is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Slooij »

hallo guten abend😂
ik heb een berekening door gekregen en mij zelf James wat gerekend! (James watt is een heer uit de geschiedenis) nou nu kwam de berekening er wordt een nieuw contract afgesloten. (dit gaat niet) omdat al de contracten die nu aflopen overgaan in variabel en het komt omdat Nederland niet weet hoe ze het goedkope gas naar binnen (moeten uit Amerika) kunnen harken. het huidige tarief voor een kuub gas is (3 uuro voor gas land :fff )! oké dat is wel heel erg hoog net zoals de Benzine en de Diesel! nu kost een KW kilowattuur dat is 1000 wat een uur lang 66 cent. het komt omdat overal zonne-panelen en iets veder windmolens te zien zijn. oo ja dit moet ik er wel bij zeggen dit is mij gedachten (en weet) hoe ik hier over denk. maar dan nu de vraag is het nu juist nu goedkoper om elektrisch te verwarmen of is het oude gas wat bijna 5 keer overdekop is gegaan goedkoper?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

66 cent is toch goedkoper dan drie euro?
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Slooij »

ja dat klopt! maar ik denk dat het vermogen van 1 kuub gas meer is dan het vermogen van 1 kilowattuur.
weet jij hier mischien een vergelijking in en of een deling? als nou bijvoorbeeld 5 kw gelijk staan aan 1 kuub gas die gebruikt wordt om te verwarmen dan is het eigelijk geen verschil qua kosten?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door alefarendsen »

Slooij schreef: 07 mar 2022, 00:08 maar ik denk dat het vermogen van 1 kuub gas meer is dan het vermogen van 1 kilowattuur.
weet jij hier mischien een vergelijking in en of een deling?
Nou, voor deze keer: https://www.google.com/search?q=hoeveel ... m3+aardgas
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Slooij »

:? ik ben niet altijd correct aan het typen op dit forum.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door alefarendsen »

Slooij schreef: 23 mar 2022, 22:27 :? ik ben niet altijd correct aan het typen op dit forum.
Nou, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat een vraag als deze stellen op een forum sneller een accurater antwoord oplevert dan Google. Ik kan je vertellen, dat is niet zo.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door dormos »

Het scheelt dan ook nog wat je met die kWh doet die je gas vervangt.

Ga je met een simpele straalkachel verwarmen dan vervang je 1m3 (= 3 Euro) gas door 10kWh electriciteit (10x0.66=6.60 Euro)

Stop je die stroom in een warmtepomp met een COP van 3 dan vervang je 1m3 gas (3 Euro) door 3.3 Kwh electriciteit (=1.98 Euro)

Ik weet trouwens niet wat de gasprijs momenteel is want dat gebruik ik al een tijdje niet meer, maar voor een kWh die ik niet zelf opwek) betaal ik ongeveer 0.35 Euro, geen 0.66 Euro.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door hobbes »

wel er gaan 9 kilowatt in 1 kuub gas. Oftewel 1 kuub gas mag grofweg net zoveel als 9 kilowatt stroom kostten. Blijft er een andere uitdaging over : zoveel stroom is er niet :x Als iedereen zijn of haar auto's sávonds aan de lader gaat zetten en dan ook de warmtepompen aan gaan dan springen de kabels roodgloeiend uit de stoep omhoog :D

Nederland heeft helaas niet nagedacht over de verdere toekomst. Dat zien we nu vooral met de problemen in het Oosten...

Als je alle investeringen optelt die je moet doen alleen al voor de elektrische verwarming terwijl je de gas aansluiting al hebt dan wordt het wel een lastig reken verhaal. Heb je geen gas aansluiting en moet je nog een installatie kiezen, ja dan ligt het makkelijker.

In het verleden heb ik wel met een WKK warmtekracht installatie gewerkt die stroom opwekte voor de lampen die in een kas van 25000m2 hingen en dat apparaat trok zo'n 1 miljoen kuub aardgas per jaar weg :fff In dezelfde straat waar wij zaten stonden nog 6 van die apparaten :geek:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door benthuis »

Die zelfde WKK's draaien momenteel op volle toeren om de paprikas rood te krijgen....
Ik vraag me af of dat een gewenste situatie is, met een virtueel tekort aan gas.
En ik kan me vergissen, maar bij deze prijzen kon het ook wel eens verleidelijk zijn om een beetje extra te draaien voor stroom?
(heb geen idee wat je voor condities hebt als je dit soort hoeveelheden afneemt.)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Alex »

@benthuis,

Wat ik ervan begrijp is dat de WKK's uitsluitend werken om stroom op te wekken voor de onbalansmarkt die zeer lucratief kan zijn. Iedere dag zijn er wel momenten dat er hoge prijzen worden betaald. Dit werkt alleen zolang men de geproduceerde warmte in de buffers op kan slaan voor later of gelijktijdig gebruik.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Er zijn al decennia lang kwekerijen die een eigen inkoper in dienst hebben genomen om de variabele stroomtarieven continu in de gaten te houden. Lege kassen met open luikjes en een voluit draaiende wkk.... Echt, al decennia lang. Ben je dan paprikakweker of stroomproducent.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 06 apr 2022, 11:20 Ben je dan paprikakweker of stroomproducent.
Hm... Dan ben je enkel bezig met je portemonnee. Dit mensen zijn er altijd, maar we heb een overheid die dit in de hand werkt met perverse regels en beleid.

Ik hoorde dat papierfabrieken dit ook doen met hun overtollige stoom.... Hier in Vreden stomen ze behoorlijk
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar het is uiteindelijk pure armoede.

Als je als kweker die kant op gedwongen wordt om dergelijke investeringen op je nek te halen, daarna de overheid die jou daartoe motiveerde haar regeltjes gaandeweg weer verandert, dan zit je daar...

Kl*tesysteem. We kijken er die kwekers op aan, maar uiteindelijk is het het falen van het hele systeem.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Slooij »

ja het is bijna onmogelijk maar de grap is om tussen de wetten door toch een voordeel te kunnen hebben met dat soort dingen. :geek:
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Er zijn een aantal elektrische CV ketels waarvan de watertemperatuur is in te stellen.
Ik vraag me af wat er gebeurt als ik die instel op 55 graden t.o.v. een max van bijvoorbeeld 90 graden.
Gaat het ding dan de elektrische stroom verlagen met een weerstand (geen verlaging van het stroomverbruik) of via een elektronische regeling (wel minder stroomverbruik[?]).
Nergens is te vinden hoe dat gaat.

Ik vergelijk niet met gas, dat gaat toch weg. Ik wil een vergelijking maken met een warmtepomp en volgens de bekende tabellen een kengetal van 95/m2 lees een hele lage SCOP.

Groet,
Ruud.
Plaats reactie