Verwarming van tuinhuis

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

LJUbach
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2020, 11:25

Verwarming van tuinhuis

Bericht door LJUbach »

Goedendag forumleden,

Momenteel ben ik bezig met het ontwerp van een tuinhuisje op een volkstuincomplex, voor eigen gebruik. We willen het tuinhuis graag op een duurzame manier verwarmen. In het ontwerp willen we een haard verwerken, die een centrale positie in het huis krijgt, niet alleen voor verwarming maar ook als spil in het ontwerp.
Inmiddels hebben ik en mijn vriend van alles gelezen over duurzame haarden; finovens, tigchelkachels, massakachels etc. Echter lijken deze oplossingen wat heftig voor ons kleine huisje: het is slechts 25m2 (BVO, dus intern zo'n 21m2) en we mogen er alleen slapen tussen maart/april-oktober. In de winter zullen we er zeker ook wel zijn, maar we kunnen er dan niet slapen en zij er dan ook korter. We gaan de buitenwanden en het dak isoleren. Ook is er een rioolaansluiting en elektriciteit (900W)
Het huisje wordt gefundeerd op alleen een betonplaat (die er deels al ligt), in vrij drassig gebied. Het huis gaan we bouwen in hout-skelet-bouw, dus redelijk licht. Een massakachel o.i.d. zou veel wegen, en ik ben niet zeker of de betonplaat dat aan kan.

Hebben jullie tips hoe we het huis het beste kunnen verwarmen? Belangrijk is dat we twee kleine kinderen hebben, dus zou ik graag iets willen dat niet te warm wordt aan de buitenzijde (op een raampje/luikje o.i.d. na). Een knuffelmuur/haard lijkt me wel heel fijn.

Hieronder even een overzichtje van onze wensen:
- een duurzame manier van verwarmen
- niet te warm aan de buitenzijde
- niet te zwaar ivm betonplaat
- langzaam warmte afgeven

Misschien ben ik op zoek naar iets dat niet bestaat, ik hoor graag wat jullie denken.

We willen het huisje bouwen van hergebruikte bouwmaterialen, misschien isoleren met stro (dat onderzoeken we nog), de wc spoelen met grijs water, er komt een regenton. Verschillende manieren om het huisje duurzamer te maken dus. Mochten jullie nog andere tips hebben dan hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door benthuis »

Klinkt als een mooie plek!

Wat bij me op komt is een compacte massakachel. Iig iets met weinig staal, in zo'n kleine ruimte ga je kapot met een stalen kachel. Kacheltje uit-koud, kacheltje aan, ramen open.

Iets waarin je klein sprokkelhout kunt stoken, eventueel een potje op kunt koken en een ketel warm water kunt maken? Klein stukje warmtebank er aan...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

Op basis van het gebruik (beperkt tot overdag in de winter en dag/nacht in zomer), de licht bouwwijze, de geringe afmetingen zou ik kiezen voor een kleine L/L-warmptepomp (inverter split-unit 2,5 kW) waarmee zowel verwarmd als gekoeld kan worden. Aanschafkosten ca. € 700. Montage hoog aan de wand zodat er geen plaatsverlies is.

Door de HSB-bouwmethode en de geringe omvang heeft het huisje weinig massa, kan het snel opgewarmd worden en eenmaal op temperatuur zorgt de thermostaat dat de gewenste temperatuur in stand gehouden worden. De verwarming kan ingezet worden voor het vorstvrij houden van het huisje zonder dat aanwezigheid noodzakelijk is. En in de zomer kan de ruimte eventueel gekoeld worden.

Als er grote behoefte is aan stralingswarmte zou ik de luchtverwarming eventueel aanvullen met een stralingspaneel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door dormos »

http://rocketstove.store/onze-modellen/

Zie model Tiny, speciaal ontwikkeld voor Tiny Homes. Hekje eromheen voor de kinderen.
Brandt prima op klein (snoei)hout, en brengt de ruimte snel op temperatuur.

Geen belangen in dit bedrijf, maar als mijn Tiny House er ooit nog eens van komt dan wordt het zoiets.
Je kun er zelfs een warmtemuur of wand aan koppelen, dan heb je snelle convectiewarmte en daarna stralingswarmte.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door remco d »

dormos schreef: 26 okt 2020, 09:21 http://rocketstove.store/onze-modellen/

Zie model Tiny, speciaal ontwikkeld voor Tiny Homes. Hekje eromheen voor de kinderen.
Brandt prima op klein (snoei)hout, en brengt de ruimte snel op temperatuur.

Geen belangen in dit bedrijf, maar als mijn Tiny House er ooit nog eens van komt dan wordt het zoiets.
Je kun er zelfs een warmtemuur of wand aan koppelen, dan heb je snelle convectiewarmte en daarna stralingswarmte.
Ik heb er een, de grootste. Heeft voor en nadelen maar ben er blij mee!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 27 okt 2020, 10:31 Ik heb er een, de grootste. Heeft voor en nadelen maar ben er blij mee!
Vertel, vertel!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

Mag ik een gokje doen:
- veel plaatsbeslag
- te groot vermogen
- vermogen moeilijk te regelen
- hoge manteltemperatuur (gevaar voor kinderen)
- te zwaar
- niet op afstand te bedienen
- gedoe met schoonmaken asla en aanvoeren hout
- hoge aanschafkosten
- stankoverlast/fijnstof
:fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Gargouille »

Woon je zover van je tuin dat je er moet kamperen ?
G
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door dormos »

- veel plaatsbeslag: 40*50 cm? valt wel mee toch?
- te groot vermogen: 2-3 kW valt best mee, gewoon wat minder hout er in
- vermogen moeilijk te regelen: zie hierboven
- hoge manteltemperatuur (gevaar voor kinderen): daarom hekje er omheen, en aansluiten op een warmtebank.
- te zwaar: 50kg te zwaar? Nee een warmtepomp is lkeker licht!
- niet op afstand te bedienen: ook niet nodig
- gedoe met schoonmaken asla en aanvoeren hout: as kan in de tuin, en kachel brand prima op snoeihout uit de tuin.
- hoge aanschafkosten: wat is duur? schat in minder dan 1000 euro. Daar heb je geen warmtepomp voor.
- stankoverlast/fijnstof: stank is subjectief, en een electriciteitscentrale produceert ook fijnstof.

Topicstarter gaf trouwens aan dat de stroomaansluiting max 900W is. Bestaan er wel warmtepompen van minder dan 900 W?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door remco d »

Ingir schreef: 27 okt 2020, 19:25 Mag ik een gokje doen:
- veel plaatsbeslag
kamer is groot genoeg
- te groot vermogen
nee hoor het is bijverwarming dus het vermogen is net te klein zodat ik altijd voluit kan stoken
- vermogen moeilijk te regelen
zie de twee punten hierboven
- hoge manteltemperatuur (gevaar voor kinderen)
ja dit is zeker een punt maar dit wist ik voorop
- te zwaar
heb m alleen geplaatst volgens mij net geen 100 kilo. Een als hij staat heb je daar geen last meer van
- niet op afstand te bedienen
als ik op afstand ben hoeft het huis ook niet warm
- gedoe met schoonmaken asla en aanvoeren hout
zit geen asla in, ja het is af en toe met stoffer en blik wat vegen
- hoge aanschafkosten
ja hij is niet goedkoop
- stankoverlast/fijnstof
ja dit is wel een puntje maar ligt waarschijnlijk aan wat en hoe ik stook
:fff
Je moet het wel in verhouding zien met mijn situatie:
Hout in overvloed maar wel veel conifeer.
Gerenoveerd huis met vloerverwarming en kruipruimte dus niet makkelijk om achteraf een fundering voor massakachel te maken.

Ik zocht een kachel met aardig vermogen die ik aan kon sluiten op de bestaande kleine schoorsteen maar toch wat vermogen had.

Met nadelen bedoel ik vooral dat je op één kuub hout 4x vaker met de bijl moet slaan omdat hij echt lekker pas brand op het klein hout. En dat valt met snoeihout rond het huis tegen veel krom en noesten.

Je hoort hem echt brullen en daardoor moet de tv soms harder haha dat is ook een klein nadeel

Ik heb het idee dat hij zo efficiënt werkt in combinatie met een lang, niet geïsoleerd rookkanaal, dat de rook buiten zover afgekoeld is dat deze niet echt meer opstijgt. Gevolg dat de rook dicht rondom het huis soms goed te ruiken is. Vooral in de opstartfase.

Mvg Remco
Laatst gewijzigd door remco d op 02 nov 2020, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door remco d »

Dubbel, forum heeft aan dat ik niet kan verwijderen
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

Het opgenomen vermogen voor verwarmen met een 2,5 kW lucht/lucht-warmtepomp (=airco) is ca. 660 Watt:
https://www.groenehoedduurzaam.nl/split ... -copy.html
Het gaat hierbij om een split-unit waarbij de binnenunit hoog aan de wand geplaatst kan worden zodat de volledige ruimte beschikbaar blijft voor bewoning, niet alleen qua vloeroppervlak maar ook wandoppervlak.

Het plaatsbeslag van de houtkachel is veel groter dan de fysieke afmetingen van de houtkachel. Allereerst staat deze nooit direct tegen een muur maar minstens 20cm er van af. Verder moet er ruimte opgeofferd worden voor een kinderveilig hekje om te voorkomen dat ze zich branden aan de kachel. Verder wordt er vaak binnen hout opgeslagen dat ook de nodige ruimte in beslag neemt. Alles bij elkaar zit je zo op 2m² die je kwijtraakt aan een kachel die voornamelijk tijdens de wintermaanden een paar uur per dag gebruikt gaat worden. Op een beschikbare binnenruimte van 21m² is dat een serieuze aanslag op de bruikbare ruimte (ca. 10%). Stel dat het tuinhuisje € 10.000 kost dan ben je dus al € 1.000 kwijt voor het maken van ruimte voor de houtkachel.

De kosten van de warmtepomp begint bij zo'n € 650-750, ik zou echter liever een betere L/L-wp nemen bijvoorbeeld deze:
https://www.aircoshop.nl/mitsubishi-hea ... -wandairco
Hierbij zijn de kosten inclusief STEK-montage € 1.500 (niet deze winkel nemen maar offertes aanvragen). Deze airco is zuiniger in gebruik (590 Watt voor verwarming) en van een beter merk. Thuis heb ik bijvoorbeeld een LG 2,5 kW die inmiddels al 14 jaar probleemloos draait dankzij een deskundige plaatsing. Geen onderhoudskosten.

Het vermogen voor verwarmen/koelen hoef je niet te regelen, je stelt gewoon de gewenste temperatuur in en de airco regelt dan zelf het vermogen van 0,9 -3,2 kW. Het gewicht van de binnenunit is ca. 13 kg en kan gemakkelijk op een HSB-wand gemonteerd worden, zelfs aan een gipskartonplaat. De buitenunit is zwaarder maar kan eenvoudig op het maaiveld gezet worden op een paar tegels.

Wat de topicstarter liever heeft (houtkachel of warmtepomp) is helemaal aan haar, het gaat er mij om dat ze een alternatief heeft voor de houtkachel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door remco d »

Ik reageerde niet direct op de situatie van de topic starter maar op de suggestie om een kachel te nemen die ik ook heb. Ik zou zo een kachel zeker niet in een tuinhuis zetten.

Verder ga ik geen voorstellen doen betreffende het verwarmen van een tuinhuis op een volkstuincomplex. Mijn oplossing zou namelijk zijn dergelijke bouwwerken op zo'n complex niet toe te staan.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Ingir »

remco d schreef: 02 nov 2020, 12:56 Verder ga ik geen voorstellen doen betreffende het verwarmen van een tuinhuis op een volkstuincomplex. Mijn oplossing zou namelijk zijn dergelijke bouwwerken op zo'n complex niet toe te staan.
Daar heb je wel gelijk in. Het gaat bij volkstuintjes in eerste instantie om het tuinieren, het bijbehorende huisje zou eigenlijk een schuurtje moeten zijn waar gereedschap in opgeslagen wordt en waar de tuinder kan schuilen als dat nodig is. Het gebruik zoals nu wordt omschreven duidt meer op een kampeerverblijf met het hele gezin inclusief kleine kinderen. Een volkstuincomplex lijkt mij niet echt een geschikt speelterrein voor (kleine) kinderen.

Maar afgezien daarvan is het wel een interessante vraag hoe een kleine woning (tiny house) te verwarmen. Je kunt ook denken aan nog kleinere verblijven zoals een camper... Het punt is dat de verwarmingsbehoefte voor een beperkte hoeveelheid kubieke meters zeer gering is en bij goede isolatie eerder sprake is van koelingsbehoefte van verwarmingsbehoefte... zeker wanneer het verblijf voorzien wordt van degelijke isolatie en kierdichting.

Houtkachels hebben als nadeel dat ze relatief veel ruimte in beslag nemen en dat het vermogen doorgaans te hoog is waardoor de lage warmtevraag al snel wordt overboden door de houthachel.

Hetzelfde vraagstuk doet zich ook voor in passiefwoningen die zodanig energiezuinig zijn (primaire energieverbruik < 15 kWh/m² per jaar) dat een gebruikelijk verwarmingssysteem (CV) kan komen te vervallen. De vraag is hoe dan wel? Ook hier komt de L/L-warmtepomp als beste uit de bus omdat met een relatief kleine warmtepomp (2,5-3,5 kW) de hele woning verwarmd en gekoeld kan worden. Die koelingsbehoefte in een zeer goed geïsoleerde woning is evident vanwege de hoge interne warmtelast door het gebruik van elektrische apparaten die doorgaans veel restwarmte produceren. De houtkachel heeft daar weinig te bieden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarming van tuinhuis

Bericht door Gargouille »

Vergeet dan niet dat bij die zeer goed geïsoleerde woningen er ook enkel een warmtevraag is als het buiten bijzonder koud is en juist op die momenten je 'bron' (L) totaal geen warmte bezit. De werkelijke COP voor verwarming is dan op die momenten ook bedroevend laag.
Hoe beter de isolatiegraad, des te slechter de case voor de L/L warmtepomp. De SCOP is gebaseerd op een voorgeschreven warmteprofiel, vastgelegd in de EN14825- norm. Een zeer goed geïoleerde tiny home knipt de rendabele weken/dagen nog van dat vastgelegd warmteprofiel af in werkelijkheid.

Ook met hout zal het niet gemakkelijk worden om iets super efficiënt te fabriceren in een tiny home. Inderdaad ook al snel teveel warmte en teveel plaats inname.
Misschien moet je dan gaan kijken naar gecombineerde functies als een kookfornuis/verwarming/SWW/zonnecollector.

G
Plaats reactie