is van het gas af wel verstandig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Woz »

Krelis schreef: 16 mar 2022, 08:45
benthuis schreef: 05 mar 2022, 22:47
Woz schreef: 05 mar 2022, 10:12 We hebben als maatschappij best nog wel wat marge om meer dynamisch te zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat binnen bepaalde grenzen meer dynamiek ook beter is voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen.
Verbaast mij ook dat er mensen zijn die moord en brand schreeuwen over Oekraïne, energie of milieu. Maar nergens een stap maken. Beetje met je eten, beetje met je energie.....
Niets DOEN en alles VERWACHTEN.

Het eigen patroon naar een steeds lager pitje. Het bevalt prima. (Tegelijk mezelf beseffend dat ik van een luxe positie kom)
En zoals je boven aangeeft. Het geeft in ieder geval ruimte voor onderzoek in eigen geest en lichaam....
Gewoon je eigen gaskraan een maandje dichtdraaien en bij voorkeur in januari. Geen pv terugleveren aan het corporatieve net is ookmeen mogelijkheid. Gewoon om te wennen.

Er is nog niemand afgesloten en alleen de prijs is gestegen. Maar je kan nu een beroep doen op een toeslag hoorde ik.
Eigen gaskraan dicht in de maanden december, januari en op (werk)vakantie naar het zuiden (spanje, portugal,...).

Niet verboden, niet onbetaalbaar, je moet enkel de keuze maken.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door hobbes »

euh dat gaat een beetje lastig want mijn 2 dochters gaan hier in het dorp naar school, mijn vrouw werkt ook en ik werk hier in het dorp. Ik heb nog ergens een kaart liggen van het DUO waarmee ik op het postkantoor mijn OV studentenkaart kon ophalen, met op de ene kant mijn Israëlische adres en aan de andere kant mijn Nederlandse school adres. :fff
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door hobbes »

ik vond elke dag heen en weer vliegen ( 4 uur heen en 4 uur terug) wel iets te veel worden :D
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Woz »

Ziezo, gasketel af en gaskraan dicht.

Elektrisch boilertje 15l/1200W geplaatst.

Als we warm water willen (afwassen/douchen) dan checken we even de actuele watertemperatuur. Indien onvoldoende warm water dan even op het gele knopje drukken waarmee een opwarmcyclus van 15min gestart wordt.

Verbruik wordt geregistreerd met een shelly 1pm mudule.
20220502_180107.jpg
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

Woz schreef: 18 mar 2022, 13:19 Eigen gaskraan dicht in de maanden december, januari en op (werk)vakantie naar het zuiden (spanje, portugal,...).

Niet verboden, niet onbetaalbaar, je moet enkel de keuze maken.
Wij draaien onze gaskraan definitief dicht, hebben onze woning verkocht voor een belachelijk hoge prijs en hebben een woning op Curaçao gekocht. Dus geen verwarming meer nodig. Ook geen koeling want de woning ligt op een heuvel en de wind is voldoende voor de koeling. Overigens zijn er wel 2 airco's voor als het echt heet is, puur comfort.

Eind vorig jaar heeft mijn vrouw een zwaar auto-ongeval gehad, hersenschudding en nog steeds concentratieproblemen. Niet te combineren met een zware managementfunctie in de gezondheidszorg. We hebben als 60-minners besloten te gaan pre-pensioenen op Curaçao waar mijn vrouw geboren is.

Kavel 2000 m² met grote palmbomen, fruitbomen, notenbomen en daarnaast nog 600 m² ruimte voor eigen voedselvoorziening. We gaan 30 zonnepanelen plaatsen met opslag in accu's (stand-alone) omdat netkoppeling getrakteerd wordt op een stevige Solartax. Leidingwater is ook erg duur dus laten we een deep well boren voor irrigatie van de "oase". Overwaarde wordt gebruikt om toekomstige kosten te beperken.

Woning 290 m² met daarin een volledig uitgeruste kangoeroewoning/studio voor onze dochter van ca. 90 m². Onder de woning is een zelfstandig appartement (eigen oprijlaan en toegang) die we gaan verhuren aan vakantiegangers. Kilometers ver uitzicht over een beschermd natuurgebied.

De woning is niet helemaal gasloos... voor de kookplaten in woning, studio en appartement wordt flessengas gebruikt maar deze gaan we vervangen door inductiekookplaten.

We waren eigenlijk van plan kleiner te gaan wonen maar dat is dus niet gelukt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Negatief in positief omdraaien en er toch iets moois van maken!

Als ik een roeiboot kan vinden kom ik tegen die tijd wel vakantie vieren! Onze huwelijksreis ging naar Curacao dus dat blijft voor ons altijd iets speciaals.

Succes!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

En je fiets Ingir?

Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen, zo'n stap. Ben er nog te jong voor denk ik. Maar snappen doe ik het steeds beter, mensen die hier vertrekken.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Woz »

Ingir schreef: 05 mei 2022, 16:46
Woz schreef: 18 mar 2022, 13:19 Eigen gaskraan dicht in de maanden december, januari en op (werk)vakantie naar het zuiden (spanje, portugal,...).

Niet verboden, niet onbetaalbaar, je moet enkel de keuze maken.
Wij draaien onze gaskraan definitief dicht, hebben onze woning verkocht voor een belachelijk hoge prijs en hebben een woning op Curaçao gekocht. Dus geen verwarming meer nodig. Ook geen koeling want de woning ligt op een heuvel en de wind is voldoende voor de koeling. Overigens zijn er wel 2 airco's voor als het echt heet is, puur comfort.

Eind vorig jaar heeft mijn vrouw een zwaar auto-ongeval gehad, hersenschudding en nog steeds concentratieproblemen. Niet te combineren met een zware managementfunctie in de gezondheidszorg. We hebben als 60-minners besloten te gaan pre-pensioenen op Curaçao waar mijn vrouw geboren is.

Kavel 2000 m² met grote palmbomen, fruitbomen, notenbomen en daarnaast nog 600 m² ruimte voor eigen voedselvoorziening. We gaan 30 zonnepanelen plaatsen met opslag in accu's (stand-alone) omdat netkoppeling getrakteerd wordt op een stevige Solartax. Leidingwater is ook erg duur dus laten we een deep well boren voor irrigatie van de "oase". Overwaarde wordt gebruikt om toekomstige kosten te beperken.

Woning 290 m² met daarin een volledig uitgeruste kangoeroewoning/studio voor onze dochter van ca. 90 m². Onder de woning is een zelfstandig appartement (eigen oprijlaan en toegang) die we gaan verhuren aan vakantiegangers. Kilometers ver uitzicht over een beschermd natuurgebied.

De woning is niet helemaal gasloos... voor de kookplaten in woning, studio en appartement wordt flessengas gebruikt maar deze gaan we vervangen door inductiekookplaten.

We waren eigenlijk van plan kleiner te gaan wonen maar dat is dus niet gelukt.
Amai Ingir, het leven kan soms scherpe bochten nemen!

Ipv studeren op het efficiënt verwarmen van je woning zal je nu moeten focussen op het koelaspect :)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door TLS »

De max Ingir, klinkt avontuurlijk. Pas op met inductiekookplaten en offgrid, dit vraagt een grote overdimensionering van het convertervermogen, of iedereen moet de discipline hebben om de 'boost' funtie niet te gebruiken. Voor de rest gaan airco en zonnepanelen fantastisch samen. Succes daar!
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef: 05 mei 2022, 17:49 Negatief in positief omdraaien en er toch iets moois van maken!
Dank Pelletpower! We hebben deze ingrijpende verandering mede kunnen maken dankzij de absurde stijging in woningprijzen in NL... in 3 jaar tijd is onze woning 2 ton in vraagprijs (geen waarde) gestegen. En op Curaçao stijgen de prijzen ook rap maar met mijn kennis van gebouwen heb ik nog een aardige prijsverlaging weten te bedingen.
Vanaf augustus 2022 is de vakantiewoning gereed voor de verhuur (moeten alleen nog inrichten). Als je interesse hebt kun je met een PB contact opnemen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 06 mei 2022, 07:28 En je fiets Ingir?

Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen, zo'n stap. Ben er nog te jong voor denk ik. Maar snappen doe ik het steeds beter, mensen die hier vertrekken.
Hallo JantjeV8, mijn heerlijke Stromer ST5 heb ik ingeruild voor een Riese und Müller Superdelight Mountain (MTB volledig geveerd) om de prachtige trails op het eiland te verkennen. Ik ben in april 2 weken naar Curaçao gegaan om woningen te bezichtigen en toen viel me op dat er op zondag veel gefietst wordt op het eiland, vooral racefietsers en MTB-ers. Maar ook dat op een groot deel van de route van het vliegveld naar de stad een voetpad/fietspad aan weerszijden van de weg is aangelegd... Ik zal mijn best doen om die positieve ontwikkeling een extra duwtje te geven.

De stap is voor mij vrij gemakkelijk omdat mijn vrouw op het eiland geboren is en wij met grote regelmaat het eiland bezocht hebben... dan is het toch bekend terrein, bekende taal/mensen enz.

Eén van de redenen om te vertrekken is dat NL zich in snel tempo onder de knoet van WHO en EU laat manoeuvreren richting sociaal kredietsysteem. Niet dat Curaçao veel beter is maar de overheid daar functioneert slecht en draait de economie vooral informeel. De achterstand daar bedraagt zo'n 15-20 jaar ten opzichte van NL. Voorbeeld: afvalstoffen worden niet gescheiden ingezameld... gewoon alles in één kliko!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

Woz schreef: 06 mei 2022, 08:05 Amai Ingir, het leven kan soms scherpe bochten nemen!
Ipv studeren op het efficiënt verwarmen van je woning zal je nu moeten focussen op het koelaspect :)
Het koelen kan op vele manieren: overdekte buitenruimten (check), beschaduwing dmv bomen (check), woning gunstig op de wind door goede oriëntatie en hoge ligging (check), airco's in slaapkamers op zonnepanelen (check) en een zwembad om bij thuiskomst even te dippen (één van de eerste zaken die ik ga aanleggen).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

TLS schreef: 06 mei 2022, 09:08 De max Ingir, klinkt avontuurlijk. Pas op met inductiekookplaten en offgrid, dit vraagt een grote overdimensionering van het convertervermogen, of iedereen moet de discipline hebben om de 'boost' funtie niet te gebruiken. Voor de rest gaan airco en zonnepanelen fantastisch samen. Succes daar!
Goede tip over het vermogen van de omvormer. Nu zijn wij zelf niet zo van het uitgebreid koken en ook vakantiegangers gaan doorgaans niet intensief koken maar een goede reden om inductiekookplaten te selecteren zonder boost functie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door kockie »

Ingir schreef: 06 mei 2022, 14:00 De achterstand daar bedraagt zo'n 15-20 jaar ten opzichte van NL. Voorbeeld: afvalstoffen worden niet gescheiden ingezameld... gewoon alles in één kliko!
Dan heb je nog wat missiewerk te verrichten; zorg dat ze daar de valkuilen waar wij in gestapt zijn overslaan.

Gefeliciteerd met de nieuwe woning!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Slooij »

gefeliciteerd met de nieuwe woning ik zou dan een V.A.W.T windmolentje neerzetten achter de start en landing baan.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie