verplicht van het gas af?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ Paul,
je hebt helemaal gelijk wat dat aangaat. Maar de weg die we nu ingeslagen zijn in NL daar gaan we het niet mee redden denk ik. Uit alles blijkt weer dat het gewoon weer om het ordinaire geld gaat. Er gaan miljarden naar investeerders en ontwikkelaars van energieopwekking, terwijl de infrastructuur sterk verouderd is omdat de netbeheerders daar niet in willen investeren, en de hoeveelheden nieuwe energie niet aankunnen. Particulieren die willen verduurzamen krijgen hooguit enkele duizenden euro's subsidie, of een schamele btw aftrek, dit in tegenstelling tot een ondernemer die voor dezelfde maatregelen meer subsidie krijgt. Ook is het voor veel mensen financieel niet haalbaar om die investeringen te doen. Ook al heb je een koophuis wil nog niet zeggen dat je isolatievoorzieningen kan betalen, een lening of hypotheekverhoging moet ook maar kunnen. Ook hebben veel mensen een woning gekocht omdat er geen betaalbare huurwoningen zijn, en een koophuis vaak voordeliger was. En door de decennia lange achterblijvende nieuwbouwproductie rijzen de huizenprijzen de pan uit, wordt er door kopers niet eens meer gekeken naar een energielabel, weer trouwens een compleet mislukt project van de overheid, en is er later geen geld om nog te investeren in duurzaamheid. Je zal toch eerst moeten beginnen met een mentaliteitsverandering, zowel bij de overheid als de burger. Maar tot nu toe loont besparen ook niet echt door de torenhoge tarieven van netbeheerders en belastingen. Ook als je van het gas af wil(kan) wordt je weer gepakt door diezelfde netbeheerder, waarbij je alleen van je vastrecht af kan komen door na 1 jaar de complete aansluiting te moeten laten verwijderen, ipv een slot op de hoofdkraan. En wat als na enkele jaren we op waterstof over kunnen stappen, is wel mooi je aansluiting weg, kan dan uiteraard weer voor veel geld opnieuw aangelegd worden. Heb ooit in een appartement gewoond waar ik alleen gas gebruikte om te koken, warm water en cv werden centraal voorzien. Omgerekend kostte het gas me daar 10 euro/m3. En nu worden er, ondersteund door weer miljoenen, energiecoaches in het leven geroepen, voor een tochtstripje hier en radiatorfolietje daar. Maar daar ga je het echt niet mee redden. Dan ook nog de onzinnige kreet dat wij in 1 generatie fossielvrij zouden (moeten) worden, en de generaties daarvoor dan? Je zal dan toch we gestructureerder te werk moeten gaan dan nu het geval is, op deze manier neemt alleen het draagvlak af. Er is ook een stabieler overheidsbeleid nodig qua subsidieregelingen, niet eerst de werken moeten uitvoeren en betalen, en er dan achter komen dat de pot leeg is, dan wordt eerst de hout/pelletstook gesubsidieerd, maar is achteraf toch niet zo goed dus subsidie maar weer korten, electrische auto is alleen maar interessant voor de leaserijder, ik kan als pensioengerechtigde geen auto v/d zaak rijden, waar blijft dan de aanschafsubsidie hierop, opkoopregeling oude vervuilende autos, na 5 jaar wel weer wegenbelasting op ev's gaan betalen, maar hoeveel weet niemand. En zou ik tot aankoop overgaan, is dat toch voor een langere periode dan 5 jaar. Dan de belastingen op energie eerst omhoog, nu weer verlagen, dit beleid raakt kant nog wal. En ga zo maar door.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Heel kort samengevat, verander alleen de dingen die je kunt veranderen. Poutin of andere verweggistanen doe je niets aan. Als je ze niet nodig hebt omdat je hout stookt, boeit t nog minder.

EV is eerste 5 jaar belastingvrij. Das de eerste winst, daarna zien we wel verder. Misschien leef ik dan wel niet meer. Heb ik ook geen ev nodig, hoef ik ook geen belasting meer te betalen. Allemaal nonargumenten. Aanschafsubsidie? Investeringsaftrek krijg je als partikulier net zo min en zo kan ik nog wel effe doorgaan. EV en zonnepaneeltjes is echt een no brainer, tenzij je geen transport of stroom nodig hebt. En dat hoeft geen nieuwe te zijn. Accus blijken het erg goed te doen. Nissan Leaf is goed te doen. Deze overweeg ik ipv Powerwall. Kan er nog gereden worden ook. De miljarden die de staat daardoor misloopt wordt wel weer gecompenseerd. Maar das een ander probleem, dat nu nog niet bestaat. Wat als....de maan op je hoofd valt? Wat dan?

En kernenergie is geen optie,dat behoeft geen uitleg.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Paul Joosten »

Fireblade kijk eens naar wat je WEL kunt doen i.p.v. redenen zoeken om niets te blijven doen. Ik heb met mijn eigen huis aangetoond dat ook zonder subsidie en zonder (veel) eigen geld het heel goed mogelijk is om je eigen huis volledig fossielvrij te maken. Investeringen kan je tot 25 k€ ook zonder eigen geld prima financieren middels de door de overheid ingestelde energiebespaarlening. Mijn investeringen hebben zich binnen zes jaar geheel terugverdiend en blijven dat elke zes jaar doen. Doe je het niet voor het milieu doe het dan voor je eigen portemonnee want die vaart er ook wel bij!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
henza
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:50

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door henza »

Wat borrelt er in de vijver/meer omhoog.
Het CO2 wat er vrij komt bij het rotten van bladeren is van een totaal andere order dan het constant afpompen van de polders waardoor de verrotting door blijft gaan met een inklinking van jaarlijks 1cm is deze uitstoot enorm.
De aardgasleiding gebruiken voor het vervoer van waterstof.
Productie van waterstof door middel van elektrolyse is op dit moment nog lang niet haalbaar, daarom wordt waterstof nog altijd door middel van aardgas gemaakt. Zolang er geen betere waterstof productie is moeten we zoveel mogelijk huizen aan het gas gekoppeld blijven.
Wat is schone kernenergie.
Aan een schone kernenergie denk ik aan de nog te ontwikkelen thorium reactor.
Dat wij van het Groningse gas af moeten is natuurlijk buiten kijf.
Zo ik al schreef denk ik ook aan importgas vanuit minder politiek gevoelige landen met behulp van grote gastankers, die tot wel 135.000 m³ of meer kunnen vervoeren.
Natuurlijk is zon en windenergie het meest natuurvriendelijk, helaas is deze vorm van energie niet altijd voor handen en goede opslag/omzetting is nog altijd niet beschikbaar. De komende tijd zullen wetenschappelijke instellingen flink aan de bak moeten om onze gebruiksapparatuur zodanig slim te maken dat ze energie verbruiken wanneer er overschot is, ik denk hierbij aan slimme koelkasten wasmachines en dergelijke en ook het laden van de autoaccu. Ook zal er flink geïnvesteerd moeten worden in het huidige elektriciteitsnetwerk, het ontwerp hiervoor stamt nog altijd uit de tijd van begin vorige eeuw met een top-down energievoorziening, terwijl wij nu een bottum-up door al die zonnepanelen hebben. Ook de vervuiling van dit netwerk vraagt veel aandacht.
Bezitter van twee nog ongebruikte Whispergen PPS24-ACLG-5
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door remco d »

Fireblade,

Juist het kortzichtige, wispelturige en niet logische beleid van de overheid is voor mij aanleiding om zoveel mogelijk onafhankelijk te willen zijn van alles wat zij kunnen controleren. Dus zo min mogelijk gebruiken van alles.

De overheid bepalen wij doormiddel van stemmen. Jammer dat er geen partij is die het goed voor heeft met zowel milieu, klimaat als land. Je zou bijna een politieke partij beginnen.

Mvg Remco
henza
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:50

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door henza »

omdat ik flink geïnvesteerd heb in zonnepalen heb ik mijn overschot aan elektra gebruikt om het huis te verwarmen, om dit te kunnen doen heb ik met behulp van een kleine doorstroomboiler deze energie in mijn bestaande verwarmingssysteem ingebracht.
Bezitter van twee nog ongebruikte Whispergen PPS24-ACLG-5
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ Paul,
in jouw geval kan dat gemakkelijk met een goed pensioen en overwaardes. Maar dat heb ik niet helaas, en lenen kan ook niet in mijn situatie. En het buffertje wat ik heb houd ik liever ter vervanging van of reparatie auto. inkomen gaat niet meer omhoog. Voordat dit speelde gelukkig wel isolerende maatregelen genomen maar de overstap die we volgens onze overheid nu zouden moeten maken gaat voor ons niet op. dat kan financieel gewoon niet. en zo zitten veel mensen hier. dus zeg het maar.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door JantjeV8 »

En hoeveel mensen zitten wel niet gevangen in de klauwen van de woningcorporatie?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Paul Joosten »

fireblade schreef: 08 jan 2020, 11:34 @ Paul,
in jouw geval kan dat gemakkelijk met een goed pensioen en overwaardes. Maar dat heb ik niet helaas, en lenen kan ook niet in mijn situatie. En het buffertje wat ik heb houd ik liever ter vervanging van of reparatie auto. inkomen gaat niet meer omhoog. Voordat dit speelde gelukkig wel isolerende maatregelen genomen maar de overstap die we volgens onze overheid nu zouden moeten maken gaat voor ons niet op. dat kan financieel gewoon niet. en zo zitten veel mensen hier. dus zeg het maar.
Kan me nauwelijks voorstellen dat je niet in aanmerking zou komen voor een op maat gemaakte energiebespaarlening. Heb je al eens goed naar de voorwaarden gekeken? Aan welke zou je niet voldoen? De rente is vrijwel verwaarloosbaar, je gaat direct al meer aan energielasten besparen dan rente en aflossing bij elkaar.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door remco d »

JantjeV8 schreef: 08 jan 2020, 17:15 En hoeveel mensen zitten wel niet gevangen in de klauwen van de woningcorporatie?
Als je in Nederland gezond bent en wil werken heb je daar niks mee te maken. Ik stelde in een ander onderwerp al een keer het vak "financiële levensplanning" voor op scholen. Het is in Nederland goed te doen om een huis te kopen. Slechts door persoonlijke keuzes wordt dat moeilijker. (" Ja maar ik wil eerst een jaar backpacken", " ja maar ik wil wel in zusenzo stad in het centrum", "ja maar ik ben nu echt te oud om thuis te wonen")

Mvg Remco
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Krelis »

ik wil eerst dertig jaar schuld. De honeytrap van onze toekomstige ecobanken. Om daarvoor een ecologieforum te bezoeken.......
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door benthuis »

https://www.ftm.nl/artikelen/new-energy ... linkbutton

Als het goed is kan iedereen deze zo lezen...
Edit: Kon... Zal kijken of ik het artikel ergens kan vinden.
Kopie gemaakt, dit was een gratis (gedeeld) artikel van FTM
De bijlage gas.docx is niet meer beschikbaar
De bijlage gas.docx is niet meer beschikbaar
Van het gas af lijkt nog wel even te duren :fff
Bijlagen
gas.pdf
(555.92 KiB) 188 keer gedownload
gas.pdf
(555.92 KiB) 173 keer gedownload
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie