Verwarming van tuinhuis

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

Enkele winters geleden heb ik onze airco eens getest bij een buitentemperatuur van -12°C: de airco produceerde ruim voldoende warmte en ik heb geen ijs gezien op de buitenunit. Het stroomverbruik zal dan wel een stuk hoger zijn maar nooit hoger dan de opgenomen vermogen van 650-700 Watt.

Voor een tiny house die het hele jaar door gebruikt wordt kan de airco tekort schieten als de buitentemperatuur langdurig onder de -15°C komt maar dit is eenvoudig te ondervangen met een simpel elektrisch kacheltje (onder voorwaarde van goede isolatie/kierdichting en een stroomaansluiting met voldoende amperage). Voor het tuinhuisje zal het gebruik in de winter beperkt zijn tot overdag wanneer de buitentemperatuur relatief hoog is. Ik verwacht daar dan ook weinig problemen met de airco.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door LeaD »

UIt de test Ingir blijkt enkel dat de ontdooifunctie voortreffelijk werkt ( of de lucht is al extreem droog door de vriestemperatuur ), verder had u over deze periode a.d.h.v. de kWh meter kunnen bepalen wat uw verbruik effectief is, wat op het etiketje staat van het toestel zegt eigenlijk niets .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

De winter komt er aan, hopelijk weer wat vorstperiodes om te testen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Gargouille »

LeaD schreef: 04 nov 2020, 18:26 a.d.h.v. de kWh meter kunnen bepalen wat uw verbruik effectief is, wat op het etiketje staat van het toestel zegt eigenlijk niets .
En dan nog heb je het probleem dat je niet weet hoeveel er naar de ontdooicyclus gegaan is. Bovendien is ook de warmteopbrengst een variabele die daalt met dalende brontemperatuur. Dus over rendement(COP) valt niks te zeggen met deze meting. Dat zal in een gestandaardiseerde situatie moeten gebeuren waar ook de warmte-output gemeten kan worden over de hele cyclus.(en dus ook het warmteverlies van de ruimte bekend moet zijn tijdens de cycus)
Ingir schreef:Ook hier komt de L/L-warmtepomp als beste uit de bus
Om als beste uit de bus te komen zal de L/L-warmtepomp trouwens in dit kort en koud verwarmingsseizoen (van een goedgeïsoleerde tinyhome of PH) wel beter moeten doen dan COP1. Het zal een eind boven COP3 moeten zitten om beter te doen dan een kleine gascondensatieketel, die dit rendement onder alle omstandigheden haalt. Ik vermoed dus ook onmogelijk voor alle buitentemperaturen onder 5 à 7 °C. Dus wellicht juist niet in het stookseizoen van dergelijke woningen.
G
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door LeaD »

Ingir beschikt alvast over een thermometer . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door haddock »

remco d schreef: 02 nov 2020, 10:38
Ingir schreef: 27 okt 2020, 19:25 Mag ik een gokje doen:
- veel plaatsbeslag
kamer is groot genoeg
- te groot vermogen
nee hoor het is bijverwarming dus het vermogen is net te klein zodat ik altijd voluit kan stoken
- vermogen moeilijk te regelen
zie de twee punten hierboven
- hoge manteltemperatuur (gevaar voor kinderen)
ja dit is zeker een punt maar dit wist ik voorop
- te zwaar
heb m alleen geplaatst volgens mij net geen 100 kilo. Een als hij staat heb je daar geen last meer van
- niet op afstand te bedienen
als ik op afstand ben hoeft het huis ook niet warm
- gedoe met schoonmaken asla en aanvoeren hout
zit geen asla in, ja het is af en toe met stoffer en blik wat vegen
- hoge aanschafkosten
ja hij is niet goedkoop
- stankoverlast/fijnstof
ja dit is wel een puntje maar ligt waarschijnlijk aan wat en hoe ik stook
:fff
Je moet het wel in verhouding zien met mijn situatie:
Hout in overvloed maar wel veel conifeer.
Gerenoveerd huis met vloerverwarming en kruipruimte dus niet makkelijk om achteraf een fundering voor massakachel te maken.

Ik zocht een kachel met aardig vermogen die ik aan kon sluiten op de bestaande kleine schoorsteen maar toch wat vermogen had.

Met nadelen bedoel ik vooral dat je op één kuub hout 4x vaker met de bijl moet slaan omdat hij echt lekker pas brand op het klein hout. En dat valt met snoeihout rond het huis tegen veel krom en noesten.

