Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Paar dingen vallen me op:
- Het begrip 'tijdelijk' wordt verder niet afgekaderd. Edit: Oh, jawel, bij punt 12.
- De voorwaarden die ze opsommen zijn eigenlijk allemaal suggestief. Het moet comfortabel zijn, tja, maar da's voor iedereen anders. Het moet energie opwekken en beperken in het gebruik. Maarja, door een grote aan/uitknop op een 12kW airco te zetten, kun je het verbruik beperken door hem uit te zetten.
- dat 'verplaatsbare' snap ik niet. Het begrip 'Tiny House' heeft volgens mij niks speciaals met verplaatsbaar te maken.

Bij punt 3:
Het vergroten van de bestendigheid tegen het veranderende klimaat.
Vervolgens bij punt 4: Het wordt getoetst aan de constructieve veiligheid volgens het Bouwbesluit.

Prima, maar de constructieve veiligheid conform het Bouwbesluit is genormeerd waarbij de vormfactoren, veiligheidsfactoren e.d. ruimschoots de klimaatlasten afdekken. Wat moet je dan meer doen?

Ik lees niets over nuts-aansluitingen.
Een pilot voor 5 jaar: hypotheektechnisch gaat dat niet meevallen, in elk geval voor degene die van 0 af aan moeten beginnen.

Maar in basis: Er wordt in elk geval redelijk mee gewerkt om iets dergelijks te organiseren.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Zeker een leuk initiatief.

Tiny houses worden vaak op een aanhanger gebouwd. Dat maakt het misschien weghalen na 5 jaar een stuk makkelijker. Voor de rest inderdaad wat regels die niet al te veel problemen geven. Doen!!!! En na 5 jaar pik je aan ergens anders naartoe.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Dan ga je toch ook in regeltjes vast lopen?
Als het op wielen staat is het een wagen, moet er een kenteken aan komen te hangen, en anderzijds, als het een aanhanger is is het geen woning en dus geen Bouwbesluit. Een caravan is helemaal van triplex en purschuim.... En wild kamperen mag ook niet. En het woonwagenkamp krijgt geen vergunning voor meer plaatsen, dus dat wordt botsen.

Regeltjes regeltjes regeltjes... Balkenende beloofde ooit minder regeltjes. Die regeldrang blokkeert zoveel mooie ontwikkelingen, op alle gebied.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Een Tiny House is toch niets anders dan een woonwagen? Dat zal die eis vandaan komen. Het is een stacaravan maar dan hip..
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Idd, koop dan een oude caravan voor 100€, het concept caravan is als 50 jaar uitontwikkeld. Voorzie dan je geld voor wat extra isolatie, een laagje van 5 á 10cm is al genoeg voor zo’n kleine ruimte.

En dan nog een mini aircootje voor verwarming die paar dagen dat het nodig is.

En met de rest van je geld ga je gewoon minder werken, dat is pas milieuvriendelijk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Ik zit momenteel op het volgend pad:

-500m verder zit een biologisch boerende bekende met een "overschot" aan stro (ik heb reeds 300 balen gereserveerd)

-verplaatsbaar ga ik anders uitleggen als: het houtskelet deel wordt demontabel, de wanden ingevuld met stro en leem.
Moet ik over 5 jaar verkassen en ga ik verder dan 10km weg, laat ik het stro weer bij de boer, deze gebruikt het in de potstal.

Voordeel:
  • zeer beperkte kosten aan isolatie materiaal (300x€5?)
  • weinig plaatmateriaal nodig, dat is momenteel schreeuwend duur
  • amper energie behoefte
  • zeer beperkte milieu impact
  • Ben heeft minder kosten en kan meer doen zonder perse euro inkomen bij elkaar te moeten harken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 16 jun 2022, 08:14 Paar dingen vallen me op:
- Het begrip 'tijdelijk' wordt verder niet afgekaderd. Edit: Oh, jawel, bij punt 12.
- De voorwaarden die ze opsommen zijn eigenlijk allemaal suggestief. Het moet comfortabel zijn, tja, maar da's voor iedereen anders. Het moet energie opwekken en beperken in het gebruik. Maarja, door een grote aan/uitknop op een 12kW airco te zetten, kun je het verbruik beperken door hem uit te zetten.
Is allemaal niet meetbaar of specificeerbaar ben ik bang

[/quote]
JantjeV8 schreef: 16 jun 2022, 08:14- dat 'verplaatsbare' snap ik niet. Het begrip 'Tiny House' heeft volgens mij niks speciaals met verplaatsbaar te maken.
Interpreteer ik als "geen fundament", dus stelconplaat of stapel tegels en als het moet een schroef paal
JantjeV8 schreef: 16 jun 2022, 08:14 Bij punt 3:
Het vergroten van de bestendigheid tegen het veranderende klimaat.
Vervolgens bij punt 4: Het wordt getoetst aan de constructieve veiligheid volgens het Bouwbesluit.

Prima, maar de constructieve veiligheid conform het Bouwbesluit is genormeerd waarbij de vormfactoren, veiligheidsfactoren e.d. ruimschoots de klimaatlasten afdekken. Wat moet je dan meer doen?
Water opslag waar mogelijk? (Is al noodzaak, want geen water aansluiting)
Oversteek om zomers koel te blijven zonder actieve maatregelen?

Verder vindt ik het prettig om te weten waarom iets is gevraagd. Het triggert mijn innerlijke anarchist als het "daarom" is...

Ik merk wel dat jij veel meer feeling hebt met het jargon Jantje...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Met delen daarvan hebben wij erg re3gelmatig te maken. Ik gedraag me dan vaak behoorlijk opstandig. De zakkenvullende adviseurs weten aan de voorkant van ontwikkelingen niks, en aan de achterkant weten ze dat wat ze niet wisten wel ineens beter.. :shock: Maar alle regeltjes netjes passend over elkaar zonder conflicten is onmogelijk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Pietje »

benthuis schreef: 16 jun 2022, 20:15-verplaatsbaar ga ik anders uitleggen als: het houtskelet deel wordt demontabel, de wanden ingevuld met stro en leem.
Moet ik over 5 jaar verkassen en ga ik verder dan 10km weg, laat ik het stro weer bij de boer, deze gebruikt het in de potstal.
In Den Bosch zit Minitopia, en daar is ook de eis 'verplaatsbaar'. Er zijn maar een paar huizen op wielen neergezet, bij de rest is nagedacht over de afmetingen (dieplader) of demonteerbaarheid (panelen).

Waarom geen Nebrasca? Dat is ook demontabel, dak en kozijnen per vrachtwagen en de rest op de nieuwe plek weer opbouwen (met een stapeltje nieuwe balen voor het verlies).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Wat zou jij als ondergrond/vloer inzetten Peter?
Schottenkeet met stro was ook nog een overweging...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Pietje »

Tijdelijk of blijvend?
Tijdelijk een houten frame met een vloer van strobalen, af gesteund op poeren. Goede ventilatie onder de balen, balen insmeren voor plaatsen.
Blijvend: beton storten en opmetselen tot +40, glasschuim als isolatie onder de vloer.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Tijdelijk... Voor het frame joists gebruiken?
Het wordt blokken stapelen (Nebreska)
Met een lessenaarsdak denk ik de meest eenvoudige optie...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Schroefpalen, wellicht een optie. Prima voor tijdelijke situaties, redelijk betaalbare producten, zoekbegrip: krinner
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

Krelis schreef: 10 jan 2022, 21:40
jwardenier schreef: 22 nov 2019, 10:43 Ik weet dat we de wereld problemen hier niet oplossen en als die boeren problemen hebben ook niet .
Ik zie wel veel dingen van boerenbedrijven waar ik mijn respect niet voor kan uitdrukken .
Maar ik zit dat als alternatief ook aan de andere kant ,heb voornamelijk problemen ondervonden van ,zo had ik ooit 6 ha echt hooiland in beheer ,ben dit door lobby kwijt geraakt om hun mestafzet
Zie het grondwater pijl op hun verzoek veel te laag ,door te veel mest vervuild .
Zie dieren in een gevangenkamp waar ze nu nog maar 5 tot 7 jaar oud worden terwijl wij eerder koeien molken van 16 tot ver in de 20 jaar oud .
Zie dat ze de politiek zo beïnvloeden dat hun voordeel op voordeel krijgen ,neem ozb waterschap lasten enz .
Geen enkele sector heeft zoveel belasting mogelijkheden ,trekker bv wordt in 3 jaar afgeschreven hierop .
Men heeft als geen ander subsidie mogelijkheden gem 80 d per jaar maar ik ken er ook die 100 tot 150 d per jaar krijgen
Zo kan ik nog wel even doorgaan ,respect ,sorry .
En dat zeg ik die zelf een agrarisch bedrijf heb ,heb een broer die een groter bedrijf heeft en een broer die een nog groter bedrijf heeft ,veder veel fam met boeren bedrijven en mijn kennissen kring bestaat uit melkvee houders maar ook akkerbouwers ,en als ik leed wil zien hoef ik dus niet ver te zoeken . Verjaardagen heb ik afgeschaft ,of gelul over verre vakanties of het gaat over geld groter en meer .
Een ander fam lid heeft met grote letters trots op de boer ,op zijn auto staan ,hij is met zijn bedrijfje dan ook voor 90% afhankelijk van werk voor .
Als ik dus beter kijk dan alleen de buitenkant zie ik nogal wat narigheid veroorzaakt door ,terwijl ze de kleintjes proberen om zeep te helpen ,ik krijg nog wel eens te horen jij met je fiets en koetje ,onder tussen een lobby bedrijf er op zetten om me te dwingen huurland af te staan .
Ik kijk dus met heel andere ogen naar wat zich nu boer noemt .
Maar ik zou dit topic met rust laten ,vind deze woordenwisselingen vrij zinloos ,laat liever zien hoe het ook kan ,b v 30 nov ,demonstratie zeis haren
Mag wel een upje hebben. Nog steeds relevant.
Blckbx deze week interessante uitleg over ‘stikstof’ https://www.blckbx.tv/livestreams/blckb ... 2022-07-08

Verder lijkt mij dat onze boeren in hun eigen mest zijn gelopen. Die kar is niet meer terug te trekken, althans daar gaat de RABO (foodhubs) ze niet bij helpen.
50 jaar geleden van planoloog en toen dorpsgenoot, Marten Bierman (ver.behoud ijsselmeer) gehoord dat de plannen verregaand waren om de agrarische sector over te hevelen naar ‘Wageningen’. Gaan we nu revolteren tegen de Phd’s?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 13 jun 2022, 22:57 Ok. Mijn interesse was gewekt en spontaan heb ik de beschikking over een locatie van de gemeente. 4 Tiny House plekken zonder Nuts... Als een van de directie er zelf niet gaat wonen dan zijn er nog 2 oempaloempas die wel voor 50 euro in de maand willen wonen (papa draagt dan de leenlast van de bouwkosten)


Nu hard aan het nadenken of strobouw wat is... Of toch stiekum 20cm isolatieplaat constructief gebruiken? Ik weet niet of ik daar mee door de fuik van het bouwbesluit kom....
Bouwbesluit BENG kan niet ‘tiny’. Dus de wethouder zal het welwillend moeten aftekenen. Een ambtenaar gaat dat niet doen. Zelf val ik nog onder het oude regiem, maar aanpassing wilde de ambtenaar bij BENG onderbrengen.
Plaats reactie