Heatpipes buffer en zwembad

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JohndR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:19

Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JohndR »

hallo allen ben nieuw op dit forum en ben bezig om met heat pipes een buffervat op te warmen en via dit buffervat het huis (alles Vloerverwarming) en een zwembad op te warmen.
Nou ben ik al heel ver en zie ik hier regelmatig vragen voorbij komen over het uitrekenen van de benodigde buffer en dergelijke.
Nou ben ik een en ander aan het berekenen maar willen jullie eens meekijken of het goed gaat.
Q max volumestroom leeg aangepast 4-7-2018.xlsx
Q max berekening
(69.66 KiB) 329 keer gedownload
mvg John
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

Welkom.
Dat is een mooi project.

Ik ben benieuwd naar je opzet. Je bent al ver...is het al geïnstalleerd? Mooie foto?

Waar twijfel je over? Wat is je onderzoeksvraag? Ik ben niet zo'n spreadsheat geleerde helaas; en dat is de prakijk ook niet nodig gebleken.
Gebruikersavatar
JohndR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:19

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JohndR »

Zwembad is in aanbouw ben ik nou mee bezig. Ben zelf loodgieter cq verwarmings installateur.
Mijn onderbuik gevoel en ervaring zegt dat de installatie zo gaat werken. En nee praktijk ervaring zegt meer als de theoretische berekening welke er bij hoort. Echter ben ik een van die vakidioten die de keuze voor een bepaald systeem wil kunnen onderbouwen en dat doe je nou eenmaal met een berekening.

In de bijlage word e.e.a. uitgerekend omtrent de grote van het buffervat (ps dit gebruiken wij aal jaren om de grote van een drinkwater buffer uit te rekenen dus deze formule is juist (is gelijk aan die in de werkbladen).

Echter is het al weer jaren geleden dat wij deze materie in de schoolbanken hebben gehad en deze is dus wat verwaterd.
Ik denk dat ik nog iets over het hoofd zie bij de warmteoverdracht maar ben er niet zeker van.
Dacht dat ik nog iets moest doen met de m3 over de warmte wissellaars maar kan er niet achter komen wat of hoe dat ook weer moest.

Dat is dus de vraag buffervat en wissellaars zijn goed daar twijfel ik niet over.



John
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

Ik zou de grafiek van de fabrikant van warmtewisselaars erbij pakken.
Daar staat M3, flow en vermogen bij verschillende temperaturen.
Gebruikersavatar
JohndR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:19

update Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JohndR »

Misschien e.e.a. ter verduidelijking zie de bijlage voor het principe schema.
Voelers afsluiters en driewegafsluiters zijn niet opgenomen.
AO 60 WO Principe.pdf
60 WO principe schema
(198.59 KiB) 312 keer gedownload
John
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

Staat bij de buffer specificatie niet de lengte van de warmtewisselaar?
Icm de diameter is zeker het oppervlak terug te vinden.

Maar ik ben met je eens dat 3 Solar collectoren prima passen op de warmtewisselaar in 1000 liter. Onnodig om te zeggen maar 3 collectoren achter elkaar is rendement technisch wel het maximum.

Ik heb 12kw. Zelfs hoog zomer is de opname van zoveel energie geen probleem.
Pompsnelheid over je collectoren zijn het meest kritisch. Daar zo min mogelijk ribbelbuis gebruiken. Ik heb alles in koper uitgevoerd voor goede flow. Maar als prof zal arbeidsduur leidend zijn.

Ik vraag me af hoe groot het zwembad is. Ga je het ook als koeling inzetten? Als het uitgangspunt voor je berekening de opwarming van het zwembad is dat is het wat mager vermoed ik.
Verder zou ik je zwembadwater niet helemaal bovenin weghalen. Sanitair water wil je altijd bij de hand hebben. Je zou het tweede spiraal kunnen gebruiken voor zwembadwater.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door LeaD »

Ribbelbuis dient juist om stromingsverliezen te verminderen. Zo voorkom je laminaire stroming. Laminaire stroming leidt tot veel interne wrijving tussen de watermoleculen onderling.
Anderzijds is het koppelen van inoxribbelleiding nogal kritiek. Koperleiding met snijringkoppeling laat zich vrij gemakkelijk installeren.

