Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 06 jul 2022, 07:36 Schroefpalen, wellicht een optie. Prima voor tijdelijke situaties, redelijk betaalbare producten, zoekbegrip: krinner
Op MP betonnen poeren kopen voor €50, gestort van restbeton. Zoiets als prorail langs het spoor plaatst voor de elektrapalen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

dormos schreef: 11 jul 2022, 13:09 Dit is een ecologie forum en jij gaat met je argumenten nergens in op het ecologische aspect van de agrarische industrie en de werkelijke belangen die die er spelen.
Lijkt er op dat jij vindt dat mensen met een hogere opleiding en dus vaak werkzaam in de kennisindustrie niet hard werken en maar een beetje lanterfanten. Wie denk je dater een stikstofwasser bedenkt, of betere voer samenstellingen? De boer met z'n VMBO of de ingenieur in Wageningen of aan de TU? Lijkt een beetje op afgunst.

Nog zo'n alternatief feitje is dat de immigranten zorgen voor het woningtekort. Echt feitje van het CBS:

Begin 2021 waren er 8,0 miljoen particuliere huishoudens in Nederland, waarvan 3,1 miljoen eenpersoonshuishoudens. Gemiddeld wonen er 2,14 mensen in een Nederlands huishouden, in 1961 was de gemiddelde huishoudensgrootte nog 3,54. Door deze zogenaamde 'huishoudensverdunning' is het aantal huishoudens veel sneller gegroeid dan de bevolking.

en deze:
In 2038 zal Nederland naar verwachting 9 miljoen huishoudens tellen. Nu zijn dat er 8,1 miljoen. Er komen vooral meer eenpersoonshuishoudens bij, waarvan een groot deel alleenwonende ouderen. Na 2038 zal het aantal huishoudens minder sterk groeien. In 2070 zullen er naar verwachting 9,8 miljoen huishoudens zijn. Dat meldt het CBS op basis van de Huishoudensprognose 2021-2070.

Sinds 1960 is de bevolking 1,5 keer gegroeid, het aantal huishoudens 2.5 keer. Dat heeft niets met immigratie te maken maar met het feit dat we met steeds minder mensen in een huis wonen. Voor een groot deel zijn dat ouderen die in hun eensgezinswoning blijven wonen omdat er geen alternatief is, en dat is weer het gevolg van 10 jaar Rutte en afbraak van de sociale woning sector.
Feit is dus dat we bij zullen moeten bouwen, maar daar is maar een klein deel van de landbouwgrond voor nodig. En wat is er mis mee als je sommige boeren toestaat om grond van nog geen tientje de meter toestaat om dat voor 300 Euro de meter te verkopen als bouwgrond?
Na WO2 is besloten dat ‘alles Wageningen Phd’ moet worden. Club Schwab en eet ze bugs hebben de tijd :mrgreen:

Sinds 1960…..ik kijk liever naar peildatum 1945, dus voor de babyboom. NL heeft minimaal 18 miljoen inwoners die gehuisvest moeten (van wie?) worden. De volksverplaatsing vanuit de Jordaan en de Pijp heeft ons Purmerend, Lelystad en Heerhugowaard opgeleverd. Ben ik Almere vergeten?
Van een paar honderd hectare naar 10.000?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

Krelis schreef: 15 jul 2022, 09:54
JantjeV8 schreef: 06 jul 2022, 07:36 Schroefpalen, wellicht een optie. Prima voor tijdelijke situaties, redelijk betaalbare producten, zoekbegrip: krinner
Op MP betonnen poeren kopen voor €50, gestort van restbeton. Zoiets als prorail langs het spoor plaatst voor de elektrapalen.
https://www.funda.nl/koop/den-helder/hu ... eijloop-2/
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Dank! Leuk ter inspiratie... Ik verbaas me over de bedragen die betaald worden. Meestal is er geen hypotheek te vestigen en moet de grond gepacht (in dti geval € 281,67 euro per maand). Daarmee zijn het hele kostbare woonmeters....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 16 jul 2022, 11:10
Dank! Leuk ter inspiratie... Ik verbaas me over de bedragen die betaald worden. Meestal is er geen hypotheek te vestigen en moet de grond gepacht (in dti geval € 281,67 euro per maand). Daarmee zijn het hele kostbare woonmeters....
Helder Vastgoed heeft de grond aan de bouwer verkocht. Het huisje is 2 jaar geleden in Oekraïne gebouwd en geplaatst op kavel die gekocht is van Helder vastgoed, een bedrijf dat met een sausje van de woningstichting is gelardeerd. Verkoper(s) moet het eerst aanbieden aan ‘Helder’. Om de een of andere reden wil men de grond weer in bezit hebben (juridisch mogen ze niet in grond handelen???) en hebben ze het gekocht voor 2 ton. Beetje losgezongen van de werkelijkheid m.i., maar het geld klotst bij corporatief NL incl. defensiedorp DenHelder nog tegen de plinten.

Volg Rob Scholte museum en de aftocht maar eens. Die (Helderse?) mentaliteit kenmerkt ook het tiny house project daar. Vandaag een ja, kan morgen ingetrokken worden -zonder actieve herinnering aan de toezegging.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Ik zie 34 plaatsen op de kaart... Als die gemiddeld 250 in de maand opleveren... Zijn ze met 2jr compleet door die 2 ton heen!
Hoop dat ik het goed begrepen heb... Want dit zou eigenlijk niet mogen mogen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 16 jul 2022, 23:17 Ik zie 34 plaatsen op de kaart... Als die gemiddeld 250 in de maand opleveren... Zijn ze met 2jr compleet door die 2 ton heen!
Hoop dat ik het goed begrepen heb... Want dit zou eigenlijk niet mogen mogen!
het is ook een bijzonder project ;-)

de kavels worden verhuurd met een bedrijfsonroerendgoedcontract. Met huuraanpassing op basis van CPI/maart als basis. Dat had dit jaar 9,75% kunnen zijn.......
Is niet doorgevoerd, immers niet alles is nog verhuurd- denk ik dan.

maar bij de meeste tiny projecten zit een addertje onder het gras hebben we gemerkt bij onze zoektocht in NL. Minitopia in den Bosch is nog het meest transparant denk ik.

Heb je 50K te verbranden en bouwen is je hobby.......staanplaatsen op een recreatiepark zijn ook niet gratis toch?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Het grootste probleem dat ik voorbij zie komen is het feit dat gemeenten zich allemaal 5 jr bedenktijd gunnen. Niet helemaal fair denk ik. Ik wil er zeker geen 50k op stuk slaan, maar met eigen arbeid en strobouw moet het zeker bij de helft ophouden. M'n wensen lijstje qua luxe zal ook iets korter zijn denk ik...

Ik vraag mr sterk af wat de toegevoegde waarde nog is als je het hutje helemaal vol hangt met ingewikkelde techniek...
Elektrisch, water zuivering, afvalwater, warmtepomp en accu....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 19 jul 2022, 22:20 ingewikkelde techniek...
Precies, daar gaat je budget.. :x
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 19 jul 2022, 22:20 Het grootste probleem dat ik voorbij zie komen is het feit dat gemeenten zich allemaal 5 jr bedenktijd gunnen. Niet helemaal fair denk ik. Ik wil er zeker geen 50k op stuk slaan, maar met eigen arbeid en strobouw moet het zeker bij de helft ophouden. M'n wensen lijstje qua luxe zal ook iets korter zijn denk ik...

Ik vraag mr sterk af wat de toegevoegde waarde nog is als je het hutje helemaal vol hangt met ingewikkelde techniek...
Elektrisch, water zuivering, afvalwater, warmtepomp en accu....
Plus een EV met laadpaalabo om de winter door te komen. Anders werkt de warmtepomp niet… -ik verzin dit niet.

Komt nu ook bij dat voor permanente bewoning aan de BENG moet worden voldaan. BIjna energie neutraal. Koelen in de zomer, verwarmen in de winter.
Ventilatie alleen IT geregeld. Je zult zelf besluiten om het raam open te zetten, dat doet Hugo de Jonge beter.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 20 jul 2022, 07:32
benthuis schreef: 19 jul 2022, 22:20 ingewikkelde techniek...
Precies, daar gaat je budget.. :x
Leges, constructieberekening, tekenaar, fundering, water enzo, dan is de eerste €5000/10.000 erdoor.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

Little Suzy

https://peakprosperity.com/wow-cdc-comp ... -its-over/

Iemand al eens eerder een galgje gemaakt? Anno 2022 met scherpe naaldjes.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wakker geworden?

Bericht door 12much »


John Arink maait met een dubbelsnijdende messenbalk:
  • geen insecten tot moes in de cyclomaaier
  • 20pk trekker in plaats van 80
  • niet schudden=werkgang minder
  • boer werkt niet meer in lawaai
Ik snap dat niet schudden niet helemaal. Waarom zou dit hiermee gesneden gras beter drogen zodat je het niet hoeft te schudden? Daarnaast Heel mooi. maar nu ben ik nieuwsgierig, als ik google op dubbele messenbalk, vind ik alleen een soort veredelde heggenschaar, maar de messen aan de achterzijde hebben dan toch geen snijfunctie? Anders dan dat je ook achteruit zou kunnen maaien, wat mij niet logisch lijkt:-)
En met cyclomaaier bedoelen we gewoon de ronde schijven waar een aantal korte rondraaiende mesjes op 90 graden van elkaar gemonteerd zijn toch?
Ik ben geen boer, maar repareer wel eens wat voor een boer en heb de vraag ook op FB gesteld, maar hier formuleert een antwoord zich doorgaans sneller. (leuk om jullie allemaal weer eens te lezen:-)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door kockie »

Hee 12Much!

Het dubbele messenbalk moet worden vertaald als "dubbelsnijdende" messenbalk. Zowel het boven- als ondermes bewegen en snijden daarmee (blijkbaar) beter dan alleen een bewegend bovenmes.

Bij een cyclomaaier, die trommel met messen eraan (de onze heeft ze om de 120 graden), komt het gras in banen te liggen, 1 per trommel. Bij de messenbalk blijft het op dezelfde breedte liggen als waar het stond. Alle oppervlak wordt dus benut om te drogen. Er zijn ook cyclomaaiers gecombineerd met een kneusinrichting, deze verdeelt het gras beter, maar weer een hoop pk's meer nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

[mompelt iets over gras en voeten]
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie