Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Krelis, dankje voor deze kritische link. Ze zijn aardig aan het mopperen, meestal terecht. Hoezeer de boeren in dit verhaal de dupe zijn en Schiphol weer buiten schot blijft klopt natuurlijk niet. Het energieverhaal daarentegen, daar krijg ik wat kriebels bij. Wat willen ze nu?

Misschien iets voor Dormos? Die weten zaken altijd messcherp te ontleden.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Boeren zijn hier inderdaad de dupe, maar wat mij betreft staan ze aan de verkeerde poort te rammelen.

Deze week nog een analyse gezien mbt waar de inkomsten uit de agrarische industrie terecht komen: 14% bij de "boeren", 14% bij de supermarkten, en de rest bij het agrocomplex er omheen: Veevoerbedrijven, Rabobank, zuivelbedrijven, stallenbouwers, leveranciers van melkrobots en landbouwwerktuigen etc.
En toch staan de boeren bij de DC's van de supermarkten, en niet bij For Farmers, Agrifirm, Rabobank, Friesland Campina, Lely etc.

De echte grootverdieners hebben jarenlang de lobby in stand gehouden, via CDA, VVD, LTO etc., om te voorkomen dat hun bedrijfsmodel in gevaar komt en steunen nu actief Agractie, Farmers Defence Force en BBB. Ze zaaien twijfels met fakenieuws over modellen die niet zouden kloppen en wijzen naar andere branches die eerst maar eens iets zouden moeten doen.

Toen de overheid (Rutte 1) het melkquotum afschafte zaten de "accountmanagers" van de Rabobank als eerste bij de boer aan tafel om te vragen hoeveel die wilde bijlenen om extra stallen te bouwen.

Het grote probleem is echter heel simple plat te slaan. Voor een natuurlijke manier van boeren geldt dat je een kringloop hebt. Je verbouwt voer voor je vee, je melkt of slacht en de mest van de beesten gaat op het land om het voer te verbouwen. Dan heb je een kringloop waabrij de grond de meststoffen goed kan verwerken zonder stikstofprobleem of uitspoelen in oppervlaktewater.

In Nederland hebben boeren (koeien, varkens, kippen) veel meer beesten dan waarvoor hun land voer kan produceren. Wat we dan doen is heel veel graan en soja importeren uit het buitenland om aan het vee te voeren. Dit zijn eiwitten die we als mens prima kunnen eten, maar in plaats daarvan zetten we die op een heel inefficiente manier om in dierlijke eiwitten.

Waar het dan echt mis gaat is dat we al die mest die het resultaat is van dat geimporteerde voer wel op de kleine postzegel die Nederland is uit willen rijden, hetgeen resulteert is overbemesting, uitspoelen in oppervlaktewater en nul bodemleven. Daarbovenop wordt er dan tussendoor ook nog kunstmest gestrooid om met name gras nog sneller te laten groeien.
De verspilling van fossiele energie daargelaten zou het veel beter zijn om de mest die geproduceerd wordt met geimporteerd voer terug te brengen naar waar het voer vandaan komt want daar wordt nu kunstmest gestrooid bij gebrek aan natuurlijke meststoffen.

Dit is op macro niveau volgens mij het probleem terwijl de boerenlobby alleen op microschaal (Nederland, het eigen erf) wil kijken.

Veel "burgers" denken dat alles wat er groen uitziet natuur is, maar het platteland is in feite voor de natuur een groene woestijn van weilanden vol engels raaigras en voedermais.

Mijn imkerende vader heeft ooit bij mij in de buurt (platteland) een paar kasten gehad. Het bleek dat de bijen op het platteland 50% minder honing kunnen halen dan wat zijn bijen in een stadsomgeving doen. De biodiversiteit is dus blijkbaar groter in de stad dan op het platteland.

Zoals we het nu doen is niet houdbaar, het landbeslag weegt niet op tegen de opbrengsten en de andere 17 miljoen inwoners van Nederland hebben ook ruimte nodig. Dan lijkt het me logisch dat er iets moet gebeuren. Wat er gaat gebeuren is nog helemaal niet duidelijk, dus waarom men huilt voordat men geslagen wordt snap ik niet helemaal.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Het is ook gewoon de trend dat een van de weinige groepen in Nederland die nog echt wat produceren en hard willen werken, het moeilijk gemaakt wordt. De"kenniseconomie" waar men in Den Haag over praat is een fabeltje. En die gekochte "stikstof ruimte" dan benutten om huizen te bouwen voor immigranten (immers zonder immigratie zou het aantal inwoners al jaren dalen) staat hier buiten de randstad ook niemand aan.

Dat boeren het anders moeten doen wil ik rustig in meegaan maar de hele trend van besturen valt voor iemand met gezond verstand niet meer te begrijpen. En dan ga je al gauw denken: zijn "ze" in Den Haag nou zo dom of is dit bewust? Zie de opmerkingen van vd Plas waarmee ze de halve VVD achter haar krijgt.

Ik las laatst ergens : over een paar jaar weten we alles, maar hebben en kunnen we niks.

Mvg Remco
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Dit is een ecologie forum en jij gaat met je argumenten nergens in op het ecologische aspect van de agrarische industrie en de werkelijke belangen die die er spelen.
Lijkt er op dat jij vindt dat mensen met een hogere opleiding en dus vaak werkzaam in de kennisindustrie niet hard werken en maar een beetje lanterfanten. Wie denk je dater een stikstofwasser bedenkt, of betere voer samenstellingen? De boer met z'n VMBO of de ingenieur in Wageningen of aan de TU? Lijkt een beetje op afgunst.

Nog zo'n alternatief feitje is dat de immigranten zorgen voor het woningtekort. Echt feitje van het CBS:

Begin 2021 waren er 8,0 miljoen particuliere huishoudens in Nederland, waarvan 3,1 miljoen eenpersoonshuishoudens. Gemiddeld wonen er 2,14 mensen in een Nederlands huishouden, in 1961 was de gemiddelde huishoudensgrootte nog 3,54. Door deze zogenaamde 'huishoudensverdunning' is het aantal huishoudens veel sneller gegroeid dan de bevolking.

en deze:
In 2038 zal Nederland naar verwachting 9 miljoen huishoudens tellen. Nu zijn dat er 8,1 miljoen. Er komen vooral meer eenpersoonshuishoudens bij, waarvan een groot deel alleenwonende ouderen. Na 2038 zal het aantal huishoudens minder sterk groeien. In 2070 zullen er naar verwachting 9,8 miljoen huishoudens zijn. Dat meldt het CBS op basis van de Huishoudensprognose 2021-2070.

Sinds 1960 is de bevolking 1,5 keer gegroeid, het aantal huishoudens 2.5 keer. Dat heeft niets met immigratie te maken maar met het feit dat we met steeds minder mensen in een huis wonen. Voor een groot deel zijn dat ouderen die in hun eensgezinswoning blijven wonen omdat er geen alternatief is, en dat is weer het gevolg van 10 jaar Rutte en afbraak van de sociale woning sector.
Feit is dus dat we bij zullen moeten bouwen, maar daar is maar een klein deel van de landbouwgrond voor nodig. En wat is er mis mee als je sommige boeren toestaat om grond van nog geen tientje de meter toestaat om dat voor 300 Euro de meter te verkopen als bouwgrond?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 11 jul 2022, 13:09 De boer met z'n VMBO of de ingenieur in Wageningen of aan de TU? Lijkt een beetje op afgunst.
Hier ga je scheef en doe je de boer tekort.

Ik werk niet in de agra, maar in de bouw. En ja, wat daar in Den Haag, en neem ook maar een groot deel van de randstad mee, allemaal bedacht wordt staat zo verschrikkelijk ver van de werkelijkheid. Een goeie ingenieur heeft stevig aan de praktijk geproefd, in welk vakgebied dan ook en dat ontbreekt volledig. De generatie in Den Haag heeft nooit een draai om de oren gehad, hoefde niet te werken om door d'r jeugd heen te komen, weten niet wat een klauwhamer, een stucspaan of een kruiwagen is en gaan nu volledig vanuit tabelletjes en boeken de staat proberen te besturen. Gaat prima ja, goed gedaan met al die studies, petje af. Ik heb nooit veel geleerd, maar kan de crisissen niet op 2 handen tellen. Vakwerk wat ze leveren. Gezond Boeren Verstand, dat is het principe wat ontbreekt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 11 jul 2022, 13:09 Lijkt er op dat jij vindt dat mensen met een hogere opleiding en dus vaak werkzaam in de kennisindustrie niet hard werken en maar een beetje lanterfanten.
Ik durf hardop te beweren dat er in stedelijke gebieden veel meer baantjes/beroepen/bedrijven rondwaren die niets, maar dan ook totaal niets bijdragen en dan op alle gebied beschouwd.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Los van de white collar/blue collar discussie en terug naar de ecologie:

Is het niet overduidelijk dat de huidige agrarische sector verre van ecologisch en duurzaam is, en dat daar nu eindelijk na jaren van saboteren van lobby partijen eindelijk iets aan moet gebeuren?
Wat daaraan moet gebeuren is nog niet duidelijk, maar dat het minder, minder, minder moet toch wel?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Boer met z'n vmbo? Beetje goedkoop. Ja er moeten dingen veranderen maar teveel mensen die dingen bedenken en te weinig handjes om het te doen is wel degelijk een probleem.

Ecologisch heb je waarschijnlijk gelijk. Mooi flink minder produceren, meer afhankelijk worden van het buitenland. In Oekraïne draait de landbouw ook geweldig. Gevolg zijn volgend jaar honger doden en dat is weer goed voor milieu en klimaat.

In Nederland soja telen gaat niet geweldig, en de stukken waar gras staat zijn vaak minder geschikt om iets anders op te zetten, of risico in bijvoorbeeld uiterwaarden. Graan uit Nederland is ongeschikt om brood te bakken dat gaat beter in Frankrijk. Zo doet iedereen wat hij kan.

Zo'n eco stadsboerderij is geweldig, ik zag laatst 60ct voor één ei staan. Allemaal biologisch eten van kleine boerderijen is wensdenken van de 10% rijkste mensen van Nederland, de rest kan dit niet betalen.

De agrarische industrie is de enige waar de uitstoot afgelopen decennia flink vermindert is. Iedere keer doet ze haar best en het zal vast nog beter kunnen. Maar saneren op modellen en berekeningen is een schande. Vraag maar aan omwonenden van Schiphol hoor betrouwbaar de geluidsoverlast modellen van het RIVM zijn. Of kijk de corona modellen waar ze het aantal op de IC voorspelden.

Dadelijk zijn er boerderijen opgeruimd, generaties boer stuk gemaakt, dorpen de ziel ontnomen en blijkt dat de modellen niet klopten of niet brachten wat voorspeld is. En dan? Sorry zeggen?

En dat uitkopen zal vast royaal gaan want de overheid is heel scheutig met schade vergoeden, zie toeslagen en Groningen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 11 jul 2022, 15:21 Los van de white collar/blue collar discussie en terug naar de ecologie:

Is het niet overduidelijk dat de huidige agrarische sector verre van ecologisch en duurzaam is, en dat daar nu eindelijk na jaren van saboteren van lobby partijen eindelijk iets aan moet gebeuren?
Wat daaraan moet gebeuren is nog niet duidelijk, maar dat het minder, minder, minder moet toch wel?
Ik kan het niet goed beoordelen. Als ik hier in de omgeving om me heen kijk, dan hebben alle boeren (die nog over zijn), echt wel oog voor de natuur. Sowieso voel ik me prettiger in een groene omgeving, al zijn het brandnetels, dan tussen de betonnen gebouwen. De getalletjes die er door diezelfde doorgestudeerde-vervandepraktijkstaande zogenaamde geleerde wetenschappers aan gekoppeld worden, moeten we ook maar geloven. Ik proef geen stikstof, ik zie geen hopen in de hoek liggen waarop je kunt zeggen "het is bijna op" of "er is nog zat", ik weet het simpelweg niet.

Die Wageningse wetenschapper haalt de avocado naar Nederland, erg ecologisch.

Het mest-verhaal volg ik. Importeren en met de rotzooi blijven zitten. Inderdaad, er zal dus best nog genoeg verbeterd kunnen worden.

De bijen zullen ondertussen ook buiten de stad weer steeds beter gedijen. In onze regio zie je steevast de kopstroken van de akkers met bloemen bezaaid. Dat begint een gewoongoed te worden. Dat moet verbetering geven. Ook niet blijven hangen in ervaringen van ouders van misschien wel decennia terug.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat we hier meer dieren houden dan waar we voer voor kunnen verbouwen, waar we de mest van kwijt kunnen en dat allemaal vooral voor de export.

Helemaal niets mis met boeren die zoveel vee houden als hun land aankan, maar daar zit precies het ecologsche probleem.

Al het andere er omheen zijn rookgordijnen, zoals het feit dat we zonder boeren niet te eten zouden hebben. 70% van wat ze verbouwen gaat naar het buitenland en we importeren het overgrote deel van ons voedsel al. Daar verandert met minder vee (niet perse boeren) weinig aan.

Dat de modellen niet zouden kloppen is framing van de lobby, en het blijkt erg succesvol. Zelf het Mesdagfonds heeft toe moeten geven dat ze kloppen, maar hun eerdere bewering dat dat niet zo zou zijn blijft bij veel mensen hardnekking hangen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

De getalletjes die er door diezelfde doorgestudeerde-vervandepraktijkstaande zogenaamde geleerde wetenschappers aan gekoppeld worden, moeten we ook maar geloven. Ik proef geen stikstof, ik zie geen hopen in de hoek liggen waarop je kunt zeggen "het is bijna op" of "er is nog zat", ik weet het simpelweg niet.
Maar voor wat betreft bjvoorbeeld asbest vertrouw je toch hoop ik wel op die doorgestudeerde-vervandepraktijkstaande zogenaamde geleerde wetenschappers? Of voor de schadelijik effecten van roken? Radioactieve straling?

Denk je dat boerenverstand daarvoor voldoende was geweest om te bepalen hoe schadelijk iets is?

Beetje vreemde reactie om iets dat je niet snapt als onzin af te doen.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Ik denk dat het vooral de boeren zijn die de kleine lettertjes van de contracten en leningen die ze ondertekend hebben niet gelezen hebben die nu actie aan het voeren zijn.

Diegene die hun gronden, woning,... in onderpand hebben gegeven aan hun toeleveranciers.
Dit in combinatie met het speciale karakter van een boer, iets wat je ook nodig hebt om deze job te kunnen doen: een doorzetter die veel werk verzet, meestal op zijn eentje en/of met zijn gezin.

Aan de andere kant heeft de overheid deze situatie veel te ver laten doorschieten. Jaar na jaar komen er telkens regels bij in een poging om de zaak een beetje in goede banen te leiden. Iedere keer doet de boer een grote inspanning om daaraan te voldoen en denkt die telkens: als ik dit regeltje afgehandeld heb dan ben ik er. Om dan plots te horen dat je helemaal in de verkeerde richting zit, je beter zou stoppen of bijna helemaal herbeginnen. Al die energie, tijd en geld is voor niets geweest.

En dan komen de mannetjes van de agro-industrie ook nog eens met de grote slee je erf oprijden om je te wijzen op de financiële verplichtingen die je aangegaan hebt.
Waterdicht juridisch dichtgetimmerd dus het geld dat je mogelijk ontvangt van de overheid om te stoppen mag je waarschijnlijk onmiddellijk doorstorten aan de agro-business, als je al het geluk hebt om daarmee toe te komen. Want de overheid zal niet in alles tegemoet komen want dat kan politiek gezien ook riskant zijn.

Sommige boeren zitten echt tussen hamer en aambeeld zonder uitweg.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 11 jul 2022, 16:36 Beetje vreemde reactie om iets dat je niet snapt als onzin af te doen.
Waar schreef ik dat??
Woz schreef: 11 jul 2022, 18:11 Ik denk dat het vooral de boeren zijn die de kleine lettertjes van de contracten en leningen die ze ondertekend hebben niet gelezen hebben die nu actie aan het voeren zijn.

Diegene die hun gronden, woning,... in onderpand hebben gegeven aan hun toeleveranciers.
Dit in combinatie met het speciale karakter van een boer, iets wat je ook nodig hebt om deze job te kunnen doen: een doorzetter die veel werk verzet, meestal op zijn eentje en/of met zijn gezin.

