zonnepanelen wel of niet plaatsen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

https://solarwatt.nl/zonne-energie-syst ... e-opslaan/

In mijn zoektocht naar opslag kwam ik dit tegen. Erg leuk, prijs zal wel niet zo leuk zijn. Van de week eens kijken of dit achteraf ingebouwd kan worden zonder een compleet systeem van hun aan te schaffen. Het zou tussen paneel en omvormer komen? Hier gaat het grofweg toch naartoe in de massa naar mijn idee.

Inmiddels iungo setje binnengekregen om te monitoren, zodat accusysteem gedimensioneerd kan worden.

Is hier al iemand met ervaring mbt opslag of bovenstaand systeem?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

De belastingeffecten:
36.55% loonbelasting over 500 = 182.75 euro
5,65% Zorgverzekeringswet over 500 = 28.25 euro
Netto over: = 500 – 182.75 – 28.25 = 289 euro

Stukje terug gevonden ,terglever subsidie .https://www.energieleveranciers.nl/blog ... len-kopen/
Hier staat het hele verhaal .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Bullshit. Een hoop gekakel zonder enige basis.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Ik vond het wel geloofwaardig overkomen ,eens kreeg ik een landbouw subsidie rond de 500 ,bleef nagenoeg ook niets van over en wel een hoop gezeur ,in deze gaat je woz en dus waterschap lasten ook omhoog ,Had de man nog niet meegenomen in zijn verhaaltje ,dan zou er van de 289 euro die overblijft van de 500 nog eens de helft af kunnen gaan . Maar erg thuis in deze regelgeving ben ik niet ,jij neem ik aan wel .
Toch heb ik besloten om het verbruik nog veder onderuit te halen ,als ik onder de 1500 kw per jaar kan blijven ,kan ik daar een setje op zetten ,eigen opslag spreekt me erg aan ,eventueel met kleine windmolen voor winter stroom .
Ik kom er nu even niet aan toe om bij een zone boer te gaan kijken ,zoneboiler staat eerst gepland .
IKEA schijnt ook een thuis accu te hebben ontwikkeld ,prijs 3500,
Hou je ons op de hoogte van je bevindingen met accu opslag ,ik vond de Nife accu,s ook al erg interessant vooral hun lange levensduur .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Zeker ga ik je op de hoogte houden.

Hier op t forum zijn er ook genoeg mensen die de btw teruggevraagd hebben en toch geen ondernemer in box1 zijn geworden. Kakelende site die je daar aanhaalde.

Opslag gaat nu ontwikkelen. Vriendje van me rijdt nu electrisch en is helemaal enthousiast. Erg leuk om dat aan te zien. En ook wat er allemaal bedacht en gefixed wordt.

Niet verbruiken is natuurlijk t beste.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Ik was bijna zover dat ik een setje ging kopen, maar er ontstond alsnog een drempel.

Voor mijn gevoel ontstaat er te vaak brand met die dingen. Je bent overgeleverd aan de Oosterse kwaliteit van stekkertjes e.d. wat volgens mij nog wel eens te wensen over laat. Mijn dakconstructie is ook gewoon van hout onder de pannen, als daar iets mis gaat is de hut ook weg.

Het dakvlak waar de panelen zouden moeten komen:
- pannen er af
- panlatten en tengels er af.
- cement gebonden houtvezelplaat over het dakbeschot schieten, dit is een brandwerende/onbrandbare plaat.
- daarover weer nieuwe tengels en latten.
- pannen terug.
Het dak komt dan een mm of 10 a 15 omhoog, maar dat zal wel niet veel consequenties hebben.

Is dat iets, en is het al de moeite waard.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Dan zou ik t integreren in t dak. Ziet er strak uit.

Brand? Gebeurt dat vaak dan?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Te vaak naar m'n zin, het werkt niet overal feilloos. Je hebt ook zomaar een paar 100V op je dakje liggen.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door remco d »

pelletpower schreef: 11 aug 2019, 23:15 Dan zou ik t integreren in t dak. Ziet er strak uit.

Brand? Gebeurt dat vaak dan?
Brand ontstaat juist vaak bij indak systemen, Google maar eens.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Ok. T enige dat ik zou kunnen bedenken zijn losse kabels die doorschuren door de wind.
In dak is dan te weinig ventilatie?
Ben er niet mee bezig. Bij mij liggen 3 systemen op sandwichpanelen werkplaats
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Mijn panelen liggen op een draagconstructie achter de schuur, van gegalvaniseerde kokerprofielen. Lekker luchtig, wind koelt ze beter dan op een dak en alle connectors zijn visueel te controleren. Als ze al in brand zouden vliegen is er niet direct andere schade. De ruimte eronder is prima geschikt om hout te drogen en mijn kajak, wat kruiwagens en andere volumineuze zaken te parkeren.
2019-08-12 17.04.27.jpg
Of een extra brandwerende laag veel verschil zou maken kan ik niet beoordelen maar het lijkt me dat je dan de brandende panelen er liefst toch nog op enige afstand vandaan zou willen hebben?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

remco d schreef: 12 aug 2019, 12:23 Brand ontstaat juist vaak bij indak systemen, Google maar eens.
https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... ~a61eb87a/

Volgens mij is dit opbouw, geen inbouw.... weg hut :?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door remco d »

Vaak, niet altijd. Is inderdaad opbouw. Na onderzoek blijkt meestal ook dat er bij de installatie fouten zijn gemaakt ( slechte stekkerverbindingen e.d.)

Ik ga ze wel laten leggen. Qua "ecologisch" denk ik dat zonnepanelen op woningen wel aardig scoren omdat een deel van de opwek direct gebruikt wordt. Als je daar nog wat extra mee speelt ( overdag wassen ipv savonds, dat soort dingen) hebben zonnepanelen mijn voorkeur boven wind en biomassa. Maar dat is slechts een gevoel, ik kan dat niet met getallen onderbouwen.

Hoofdreden voor mij is economisch. Ik wil langzaamaan van minder geld proberen rond te komen en de energierekening is op het moment hoger dan de rente op de hypotheek.

Mvg Remco
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Hartstikke mee eens Remco, ik heb grotendeels dezelfde visie, misschien wat minder economisch maar meer het begrip 'onafhankelijk', maar het gaat me om het brandrisico. Zou je daar extra voorzieningen voor treffen. 1000V op een kurkdroog houten kappie met oude rammelende dakpannen waar vlammen zo onder schieten is mijn bezwaar.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 02 apr 2019, 11:39 John,

Wat voor meter heb je? Als dat een oude Ferraris meter is (met draaischijf) dan kun je altijd salderen.
Als je overweegt zonnepanelen te nemen nooit de oude meter vervangen als de netbeheerder daarom vraagt.
Is alleen verplicht als de serie waar jouw meter uit komt afgekeurd is venwege een te grote meetafwijking.
Laat nu het toeval zijn dat Ferraris-meters bij bosjes worden afgekeurd... ik heb eens een overzicht gezien van afgekeurde meters: tot 2015 werden er nauwelijks meterseries afgekeurd, daarna hebben ze er flink werk van gemaakt. In de topic over het weigeren van de slimme meter heb ik uitgelegd dat de draaischijfmeters in hoog tempo worden afgekeurd. Het mooie is dat een afgekeurde meter eigenlijk direct vervangen MOET worden maar dat doen ze ook niet. Tenzij je vervanging van je Ferraris-meter weigert... dan komt de afkeuring alsnog uit de hoge hoed.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie