is van het gas af wel verstandig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

opaBoven schreef: 26 feb 2022, 12:55
StefanG schreef: 28 jan 2022, 22:29 Laag gasverbruik is dankzij ons "tegen de stroom in zwemmen" 14-15j terug.
Was iedereen maar zo verstandig geweest, dan was er nu geen afhankelijkheid van Rusland. 750 m3 per jaar, dat is een zeer te respekteren resultaat.

Overigens vind ik het warmtecomfort in Nederlandse huizen abnormaal hoog. Kamers verwarmen die nauwelijks gebruikt worden. De thermostaat maar net een heel klein beetje terugzetten als je naar je werk gaat, of gaat slapen. In je T-shirt rondlopen terwijl het buiten vriest.

Halveren van het gasverbruik zou volgens mij prima kunnen, en met ingang van morgen al!
Maar hoe doet die plant in Rotterdam dat? Volgens een poster op het forum 24.000 m3 per etmaal.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

Wat ik proef is dat men het oude- comfortabele leventje met nieuwe technieken wil handhaven. Daar kan ik vraagtekens bij stellen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Krelis schreef: 26 feb 2022, 13:31
pelletpower schreef: 28 jan 2022, 22:59 Regeren is vooruit zien.

Ik denk dat je met 300 liter aardig in de buurt zit. Kleiner zou ik niet doen.

Als je retourtemp laag genoeg is, kun je een CO2 wp overwegen. Geen schadelijk koelmiddel.
En de gemeente staat dat toe. Gasfles alhier 50kg. Benzine? Een jerrycan -voor de maaimachine.
Gemeente? Verklaar je nader.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

Brandgevaarlijke stoffen opslaan is aan vergunning onderhevig.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Brandgevaarlijk? Wat is er brandgevaarlijk?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

StefanG schreef: 25 feb 2022, 20:05 Gezien de oorlogsomstandigheden misschien toch niet te lang op gas stoken? En wat minder afhankelijk worden van landen zoals Rusland?
Misschien mijn plannen voor een warmtepomp toch wat naar voren schuiven? Gewoon een principe kwestie?
Op zich een nobele gedachte. Maar denk er aan dat ook de elektriciteit met een aanzienlijk door gas wordt opgewekt. Dus of je er per saldo mee opschiet waag ik te betwijfelen. Onafhankelijkheid, daar zit meer oplossing in denk ik.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door TLS »

ik ben al aan het kantelpunt aan gekomen. 3/4 van m'n energiebehoefte voor wonen en rijden komt tegenwoordig van m'n eigen zonnepanelen. Aardig koud buiten, geen enkel probleem voor WP+PV+batterij.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Kijk, dat is mooi. Wij blijven steken op zo'n 50%. Dat is ongeveer wat we salderen en dan houden we 1000/2000 kWh over.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door dormos »

Op zich een nobele gedachte. Maar denk er aan dat ook de elektriciteit met een aanzienlijk door gas wordt opgewekt. Dus of je er per saldo mee opschiet waag ik te betwijfelen. Onafhankelijkheid, daar zit meer oplossing in denk ik.
Nog wel ja,maar het mooie met electriciteit is dat je het zonder fossiele energie kunt opwekken, bij gas wordt dat een stuk lastiger.
We moeten alleen een beetje doorpakken met het versterken van het electriciteitsnet en het plaatsen van windmolens en PV parken.
Lastig, maar onder druk wordt alles vloeibaar

We kunnen een beroemde slogan uit de 80er jaren een beetje oppoetsen en aanpassen:

Liever een windmolen in m'n tuin dan een rus in m'n keuken.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

Eens!!!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

dormos schreef: 28 feb 2022, 09:59
Op zich een nobele gedachte. Maar denk er aan dat ook de elektriciteit met een aanzienlijk door gas wordt opgewekt. Dus of je er per saldo mee opschiet waag ik te betwijfelen. Onafhankelijkheid, daar zit meer oplossing in denk ik.
Nog wel ja,maar het mooie met electriciteit is dat je het zonder fossiele energie kunt opwekken, bij gas wordt dat een stuk lastiger.
We moeten alleen een beetje doorpakken met het versterken van het electriciteitsnet en het plaatsen van windmolens en PV parken.
Lastig, maar onder druk wordt alles vloeibaar

We kunnen een beroemde slogan uit de 80er jaren een beetje oppoetsen en aanpassen:

Liever een windmolen in m'n tuin dan een rus in m'n keuken.
Top Dormos!

Net een filterkastje weggebracht naar Aalsmeer. Vito kapot dus met de EV en een aanhanger. Heen en terug, geen probleem, nu vlug aan de stekker om de zonnestroom te laden. Echt te gek. Gaat alweer als een malle met dit weer.
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

JantjeV8 schreef: 27 feb 2022, 10:25
StefanG schreef: 25 feb 2022, 20:05 Gezien de oorlogsomstandigheden misschien toch niet te lang op gas stoken? En wat minder afhankelijk worden van landen zoals Rusland?
Misschien mijn plannen voor een warmtepomp toch wat naar voren schuiven? Gewoon een principe kwestie?
Op zich een nobele gedachte. Maar denk er aan dat ook de elektriciteit met een aanzienlijk door gas wordt opgewekt. Dus of je er per saldo mee opschiet waag ik te betwijfelen. Onafhankelijkheid, daar zit meer oplossing in denk ik.
Dan is misschien een pellet ketel een Alternatief voor een warmtepomp? Gewoon een brainstormpje.

We moeten dringend van de gas af vind ik.
Eén warmtepomp in een heel goed geisoleerde woning, voorzien van lokaal groene stroom. Dat zou leuk zijn.
Onze elek is trouwens deels eigen pv en deels aangekocht via een cooperatieve venootschap die groene stroom levert.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Pietje »

StefanG schreef: 03 mar 2022, 19:35 Eén warmtepomp in een heel goed geisoleerde woning, voorzien van lokaal groene stroom.
Je kan de warmtepomp als airco gebruiken, maar in de winter zullen er veel dagen zijn dat je je huis niet op temperatuur kan krijgen... Ja, tenzij die kolen/gas/kerncentrale volledig back up staat :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Woz »

- Tenzij we er zelf als individu er niet om malen om een paar dagen per jaar in een huis te wonen waar het pakweg 14gr is. Beetje vervelend? misschien, maar geen groot drama.
Energie te duur om de fabrieken te laten draaien? De boel afleggen en mensen naar huis sturen met uitkering technische werkloosheid en de mogelijkheid om tijdelijk iets anders te doen.
- Tenzij de elektriciteitsnetten er in slagen om energie van zon/wind over (nog ) langere afstanden te transporteren. Moeilijk? zeker wel, even moeilijk als pakweg kernfusie? nee.

We hebben als maatschappij best nog wel wat marge om meer dynamisch te zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat binnen bepaalde grenzen meer dynamiek ook beter is voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Pietje »

Woz schreef: 05 mar 2022, 10:12We hebben als maatschappij best nog wel wat marge om meer dynamisch te zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich een maatschappij die zich aanpast aan seizoenen en het weer juist toe. Maar ik zie geen heil in het hoog technische.
Voor mij geen warmtepomp. Ben zelfvoorzienend in hout, dus ik zal niet snel in de kou zitten met mijn RBB177. Als er geen stroom uit het net komt, kan ik daar prima mee leven. O, en geen gas, daar ging het topic over. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie