nederland geleverd worden (verplicht) zo uitgevoerd dat ze spanning van het net nodig hebben om te kunnen werken.
Dit is zo om er voor te zorgen dat wanneer het net spanningsloos gemaakt wordt vanwege werkzaamheden het net ook echt spanningsloos is, en dat er niet een PV systeem toch spanning op het net zet.

In zgn eilanddrijf heb je dat niet, maar dan moet je met opslag gaan werken en evt omvormers om van lage spanning 230V te maken, of een 12V net aanleggen met daarop afgestemde apparaten.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door benthuis »

Me toevallig vandaag laten vertellen dat de omvormer/acculaders van NEDAP (niet meer een actueel product, maar nog wel te vinden) ook aan een klok kunnen synchroniseren.. en dus kunnen worden losgekoppelt... Ook kan je de DC kant ontkoppelen naar het schijnt om zo productie te stoppen.
Ik ga zelf even kijken naar zon NEDAP systeem omdat ik ook een accu bank op de kop zou kunnen tikken (24v met 12 grote 2v cellen)

Ook hier zijn de "meteropnemers" langs geweest met hun bangmakerij...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door Dutch John »

benthuis schreef: 24 jul 2019, 10:01 Met een dumpload bescherm je het systeem voor over-belading... (als je een niet aan het net gekoppeld systeem maakt is dit nodig)
Is er teveel zon dan wordt de opgewekte energie naar een verwarmingelement gestuurd en dus "afgefakkeld".
Een dumpload wordt normaliter alleen bij windturbines gebruikt, omdat deze niet onbelast mogen draaien (op hol slaan). Voor zonnepanelen kies je een andere functie op de laadregelaar. Deze kapt dan simpelweg de stroom af vanaf de panelen. Mocht je toch een dumpload nemen, dan dient deze qua weerstand en vermogen passend te zijn bij de regelaar. Zomaar een willekeurig wasmachine-verwarmingselement nemen, kan niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat zorgt ervoor dat je bij zonnepanelen eerst je eigen opwek gebruikt?

Bericht door benthuis »

Dank voor de correctie, ik papegaai wat ik bij elkaar Google...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie