is van het gas af wel verstandig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door benthuis »

Woz schreef: 05 mar 2022, 10:12 We hebben als maatschappij best nog wel wat marge om meer dynamisch te zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat binnen bepaalde grenzen meer dynamiek ook beter is voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen.
Verbaast mij ook dat er mensen zijn die moord en brand schreeuwen over Oekraïne, energie of milieu. Maar nergens een stap maken. Beetje met je eten, beetje met je energie.....
Niets DOEN en alles VERWACHTEN.

Het eigen patroon naar een steeds lager pitje. Het bevalt prima. (Tegelijk mezelf beseffend dat ik van een luxe positie kom)
En zoals je boven aangeeft. Het geeft in ieder geval ruimte voor onderzoek in eigen geest en lichaam....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Woz »

Pietje schreef: 05 mar 2022, 22:20
Woz schreef: 05 mar 2022, 10:12We hebben als maatschappij best nog wel wat marge om meer dynamisch te zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich een maatschappij die zich aanpast aan seizoenen en het weer juist toe. Maar ik zie geen heil in het hoog technische.
Voor mij geen warmtepomp. Ben zelfvoorzienend in hout, dus ik zal niet snel in de kou zitten met mijn RBB177. Als er geen stroom uit het net komt, kan ik daar prima mee leven. O, en geen gas, daar ging het topic over. ;-)
Ik woon zelf in de stad, daarom is voor mij de afweging richting massakachel minder gunstig denk ik zelf. Schoorsteen, ruimte nodig voor opslag hout,...
Zou ik ooit in buitengebied gaan wonen dan zou ik redelijk resoluut kiezen voor een massakachel. Aan de andere kant heb je in buitengebied dan vermoedelijk wel wat meer nood aan hoogtechnologisch individueel transport? :) Hier in de stad is alles op fiets en loopafstand.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door hobbes »

De wereld is iets sneller veranderd dan we gedacht hadden en nu schreeuwen we moord en brand.... Ik heb er geen problemen mee om gas van Rusland te kopen om mijn huis er mee te verwarmen. Ik keur de politiek van Poetin niet goed maar het is ook een keuze van de E.U.S.S.R en Amerika die deze oorlog veroorzaakt heeft. Ik verwarm geen slaapkamers (ik heb liever een raam open) en ben ik heel gelukkig met een nieuwbouwwoning die erg goed geïsoleerd is en heb zelfs vloerverwarming in de garage. Helaas staat er in het bouwbesluit dat er een verwarming moet zijn in de slaapkamers dus zitten ze er, maar ik heb ze standaard uit staan.

Natuurlijk wil ik wel een alternatief maar ja dan moet dat wel redelijk betaalbaar zijn en ook nog een installateur vinden die dat wil aanleggen. Alle marketing en poletieke praat ten spijt gaat dat hem helaas niet worden. Leuk al die start ups die van alles beloven, dingen die morgen al weer verouderd zijn.

Wij zijn (helaas) ook lid van een energie coöperatie maar de Roverheid heeft voor dit jaar besloten om ons rendement van 10% door de neus te boren. ook de nieuwe regeling is niet aantrekkelijk meer en zo zorgt de Roverheid dus ervoor dat mensen zoals wij niet meer willen mee doen en er niet meer in geloven. Met 7% inflatie en een gewoon standaard salaris en 2 opgroeiende kinderen die straks naar de middelbare school gaan, zijn we al blij als we de maand rond kunnen komen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door TLS »

De tijd van gas is gewoon voorbij. The easy and cheap fix voor slecht geïsoleerde huizen is weg en komt niet meer terug. Het is arm worden, of investeren in energie-besparende maatregelen. En ja, energie-armoede wordt jammergenoeg een maatschappelijk probleem waar overheden iets aan gaan moeten doen. Maar dat zal niet zijn door de prijs van fossiele brandstoffen te verlagen, verdere subsidiëring van energetische renovaties voor de sociaal kwetsbare klasse lijkt me the way to go.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

Inderdaad, we zijn in slaap gewiegd dankzij de lage prijzen terwijl het al een 10 tal jaar duidelijk is dat we een extra efforeke moeten doen betreffende energie verbruik van onze woningen. Toen was er ook een uitesproken kans om te isoleren met de talrijke Subsidies die er toen waren.
Wij hebben die kans ook met beide handen aan genomen en 14j geleden ons plannen gemaakt om in een lage energie te wonen.
En kijk nu: in volle energie crisis zit ik in een T-shirt in de zetel want het is 23gr binnen. Onze gas Cv staat uit (ons stook sezoen is afgelopen). En dat er terwijl gezinnen zijn die toren hoge facturen betalen maar tegelijk kou lijden onder deken bij 16gr in huis.
Ik ken iemand die een buitenzwembad (luxe tot en met dus) heeft maar nu binnen wel kou lijdt omdat hij 400 euro per maand betaald voor zijn gas. Hij mag z'n zwembad hebben hoor! Hij had beter het geld in isolatie gestoken. Eerlijk gezegd heb ik nu wel een binnen pretje!

Laat deze crisis een bijsturing zijn voor iedereen. Zeker voor degene die het kunnen betalen. (enkele jaren niet op reis gaan, geen luxe installeren) steek het geld in isoleren van uw huis.
Uiteindelijk moeten we ook de Co2 omlaag krijgen.

En daarna is het wel verstandig om van gas af te stappen!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door benthuis »

StefanG schreef: 09 mar 2022, 20:43 Laat deze crisis een bijsturing zijn voor iedereen. Zeker voor degene die het kunnen betalen.
De geschiedenis leert dat dat tegen valt!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Pietje »

benthuis schreef: 10 mar 2022, 23:06De geschiedenis leert dat dat tegen valt!
O, er leren heus mensen van een crisis. Maar de mensen die juist een slaatje geslagen hebben uit het leed dat er is geleden, zullen graag nog een keer willen verdienen.

De financiele sector is bijvoorbeeld weer precies zoals vlak voor 2008. Die hebben geleerd hoe je nog meer geld kan verdienen met het instorten van het financiele systeem. We gaan het zien...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door remco d »

Het is nog geen crisis. Zolang er nog overboden wordt op toch al belachelijke prijzen voor vastgoed is het nog gewoon "pakken wat je pakken kan voor degenen die het kunnen. Hoge energierekening merkt de groep die iedere maand toch al op nul uit kwam qua geld. Half Nederland dus. Het grootste deel van de groep met slecht geïsoleerde huizen huurt deze. En kan door hoge huur + energielast ook nooit meer de stap naar een leuk koopwoningkje maken. Dus nee deze prijzen zie ik niet als "zie je nou wel" naar mensen die me voor gek verklaren met m'n houtkachel. Ik zie het als iets wat arme mensen heel veel harder treft dan degenen met een hoog inkomen. En dat gaat problemen geven.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door TLS »

Hier in Belgie zijn de basisvereisten naar energie-prestatie van huur-woningen reeds flink opgetrokken, een energie-bewustzijn van de kandidaat-huurders maakt ook dat de onzuinige woningen een pak aantrekkelijker worden. Dus huisbazen slaan ook aan het renoveren merk ik. Project-ontwikkelaars hebben zelfs een sterke focus gekregen op energie-zuinigheid. Overheden moeten energie-armoede in de gaten houden en bijspringen waar nodig; maar ik denk dat het de goede richting uit gaat en er eindelijk vaart in die energie-transitie begint te komen. Hopelijk gaat het allemaal snel genoeg en kunnen we erger voorkomen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

TLS schreef: 12 mar 2022, 09:08 Hier in Belgie zijn de basisvereisten naar energie-prestatie van huur-woningen reeds flink opgetrokken, een energie-bewustzijn van de kandidaat-huurders maakt ook dat de onzuinige woningen een pak aantrekkelijker worden. Dus huisbazen slaan ook aan het renoveren merk ik. Project-ontwikkelaars hebben zelfs een sterke focus gekregen op energie-zuinigheid. Overheden moeten energie-armoede in de gaten houden en bijspringen waar nodig; maar ik denk dat het de goede richting uit gaat en er eindelijk vaart in die energie-transitie begint te komen. Hopelijk gaat het allemaal snel genoeg en kunnen we erger voorkomen.
Slechts 5% van de Belgische woningen (waaronder de onze) zijn energieklasse A. Nog veel werk aan de winkel denk ik.
Want tegen 2050 moet ieder woning energieklasse A zijn.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door dormos »

Hoge energierekening merkt de groep die iedere maand toch al op nul uit kwam qua geld. Half Nederland dus.
Iedere maand op nul uitkomen ligt niet perse aan wat er in komt maar net zo goed aan wat er uit gaat. Veel mensen hebben hun leven zo ingericht dat er maar iets hoeft te gebeuren en ze staan in het rood. Meer gaan verdienen? Oh dat is mooi, dan kan ik een hogere hypotheek "krijgen" en dat nog grotere huis kopen. Weinig mensen hebben de les uit de financiele crisis getrokken dat alles wat kan niet perse hoeft.

