Post Corona tijdperk

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Ingir »

Het Corona-virus gaat niet verdwijnen, we zullen moeten accepteren dat er wekelijks mensen komen te overlijden aan het virus zoals dat ook met anderen virussen en ziektes gebeurt. Nu is het aantal Corona-doden met 70-80 per dag nog hoog maar uiteindelijk zal dat stabiliseren op een aantal dat wegvalt in de overige sterftecijfers. Vóór Corona was dat zo'n 3000 per maand ofwel 100 per dag, bij zeg 10 Corona-sterfgevallen per dag zal het een gewone overlijdensoorzaak worden zoals alle andere.

Uiteraard is het mogelijk dat versoepeling van de maatregelen tot een opleving van het virus gaat leiden, daarom ligt het meer in de lijn der verwachting dat de maatregelen niet ineens worden afgeschaft maar stapsgewijs... een intelligente exit-strategie zoals ook voor een intelligente lock down gekozen is. Een eerste stap zou kunnen zijn dat kinderen/leerlingen weer naar school gaan, al dan niet verspreid over de week, dit zou de druk op ouders verlichten die daardoor weer gemakkelijker kunnen gaan werken.

Dat het aantal ziekenhuis/IC-opnames nu teruglopen kan niet zonder meer worden toegeschreven aan de gekozen maatregelen. Over de wereld zie je zeer verschillende maatregelen (geen coördinatie/afstemming) maar er is ook niet een eenduidige methode zichtbaar die de beste resultaten geeft, in landen met vrijwel gelijke maatregelen zie je zeer uitlopende resultaten. Blijkbaar zijn er andere factoren die van invloed zijn op besmettingen, ziektebeeld en sterftecijfers. Anders gezegd: we doen maar wat in de hoop dat het werkt. Dezelfde redenering gaat net zo goed op voor een exit-strategie waarbij we feitelijk gokken op versoepeling van maatregelen die waarschijnlijk de minste kans op terugval geven. Na enkele weken weten we welke effecten er zijn en kunnen daar de strategie op aanpassen.

De druk op de zorg zal nog wel even voortduren, zelfs als er geen Corona-opnames meer zijn is er een stuwmeer aan zorgvragen die nu in de wacht staan. Mensen met een ernstige aandoening lopen groter risico op overlijden als de geplande operatie te lang wordt uitgesteld, denk aan orgaantransplantaties, kanker/tumoren, hart- en vaatziekten... Op enig moment zullen artsen de afweging moeten maken om kansloze Corona-patiënten niet te behandelen en kansrijke behandelingen voorrang te geven. Die discussie is al volop bezig, ga je bijvoorbeeld een zwaar lichamelijk/geestelijk gehandicapte Corona-patiënt behandelen voor wie de kwaliteit van het leven al minimaal is? Of een hoogbejaarde Corona-patiënt die weinig vooruitzicht heeft op herstel door onderliggende gebreken/ziektes?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door pelletpower »

Ik ben blij dat ik wat platen aan elkaar sta te bouten, dan hoef ik daar niet over na te denken!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door JantjeV8 »

Het begrip "dat het wel mee valt" wordt door de gemeenschap gemeten door naar d'r eigen kleine omgevinkje te kijken. Heel kortzichtig en erg egoistisch.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door pelletpower »

Ja, proef ik hier ook. Ik stoor me daaraan eigenlijk en ik ben blij dat er op tijd ingegrepen is zodat we van een hoop ellende gespaard blijven. Erg onwerkelijk, die beelden uit Italie. En inderdaad Jan, te ver weg van de eigen wereld. En sommigen blijven volhouden, niets aan de hand. Verder vindt ik het fantastisch zo, de kinderen heel de dag om me heen, geen tress van op tijd op school komen. Rotklussen buiten de deur doe ik niet ivm corrona, makkelijk toch? Beetje aanpassen en niets aan de hand. Tenzij je in de zorg, horeca of iets dergelijks werkt. Dan sta je er met de neus bovenop. Vriend van me gaat faillissement aanvragen voor zijn restaurant. Hij is er nuchter onder, dus ik ook. Als je in de horeca zit , dan zul je nu echt ondernemerschap moeten tonen wil je blijven bestaan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door JantjeV8 »

Hoe ieder z'n bedrijf voert, of kan voeren, kun je iets van vinden maar is ook vaak onvermijdelijk en een paar jaar geleden, in de vorige crisis, zelfs door de overheid gepromoot. "Kom zaterdag naar de KvK, de startersdag en wordt ondernemer". Dikke financieringen, of bedrijfjes die volledig op financiering bestaan, die zitten met geknepen billen. Punt is, failliet of niet, de restschulden. Komen ze daar nog ooit van af? Het zal nog best wat gevolg schade met zich mee gaan brengen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door pelletpower »

Zeker, de restschade gaan we zeker wat van merken. Die maat van me is t beu en gaat eindelijk rentenieren. Had ie 10 jr geleden moeten doen. Geen financiering is wat je overeind houdt. Dat hebben we vorige crisis gezien. Bij bedrijven waar de bank wat te zeggen hadden, is de stekker eruit gegaan. Zit je nu in de horeca of iets dergelijks dan vraagt dan inventiviteit om nog wat binnen te harken. Niet fijn als je in zo’n situatie zit.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door pelletpower »

Negatieve olieprijs?! Wtf? Daar gaat nog wat op ons afkomen. Schaliegas en teerzanden gaan failliet. Is dat een drama? Denk t niet. Gaan we dat voelen? Denk t wel, tenzij je hypotheek/schuldenvrij bent en uit je moestuintje eet. Maar ja, wie kan dat vandaag de dag afvinken?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 22 apr 2020, 08:49 Die maat van me is t beu en gaat eindelijk rentenieren. Had ie 10 jr geleden moeten doen.
Horeca ondernemer die na lang hard werken/sparen zn zaak failliet laat verklaren... Geen probleem mee.
Wel met bedrijven die hun woekerwinsten naar het buitenland sluizen en nu het handje op willen houden.
Ik zag dat de Denen hier ook een stokje voor steken... Geen steun voor bedrijven die komend jaar dividend uitkeren of belastingtechnisch in het buitenland vertoeven.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Pigion »

Ik mis bij de starters-posting en alle volgende reacties de factor overbevolking. Veel van onze huidige problemen, zoewel corrona besmettingsgevaar, uitstoot CO2, depositie van stikstofverbindingen, files op de snelweg als in A'dam etc. etc. zijn direct terug te voeren op overbevolking zowel in Nederland als in Afrika. Al spelen in Afrika ook andere factoren als verkeerde besteding van overheidsgeld, Waarom wordt dat hier niet genoemd? Zijn we bang Man en Paard te noemen. Is hier niemand lid of support de club van 10.000.000 (inwobers). Zijn we allemaal lid van de zwarte kousen kerk of staan onder dwang nam meneer Pastoor als er niet frequent de ooievaar langs komt. Voor mij heeft Monica Keizer geheel gediskwalificeerd door een gezin met 5 kinderen te stichten.
Wanneer gaan we de eindelijk eens al die gelukzoekers met lul-smoezen de deur wijzen. En ik kan er met recht over praten, ik heb bijna 3 jaar in de Delta van Nigeria gewoond en gewerkt en voor zover het veilig was ook buiten de veilige compound van mijn werkgever gekeken van gesoroken met de bewoners, van gevaarlijke Lagos tot Benin, PortHarcourten Warri. Gereisd per auto met een betrouwbare chauffeur en vrouwelijke tolk door het onveilige Ogoniland naar de oude rubber- en slavenhandelstad Callabar. In Calabar naast een opvang-resort voor uit gevangenschap bevrijde apen ook het slavenmuseum bezocht, gevestigd in het prachtige oude Gouverneurshuis, uitkijkende vanaf een heuvel op het estuarium van de rivier waar de "handel" plaatsvond tussen plaatselijke commissionairs en Nederlandse/Portugese/Engelse... commissionairs. De laatsten waren gehuisvest op drijvende huizen en in afwachting tot een schip zich meldde voor de handel. In eerste instantie werden "minder populaire" figuren of concurenten voor het stamhoofd op deze wijze afgevoerd. Later werde potentiële slaven geroofd bij vijandige stammen. Dit is allemaal pijnlijk nauwkeurig bijgehouden in de boeken, Ik heb daar ter plaatse over gesproken met Nigeriaanse bezoekers. Niemand die daar aanstoot aan heeft gegeven. Wel woorden als hadden we dat nog maar, dan kunnen wij de corrupte bovenlaag van ons op gepaste wijze afvoeren.
Pigion
Pigion
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Gargouille »

Pigion schreef: 05 jul 2020, 19:41 de factor overbevolking: Zijn we bang Man en Paard te noemen.
Geen probleem mee.
Ik denk als we een ranking maken van het "aandeel in" de vernoemde lijst van problemen dat de Westerse Boomers afgetekend aan de leiding staan.
Met name de subgroep daaruit die hun heel leven heel de planeet hebben afgereisd en de boel tig keren hebben volgebouwd en herbouwd. En die daar trouwens als een hyperkineet mee blijven doorgaan tot ze er bij neervallen.
Met die groep te liquideren zal de snelste en grootste winst gehaald worden. Dat is het laaghangend fruit.
Daar hebben we bij de eerste Corona-golf ook een beetje kansen laten liggen.

