Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Hier moet de boer die al z'n vlees in een eigen winkel verkoopt ook halveren. Op wat krachtvoer na komt alle voer van eigen land. Slagerij in de winkel, korte lijnen. Als we het over ecologisch hebben: dat is het volgens mij. 2 biologische boeren: halveren. Allemaal bedrijven waar de kinderen het willen voortzetten en daar ook al volop mee bezig zijn.

Waanzin.

Dat het alleen zou gaan om de mega varkensfarms is een vals frame.

10 km hemelsbreed verderop in weeze vliegt men ieder jaar meer maar de uitstoot boven de zoveel meter telt niet.

Stikstof valt te veranderen in kunstmest met een zogenaamde kraker, volgens mij mest en urine scheiden en de ammoniak laten reageren met een zuur? Ben er niet helemaal in thuis. Zou ook nog aardgas schelen voor kunstmest productie. Maar zoiets wordt niet eens serieus overwogen.

Die Tjeerd de Groot van D66 had eerst een functie in de melkveesector waarin hij propageerde dat iedere koeboer flink moest uitbreiden, het quotum kwam te vervallen en China wilde graag onze melk. Nu pleit hij voor halvering. En dan vindt hij het gek dat hem ontraden wordt iets te gaan vertellen bij een protest.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Woohaa, en zo zijn we weer beland bij gooien en smijten...
"Feiten" bingo gaat geen oplossingen brengen.
Ik zou graag een gesprek voeren over zaken die ons díchter bij een oplossing brengen. Wat DOEN we er aan ...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Een ander beleid organiseren. Het Gezond Boeren Verstand op het pluche plaats laten nemen. De puinhoop die nu, over tal van dossiers en ministeries zich al maar ontwikkeld en doorgroeit, kan ook niet. De mensen die er nu de scepter zwaaien, zijn niet bekwaam.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Heel simpel: maximaal zoveel vee houden als je hoeveelheid grond op een gezonde manier aankan. Dus geen varkensflats met importvoer meer en stoppen met het importeren van kalfjes, hier vetmesten met ingevoerd voer voor de vleesexport.
Vlees- en legkippen voeren met in Nederland verbouwd voer en de mest gebruiken op het land waar het voer vandaan komt. Dat zou boerenverstand zijn, zeker op een ecologieforum.

De weg ernaar toe zou bespreekbaar moeten zijn, inclusief compensatie voor boeren die misschien niet de slimste keuzes gemaakt hebben maar niets illegaal hebben gedaan. Bij voorkeur de branches die echt het geld verdiend hebben mee laten betalen aan de oplossing, maar de Rabobank heeft vandaag al laten weten daar geen zin in te hebben...
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Ja, dan heb je ook minder last van zo’n toestanden:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2017/ ... ge-planten

Ik veronderstel toch dat koeien op het veld uit zichzelf geen giftige planten eten maar er omheen grazen?

Als het hooi met vanalles er tussen in de stal gestrooid wordt is dat al heel wat moeilijker.

We moeten af van het idee dat de natuur zich aan ons moet aanpassen. Lukt toch niet, uiteindelijk betaal je er toch een hoge prijs voor.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 13 jul 2022, 14:29 Vlees- en legkippen voeren met in Nederland verbouwd voer en de mest gebruiken op het land waar het voer vandaan komt. Dat zou boerenverstand zijn, zeker op een ecologieforum.
Hier kan ik iets over roepen (een dus laat ik het niet na;-)

Kippen zijn niet op de schaal te houden die we nu doen. Simpelweg omdat het voer daarvoor niet meer beschikbaar is als je deze weg inslaat.... Geen soya bijvoorbeeld en je moet enorm puzzelen om een dieet te krijgen waarin genoeg eiwit zit om fatsoenlijk vlees aan te zetten zoals we gewend zijn. Voor op gras gegroeide kip zal je misstand 30 euro de kilo moeten gaan betalen (file).

Hiervoor is onderzoek nodig, robuuste rassen beschikbaar komen in hoeveelheden, houderij systemen bedacht... Kip wordt weer een luxe product!
Screenshot_20220714-092422.png
Screenshot_20220714-092502.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

benthuis schreef: 14 jul 2022, 09:32
dormos schreef: 13 jul 2022, 14:29 Vlees- en legkippen voeren met in Nederland verbouwd voer en de mest gebruiken op het land waar het voer vandaan komt. Dat zou boerenverstand zijn, zeker op een ecologieforum.
Hier kan ik iets over roepen (een dus laat ik het niet na;-)

Kippen zijn niet op de schaal te houden die we nu doen.
Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat het een opdracht is voor onze hele maatschappij... 75 jaar "vooruitgang" is niet 123 terug te draaien..

Mooi voorbeeld van terug naar toen met kennis van nu: https://www.facebook.com/14251855710979 ... l/?app=fbl

John Arink maait met een dubbelsnijdende messenbalk:
  • geen insecten tot moes in de cyclomaaier
  • 20pk trekker in plaats van 80
  • niet schudden=werkgang minder
  • boer werkt niet meer in lawaai
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Mooi, erg mooi. En zo zijn er verschrikkelijk veel ontwikkelingen gaande, die moeten de kans krijgen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

Toetsingskader


Per kavel mogen een TH en bijgebouw (berging kas) worden gerealiseerd.
De footprint van een TH is maximaal 32 m2 BVO.
Een TH mag een extra verdieping hebben van maximaal 16 m2 BVO.
De hoogte van de TH bedraagt maximaal 8 m.
Een TH kan een veranda hebben eze is indien overkapt onderdeel van de 32 m2.
Het totaal aan bijgebouwen is maximaal 12 m2 BVO, met een hoogte van maximaal 2,5 m.
De bijgebouwen mogen niet vastzitten aan TH:
Afstand bijgebouw tot TH > 3 m;
Afstand bijgebouw tot kavelgrens > 3 m;

Een terras is mogelijk op maaiveld en is maximaal 12 m2.
.


Erfafscheidingen zijn houtwallen, houten hekjes (kastanjehout) of hagen van maximaal 1,20
mhoog.
Een TH geeft invulling aan een kavel. Een TH moet aan esthetische en duurzame eisen voldoen conform de regels van het bouwbesluit 2012 voor woningen dan wel middels gelijkwaardige oplossingen.
Een tacaravan of amper is niet toegestaan.
Een TH is duurzaam. Het bestaat zo veel mogelijk uit natuurlijke en hergebruikte materialen.
Een TH is dus milieuvriendelijk. Kunststof en plaatmateriaal zijn in beginsel niet toegestaan, tenzij deze horen bij het hergebruik en bijdragen aan de duurzame uitstraling,
ter beoordeling door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Een TH is (deels) zelfvoorziend. Er is geen aansluiting op het - gas en rioolnet. Een TH maakt gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen zoals zonnepanelen en warmtepompen. Een bewoner mag wel een aansluiting op het waternet en de kabel aanvragen. ewoner is verplicht om het grijze water middels een
systeem (bv helofytenfilter) te zuiveren zodat schoon water op het grondwater wordt geloosd.
De kwaliteit van het water moet meetbaar kunnen zijn.
De energieopwekking een integraal onderdeel van
Een TH is esthetisch. De te realiseren Tiny Houses spreken meteen tot de verbeelding omdat ze akmanschap, oog voor detail en veel aandacht het ontwerp . De kleurstelling dient terughoudend of natuurlijk te zijn. Bewoners bouwen de woningen zelf of laten deze bouwen geheel naar hun wens, niet met het oog op de verkoopwaarde maar op woonplezier.

Is in pdf, maar zie geen mogelijkheid die te uploaden. Geldt ook voor foto…..
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 16 jun 2022, 10:01 Dan ga je toch ook in regeltjes vast lopen?
Als het op wielen staat is het een wagen, moet er een kenteken aan komen te hangen, en anderzijds, als het een aanhanger is is het geen woning en dus geen Bouwbesluit. Een caravan is helemaal van triplex en purschuim.... En wild kamperen mag ook niet. En het woonwagenkamp krijgt geen vergunning voor meer plaatsen, dus dat wordt botsen.

Regeltjes regeltjes regeltjes... Balkenende beloofde ooit minder regeltjes. Die regeldrang blokkeert zoveel mooie ontwikkelingen, op alle gebied.
Achter een autoambulance gelden andere regels…..in België. NL dezelfde?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

Voor tekening van TH kun je sketchup gebruiken, maar is er ook een simpel programma voor constructieberekening?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

een opdracht is voor onze hele maatschappij...
Laten we het voor de kwetsbaren doen :mrgreen: #schwab
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

remco d schreef: 12 jul 2022, 22:15 Hier moet de boer die al z'n vlees in een eigen winkel verkoopt ook halveren. Op wat krachtvoer na komt alle voer van eigen land. Slagerij in de winkel, korte lijnen. Als we het over ecologisch hebben: dat is het volgens mij. 2 biologische boeren: halveren. Allemaal bedrijven waar de kinderen het willen voortzetten en daar ook al volop mee bezig zijn.

Waanzin.

Dat het alleen zou gaan om de mega varkensfarms is een vals frame.

10 km hemelsbreed verderop in weeze vliegt men ieder jaar meer maar de uitstoot boven de zoveel meter telt niet.

Stikstof valt te veranderen in kunstmest met een zogenaamde kraker, volgens mij mest en urine scheiden en de ammoniak laten reageren met een zuur? Ben er niet helemaal in thuis. Zou ook nog aardgas schelen voor kunstmest productie. Maar zoiets wordt niet eens serieus overwogen.

Die Tjeerd de Groot van D66 had eerst een functie in de melkveesector waarin hij propageerde dat iedere koeboer flink moest uitbreiden, het quotum kwam te vervallen en China wilde graag onze melk. Nu pleit hij voor halvering. En dan vindt hij het gek dat hem ontraden wordt iets te gaan vertellen bij een protest.
Huisduinen een zorgboerderij aan de rand van natura2000. Koetjes kunnen weg. Afstammelingen van het Keltische rund schijten aan de overkant van de weg in natura2000.

Die Chinese melkpoederfabriek bij Heerenveen krijgt geen aanvoer meer? Ik kon daar 123 op het veeteeltforum niks over vinden.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 13 jul 2022, 09:29 Een ander beleid organiseren. Het Gezond Boeren Verstand op het pluche plaats laten nemen. De puinhoop die nu, over tal van dossiers en ministeries zich al maar ontwikkeld en doorgroeit, kan ook niet. De mensen die er nu de scepter zwaaien, zijn niet bekwaam.
Er is een podcast van Robert Valentine. Libertarische partij. Geen pluche…
Plaats reactie