Voor de minima is het echt beroerd, en moet er wat gebeuren aan compensatie. Veel anderen zouden eens moeten leren dat het niet verkeerd is om je uitgavenpatroon zo aan te passen dat je maar 80% van je inkomen echt nodig hebt, en dat de overige 20% bestaat uit sparen of uitgaven aan zaken die je redelijk makkelijk kunt laten wanneer dat nodig mocht zijn. Dan is een verdubbeling van je energierekening nog steeds niet leuk maar niet onoverkomelijk.
Dus nee deze prijzen zie ik niet als "zie je nou wel" naar mensen die me voor gek verklaren met m'n houtkachel.
Ik ken er zat die me voorheen meewarig aankeken met m'n PV en hout CV en liever 3x op vakantie gingen dan zichzelf wat toekomstbestendiger te maken. Daar heb ik eerlijk gezegd heel weinig medelijden mee.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door remco d »

Dan zitten wij op een lijn. Alleen alles opmaken is gedrag en dat past zich niet zomaar aan. Vergelijk het met roken. Of bijvoorbeeld dat de tandarts al vijf jaar tegen me zegt dat ik vaker moet flossen en ik krijg het er gewoon niet in. Macht der gewoonte.

Minima is een behoorlijk grote groep en met 100 euro meer per maand aan energie wordt die groep ineens een stuk groter.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

remco d schreef: 16 mar 2022, 07:43 Dan zitten wij op een lijn. Alleen alles opmaken is gedrag en dat past zich niet zomaar aan. Vergelijk het met roken. Of bijvoorbeeld dat de tandarts al vijf jaar tegen me zegt dat ik vaker moet flossen en ik krijg het er gewoon niet in. Macht der gewoonte.

Minima is een behoorlijk grote groep en met 100 euro meer per maand aan energie wordt die groep ineens een stuk groter.
Gedrag was met covid wel te regisseren dmv social engineering. ‘Waar blijft het hoepeltje?’.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 05 mar 2022, 22:47
Woz schreef: 05 mar 2022, 10:12 We hebben als maatschappij best nog wel wat marge om meer dynamisch te zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat binnen bepaalde grenzen meer dynamiek ook beter is voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen.
Verbaast mij ook dat er mensen zijn die moord en brand schreeuwen over Oekraïne, energie of milieu. Maar nergens een stap maken. Beetje met je eten, beetje met je energie.....
Niets DOEN en alles VERWACHTEN.

Het eigen patroon naar een steeds lager pitje. Het bevalt prima. (Tegelijk mezelf beseffend dat ik van een luxe positie kom)
En zoals je boven aangeeft. Het geeft in ieder geval ruimte voor onderzoek in eigen geest en lichaam....
Gewoon je eigen gaskraan een maandje dichtdraaien en bij voorkeur in januari. Geen pv terugleveren aan het corporatieve net is ookmeen mogelijkheid. Gewoon om te wennen.

Er is nog niemand afgesloten en alleen de prijs is gestegen. Maar je kan nu een beroep doen op een toeslag hoorde ik.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door remco d »

Krelis schreef: 16 mar 2022, 08:41
remco d schreef: 16 mar 2022, 07:43 Dan zitten wij op een lijn. Alleen alles opmaken is gedrag en dat past zich niet zomaar aan. Vergelijk het met roken. Of bijvoorbeeld dat de tandarts al vijf jaar tegen me zegt dat ik vaker moet flossen en ik krijg het er gewoon niet in. Macht der gewoonte.

Minima is een behoorlijk grote groep en met 100 euro meer per maand aan energie wordt die groep ineens een stuk groter.
Gedrag was met covid wel te regisseren dmv social engineering. ‘Waar blijft het hoepeltje?’.
Dat was een stukje "moeten" wat het mogelijk maakte. Niet roken in restaurant is ook goed te doen echter stoppen met roken is schijnbaar toch lastig, ook los van de lichamelijke verslaving.

Dus mensen verbieden meer dan zoveel kuub te gebruiken of verplichten te isoleren zal zeker werken. Echter heb ik zelf een hekel aan verplichtingen en verboden. Vind ik niet de manier. Covid was een uitzondering maar zullen we die discussie maar niet beginnen?
Plaats reactie