G
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Pigion »

Die kansen komen wel. Ik wordt de volgende maand 76, dus..........
Of ik tot de categorie Boomers moet worden gerekend, laat ik aan anderen over. Ik heb nog nimmer een vakantievlucht gemaakt naar de zonnige bestemmingen. Wel heb ik de gelegenheid ten baat genomen in het buitenland ruim om mij heen te kijken en dus reisjes heb gemaakt naar Colombia, Peru, Ecuador, Guatemala, Panama en Mexico. Behoudens de vlucht er heen met een lokale carrier in de catle class, alleen gereisd per bus en collectieve taxi incl. kippen en vlooien :( . Op mijn uitreis van Curaçao een bekend pretpark bezocht aan de Oostkust van de V.S. en ook, hoe zonde, een camper gehuurd en Yellowstone park "gedaan ".
Vanuit Saudi Arabië weinig mogelijkheden dus ondernomen behalve een tussenlanding in Zwitserland voor 2 weken sneeuwvakantie.
Daar hadden we het ook wel aan toe. Ook een rondreis gemaakt in dezelfde setting in Turkije met een lokaal gemaakt Fiat-product en genoten van 14 dagen uitwaaien met een zeiljacht aan de kust, toen nog zonder de dictator Erdogan.
Pigion
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Gargouille »

Hoop doet leven.

En zeg, afgaande op de recentste posten: wat heb jij toch een interessant leven.

Ik mis alleen nog een update over je wagenpark ?
En het merk van je onderbroeken vond ik ook niet terug ?
Maar voor de rest denk ik dat we wel een erg compleet beeld hebben van veruit het interessantste lid hier op het forum.

Een bron van inspiratie.
Waarvoor dank.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Ingir »

Anderhalve maand verder is in ieder geval duidelijk dat het virus niet zo dodelijk is als eerder verondersteld. Het zijn vooral hoogbejaarden en ernstig zieken die met het virus overlijden zoals dat een vrij normale gang van zaken is aan het levenseinde. Ook in de rest van de wereld is er nauwelijks sprake van een pandemie waarbij grote percentages van de bevolking komen te overlijden. De VS hebben met 110.000 corona-doden de meeste slachtoffers maar op een bevolking van 330 miljoen mensen (0,033%) kunnen we zelfs hier niet spreken van een killervirus. Wereldwijd zijn er 400.000 doden op 7,7 miljard mensen ofwel 0,005%... vergelijk bijvoorbeeld met HIV: 32 miljoen doden (0,4%) ofwel 80x dodelijker dan Covid19. Een eeuw geleden viel nog 5% van de wereldbevolking ten prooi aan een gewone griepepidemie ofwel 1000x dodelijker.

Gelukkig zijn er inmiddels enkele effectieve behandelingen beschikbaar voor zowel de eerstelijns- en tweedelijnszorg waarmee het aantal corona-doden met minimaal zo'n 80% gereduceerd kan worden. Zouden deze methoden vanaf het begin beschikbaar zijn dan zouden in Nederland zo'n 4.800 corona-doden van de ruim 6.000 vermeden kunnen worden.

Met deze behandelingen hoeven we geen angst te hebben voor de veelbesproken "tweede golf" die ongetwijfeld zal komen zo rond december 2020. De meeste mensen (jonger dan 60 jr en zonder ernstige ziekten) zijn sowieso nauwelijks vatbaar voor de ziekte en kunnen bij besmetting de ziekte met het eigen afweersysteem aan. De risicogroepen (hoogbejaarden en chronisch zieken) kunnen rekenen op een veel snellere en effectieve behandeling dan het tenenkrommende RIVM-protocol (paracetamol) dat afgelopen voorjaar duizenden mensen onnodig de dood ingejaagd heeft.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Gargouille »

Ik lees dat ook de zogenaamd genezen 'milde' gevallen ernstige langdurige schade oplopen.Misschien zelfs blijvend in een aantal gevallen, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Daarnaast ben je hooguit enkele maanden immuun als je het virus gehad hebt.
Als het virus dus blijft woekeren kan je het ook meermaals krijgen. Met telkens dat risico op ernstige schade en een klein risico op overlijden.

Sommige groepen hebben ronduit slechte vooruitzichten als ze het virus opdoen. Door onderliggende aandoeningen bijvoorbeeld. En lang niet iedereen van die groep heeft de 'keuze' om daar zelf wat aan te doen.

Het staat ook helemaal niet vast dat we binnen afzienbare tijd een werkend vaccin zullen hebben. Is met HIV bijvoorbeeld ook nog steeds niet het geval.

Dus ik begrijp niet goed waarom je een momentopname hier voorstelt als een eindbalans ? Cijfers van 4 maanden Covid19 bijvoorbeeld toch niet te vergelijken met 40 jaar HIV ? Bovendien is HIV al de hele wereld rondgeweest en Covid19 is nog steeds onderweg.

Ik denk dat onze 'angst' positief was globaal gezien, die heeft ervoor gezorgd dat we tijdig de nodige gedragswijzigingen hebben doorgevoerd.
Daardoor hebben we hier (West-Europa) onszelf eventjes uit het brandpunt van de epidemie kunnen trekken. Maar als de volgende golf komt, vrees ik dat er wel eens wat te weinig 'angst' en teveel 'gewenning' zou kunnen zijn. Dan kunnen de gevolgen ernstiger worden. Dat heeft de VS nu aan de hand in verschillende staten.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door LeaD »

Eén ding is zeker, het einde is nog niet in zicht .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie