Berekening circulair stoken

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

Geachte forumleden,

Ik stook al jaren een batchrocket kachel. Om het milieu te ontzien verwarm ik alleen de huiskamer en daar ben ik intussen zo aan gewend dat ik niet meer anders zou willen.
Om er achter te komen of ik in een groter verband bezien eigenlijk wel goed bezig ben, bedacht ik me dat ik dat zou kunnen berekenen. Hoe zou het zijn als heel Nederland zo zou stoken? Zou dat überhaupt kunnen? Het resultaat van m'n berekening is zo gunstig, dat ik het haast niet kan geloven. Mijn vraag is dan ook of wellicht betere rekenaars dan dat ik ben, het willen narekenen om te zien of het wel klopt.

De berekening is als volgt:

- 1 stookseizoen / huishouden = 1 boom = 2 m3 = 10 m2 oppervlakte (ik verstook hooguit zo'n 2 kuup per jaar)

- 10 m2 per boom = 1000 bomen per hectare

- 8 miljoen huishoudens = 8 miljoen bomen = 8000 hectare. Dat is ongeveer de landoppervlakte van Den Haag (8.245 ha), oftewel 1/424ste van het landoppervlak van Nederland (3.389.500 hectare).

- 8000 ha bos (voor 1 jaar verbruik) betekent CO2-neutraal én circulair stoken (in tegenstelling tot aardgas).

Bij een omlooptijd van 20 jaar zou in totaal 20 x 8000 hectare bos moeten worden aangewezen of aangeplant; dat is iets meer dan de oppervlakte van de provincie Utrecht (die is 156.005 ha).

- 160.000 ha bos is dan de aanplant voor eeuwigdurend verbruik plus actieve CO2-reductie. Die reductie zou dan gelijk zijn aan de CO2-opnamewaarde van 152.000 hectare, dat is natuurlijk gigantisch.

Het is uiteraard theorie, maar als deze cijfers kloppen dan schat ik in dat in Nederland zowel het aardgasprobleem als het CO2-probleem zou zijn opgelost. Ik ben benieuwd naar de reacties.

OpaBoven
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door pelletpower »

Het begint bij je verbuik Opa, das al meer dan netjes. Als heel Nederland dat zo zou doen, dan zaten de Groningers niet in de problemen, zou Je footprint geen probleem zijn etc etc. 2 kuub is ongeveer 1000 kg is ingeveer 500 m3 gas. Gemiddeld is maal tien. De rest van je berekeningen zal best kloppen. Als de basis nul verbruik is, dan telt het inderdaad hard op voor de rest van NL , BE en omstreken.
Ik kijk liever naar mijn eigen verbruik en hoe dat om te zetten naar iets duurzaams. Zonder enige discussie is niets verbruiken altijd het beste, in vele vele opzichten. Dus, eigen verbruik ( en dat is dus niet zo netjes als jouw verbruik) omzetten in benodigd hout is wel eens confronterend. En dat is mooi, dat noodzaakt veel directer tot bezuinigingen. Een keer slikken en de energierekening af tikken ipv dat gesleep met hout is toch echt wel makkelijker.
Maar, van een hectare kun je ongeveer 25 ton biomassa oogsten. En dan maakt het niet gek veel uit wat voor brandstof je daar op verbouwd. Makkelijk om je eigen verbruik ( of nationaal) om te rekenen naar m2.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door Woz »

10m² per boom lijkt mij een beetje krap voor een boom waar je 2m³ brandhout uit krijgt?

Ik zou eerder denken richting 100m² per boom.
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

Hallo pelletpower, dank voor je antwoord. Ja ik dacht al dat ik veel te gunstig zat. Je zegt 25 ton biomassa per hectare, dat is inderdaad wel heel confronterend. Tegelijk vraag ik me af of dat getal geen akkerbouwverhaal is. Levert een bos van 20 jaar oud niet veel meer op?
Ik heb even gezocht en vond dit artikel:
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... in-een-bos
In dat artikel gaat het over 25 kilo hout per m2, dat is 10 keer zoveel. Nog steeds heel weinig, 4 keer minder dan in mijn berekening. Maar niet 40 keer minder.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door LeaD »

Toch zonde om hout alleen als brandstof te zien . Je kan er zo veel meer mee . Aan het einde kan het nog altijd als brandstof dienen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door remco d »

Volgens mij op dit forum vind je de berekening dat je 8 kuub hout duurzaam uit een gemengde hectare bos per jaar kunt oogsten. Dat is wat je bedoelt met circulair denk ik. Verder knap weinig gebruik!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door pelletpower »

Opstoken zou je inderdaad alleen moeten doen met hout dat niet meer bruikbaar is voor een langdurigere toepassing. Van de andere kant, zelf boompjes planten voor brandhout lijkt me ook niets mis mee. Dan is het ineens geen wazig algemeen ver weg verhaal meer. Ik meen dat hier een aantal wilgenboeren bij zitten. Wil je dat duurzaam doen dan zul je inderdaad de 25 ton/hectare niet halen.
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

LeaD schreef:
Toch zonde om hout alleen als brandstof te zien . Je kan er zo veel meer mee
Met circulair bedoel ik duurzaam beheerde bossen. Het gaat dan om nieuwe aanplant, waarvan per jaar slechts 1/20ste (5 procent) geoogst wordt voor brandstof.
LeaD schreef:
Aan het einde kan het nog altijd als brandstof dienen
Dat is natuurlijk een veel beter parcours. Maar planken kunnen honderden jaren meegaan. Wanneer komen ze dan beschikbaar als brandstof? Dat is lastig te bedenken. Ik beperk me nu liever tot berekeningen met aan te planten bos. Zie het als een theoretische rekenoefening.
remco d schreef:
Volgens mij op dit forum vind je de berekening dat je 8 kuub hout duurzaam uit een gemengde hectare bos per jaar kunt oogsten
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Die 8 m3, dat kon ik op het forum niet vinden, maar wel in een Staatsbosbeheer-dossier. Daarin gaat het over bijgroei. Duurzaam houdt in dat er niet meer gekapt wordt dan dat de bijgroei groot is, en voor Nederlandse bossen wordt die gesteld op 8 m3 per hectare. Hoewel er ook sprake is van 12 m3 bij "toegewijd" bosbeheer.

Heel wat minder dan de 5 procent die ik voor ogen had helaas. Met 8 kuub kom je voor Nederland uit op 2 miljoen hectare nieuw bos, bijna 60% van het Nederlands landoppervlak. Onhaalbaar dus.

Het is wat anders als je het op Europese schaal bekijkt:

200 miljoen huishoudens = 50 miljoen hectare bosaanplant. Dat is minder dan 12 procent van de EU-oppervlakte. Daarmee heeft dan iedereen eeuwigdurend z'n huiskamer warm.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door JantjeV8 »

Tot het hout geen geld opbracht, kreeg ik bij Natuurmonumenten jaarlijks een vergunning. Best veel geleerd in die tijd. Voor hen was het onderhoud, voor mij kachelhout. Uitheemse soorten moesten weg genomen worden om de inheemse de ruimte te geven. Nooit een uitleg gekregen waarom de vrijwilligers geen vergunning meer kregen. Wel zag je toen dat de solitaire bomen ook door de oogstmachines er tussenuit werden gehaald, het loonde blijkbaar de moeite om voor 1 boom met zo'n machine om te komen rijden...

Amerikaanse eik: prachtig zwaar stookhout. Goeie opbrengst, loon naar werken. Ik denk gauw een 2,5m³/boom strak gestapeld. Volwassen bomen van ca. 50 jaar oud. Dus dat is de hergroeitijd.
Prunus: Bomen van 25-35 jaar oud, daarna groeien ze zichzelf kapot. Niet heel veel opbrengst per boom, maar een woekeraar waar er veel van bij elkaar staan: 1m³/boom.
Berk: Ook een woekeraar, bomen van ca. 25-35 jaar oud. Ik denk zo'n 1,5m³ per boom.

Dus een circulaire cyclus baseren op 35 of 40 jaar lijkt mij een realistisch uitgangspunt voor zo'n berekening.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door pelletpower »

Bedankt JantjeV8, ervaringsgegevens.
Het is wat anders als je het op Europese schaal bekijkt:
Dat moet je dus niet doen, door zulke denkwijze zitten we nu in de troep. Niet afschuiven maar zelf oplossen. Liefst op persoonlijk nivo, desnoods nationaal, maar daar houdt het wat mij betreft echt op. We gebruiken gewoon teveel, zoveel heeft je berekening aangetoond. Dat gaan we niet goedpraten door afschuiven.
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

Hallo pelletpower, misschien was dat laatste niet zo duidelijk. Wat ik wilde zeggen:

- op de (hypothetische) vraag of het überhaupt kan als heel Nederland zo zou stoken is het antwoord tot nu toe: "nee", dat is vrijwel uitgesloten (met name omdat het zo dichtbevolkt is).
- maar - op de (hypothetische) vraag of het überhaupt kan als heel Europa zo zou stoken is het antwoord tot nu toe: "ja"; theoretisch zou dat kunnen.
JantjeV8 schreef:
Dus een circulaire cyclus baseren op 35 of 40 jaar lijkt mij een realistisch uitgangspunt voor zo'n berekening.
Veel langer dus dan de 20 jaar waar ik het over had... Er wordt de laatste jaren gelukkig veel nieuw bos aangeplant, ik hoop dat die trend doorzet. Maar het profijt is dus pas voor de volgende generaties.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door Slooij »

nouja ik heb vandaag weer gewerkt zoals normaal😀 ik heb vandaag 5 pellets weg gegooid in de hout container.
ik dacht nog deze had ik beter savond dus vanavond in de kachel kunnen gooien 😄 doet iemand dit ook of is de realiteit anders
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door pelletpower »

Zeker. Ik denk dat 30% van ons stookhout pallets zijn. De rest nu nog conifeer. Volgend jaar wilg. Het schijnt dat wilg/els na een jaar of vijf te oogsten is. In de winter omgooien, winter erop stoken. Scheelt een factor 4 met andere houtsoorten. Dat maakt de lagere soortelijke massa meer dan goed. En het is oogsten ipv rooien.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door remco d »

Mijn elzen zijn na 5 jaar 4 meter hoog en minder dan polsdik, wel twee gortdroge jaren gehad.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door jwardenier »

opa Boven ,vantasties resultaat 2 m3 hout verbruik ,in mijn beste jaar ,veel zon ,ben ik tot 5 m3 gekomen ,zit nu al weer op 8 m3 verbruik .
Ik ben erg benieuwd naar uw situatie ,vloer opp ,isolatie .mischien een foto van uw kachel .
uw verbruik zou mij ook passen ,heb eigen houtaanplant en zou met uw verbruik zelfredzaam kunnen worden .
Plaats reactie