Je hoort hem echt brullen en daardoor moet de tv soms harder haha dat is ook een klein nadeel

Ik heb het idee dat hij zo efficiënt werkt in combinatie met een lang, niet geïsoleerd rookkanaal, dat de rook buiten zover afgekoeld is dat deze niet echt meer opstijgt. Gevolg dat de rook dicht rondom het huis soms goed te ruiken is. Vooral in de opstartfase.

Mvg Remco

Hoi,
Ik weet niet hoe lang je pijp is maar zou het rook en stank schelen als je wel een geisoleerde pijp zou gebruiken?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door remco d »

8 m+ recht omhoog. Als ik dat wil isoleren kost me dat meer dan de kachel omdat het hele kanaal dan geruimd moet worden. Maar het zal vast schelen. Ik zie het anders, de schoorsteen, één brok steen en beton warmt die de kachel langzaam op en haalt zo het laatste beetje rendement eruit
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door haddock »

Dat is wel een aardige lengte ja, hoeveel vermogen/type is jou Gamera?
Ik wil een ruimte verwarmen van ongeveer 85m3, deels geïsoleerd.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door remco d »

Het is de grootste van de 2. 85m3? Lijkt me met de kleinste ook wel te doen. Bel hem anders eens, hij doet veel zaken met Tiny houses, lijkt me vergelijkbaar. Blijft dat ik het raar vind om een kachel in een volkstuin te maken. Je gaat daar toch heen om te tuinieren en kunt toch thuis weer opwarmen? Of is het zo'n volkstuin waarbij iedereen een heel terras plus hokjes hutjes en tuinhuizen bouwt? Zo'n ghetto?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door dormos »

Zo'n ghetto?
Wat een raar waardeoordeel. Veel mensen die een volkstuin met een terras en bloemen hebben in plaats van een groentetuin wonen in een grote stad drie hoog achter of in een flat.
Daar waar jij wellicht in je tuin kunt zitten hebben zij soms niet eens een balkon.
Wie ben jij dan om dat te veroordelen?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Adriaan Kragten »

In mijn openbare rapport KD 713 wordt in hoofdstuk 5 een berekening gegeven van het warmteverlies van een zeer goed geïsoleerd vrijstaand huis bij een buitentemperatuur van 0 graden. Ik kom dan op een energieverlies van ongeveer 1600 W. Als een warmtepomp gebruikt wordt die een COP van 4 haalt, dan heb je dus ongeveer 400 W elektrisch nodig. Een tuinhuis is aanmerkelijk kleiner dan het huis waar ik vanuit gegaan ben en bij dezelfde isolatie zou dus veel minder nodig zijn bij 0 graden buitentemperatuur. Bij een slechtere isolatie en een lagere buitentemperatuur heb je weer meer nodig maar als je maximaal 800 W mag afnemen, dan zou je daarmee het huis met een warmtepomp toch voldoende warm moeten kunnen maken. Je moet de berekeningen een keer over doen met de waarden die je voor het tuinhuis kunt realiseren en om te zien waar je op uit komt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 02 nov 2020, 01:18 Topicstarter gaf trouwens aan dat de stroomaansluiting max 900W is. Bestaan er wel warmtepompen van minder dan 900 W?
LG airco dual inverter 3,5 kW koelvermogen, 2,3 kW verwarmingsvermogen bij -7°C buitentemperatuur met COPd 2,76 geeft een opgenomen vermogen van 833 W.

Het antwoord is dus: ja! En je kunt ook nog kiezen voor een model met kleiner vermogen (2,5 kW koelvermogen). Wij hebben die 16 jaar lang gebruikt op onze slaapkamer met als hoogste stroomverbruik ca. 650 W.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Woz »

Hier bijna een volledige winter achter de rug met enkel verwarming met een 5kW l/l warmtepomp.
Ingeschakeld op 1 oktober en ik zal die terug afleggen op 31 maart. 24/24 op 19gr ingesteld. Woning ongeveer 250m³.
Ik denk dat we op iets van een 900kWh zullen uitkomen.
Vorige jaren verwarmen op gas kwamen we uit op ongeveer 300 á 350m³ gas voor verwarmen.

Meestal schommelt het elektrisch opgenomen vermogen tussen de 250 á 300W. Soms uitschieters tot 700W in koude vriesperiodes.
Grootste verbruik op 1 dag was 17kWh.

oktober ’22: 27kWh
November ’22: 141kWh
December ’22: 271kWh
Januari ’23: 225kWh
Februari ’23 tot vandaag: 128kWh
Plaats reactie