Inhoud zwembad 54000L volgens de exel sheet.
Lijkt een goede combinatie om overschot aan warmte tijdens de zomer weg te werken. Mocht het bassin in beton zijn uitgevoerd, je zou er vloerverwarming kunnen inbouwen, dan heb je nog meer bufferwerking.
Laatst gewijzigd door LeaD op 08 mar 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

Ik zou geen onzin aan een vakman durven te verkopen.

Ik heb het idee dat je vermogen van de collectoren een factor 10 te hoog hebt. Dat vermogen van je collectoren klopt niet.

Ik vind je opwarmduursnelheid van je zwembad moeilijk te geloven. 13 uur van 12 naar 28 graden 54 M3. Je verliezen zullen aanzienlijk zijn. Dat zou toch 75 kw verwarming zonder verlies moeten zijn per uur.
Wat is het merk/type van de zwembad wisselaar?
Laatst gewijzigd door Ruuben op 08 mar 2019, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door LeaD »

Verklaar u nader .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door GTV6 »

De buffer die je gekozen hebt, heeft geen drinkwater bestemming.
Als je met een spiraal werkt op deze manier mag je het totale buffervolume zeker niet als bruikbaar volume zien.
Het ecologische aan dit ontgaat mij ietwat.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

359
Je kunt met deze gratis testversie een heel eind komen met de juiste dimensionering van je vacuumbuizen en installatie

https://www.etu-software.com/M/SOFTWARE ... 4166,96653
Gebruikersavatar
JohndR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:19

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JohndR »

Klein update.

Zwembad is gemonteerd. Ter verduidelijking het is gewoon een simpel zwembad zo een met staal schotten.
Wat simpelweg in de grond aangebracht is.
Betonplaat met wapening gestort 25 cm dik.
Hierop 2 x 5 cm harde persing isolatie in steens verband aangebracht.
Rond om het zwembad 20 cm dikke isolatie platen van een koelcel (sandwitch panelen).

Zwembad gevuld circa 4 weken geleden met water van 12-15 graden.
Na deze 4 weken waarvan 1 week hoge temp blijft het zwembad nu ook met de lagere temperaturen op rond de 20-21graden, let wel dit alles zonder verwarming.
IMG_9518.jpg
IMG_9518.jpg (23.47 KiB) 9245 keer bekeken
Nou op naar de volgende fase de verwarming
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Lieve »

Zwembad gevuld circa 4 weken geleden met water van 12-15 graden.

Je bedoeld dus dat op het moment dat de boeren hun oogst aan het verliezen zijn en moeite hebben om hun dieren drinkwater te geven, jij het nuttig vind een zwembad te vullen???????
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door fireblade »

@ Lieve, Het kan nog gekker, wij wonen vlakbij een opslagschuur voor landbouwwerktuigen, die boer heeft ook aardappels, die hij niet beregent, maar wel staan te verdorren op het land, maar ze hebben afgelopen week wel dagen hun machines e.d. schoon staan te spuiten met leidingwater, wij hadden haast geen druk meer op het water, en toen ze stopten weer volop druk. De oogst was toch al verloren dus ging hij alvast maar zijn machines schoonmaken. Dus het interesseert ze ook helemaal niks, ze krijgen nog steeds teveel subsidies en zo.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door remco d »

fireblade schreef: 05 aug 2019, 14:14 @ Lieve, Het kan nog gekker, wij wonen vlakbij een opslagschuur voor landbouwwerktuigen, die boer heeft ook aardappels, die hij niet beregent, maar wel staan te verdorren op het land, maar ze hebben afgelopen week wel dagen hun machines e.d. schoon staan te spuiten met leidingwater, wij hadden haast geen druk meer op het water, en toen ze stopten weer volop druk. De oogst was toch al verloren dus ging hij alvast maar zijn machines schoonmaken. Dus het interesseert ze ook helemaal niks, ze krijgen nog steeds teveel subsidies en zo.
Hoezo gekker, omdat de boer zijn oogst niet kan redden mag hij ook zijn gereedschappen en machines niet schoonmaken? (Schoonmaken = onderhoud = langere levensduur = ecologisch)

Boeren kunnen vast een en ander verbeteren maar dat gejank op de mensen die met keihard werken voor weinig geld zorgen dat heel het land te vreten heeft kan ik nooit zo goed tegen.
Plaats reactie