Aan de andere kant heeft de overheid deze situatie veel te ver laten doorschieten. Jaar na jaar komen er telkens regels bij in een poging om de zaak een beetje in goede banen te leiden. Iedere keer doet de boer een grote inspanning om daaraan te voldoen en denkt die telkens: als ik dit regeltje afgehandeld heb dan ben ik er. Om dan plots te horen dat je helemaal in de verkeerde richting zit, je beter zou stoppen of bijna helemaal herbeginnen. Al die energie, tijd en geld is voor niets geweest.

En dan komen de mannetjes van de agro-industrie ook nog eens met de grote slee je erf oprijden om je te wijzen op de financiële verplichtingen die je aangegaan hebt.
Waterdicht juridisch dichtgetimmerd dus het geld dat je mogelijk ontvangt van de overheid om te stoppen mag je waarschijnlijk onmiddellijk doorstorten aan de agro-business, als je al het geluk hebt om daarmee toe te komen. Want de overheid zal niet in alles tegemoet komen want dat kan politiek gezien ook riskant zijn.

Sommige boeren zitten echt tussen hamer en aambeeld zonder uitweg.
Dat is denk ik ook zo. Een systeem wat op veel te veel subsidies overeind gehouden wordt is geen gezond systeem. Maar waar het mij om gaat is dat die boer enkel gedaan heeft wat mocht, waar hij toestemming, vergunningen en alles wat nodig is voor elkaar had. Hij deed niets illegaals. En zeg niet dat een boer niet gecontroleerd wordt, want sjongejonge wat zit er toch een dikke laag tussen de bevolking die maar wat graag d'r eigen handen net vies maakt, maar wel de ander op z'n overtredingen wil wijzen.

En los daarvan. Wie koopt er bij een supermarkt? Ik denk iedereen wel een gedeelte van z'n boodschappen. De druk die de inkopers van een supermarkt op die boeren weet te leggen: Ik neem dit jaar zoveel ton sla bij je af. Haal je die hoeveelheid niet, dan trekken we die kosten van de rekening af.
Ja, zakelijk is het niet slim om daar in mee te gaan. Vroeger deed dat de veilingcoorporatie, daarna de greenery en nu de supermarkten zelf. De boer is en blijft slaaf van zichzelf.

Import en export. Tja. De kuikens uit NL gaan naar Roemenie om daar vervolgens na 6 weken weer terug te komen voor de slacht. Kuikens is export, kip is import. Rozen worden in NL gestekt, gaan naar Afrika om opgekweekt te worden en als roos weer terug te komen. Zeg het maar met die getallen.

Het wil niet zeggen dat de getallen van een overheid allemaal kloppen. Gisteren werd er ook een stikstofberekening gepresenteerd, die zou dan zogenaamd niet compleet zijn. Als je alles klakkeloos geloofd wat Den Haag presenteert, dan zul je ook nog bedrogen uitkomen. In hetzelfde nieuwsbulletin kwam een item dat de Nederlandse bossen goed in ontwikkeling zijn. Veel diversiteit, veel flora en fauna.

Ik snap dat die boer het niet meer snapt. Want juist zij zitten dicht bij die bossen.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Ja, de boer heeft gedaan wat mocht en kon. Maar dan nog blijft de vraag: was dat wel verstandig?

Er bestaan best veel contracten waar je achteraf veel spijt van hebt dat je ze ondertekend hebt, niet enkel in de landbouwsector. Ik heb er in mijn zzp-tijd ook wel eens eentje buitengeschopt (it-diensten, paar honderd euro per maand voor 5 jaar, hier tekenen alstublieft. En u proberen te framen als halve idioot als je het niet doet).

En ook bvb roken en alcohol is toegestaan door de overheid maar is het verstandig om dat (veel) te doen?

Nu zal het in de landbouwsector wel nog vele malen erger zijn dan wat ik beschrijf. Die voederbedrijven, groothandels, supermarkten,... dat zijn echt geen doetjes.
En de regelgeving is op hun maat geschreven, probeer dat maar eens te keren richting de kleinschaligere boeren.

Er zal ergens een middenweg gevonden moeten worden: afbouwen maar toch kunnen verder boeren met lange termijnvisie. Zeer moeilijk.

Die stikstofcijfers zullen inderdaad niet kloppen. Maar metingen zijn een momentopname en diegene die de metingen gedaan hebben zullen wel wat mitsen, maren en voorbehouden in hun verslag gezet hebben, kan ook niet anders.

Het zou mij echt wel verbazen moest de vaststelling dat we met teveel stikstof zitten niet kloppen. Dat hoef je niet tot op 2 cijfers na de komma te weten om maatregelen te kunnen treffen.

Dat andere sectoren ook hun inspanning moeten doen spreekt vanzelf. De stikstof komt niet enkel uit de landbouw.

We moeten het overzicht bewaren: we kiezen een referentiepunt en vanaf daar moet de trend voor iedereen naar beneden.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Woz schreef: 12 jul 2022, 14:04 We moeten het overzicht bewaren: we kiezen een referentiepunt en vanaf daar moet de trend voor iedereen naar beneden.
Ik denk, althans in mijn visie pak je het daar erg netjes samen. Echter in je conclusie wringt nu precies de schoen. Immers dat referentiepunt voor de boer ligt op pak 'm beet een jaar of 20 terug. Vanaf dat moment zo'n beetje is in hun sector ontzettend veel ontwikkeld, jazeker, Wageningen is daar ook bij betrokken, en niet alleen ontwikkeld maar uiteindelijk ook op geïnvesteerd en uitgevoerd. En volgens mij moet er niet uit het oog verloren worden dat die investeringen lang niet altijd besloten zijn op een hogere productie, maar ook vanuit het hart met een ideaalbeeld hoe iemand zijn bedrijf er uit wil laten zien: modern, verantwoord, toekomstbestendig.

Er is geen boer die voor de lol kunstmest aankoopt en zomaar rondstrooit. Ik zie ontwikkelingen in de tuinbouw waarbij de plant bij de kweker al in z'n potgrondblokje (zeg maar de kluit) exact de juiste hoeveelheid meststof meekrijgt voor z'n levensduur. Er hoeft dan na het uitplanten in de koude grond verder geen kunstmest toegevoegd worden. Ik kijk daar als leek tegenaan, maar zie dat als een goede ontwikkeling waarvan je in de media nu niks terug ziet. Er wordt gedaan alsof er kruiwagens kunstmest tegelijk leeg gekieperd worden.
Er worden metingen gedaan waar wel/geen/een beetje kunstmest noodzakelijk is. Die machines op de traktoren krijgen een programma mee zodat er geen kilo teveel of op een verkeerde plek terecht komt.

En als je dan dat referentiepunt op een poosje terug legt, dan heeft die boer al ronduit ontzettend veel bereikt. Die ontwikkeling is ook niet over, die staat niet stil. Waarom moet je dat proces zo rigoureus onderbreken? Maak dan van Schiphol een zakelijk vliegveld. Stop met het promoten van vakanties via het vliegveld. Allemaal luxe die men zich almaar en meer blijft toe-eigenen. Ik denk dat er (zeker in verhouding) weinig boeren zijn die zich een dergelijke vakantie permitteren. Als de moegewerkte doorgestudeerde zogenaamde adviseur zich nadat hij ook zijn welverdiende wintersport heeft gehad, bij Schiphol in de rij gaat staan voor z'n zomervakantie, die boer veel te druk is met z'n oogst.

De visserij bedenkt een nieuw systeem, ontzettend verbeterend voor hun proces, minder bijvangsten, minder ellende aan de bodem, minder energie benodigd, op alle gebied vooruitgang. Maar omdat de Fransen een wat grotere bek in Brussel hebben, en nog wat dreigender zijn in hun taal als het gaat om aktie voeren, moet zo'n systeem maar van tafel. De koers is kwijt, de overheid sommeert Schiphol tot het sneller afwerken van de rijen van mensen die daar uit luxe staan, terwijl de boer die met z'n koeien in de Haarlemmermeer die vliegtuigen over zich heen ziet komen de nek om wordt gedraaid. De visser die z'n nek uitsteekt moet wijken voor een achterhaald ouderwets systeem, de ... ach, ga zo maar door.
Plaats reactie