sketchup tekenen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

sketchup tekenen

Bericht door stijnsuy »

Beste ecovrienden,

Ben van plan in de toekomst een RBB te bouwen.
Na al die prachtige sketchup tekeningen die hier voorbij komen is het moment aangebroken om zelf te tekenen. heb het programma gedownload, plus verschillende tekeningen en wil deze aanpassen naar mijn formaat RBB ( 180mm riser) en mijn formaat vuurvaste stenen.

Echter na een enkele uren proberen geraak ik er nog niet erg wijs uit...
Ik ben blijkbaar geen geboren technisch tekenaar. :lol:

Nu krijg ik zin om zonder gedetaileerde tekening aan de bouw van mijn vuurkamer te beginnen, maar dit lijkt me niet zo een sterk plan.
Iemand die me de weg kan wijzen, tips heeft of tutorials kent die me verder helpen om dit programma onder de knie te krijgen?

Alvast bedankt!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: sketchup tekenen

Bericht door remco d »

Probeer de delen met vaste maten waar je niks in wilt wijzigen, als losse bestanddelen te maken. Dat scheelt alvast enorm. Verder vind ik Sketchup bij uitstek een programma waar je met zelf heen prutsen, een aardig eind komt.

Oja ik vind het zelf altijd lekker werken met pen en papier + rekenmachine bij de hand.

Verder zou ik als eerste project niet in een ontwerp van een ander gaan werken, maar zelf wat maken. Gewoon als oefening. Teken je eigen huis maar eens bijvoorbeeld.

Mvg Remco

Ps zo'n vuurkamer lukt met pen en papier zonder computer ook wel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: sketchup tekenen

Bericht door kockie »

Sketchup heeft een paar eigenaardigheden die je het gemakkelijkst leert door wat filmpjes op youtube te bekijken, af en toe op pauze te zetten en gewoon te gaan proberen; tenminste, zo heb ik het geleerd. Als je een nieuwe functie zoekt, kijk dan weer op youtube en leer je ding.

Momenteel aan het overstappen naar fusion360; mijn 3-d activiteiten gaan niet zo goed samen met sketchup en ik ben te gierig om de betaalde versie te kopen.

https://www.youtube.com/results?search_ ... +beginners voorbeelden van filmpjes
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: sketchup tekenen

Bericht door maarten martens »

ik kan de mening van kockie helemaal beamen !
youtube staat vol met zeer goede leer-filmpjes.

ik ben zelf in 2012 overgestapt van autocad 2D én sporadisch skechtup 3D naar een pro (betalende) versie van sketchup.
nog geen seconde spijt gehad, en teken nu alles (schetsen, presentaties, bouwaanvragen, details, etc. ) in SU.

start met tekenen in 1 layer (layer0) ; meer layers maken kan je later nog steeds.
-teken vb in een nieuwe tekening met centimeters als eenheid
-begin dan met 1 component te maken (vb de vuurvaste steen met vaste maten) + teken direkt een voegbreedte
-dit component kan je dan gaan copieren en stapelen (beetje zoals lego)

- je kan dan aparte layers maken voor alle verschillende materialen
- elke view (plan, zijaanzicht, vooraanzicht...) maak je in aparte scenes, zodat je steeds kan switchen
ik hou steeds een 3d all on view, waar alles in staat.

gecombineerd met een 3d connexion muis (linkerhand) en een cad muis (rechterhand) kan je aardig rond je model rondzweven en inkijken.

om printklare plannen te maken (op schaal met juiste maten en op een juis papierformaat) heb je denk ik wel een pro versie nodig !

succes en laat maar weten hoe je oefeningen vorderen, ik denk graag me je mee

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: sketchup tekenen

Bericht door stijnsuy »

Ok bedankt voor de tips, geeft me weer moed :D

Zal mezelf er vanavond nog eens op gooien, hou jullie op de hoogte.

Mvg Stijn
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: sketchup tekenen

Bericht door stijnsuy »

Met enige (veel) hulp van een vriend ben ik tot dit resultaat gekomen.

Nog opmerkingen?
Bijlagen
batchbox rocket 180mm.skp
(210.77 KiB) 187 keer gedownload
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: sketchup tekenen

Bericht door maarten martens »

dag Stijn,

je tekening ziet er goed uit ! proficiat.

ik zou ( in een aparte layer - vb hulp-layer ) de theoretische afmetingen uit je xls blad tekenen.
je kan dan dadelijk zien of jouw stenen-tekening daarmee overeenstemt.

enkele snelle opmerkingen over je ontwerp ;
- de Pchannel onderaan is nu te diep uitgesneden, daar ga je nog gezaagde stenen moeten leggen zodat de p channel gelijk komt te liggen met de bodem vd vuurkamer
- ik zou in de hoeken van de vuurkamer driehoekige stenen voorzien
- zelfde onderaan de riser
- zelfde in de hoeken van de riser
- deksel van de vuurkamer - heb je zo n grote plaat uit één stuk ? ik heb daar meerdere stukken samengevoegd.

succes !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: sketchup tekenen

Bericht door stijnsuy »

Bedankt voor je opmerkingen Maarten.

Ja de diepte van de floorchannel was ik me van bewust. maar aangezien de floorchannel en P-channel andere verhoudingen hebben, ben ik nog even aan het kijken hoe ik deze correct verschaal en in mijn tekening verwerk.

de driehoekige stenen in de vuurkamer was ik vergeten inderdaad, ik teken ze er bij.
Zelfde met de achterkant van de riser.

Alleen baseer ik me op de laatste tekening op batchrocket.eu. het model uit Mallorca. daar zijn de driehoekige stenen uit de onderkant van de riser weggelaten en deze zou ook perfect werken.
Maar aangezien het een kleine moeite is, kan ik deze er ook wel insteken.

Bovenplaat is inderdaad een lastige, en ik vind ook geen chamotteplaten met de juiste afmetingen.
Was dus van plan een vuurvaste betonnen plaat te gieten, denk dat dit ook wel ok zal zijn.

Een update volgt!
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: sketchup tekenen

Bericht door maarten martens »

Stijn,

hier kan je de bouw van mijn BBR volgen : http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=7188

succes, ik volg dit topic !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie