energieopwekking subsidies

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

energieopwekking subsidies

Bericht door fireblade »

Eigenlijk van de zotte die subsidies, vlak bij ons 10 jaar geleden een biovergister geplaatst, met het opgewekte gas werden generators aangedreven die elektra en warmte produceerden, deels voor eigen gebruik en de rest teruglevering aan het net. Nu zijn de 10 jaar om, subsidie is op, de boer weg die een miljoenenhuis elders gekocht heeft....En de vergister is ook ontmanteld.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door Tim »

Fireblade,

Dat heeft ie niet met die vergister verdient. Er is maar een enkeling die gelukkig geworden is met zo'n ding.

Ik denk eerder dat ie er op kapot gelopen is en het hele bedrijf heeft moeten verkopen. De omvang van zo'n bedrijf, met name het land, heeft hem wellicht een mooi huis opgeleverd.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door Ingir »

Gaat ook gebeuren met biomassacentrales, zonneparken en windmolens: zodra subsidie stopt stopt ook de investeerder. Wat blijft is de financiële schade voor burgers, de gezondheidsschade van omwonenden en niet-ontmantelde installaties (voor de eerlijke vinder). Klimaat is er geen ruk mee opgeschoten, milieu is verder aangetast en de minst draagkrachtigen in armoede gedrukt. Lekker bezig...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door Tim »

.....................
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door fireblade »

sorry voor mijn late reactie, die boer heeft alleen zijn woonhuis en stallen verkocht, het grootste deel van zijn landerijen heeft hij nog in bezit en verpacht deze.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door Ruuben »

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/29/bo ... n-a3982185

Subsidie..... Maakt echt alles stuk
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door pelletpower »

Geld bepaalt zowat alles, klopt.

In een ver verleden ben ik bezig geweest met een pelletfabriek in ZO europa. Met opmerkingen van of dan niet alle bomen gekapt zouden worden, werd gerrageerd: maar we hebben hier regels. Inderdaad, fabriek moet draaien. Wie betaalt, bepaalt. Een toevallig kinderfilmpje heeft me ar vanaf gezet. Nog blij om.
Van de zotte dat er zo met biomassa gesleept wordt. Buiten een straal van 80 km is het niet meer co2 neutraal.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door fireblade »

De energietransitie zoals deze nu in NL plaatsvindt is zowiezo een lachertje, het is alleen maar schuiven met wat getallen. Bij ons zijn 2 biomassainstallaties stilgelegd, omdat ze teveel schadelijke uitstoot hebben. Dan geeft het RIVM een stookalert af, het wordt afgeraden om de houtkachel te stoken, maar de uitstoot van biomassa, vliegverkeer en zo niet dan? Kortom weer een onzinnige actie van onze domme overheid.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door JantjeV8 »

ja, jouw warmte in huis moet wijken om de vliegtuigen naar vakantiebestemmingen door te laten gaan.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door fireblade »

en diegene die in dat vliegtuig zit denkt ik ben toch weg dus hoeft bij mij de kachel niet aan
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door Tim »

fireblade schreef: 02 dec 2019, 08:44De energietransitie zoals deze nu in NL plaatsvindt is zowiezo een lachertje.
Tsja, we doen wel wat, niet alles is schuiven met getallen. Ik ben blij dat we wel wat doen.

Ik werk mee aan de transitie en probeer privé mijn best te doen. Dat lijkt me beter dan klagen.

Tim
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door remco d »

Het voelt alleen zo oneerlijk. Men is nu best wat aan het besparen en de overheid merkt dat ook. Dus wat doen ze: vastrecht omhoog van stroom aankomende paar jaar. Daar valt niet tegen te besparen. Allesbehalve "de vervuiler betaald". Idem met motorrijtuigenbelasting. Op oude diesels gaat deze omhoog. Eigenlijk zou alle belastingen in de kWh prijs / literprijs moeten zitten. Bespaar je de helft stroom, dan betaal je de helft.

Bijkomend voordeel: stel de belasting komt in de kWh prijs, deze stijgt dan flink, laten we zeggen verdubbeld. Dan is het meteen interessant om, ook zonder salderen, een paar zonnepanelen te leggen, alleen voor het direct eigen gebruik.

Andersom gezien: hoog vastrecht / motorrijtuigenbelasting is eigenlijk een subsidie voor de grootverbruikers.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door Pietje »

Precies, Remco. De overheid zou moeten stoppen met het opleggen van allerlei regeltjes, maar zou veel meer moeten zorgen voor een structuur waarin mensen vanzelf de goede dingen doen. ik heb me ook verbaasd over die fijnstof toeslag. Weer een vast last-verhoging.
De belangrijkste structuur-wijzigingen die nodig zijn, zijn helaas ook de saaiste: belastingen, handelsverdragen, renteloze geldcreatie. Vooral die laatste: die haalt de noodzaak tot groei weg.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door pelletpower »

Nou, dat laatste is al gelukt. Nog effe en de rente is negatief. Doorstelling Stro gehaald, lijkt me.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: energieopwekking subsidies

Bericht door fireblade »

jammer dat door het inconsequente beleid van de overheid de klimaatdoelen nauwelijks gehaald gaan worden. Alles maar dan ook alles draait om geld. Het wordt hier in nl nou niet echt aantrekkelijk gemaakt om elektrisch te gaan rijden, zoals maar 5jr mrb vrij, volgend jaar extra bijtelling voor de ev, als je van het gas af wil moet tegen zeer hoge kosten je aansluiting verwijderd worden, afbouwen salderingsregeling voor zonnepanelen, nauwelijks subsidies voor isolatie en woningverbetering, er kan beter eens ingezet worden op het verminderen van energiegebruik ipv een radicale omslag naar all electric. Waarom geen belastingkorting voor diegenen die al heel weinig energie gebruiken, bijvoorbeeld geen heffingen als je minder dan 2000kwh en 1000m3 gas gebruikt, dan stimuleer je mensen ook om zuiniger te worden. Maar dat zal weer te duur zijn zeker, maar wel vele miljoenen naar zonne-en windenergieexploitanten laten vloeien. En jan met de pet afkopen met een schamele btw korting die ook nog eens met veel administratieve rompslomp terug te vragen is. Het verminderen van de subsidie op pelletkachels e.d. In het kort komt het hierop neer dat als er ergens teveel van een regeling gebruik gemaakt wordt, veranderen de voorwaarden of krijg je helemaal niets meer. En dat schiet nou niet echt op om de meerderheid van de mensen te motiveren om er iets voor te doen. De overheid moet maar eens een eenduidig beleid gaan voeren in deze, veel mensen willen wel, maar deze handelswijze werkt demotiverend
Plaats reactie